Jag har en varmvattenberedare OSO 16RKA 300 - 300 liter o 3kW. Den har tre värmeslingor som kopplas till tre faser. Men anledning av effektarifferna vill jag nu sänka effekten.. Att köra den på natten med 1 kW skulle räcka för vårt behov. Jag har varit i kontakt med OSO i Norge o bett om instruktion. Fått svar att jag kan koppla två faser till en av de tre slingorna. Jag bifogar en bild på kopplingsdosan i beredaren.

Kan ni ge tips om vilken tråd som skall kopplas vart?

Eller kan det fungera genom att jag helt enkelt kopplar bort en fas från proppskåpet?

En elektriker skall förstås göra omkopplingen men han kan vara osäker på vad som skall göras.
 
  • Schema över kopplingsdosan för varmvattenberedare OSO 16RKA 300 med angivna inställningar för drifttermostat och elpatron, 400V 3-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rollo skrev:
En elektriker skall förstås göra omkopplingen men han kan vara osäker på vad som skall göras.
Varför tror du elektrikern skulle vara osäker? Anvisningarna verkar tillräckligt tydliga.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tror du elektrikern skulle vara osäker? Anvisningarna verkar tillräckligt tydliga.
Elektrikern kan väl vara osäker. Det är ingen skyddad titel. Jag är själv elektriker lite sporadiskt.
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Om du bryter en av de tre säkringarna (vilken spelar ingen roll) så får du halva effekten. Det kanske duger?

Vill du gå ned till 1/3 av effekten så måste en nolla anslutas till elpatronens gemensamma punkt medan två faser kopplas bort. Det kan vara lite meck beroende på hur anslutningarna på elpatronen ser ut.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du bryter en av de tre säkringarna (vilken spelar ingen roll) så får du halva effekten. Det kanske duger?

Vill du gå ned till 1/3 av effekten så måste en nolla anslutas till elpatronens gemensamma punkt medan två faser kopplas bort. Det kan vara lite meck beroende på hur anslutningarna på elpatronen ser ut.
Men två faser passerar ju via termostaterna. Antar att de måste vara kvar? Men jag kan testa koppla bort proppen till ledning 1.
 
Ja..

Kopplar du bort en fas finns fortfarande en fas kvar som styrs av termostaten. Om det är en tvåstegstermostat kan man behöva välja rätt av de två. Det framgår inte av schemat.

Vid enfas får du återigen välja rätt termostat.
 
R rollo skrev:
Att köra den på natten med 1 kW skulle räcka för vårt behov.
Kom att tänka på detta du skrev. Har det verkligen betydelse att sänka effekten på natten?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Tänk på att det går åt ca 17,4 kWh för att värma 300 liter vatten från 10 till 60 grader, så om allt varmvatten har förbrukats räcker inte en natt till med effekt på 1 eller 1,5 kW. Du vill inte stoppa uppvärmningen när vattnet bara blivit "fesljummet" — risk för legionella.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Anledningen att jag vill sänka effekten är för att minska topp belastningar pga nya effekttarifferna. Men även styra över till tid med lågt elpris.
Vi är två i hushållet. Dusch kräver 4.4 kWh, värmeförlust 2.5 kWh, handdisk kanske max 1 kWh. totalt 8 kWh per dygn.
Jag ska testa att köra med två faser manuellt nattetid några dagar för att se hur det blir innan jag kopplar in timer.
Men sen behöver jag ha möjlighet att öka belastning vid de tillfällen då vi har övernattande gäster. Då kan jag ju enkelt öka effekten.
 
Redigerat:
R rollo skrev:
Jag har en varmvattenberedare OSO 16RKA 300 - 300 liter o 3kW. Den har tre värmeslingor som kopplas till tre faser. Men anledning av effektarifferna vill jag nu sänka effekten.. Att köra den på natten med 1 kW skulle räcka för vårt behov. Jag har varit i kontakt med OSO i Norge o bett om instruktion. Fått svar att jag kan koppla två faser till en av de tre slingorna. Jag bifogar en bild på kopplingsdosan i beredaren.

Kan ni ge tips om vilken tråd som skall kopplas vart?

