92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Självklart, annars hade du inte fått elbilsbonus.Abuquir skrev:
Det som hände i samma veva var att Tesla sänkte sina priser, det förklarar prisändringen om det var en sådan, men även om du inte köper en Tesla så är de så pass stora på marknaden att de påverkar alla andra, dvs din prissänkning kan ändå vara en konsekvens av detta.
De gamla biltillverkarnas priser påverkas väldigt mycket av lagerstatus på de olika instanserna, det känner man oftast inte till. Dessa gör ofta en förlust på sina elbilar pga de pressade priserna, den enda som idag har "luft" i priset verkar vara Tesla men kanske också några andra nya Kinesiska tillverkare.
Det kan ju hända, men priset sänktes bara någon vecka efter bonusen togs bort och om jag inte minns fel var Tesla ytterligare någon/ra månader senare och de sänkte ju i flera olika omgångar därefter.D djac skrev:Självklart, annars hade du inte fått elbilsbonus.
Det som hände i samma veva var att Tesla sänkte sina priser, det förklarar prisändringen om det var en sådan, men även om du inte köper en Tesla så är de så pass stora på marknaden att de påverkar alla andra, dvs din prissänkning kan ändå vara en konsekvens av detta.
De gamla biltillverkarnas priser påverkas väldigt mycket av lagerstatus på de olika instanserna, det känner man oftast inte till. Dessa gör ofta en förlust på sina elbilar pga de pressade priserna, den enda som idag har "luft" i priset verkar vara Tesla men kanske också några andra nya Kinesiska tillverkare.
Hur som helst, så kan jag ju säga att vi är hur nöjda som helst med våran elbil och det är den som används mest....
De sänkte i hela världen, det berodde nog inte på ändrade Svenska stöd.
Det stämmer inte. Både högern och vänstern i landet är överens om att vissa saker behöver drivas offentligt (Polismyndigheten, Svenska Kraftnät, akutsjukvård, etc.) och att vissa saker bör drivas privat (dagligvaruhandel, jordbruk, etc.)MultiMan skrev:
Däremot har de olika syn på var man drar gränsen för vissa saker däremellan (skola, apotek, bilbesiktning).
Visst finns det kominister inom V som inte vill ha marknadsekonomi. Det senaste utspelet från partiet var väl att de ville ha ett statligt kontrollerat bensinpris.
Sedan har de även rimligare förslag som tex att elnätsmonopolen borde vara statliga.
Sedan har de även rimligare förslag som tex att elnätsmonopolen borde vara statliga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Min poäng är att de alla tror att på deras väg är det minst offer. I en debatt om friskolor kan det komma "Ni är alltså villiga att offra dessa barns utbildning" från valfritt håll med genuin övertygelse bakom.Jonatan79 skrev:
Jag kan inte se att något av riksdagspartierna har mer av vad som obestridbart kan benämnas offer i sin linje.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Ok, men du vet vad vänstern tycker?Jonatan79 skrev:
Men alla dessa som jublar över att dieseln rasat i pris, och som blivit utlovade det, jag tror att väldigt många hade blivit besvikna om sänkningen bara kom till jordbruket och företagen, men jag kan ha fel, det är jag medveten om.
Priset sätts inte efter marginal utan efter tillgång efterfrågan, marknadspriset. Dessutom får det antas att tillverkaren inte vill att produkten ska vara billigare på en marknad jämfört med andra, för att undvika gråimport.Abuquir skrev:
Politiker saknar ofta förståelse för hur marknadsekonomi och företagande och därför blir många åtgärder av den här typen misslyckade.
Ja, och någon skor sig väl också på detta, när chansen finns....R Riverground skrev:Priset sätts inte efter marginal utan efter tillgång efterfrågan, marknadspriset. Dessutom får det antas att tillverkaren inte vill att produkten ska vara billigare på en marknad jämfört med andra, för att undvika gråimport.
Politiker saknar ofta förståelse för hur marknadsekonomi och företagande och därför blir många åtgärder av den här typen misslyckade.
Man kan nog anta den genomsnittliga politikern på riksnivå har bättre koll på marknadsekonomi än den genomsnittliga byggahus-forumskribenten. Därutöver har dom riklig tillgång till experter.R Riverground skrev: