Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var det jag kallade tonalitet. Ska man ta ett kritiskt vänsterperspektiv så kan man säga att de hundvisslar och kulturkrigar. Ligger en del i det. Detta är inte en progressiv regering.
Jag skulle nog vilja påstå att Sverige har en inbyggd gräns för hur progressivt det kan drivas. På gott och ont.

D djac skrev:
Du verkar ha låg kunskap.

Vi drar samtidigt ner på bistånden så även där gör vi det vi kan för att förvärra, för att minska utsläppen behöver de stora utsläpparna, de rika länderna, göra sänkande åtgärder, vår åtgärd blev att öka utsläppen och det tycker jag är dåligt.
Sprid inte lögner.
De största utsläppen kommer från
Kina 30,67790836 %
USA 13,61327932 %
Indien 7,616851618 %
Ryssland 4,447339332 %
Japan 2,836619377 %
Indonesien 1,962011355 %
Iran 1,859055174 %

Per capita (Ton koldioxidekvivalenter):
Qatar43,3
Bahrain36,6
Kuwait31,2
Turkmenistan31,1
Brunei27,7
Förenade Arabemiraten26,9
Mongoliet23,2
Australien22,8
Botswana21,0
Oman20,9
.
Källa: ekonomifakta.se

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Prognoserna talar sen rätt länge för att populationen på jorden snart kommer att nå sin peak. Så fort vi människor får tillräckligt välstånd så inser vi att många barn är negativt för våra bekväma liv och så drar vi ned till 0-2 barn. I Europa är vi redan där, vår stora geopolitiska utmaning är att vi saknar arbetskraft p g a att befolkningen snabbt åldras. Tyskland har kämpat sedan 80-talet med detta. Japan är redan helt inne i denna åldrade värld med brist på arbetskraft. Lustigt nog har man löst det på helt olika sätt - Tyskland med invandring och Japan med att utlokalisera sin produktion till andra länder. Ta en titt på lilla gen Z och se vilket öde Sverige kommer att gå rätt snart. Företag och organisationer kämpar redan med att hitta någon ung att anställa.
När jordens befolkning kommer att nå sin peak tvistar de lärde. Men de flesta prognoser gissar på att befolkningen kommer att öka i minst 40 år.
https://www.un.org/development/desa/en/news/population/world-population-prospects-2017.html
Det enda man kan med säkerhet säga är att prognoser 40 år framåt i tiden är mycket osäkra...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Det redovisades tydligt inför valet och deras motståndare påpekade det gärna. D v s båda sidorna i politiken gav samma beskrivning men av helt olika skäl.
Var man tydlig med vilka partier som skulle sitta i regeringen menar du? I Augusti 2022 sa Jimmie Åkesson att han ansåg att SD skulle ha en ministerpost. Vid samma tidpunkt sa M och Kd att de ville bilda regering med L och SD som stöd. Så jag vet inte om jag håller med om att man var så tydlig med vilka som skulle sitta i regeringen och inte.

Att man skulle samarbeta var däremot glasklart, det säger jag inget om. Däremot tror jag att många som röstade på M och L hade förhoppningar om ett lite annat utfall i vilken politik som skulle drivas.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Och inte mycket har hänt med samhället. Vardagen är som före valet och man får leta skillnader i tonalitet i symbolfrågor för att ens märka att regeringen byttes ut. Har jag missat något som har hänt eller kommer att hända? Upplys mig!
Du har missat men i takt med att volymen hörs så kommer nog även du kunna höra och se, om du vill förstås.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Var man tydlig med vilka partier som skulle sitta i regeringen menar du? I Augusti 2022 sa Jimmie Åkesson att han ansåg att SD skulle ha en ministerpost. Vid samma tidpunkt sa M och Kd att de ville bilda regering med L och SD som stöd. Så jag vet inte om jag håller med om att man var så tydlig med vilka som skulle sitta i regeringen och inte.

Att man skulle samarbeta var däremot glasklart, det säger jag inget om. Däremot tror jag att många som röstade på M och L hade förhoppningar om ett lite annat utfall i vilken politik som skulle drivas.
OK så du delar min bedömning. Du är alltså inte alls förvånad att vi fick den regering som vi fick givet valresultatet. Jag menar ju som sagt att alla som intresserade sig för frågan före valet torde ha den positionen.

Jag förstår samtidigt om man inte vill ha den regeringen att man efter valet kan ta strategin att sprida en bild av att det var förvirring/oklarhet och att folket i praktiken blev lurad eller röstade fel av misstag. Jag tror inte det var fallet i sak.

