Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
S Skopan skrev:
Man kan nog anta den genomsnittliga politikern på riksnivå har bättre koll på marknadsekonomi än den genomsnittliga byggahus-forumskribenten. Därutöver har dom riklig tillgång till experter.
Det där är jag långt ifrån övertygad om, känner en del sådana och du skulle bli förvånad, rådgivare ja men idag är att ta råd av sakkunniga inte på modet, det är nästan en förutsättning att du avstår om du ska genomföra dagens politik, som i stort sett alltid går tvärs mot bättre vetande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Svärjevänner, hjältarna Widding och Peter Wahlbeck går nu med i MOD, det verkar vara ett toppenparti!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Svärjevänner, hjältarna Widding och Peter Wahlbeck går nu med i MOD, det verkar vara ett toppenparti!
Vad är MOD? MÖDs politiska gren?

• Haha
djac
  • Laddar…
MultiMan
D djac skrev:
Det där är jag långt ifrån övertygad om, känner en del sådana och du skulle bli förvånad, rådgivare ja men idag är att ta råd av sakkunniga inte på modet, det är nästan en förutsättning att du avstår om du ska genomföra dagens politik, som i stort sett alltid går tvärs mot bättre vetande.
Det var verkligen en kioskvältare till avslöjande att du "känner" politiker på riksnivå.

Måste vara jobbigt att vara konstant bitter och se hela sitt älskade, tidigare perfekta Sverige raseras av ny politik som enligt dig "i stort sett alltid" går mot bättre vetande. Hemska, hemska demokrati!

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är MOD? MÖDs politiska gren?
Det finaste vi har, Mänskliga rättigheter och Demokrati!

D
MultiMan MultiMan skrev:
Det var verkligen en kioskvältare till avslöjande att du "känner" politiker på riksnivå.

Måste vara jobbigt att vara konstant bitter och se hela sitt älskade, tidigare perfekta Sverige raseras av ny politik som enligt dig "i stort sett alltid" går mot bättre vetande. Hemska, hemska demokrati!
Bitter är något annat, de egenskaper jag saknar är blind och döv, då hade jag nog inte märkt något.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Man kan nog anta den genomsnittliga politikern på riksnivå har bättre koll på marknadsekonomi än den genomsnittliga byggahus-forumskribenten. Därutöver har dom riklig tillgång till experter.
Genomsnittet här kan jag inte svara men min erfarenhet är att politiker inte alls förstår att marknaden är som ett ekosystem där ett petande på ett ställe ofta får konsekvenser man inte alls räknat med på andra ställen (miljöpartister kanske skulle förstå den liknelsen). Experter blir ofta överkörda och är dessutom ofta politiskt märkta de också.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Genomsnittet här kan jag inte svara men min erfarenhet är att politiker inte alls förstår att marknaden är som ett ekosystem där ett petande på ett ställe ofta får konsekvenser man inte alls räknat med på andra ställen (miljöpartister kanske skulle förstå den liknelsen). Experter blir ofta överkörda och är dessutom ofta politiskt märkta de också.
Min erfarenhet är att politikerna visst förstår, med eller utan hjälp av sakkunniga. Däremot fördummar de sina uttalanden till den milda grad att de kan framstå som okunniga. Varför gör dom det, då? Jo, för att om man ska tala fritt och på riktigt och på hög nivå så kommer man lämna en massa material som kam vändas mot en, när det tas ur sitt sammanhang.

Ungefär som flygplanstillverkarna uppfann vad som nästan är ett nytt språk i form av en delmängd av engelska språket, men utan alla ord som kan ha flera betydelser. För att inget ska kunna missförstås av en mekaniker med engelska som andraspråk. Lätt att tro att den som skrivit dessa ordfattiga texter inte är så bra på engelska.

R Riverground skrev:
S och V är ju uppbyggda av känslor, folk som känner sig missgynnade och känner hat mot andra som inte delar deras åsikter eller är förmögnare (det är ju så de t.ex. uttalar sig om t ex SD och de som är pro Israel eller rika). V vill få till omstörtande förändringar.

