B bhus2021 skrev:
Så du har timer redan eller hur hindrar du VVB från att gå på dagen under höglasttid?
Jag kör manuellt under en tid - skruvar ur propparna kl 7 och skruvar i dem kl 21.Det har jag redan gjort flera dagar och kollat hur det blev men inte systematiskt. Trodde att det skulle räcka med en fas, men då gick ingen effekt åt... Men vattnet var inte kallat för det.
Nu skall jag mer systematiskt testa de olika alternativen. Osäker vilkjen propp som inte skall vara med. En elektriker skall sedan hjälpa mig installera timer o 3faskontaktor.
 
  • Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Jag kollade även dom och vart inte direkt klokare. Men är det så att baslasten ligger i botten och höglasten kommer ovanpå det, eller det bara höglasten som räknas för sig. Kan ha tänkt fel, det med 2 avgifter från varandra. Som det är skrivet så är det lite luddigt med texten.
Jag tolkar det som att höglasten läggs ovanpå baslasten de timmarna, men jag håller med dig om att det var luddigt skrivet. Jag är inte säker på att jag förstått det hela korrekt. Priset verkar helt ok jämfört med vissa andra bolag, men en modell som är så svår att förstå är inte bra. Modellen kanske är vettig, men om ingen förstår den så blir det svårt ändå.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att höglasten läggs ovanpå baslasten de timmarna, men jag håller med dig om att det var luddigt skrivet. Jag är inte säker på att jag förstått det hela korrekt. Priset verkar helt ok jämfört med vissa andra bolag, men en modell som är så svår att förstå är inte bra. Modellen kanske är vettig, men om ingen förstår den så blir det svårt ändå.
Sent nu men kudden väntar. Men måste skriva något.
Finner det märkligt med att det är en som kallas bas 24/7/365 och på det ytterligare en taxa.
Då blir då att dom kvitterar ut dubbla arvoden under höglast, var det inte så att med effekttaxa skulle
vara något som gjorde att n fördelning av lasten, skulle bli en dagtid till natt då.
Mycket märkligt konstilation på ett upplägg, när ndra har dag och natt på sina taxor. Men men vad göra,
det är monopol på skiten.
 
Slutkommentar från mig.
Jag har testat att stänga av varmvettenberedaren dagtid genom att skruva ur propparna klockan 7 och skruva tillbaka dem kl 21.00. Har sedan testat att köra med 3-fas o 2-fas på kvälls-/nattetid. Två-fas funkar ua - kan duscha varmt som vanligt. Kommer nu att sätta timer med pleijd-puck och trefas kontaktor och köra varmvattenberedaren på nattetid. Det jag vinner är att varmvattenberedaren inte bidrar till att skapa någon effekt-topp under höglasttid. Med Pleijd kan jag dessutom stänga av varmvattnret helt när jag är bortrest.
 
  • Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Vill du spara en slant till så är nog en shelly-puck billigare än plejd
 
B bhus2021 skrev:
Vill du spara en slant till så är nog en shelly-puck billigare än plejd
Tack för tipset. Kände inte till den.

Nu har jag pleijd app för styrning i annan lokal så kan använda den app jag redan använder. Den elektriker som skall hjälpa mig är van vid pleijd.

Men Shelly verkar ju absolut vara ett alternativ.
 
R rollo skrev:
Tack för tipset. Kände inte till den.

Nu har jag pleijd app för styrning i annan lokal så kan använda den app jag redan använder. Den elektriker som skall hjälpa mig är van vid pleijd.

Men Shelly verkar ju absolut vara ett alternativ.
Shelly har en massa mer möjligheter än Plejd. T ex kan man köra script på enheterna som automatiskt håller koll på elpriset.

https://shelly.guide/live-elpris-svenska/
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.