Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
P paralun skrev:
Jo vi kan tjöta mycket om detta.
Sen är svenska staten då en mycket stor skogsägare via Sveaskog

Vårt uppdrag
Sveaskog ägs av svenska staten och har som uppdrag att bedriva verksamhet på affärsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning.
[länk]

Så staten kan ju mycket enkelt ändra avkastningskravet och prioritera CO2-infångning.
Sveaskog verkar äga 14 % av skogsmarken i Sverige. Deras kunder finns inom massa-, papper- och sågverksindustrin. Menar du att de företagen inte ska få tillverka lika mycket längre, så att svensk export minskar, importen ökar och folk blir arbetslösa?
Det kostar pengar för alla skattebetalare på ett eller annat vis.

D djac skrev:
Ja men det är nog också självklart för alla, vi är ju ett litet land men att bryta upp jordens befolkning i smår grupper kommer inte lösa frågan. Din ökning eller minskning påverkar precis lika mycket som om den kom från någon längre bort, vare sig denne bor i ett land med många eller få medborgare.
Då borde det med samma logik innebära att om Sverige slutar släppa ut något alls så är världen räddad.
Det är ju netto noll som är målet och om vi redan är där, ska vi ner till netto netto noll eller vad?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Då borde det med samma logik innebära att om Sverige slutar släppa ut något alls så är världen räddad.
Det är ju netto noll som är målet och om vi redan är där, ska vi ner till netto netto noll eller vad?
Redan deklarerat av dom goda krafterna.. vi ska ha negativt för att kompensera för andras utsläpp alt. tidigare generationer som gett oss en co2-skuld. Komik.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattar det som att djac inte pratar om just reduktionsplikten utan om åtaganden som t.ex. att utsläppen ska minska till 2030. Därför blir ditt inlägg som bara handlar om reduktionsplikten inte så relevant i sammanhanget utan jag återgick till att prata om det som jag uppfattade att djac skrev om.

Olika länder kan förstås ta olika vägar till att minska sina utsläpp, i vissa länder t.ex. Sverige står transportsektorn för en stor andel av utsläppen medan det i andra länder är uppvärmningen som gör det.
Jag pratar främst om trådens ämne, men om du vill prata om utsläpp mer generellt kan du väl lära oss hur vi borde agera för att minska utsläppen generellt inför 2030? Allt utom reduktionsplikten är av intresse por favor!

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förstår jag det rätt att du inte tror att vänstern vill förändra samhället?

(För mig är detta en obegriplig ståndpunkt. Mina vänsterbekanta vill definitivt ändra på samhället och det radikalt. Och nu.)
Alla politiskt aktiva och intresserade vill gör det, det ligger i sakens natur. Nuvarande regering gick till val på att radikalt stöpa om samhället.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Alla politiskt aktiva och intresserade vill gör det, det ligger i sakens natur. Nuvarande regering gick till val på att radikalt stöpa om samhället.
Utveckla gärna "radikalt stöpa om samhället", det börjar låta som en domedagsprofetia på Netflix!

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Nuvarande regering gick till val på att radikalt stöpa om samhället.
Hurdå?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utveckla gärna "radikalt stöpa om samhället", det börjar låta som en domedagsprofetia på Netflix!
Det behöver inte vara så illa som djac får det det att låta. Personligen ville jag att Sverige skulle ändra sig radikalt kontra tidigare regerings linjer, inte bara på klimatfronten. Radikalt i det sammanhanget är bra.