Eller kan det fungera genom att jag helt enkelt kopplar bort en fas från proppskåpet?

En elektriker skall förstås göra omkopplingen men han kan vara osäker på vad som skall göras.
Varför göra detta ? Du vinner ju inget. På natten är ju beredaren som en thermos. Det drar ju ingen ström.
Var glad att du har en beredare utan risk för Legionella. Och som återvärmer snabbt.
3 kW i 10 minuter eller 1 kW i 30.
 
Vad har du för effektavgift och är det varierande på tid och säsong hos ditt elnät?

Låter vettigare att styra mer när den jobbar istället för att dra ner på effekten.
 
R rollo skrev:
Anledningen att jag vill sänka effekten är för att minska topp belastningar pga nya effekttarifferna. Men även styra över till tid med lågt elpris.
Vi är två i hushållet. Dusch kräver 4.4 kWh, värmeförlust 2.5 kWh, handdisk kanske max 1 kWh. totalt 8 kWh per dygn.
Jag ska testa att köra med två faser manuellt nattetid några dagar för att se hur det blir innan jag kopplar in timer.
Men sen behöver jag ha möjlighet att öka belastning vid de tillfällen då vi har övernattande gäster. Då kan jag ju enkelt öka effekten.
Tänk på att effektavgiften räknas per timme. Om beredaren drar 3 kW i en kvart, 1,5 kW i en halvtimme eller 1 kW i 45 minuter genereras exakt samma bidrag till effektavgiften den timmen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Förutom fasta avgifetr betalar jag två slags effektavgifter:
Effektavgift Höglasttid
Medelvärdet av dina två högsta timvärden från två olika dagar (månad) multiplicerat med effektpriset (kr/kW) under period när belastningen på elnätet är som störst.

Effektavgift Baslasttid
Medelvärdet av dina två högsta timvärden (kW) från två olika dagar (månad) multiplicerat med effektpriset (kr/kW). Effektpriset är lägre under baslasttid än under höglasttid.

Syftet är att konsumenterna skall sprida ut sin konsumtion över dygnet. Nu dushar vi på morgonen o lagar frukort. Det ger en kraftig topp särskilt när beredaren hoppar in med sina 3kW,Och duschen plus lite förluster gör att den kan gå en timma på morgonen när elpriset är högt. Dessutom riskerar jag få en toppbelastning som straffar mig extra.
Risken för dessa toppar minskar jag genom att dels flytta vattenvärmningen till tid när jag inte använder el för andra ändamål - matlagning, belysning och värmer vatten under längre tid med lägre effekt än drar på fullt en timma nu o då. Dessutom vill jag flytta vattenvärmningen till lågpristid.
 
R rollo skrev:
Jag ska testa att köra med två faser manuellt nattetid några dagar för att se hur det blir innan jag kopplar in timer.
Att sänka på natten ger i princip ingen nytta överhuvudtaget. Det är inte då du kommer att få en effekttopp. Och som useless är inne på, så hjälper det inte att smeta ut uppvärmningen över en längre period av samma timme.

Och du skriver att en dusch drar 4,4 kWh. Beror givetvis på hur man duschar. Men det förutsätter att du duschar i ca 10 minuter med vattnet igång hela tiden. Gör man verkligen så? Personligen brukar jag duscha i mindre än 5 minuter, med vattnet igång max halva den tiden. Och det har inget med sparsamhet att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mitt exempel på energiåtgång för dusch har jag tagit från Google men den är säkert överskattad. Så 1kW på natten skall särt räcka .Jag förstår inte hur tarifferna räknar. Jag tänker i min enfald att det måste vara bra att flytta elförbrukningen till lågpristid, men om det enbart är topparna som räknas ger det ju ingen vinst. Men måste vara bra att få bort den belastningen från dagtid när den annars bidrar till toppar. Förstår inte din kommentar om smeta ut samma energi på större del av timman.
Vattenberedaren styrs ju av termostat så tillslaget varar säkert minst en timma med 3kW. Från Energimyndighetens synpunkt måste det vara bättre att ta ut energin utslaget på fler timmar. Men osäker om det blir billigare för mig med nuvarande tariffer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.