Claes Sörmland
D djac skrev:
Du har missat men i takt med att volymen hörs så kommer nog även du kunna höra och se, om du vill förstås.
Kan du vara mer specifik vad du menar har hänt? Alltså vad regeringen har genomfört som är så samhällsomstöpande eller i alla fall pekar i den riktningen? Vad är det du menar att jag inte har hört och sett?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
OK så du delar min bedömning. Du är alltså inte alls förvånad att vi fick den regering som vi fick givet valresultatet. Jag menar ju som sagt att alla som intresserade sig för frågan före valet torde ha den positionen.
Jag är inte förvånad nej, men jag hade inte varit förvånad av en M/KD regering heller eftersom det framförallt var det som framfördes av M/KD. Att L skulle sitta i regeringen var inte klart på något sätt, vilket inte innebär att jag är förvånad att det blev så.
Jag förstår samtidigt om man inte vill ha den regeringen att man efter valet kan ta strategin att sprida en bild av att det var förvirring/oklarhet och att folket i praktiken blev lurad eller röstade fel av misstag. Jag tror inte det var fallet i sak.
Jag tror inte heller folk röstade del av misstag. Lite lurad blev man nog i vissa frågor, där man lovade saker snabbare, liksom att man nog blev lite lurad på hur överens partierna var innan valet. Innan valet var man enligt egen utsago överens i alla stora frågor, ändå tog det extremt lång tid att bilda regering, man troligen lurades man lite där, man var nog inte så överens som man gett sken av

Just när det gäller reduktionsplikten är tror jag ingen är överraskad. Möjligen är väljare av L besvikna eftersom L gillar reduktionsplikten, iallafall före valet.

Jag tänker mer att väljare som röstade på M hade kanske önskar en ekonomisk politik närmare M, istället för SDs mer vänsterinriktning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Jag hålller inte med, kanske finns de några röstare på M och L som önskade få med vissa andra delar. personligen tycker jag tidöavtalet är över förväntan.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Reduktionsplikt eller ej är ju ingen stor sak för de flesta privatpersoner i Sverige, så detta är ett storm i ett vattenglas. Det är ju bara några få procent som är menligt påverkade av de 4 kronor som reduktionsplikten innebar. Dessa kan man anta pendlar långt till jobb och har ju också större avdragsmöjligheter för pendling till jobb. Hade Regeringen haft ett alternativ så kanske det varit OK, men det är helt tomt i frysen. Dessutom tog Regeringen bort stödet till köp av elbil, medan malussystemet behölls. Elbilsstödet hade troligen sina problem, med export av bilar och att försäljningspriser ökade- så som jag har uppfattat det. Sedan kan jag tänka mig att stöd för elbilar kan göras på annat sätt än bara på försäljningspriset.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Reduktionsplikt eller ej är ju ingen stor sak för de flesta privatpersoner i Sverige, så detta är ett storm i ett vattenglas. Det är ju bara några få procent som är menligt påverkade av de 4 kronor som reduktionsplikten innebar. Dessa kan man anta pendlar långt till jobb och har ju också större avdragsmöjligheter för pendling till jobb. Hade Regeringen haft ett alternativ så kanske det varit OK, men det är helt tomt i frysen. Dessutom tog Regeringen bort stödet till köp av elbil, medan malussystemet behölls. Elbilsstödet hade troligen sina problem, med export av bilar och att försäljningspriser ökade- så som jag har uppfattat det. Sedan kan jag tänka mig att stöd för elbilar kan göras på annat sätt än bara på försäljningspriset.
Fast problemet med reduktionsplikten är inte för privatpersoner utan för företag och framförallt jordbrukare. Högre pris på diesel driver inflationen på det mesta i samhället.

https://www.landlantbruk.se/dieselpriset-hotar-knacka-lantbruket
https://www.svt.se/nyheter/hogre-di...antbrukaren-tina-konsumenten-maste-betala-mer

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Fast problemet med reduktionsplikten är inte för privatpersoner utan för företag och framförallt jordbrukare. Högre pris på diesel driver inflationen på det mesta i samhället.
Vänstern bryr sig inte om dessa hårda fakta! Bara statistiken ser bra ut spelar det ingen roll hur många offert det blir på vägen dit...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vänstern bryr sig inte om dessa hårda fakta! Bara statistiken ser bra ut spelar det ingen roll hur många offert det blir på vägen dit...
Staten ska ju helst äga allt i deras scenario så det är snarast positivt om privat näringsliv går omkull och staten kan "rädda" landet från kapitalismen genom billiga förvärv.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
(Med hänvisning till inlägg #1645)
Köpte elbil precis innan bonusen togs bort, fick tillbaka 70000 efter ett halvt år. Efter borttagandet av bonusen minskade priset på samma bil med 50000 kr.
Vad kan man dra för slutsats av det, var hamnade pengarna?

Redigerat:
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
D
Abuquir Abuquir skrev:
Köpte elbil precis innan det togs bort, fick tillbaka 70000 efter ett halvt år. Efter borttagandet av bonusen minskade priset på samma bil med 50000 kr.
Vad kan man dra för slutsats av det, var hamnade pengarna?
Det gäller att kunna skilja mellan kausalitet och korrelation, vad var det för bil du köpte?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.