• Gilla
Abuquir och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dayangel skrev:
Det behöver inte vara så illa som djac får det det att låta. Personligen ville jag att Sverige skulle ändra sig radikalt kontra tidigare regerings linjer, inte bara på klimatfronten. Radikalt i det sammanhanget är bra.
Och inte mycket har hänt med samhället. Vardagen är som före valet och man får leta skillnader i tonalitet i symbolfrågor för att ens märka att regeringen byttes ut. Har jag missat något som har hänt eller kommer att hända? Upplys mig!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Och inte mycket har hänt med samhället. Vardagen är som före valet och man får leta skillnader i tonalitet i symbolfrågor för att ens märka att regeringen byttes ut. Har jag missat något som har hänt eller kommer att hända? Upplys mig!
Det är helt klart alldeles för tafatt tempo, jag hade gärna sett att dom rivit upp och gjort om saker i betydligt mer oförsiktigt manér. Men. Retoriskt låter vissa saker bra och jag hoppas att dom ökar takten vartefter det infinner sig någon form av acceptans som gör att media inte kan spinna kritik på varenda reform som görs i paritet med tidigare klämchecka styren.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dayangel skrev:
Det är helt klart alldeles för tafatt tempo, jag hade gärna sett att dom rivit upp och gjort om saker i betydligt mer oförsiktigt manér. Men. Retoriskt låter vissa saker bra och jag hoppas att dom ökar takten vartefter det infinner sig någon form av acceptans som gör att media inte kan spinna kritik på varenda reform som görs i paritet med tidigare klämchecka styren.
Min fråga var alltså inte vad du skulle vilja om du satt vid makten utan vilka radikala omstöpningar av samhället som regeringen Kristersson verkligen nu genomför.

Jag känner inte till några, man vill möjligen vrida lite på rattarna på samhällsmodellen men sen lämna den ifred att verka. Det mest visionära är lite lägre skattetryck över tiden. Det är inte progressiva partier som sitter vid makten. Det är högerpartier. Det är inte politiken som driver utvecklingen enligt deras tankesätt, det är de enskilda, civilsamhället, näringslivet, familjerna, individerna o s v.

Min fråga var alltså inte vad du skulle vilja om du satt vid makten utan vilka radikala omstöpningar av samhället som regeringen Kristersson verkligen nu genomför.

Jag känner inte till några, man vill möjligen vrida lite på rattarna på samhällsmodellen men sen lämna den ifred att verka. Det mest visionära är lite lägre skattetryck över tiden. Det är inte progressiva partier som sitter vid makten. Det är högerpartier. Det är inte politiken som driver utvecklingen enligt deras tankesätt, det är de enskilda, civilsamhället, näringslivet, familjerna, individerna o s v.
Parallellt med vad jag hade velat så nämner jag ju att dom ändå börjat föra en retorik i rätt håll, nästan smyger in små reformer här och där för nästintill skrivet i sten så hade svensk media lynchat dom i evigheter om dom gått för hårt fram. Jag tror att vi bit för bit kommer se mer av förslag som rimmar mer med "Sverige först" istället för att fokusera på att vara en humanitär stormakt i världen. Både vad gäller klimat och andra områden.

Claes Sörmland
D Dayangel skrev:
Parallellt med vad jag hade velat så nämner jag ju att dom ändå börjat föra en retorik i rätt håll, nästan smyger in små reformer här och där för nästintill skrivet i sten så hade svensk media lynchat dom i evigheter om dom gått för hårt fram. Jag tror att vi bit för bit kommer se mer av förslag som rimmar mer med "Sverige först" istället för att fokusera på att vara en humanitär stormakt i världen. Både vad gäller klimat och andra områden.
Det var det jag kallade tonalitet. Ska man ta ett kritiskt vänsterperspektiv så kan man säga att de hundvisslar och kulturkrigar. Ligger en del i det. Detta är inte en progressiv regering.

Fairlane
Men faktum kvarstår oavsett vad du kallar det för. Regeringen vann valet genom att gå till val på att bilda regering med stöd av SD. Ingen kan vara förvånad att just den regeringen sitter idag.
Stämmer det verkligen?
Min minnesbild var att man pratat om samarbete och att bilda regering, men att man trots att man var överens i alla viktiga frågor så var man inte på det klara med vilka partier som faktiskt skulle sitta i regeringen.

Faktum är väl att ingen regeringsbildning har tagit så lång tid som denna gjorde när man redan var överens om samarbetet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer det verkligen?
Min minnesbild var att man pratat om samarbete och att bilda regering, men att man trots att man var överens i alla viktiga frågor så var man inte på det klara med vilka partier som faktiskt skulle sitta i regeringen.

Faktum är väl att ingen regeringsbildning har tagit så lång tid som denna gjorde när man redan var överens om samarbetet.
Det redovisades tydligt inför valet och deras motståndare påpekade det gärna. D v s båda sidorna i politiken gav samma beskrivning men av helt olika skäl.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.