Hej!
Står inför beslut hur vi skall lösa isoleringen till vårt ryggåstak med 45 graders vinkel.
Vi har höga takstolar (1000mm).
På våran original ritning så skulle lösullen sprutas in och ligga fast med hjälp av stående 28x70 (Se bild 1)
Vid konsultation av lösullsföretaget påpekade han att taket är för brant för denna lösning och det kommer vara svårt att få ett jämt lager med lösull.
Han hade två förslag.
1. Lösull upp hela vägen till luftspalt 1000mm i stället för 500mm och förlänga luftspalten till nock.
2. Sätta en till "luftspalt" på 500mm höjd för att säkerställa att ullen fylls upp ordentligt. (Se Bild 2)
Vid lösning nummer 2 undrar jag om det räcker att ha kvar befintlig luftspalt en bit in på taket eller om man bör låta luftspalten gå upp till nock?
Står inför beslut hur vi skall lösa isoleringen till vårt ryggåstak med 45 graders vinkel.
Vi har höga takstolar (1000mm).
På våran original ritning så skulle lösullen sprutas in och ligga fast med hjälp av stående 28x70 (Se bild 1)
Vid konsultation av lösullsföretaget påpekade han att taket är för brant för denna lösning och det kommer vara svårt att få ett jämt lager med lösull.
Han hade två förslag.
1. Lösull upp hela vägen till luftspalt 1000mm i stället för 500mm och förlänga luftspalten till nock.
2. Sätta en till "luftspalt" på 500mm höjd för att säkerställa att ullen fylls upp ordentligt. (Se Bild 2)
Vid lösning nummer 2 undrar jag om det räcker att ha kvar befintlig luftspalt en bit in på taket eller om man bör låta luftspalten gå upp till nock?
Ja absolut , de beräknade att det skulle kosta ca 25.000kr extra att fylla 1000mm.J Jansson69 skrev:
Finns det någon nackdel av att ej ha luftspalt 1 upp till nock?
Tänker i fallet om det bildas kondens att det rinner ner emot väggen i stället för ut.
Nej det finns ingen nackdel bara det blir rotation på luften..S SteffeOsten skrev:
Klicka här för att svara