Förövrigt är SD i mitten vad gäller ekonomisk politik och står där närmare S än M. Däremot är de mer "auktoritära", alltså uppåt på skalan. De är svårplacerade i det tradtionella svenska spektrumet. För t ex Reinfeldt och Åkesson är väldigt långt ifrån varandra politiskt.
[bild]
Alla styrs vi känslomässigt och som en rent personlig observation skulle jag säga att de som är med radikala, oavsett vänster eller höger, är de som styrs mest av sina känslor.

Sedan är det ju kanske inte så dumt att vi just styrs delvis känslomässigt heller. Ingen hade velat leva i en värld som styrs helt och hållet av logik (undantaget möjligen de som saknar känslor). Det vi däremot behöver bli bättre på i hur vi tar till oss vetenskap är att följa det som vetenskapen förordar: har man en tes ska man göra allt man kan för att bevisa att tesen inte är sann. Om man inte lyckas med det så kan man för tillfället anta att den ÄR sann. Många här i denna diskussion gör ju exakt det motsatta: de har en tes och gör allt för att bevisa att den är sann. Då missar man oftast, för ämnet, kritisk information.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, men du vet vad vänstern tycker?

Men alla dessa som jublar över att dieseln rasat i pris, och som blivit utlovade det, jag tror att väldigt många hade blivit besvikna om sänkningen bara kom till jordbruket och företagen, men jag kan ha fel, det är jag medveten om.
Inte så svårt att gissa, men svårare att säkert veta vad alla tycker om vissa frågor. Du gillar att gissa och ha förutsatta meningar om andra, och tror dig veta vad andra tycker innan du vet vad som egentligen menas...

trähandtag trähandtag skrev:
Reduktionsplikt eller ej är ju ingen stor sak för de flesta privatpersoner i Sverige, så detta är ett storm i ett vattenglas. Det är ju bara några få procent som är menligt påverkade av de 4 kronor som reduktionsplikten innebar. Dessa kan man anta pendlar långt till jobb och har ju också större avdragsmöjligheter för pendling till jobb. Hade Regeringen haft ett alternativ så kanske det varit OK, men det är helt tomt i frysen. Dessutom tog Regeringen bort stödet till köp av elbil, medan malussystemet behölls. Elbilsstödet hade troligen sina problem, med export av bilar och att försäljningspriser ökade- så som jag har uppfattat det. Sedan kan jag tänka mig att stöd för elbilar kan göras på annat sätt än bara på försäljningspriset.
För er som lyssnade på direktsändningen av förtroendeomröstningen Kl 9 idag fick höra lite mer ointressant BABBEL från vänstern och framförallt från Centern. Inte ens Bolund biföll ansökan och S röstade emot som aviserat. Trams som Ove skulle sagt…

• Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte så svårt att gissa, men svårare att säkert veta vad alla tycker om vissa frågor. Du gillar att gissa och ha förutsatta meningar om andra, och tror dig veta vad andra tycker innan du vet vad som egentligen menas...
Trams! Du gissar vilt om vad "vänstern" tycker men ifrågasätter min gissning om att folk blivit besvikna om de inte fått billigare diesel?

Förutfattade meningar om andra har vi båda två. Du om vänstern, jag om SD, och för all del delar av vänstern också.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Trams! Du gissar vilt om vad "vänstern" tycker men ifrågasätter min gissning om att folk blivit besvikna om de inte fått billigare diesel?

Förutfattade meningar om andra har vi båda två. Du om vänstern, jag om SD, och för all del delar av vänstern också.
Varför tycker du det är svårt att "gissa" vad vänstern eller högern tycker rent generellt? Det är ofta en del av deras politik och många gånger vad de försökt förhandla fram, eller ibland lyckats förhandla fram. Klart som korvspad att väljarna blivit besvikna om de inte fick sänkt pris på drivmedel.

R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför tycker du det är svårt att "gissa" vad vänstern eller högern tycker rent generellt? Det är ofta en del av deras politik och många gånger vad de försökt förhandla fram, eller ibland lyckats förhandla fram. Klart som korvspad att väljarna blivit besvikna om de inte fick sänkt pris på drivmedel.
Det tog ju lång tid innan "priset vid pump" sänktes (och inte med 10 kronor utan 4 när det väl gjordes) och jag tycker besvikelsen uteblev. Mest oppositionen som gjorde en grej av det.

SDs väljare verkar, precis som Trumps, tugga i sig allt de gör utan att rikta kritik mot dem, utan alla andra.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.