Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Det tog ju lång tid innan "priset vid pump" sänktes (och inte med 10 kronor utan 4 när det väl gjordes) och jag tycker besvikelsen uteblev. Mest oppositionen som gjorde en grej av det.

SDs väljare verkar, precis som Trumps, tugga i sig allt de gör utan att rikta kritik mot dem, utan alla andra.
De som svalde 10 kr lägre pris borde lämna en fullmakt vid nästa val eller tänka själv innan...
 
  • Gilla
Guzzen1 och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De som svalde 10 kr lägre pris borde lämna en fullmakt vid nästa val eller tänka själv innan...
Som sagt ...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som sagt ...
Ja, det var inte jag som röstade på SD eller gick på den "bluffen", är glad för sänkningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det var inte jag som röstade på SD eller gick på den "bluffen", är glad för sänkningen.
Ja, det var väl det jag skrev. Den gruppen följer och försvarar, hur dumt eller orimligt det är.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, det var väl det jag skrev. Den gruppen följer och försvarar, hur dumt eller orimligt det är.
Precis som de som alltid röstat på ett och samma parti hela sitt liv, t.o.m. ärvt sin åsikt av sina föräldrar…röstboskap!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis som de som alltid röstat på ett och samma parti hela sitt liv, t.o.m. ärvt sin åsikt av sina föräldrar…röstboskap!
Ja, och de finns inom alla partier. SD står däremot ut här med att vara extremt immuna mot reprisalier för att ha betett sig dumt. Ledningen är ute och viftar med järnrör och allt som svansen blir upprörda över är att det egentligen var aluminiumrör.

Jag ser tydliga paralleller med Trump. 91 nuvarande åtalspunkter (bl.a. för valfusk), avstängd i två delstater, omgiven av numera fängslade personer, och ser fortfarande ut att kunna bli nästa president.

Västvärldens demokratiska system i kombination med ett fritt internet ser just nu ut att bli vår undergång. Och Ryssland Kina, Iran, och andra diktaturer myser.

Detta var inte direkt riktat till dig, skrev mest av mig lite.
 
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, och de finns inom alla partier. SD står däremot ut här med att vara extremt immuna mot reprisalier för att ha betett sig dumt. Ledningen är ute och viftar med järnrör och allt som svansen blir upprörda över är att det egentligen var aluminiumrör.

Jag ser tydliga paralleller med Trump. 91 nuvarande åtalspunkter (bl.a. för valfusk), avstängd i två delstater, omgiven av numera fängslade personer, och ser fortfarande ut att kunna bli nästa president.

Västvärldens demokratiska system i kombination med ett fritt internet ser just nu ut att bli vår undergång. Och Ryssland Kina, Iran, och andra diktaturer myser.

Detta var inte direkt riktat till dig, skrev mest av mig lite.
Jag fattar, vi har lite olika syn på hur världen går under men annars håller jag med dig ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fattar, vi har lite olika syn på hur världen går under men annars håller jag med dig ;)
Inte världen, vårt demokratiska system. Viss skillnad. Även om jag kanske tycker båda är riktigt tråkiga.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Inte världen, vårt demokratiska system. Viss skillnad. Även om jag kanske tycker båda är riktigt tråkiga.
Menar du att Sveriges och usa har liknande förutsättning och att vi kommer få det som de?
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att Sveriges och usa har liknande förutsättning och att vi kommer få det som de?
Nej, inte den närmsta tiden i.a.f. Men det är samma trend. För bara ett par decennier sedan så hade liknande skandaler som vi ser nu allvarligt skadat dessa partier/personer. Kanske oreparerbart.

Idag verkar det istället stärka dem. För mig är det skrämmande.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, inte den närmsta tiden i.a.f. Men det är samma trend. För bara ett par decennier sedan så hade liknande skandaler som vi ser nu allvarligt skadat dessa partier/personer. Kanske oreparerbart.

Idag verkar det istället stärka dem. För mig är det skrämmande.
Jag tycker snarare att det är mer personfokus nu än förut. Även om det var före min tid så vill jag minnas att det fanns gravt alkoholiserade politiker, men det talades det tyst om eftersom det inte berörde jobbet.
Sen har vi tex Mona Sahlin som begått ekonomiska oegentlighet med skattepengar, men ändå kan bli partiledare för ett nytt parti.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, inte den närmsta tiden i.a.f. Men det är samma trend. För bara ett par decennier sedan så hade liknande skandaler som vi ser nu allvarligt skadat dessa partier/personer. Kanske oreparerbart.

Idag verkar det istället stärka dem. För mig är det skrämmande.
Jag håller inte med. Det är enstaka personer som betett sig illa. Det har ingen direkt koppling till utveckligen av politiken.
 
Claes Sörmland
Det tycks råda lite förvirring i tråden kring grunderna om vänster- och högerpositioner, alltså grunderna i politisk teori.

T ex att vänstern önskar större förändring av samhället och i grunden är kritisk till liberaldemokratin och kapitalismen medan högern tror att detta system är det bästa vi har testat någonsin i historien.

SVT erbjuder nu ett rykande färskt och folkbildande program där dessa grunder förklaras:

https://www.svtplay.se/video/edPg9Dm/teodorescu-och-suhonen/hur-manga-miljardarer-tal-sverige
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller inte med. Det är enstaka personer som betett sig illa. Det har ingen direkt koppling till utveckligen av politiken.
Fast i SDs fall handlar det ju om en stor del av de tongivande personerna i partiet. Till slut går det ju knappast att skylla det på individer.

Och trots att de gjort en del rätt risiga saker så har det mot all logik snarare stärkt partiet. Det tycker jag är en (tråkig) trend. Och jag ser paralleller med Trump som sagt.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Som sagt inget politiskt över en idiots agerande. Trump är ju i en klass för sig, ingen kommer i närheten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.