2 908 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Sänka effekten på varmvattenberedaren
Jag kör manuellt under en tid - skruvar ur propparna kl 7 och skruvar i dem kl 21.Det har jag redan gjort flera dagar och kollat hur det blev men inte systematiskt. Trodde att det skulle räcka med en fas, men då gick ingen effekt åt... Men vattnet var inte kallat för det.B bhus2021 skrev:
Nu skall jag mer systematiskt testa de olika alternativen. Osäker vilkjen propp som inte skall vara med. En elektriker skall sedan hjälpa mig installera timer o 3faskontaktor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag tolkar det som att höglasten läggs ovanpå baslasten de timmarna, men jag håller med dig om att det var luddigt skrivet. Jag är inte säker på att jag förstått det hela korrekt. Priset verkar helt ok jämfört med vissa andra bolag, men en modell som är så svår att förstå är inte bra. Modellen kanske är vettig, men om ingen förstår den så blir det svårt ändå.J jonaserik skrev:
Sent nu men kudden väntar. Men måste skriva något.Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att höglasten läggs ovanpå baslasten de timmarna, men jag håller med dig om att det var luddigt skrivet. Jag är inte säker på att jag förstått det hela korrekt. Priset verkar helt ok jämfört med vissa andra bolag, men en modell som är så svår att förstå är inte bra. Modellen kanske är vettig, men om ingen förstår den så blir det svårt ändå.
Finner det märkligt med att det är en som kallas bas 24/7/365 och på det ytterligare en taxa.
Då blir då att dom kvitterar ut dubbla arvoden under höglast, var det inte så att med effekttaxa skulle
vara något som gjorde att n fördelning av lasten, skulle bli en dagtid till natt då.
Mycket märkligt konstilation på ett upplägg, när ndra har dag och natt på sina taxor. Men men vad göra,
det är monopol på skiten.
Slutkommentar från mig.
Jag har testat att stänga av varmvettenberedaren dagtid genom att skruva ur propparna klockan 7 och skruva tillbaka dem kl 21.00. Har sedan testat att köra med 3-fas o 2-fas på kvälls-/nattetid. Två-fas funkar ua - kan duscha varmt som vanligt. Kommer nu att sätta timer med pleijd-puck och trefas kontaktor och köra varmvattenberedaren på nattetid. Det jag vinner är att varmvattenberedaren inte bidrar till att skapa någon effekt-topp under höglasttid. Med Pleijd kan jag dessutom stänga av varmvattnret helt när jag är bortrest.
Jag har testat att stänga av varmvettenberedaren dagtid genom att skruva ur propparna klockan 7 och skruva tillbaka dem kl 21.00. Har sedan testat att köra med 3-fas o 2-fas på kvälls-/nattetid. Två-fas funkar ua - kan duscha varmt som vanligt. Kommer nu att sätta timer med pleijd-puck och trefas kontaktor och köra varmvattenberedaren på nattetid. Det jag vinner är att varmvattenberedaren inte bidrar till att skapa någon effekt-topp under höglasttid. Med Pleijd kan jag dessutom stänga av varmvattnret helt när jag är bortrest.
Tack för tipset. Kände inte till den.B bhus2021 skrev:
Nu har jag pleijd app för styrning i annan lokal så kan använda den app jag redan använder. Den elektriker som skall hjälpa mig är van vid pleijd.
Men Shelly verkar ju absolut vara ett alternativ.
Shelly har en massa mer möjligheter än Plejd. T ex kan man köra script på enheterna som automatiskt håller koll på elpriset.R rollo skrev:
https://shelly.guide/live-elpris-svenska/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden