P
Finns spottar som passar i apparatdosor. Har själv sådana i kök och badrum och då räcker det med en 34 mm regel om jag inte minns fel.
Apparatdosa i tak med synlig elinstallation och 34 mm regelverk under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
X XaZe skrev:
Tänk på minsta djup för spottarna om det är planen..
Jadå det har jag tänkt på :-)

P Peter_K skrev:
Finns spottar som passar i apparatdosor. Har själv sådana i kök och badrum och då räcker det med en 34 mm regel om jag inte minns fel.
Jo absolut, menade mest att han får fundera på om det finns spottar som han gillar på det djupet. En av de enstaka som jag kände passade för mitt ändamål byggde 60mm.

H
M Mattias_Jönsson skrev:
Det ska sätta upp gips i taket, ett lager som ska bli helt slätt.
tycker det blir inget vidare med bara ett lager gips blir lättare spricker tycker jag.
vill gärna ha gipsplank om det bara är ett lager

henke_benke skrev:
tycker det blir inget vidare med bara ett lager gips blir lättare spricker tycker jag.
vill gärna ha gipsplank om det bara är ett lager
Beror helt på hur man reglar, hur man lågger gipsskarvar, rumsförhållanden, om man använder nätremsa eller pappremsa i skarvarna, osv osv.
Jag har enkelgips i hela lgh, syns inte att det är efterbyggt om jag inte haft spottar.

Finns ju även spottar med lågt inbyggnadsmått så det räcker med 28x70..
Vi har Hide-A-Lite halogenspottar i hela undervåningen, närmare 100 st. Funkar klockrent och inte en enda har gått sönder efter 6 år...Inbyggnadsmått 22 mm.

Är taket man skruvar i stabilt så kan man dela upp nedreglingen i t ex två 21 mm korslagda lager med cc 30.
Då slipper man ta sönder 70mm regeln för att få igenom vp rör.

• Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Är taket man skruvar i stabilt så kan man dela upp nedreglingen i t ex två 21 mm korslagda lager med cc 30.
Då slipper man ta sönder 70mm regeln för att få igenom vp rör.
Det är ju smart tänkt, sparar jag det momentet. Måste jag regla första lagret med cc 300 eller kan jag ta cc 600? Andra lagret kör jag såklart cc 300.

Kan jag använda ytterpanel 21x70? https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x70-ytterpanel-p08021070

Det borde gå med cc 60 i första lagret, men man ska komma ihåg att 21 mm ytterpanel inte alls har samma böjstabilitet (andra lagret får inte svacka!).
Jag har satt det på rummen på ovanvåningen med första lagret cc 40 beroende på att det passade att fästa varannan i bjälklinjen och varannan emellan. Det har hållt perfekt utan minsta sättning eller sprickbildning.

Sådär ja, då var undertaket reglat och redo för spottar och gips :-)
Det blev 21x70 som jag la först ett lager tvärgående med cc 450. Fäste varje regel med 5 st 6x60 spikplugg, sitter stenhårt. Sen skruvade andra lagret längsgående cc 300 med träskruv.

Tack för alla tips och förslag!

• Nyreglat undertak i trä med tvärgående och längsgående reglar infäst med spikplugg och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Me like... (y)
Nu kommer du fram med vp-rör åt alla håll utan att såga sönder regelverket.
21 ytterpanel håller alldeles utmärkt tyngden av gips med dom korta cc-avstånden.

Du har ju betongvalv, men om taket hade varit ett trätak i ett trähus letar man upp bjälklagslinjen och låter varannan första bräda följa dom. Kryssningen i en träkåk har en fördel till, och det är att taket "flyter" frikopplat från rörelser i huset = sällan rörelsesprickor i gipset.

En liten detalj som underlättar är att sätta korta stumpar utmed väggen. Det är lättare om man ska sätta taklist sen. Annars får man hålla reda på var linjerna går.

• Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.