2 910 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Sänka effekten på varmvattenberedaren
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 836 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 836 inlägg
Duschning är såklart väldigt personligt, men jag som äldre person klarar jag inte av under 10 minuter om jag ska bli ren ordentligt (använder svamp, borste och flera olika sorters tvål), men det händer sommartid att jag stänger av vattnet, dock aldrig under en kall vinter. Å andra sidan duschar jag inte varje dag, utan oftast 2-3 gånger per vecka om det inte varit en massa kroppsarbete.H hempularen skrev:Att sänka på natten ger i princip ingen nytta överhuvudtaget. Det är inte då du kommer att få en effekttopp. Och som useless är inne på, så hjälper det inte att smeta ut uppvärmningen över en längre period av samma timme.
Och du skriver att en dusch drar 4,4 kWh. Beror givetvis på hur man duschar. Men det förutsätter att du duschar i ca 10 minuter med vattnet igång hela tiden. Gör man verkligen så? Personligen brukar jag duscha i mindre än 5 minuter, med vattnet igång max halva den tiden. Och det har inget med sparsamhet att göra.
Eftersom varje timme är en ny period har det stor betydelse hur de ligger i tid.useless skrev:
Om man sprider effekttoppen över en timgräns mellan två timmar med lika bidrag på båda så får man halva effekttoppen.
Jag har själv konstaterat när jag tar ett längre bad så blir det mest optimalt att starta precis på en halvtimme, då får jag ungefär samma antal kWh den timmen och timmen efter när varmvattentanken ska återvärmas. För mig skiljer det uppåt 3 kWh på maximala effekten, på värmepump med elpatronen ställd för att tillåta snabb återladdning.
Annars är en snålt ställd effektvakt troligen ett effektivare sätt att minska effekttopparna, för man behöver bara glömma bort de manuella handgreppen någon gång i månaden för att åka på höga effekttoppar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 836 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 836 inlägg
Mänskligheten kan idag utan problem skapa mer energi än vi någonsin behöver och distribuera den, ändå väljer vi politiker som tvingar intelligenta människor att lägga en massa onödig tid på att försöka planera hur man duschar eller badar, t ex. Totalt vansinne att slösa bort mänskliga resurser på detta sätt och vi kommer backa samhällets utveckling som ett resultat av det.
Inser nu att jag blandar samman Effektavgift, som styrs av den högsta effekten som jag använder under en timma, och Elhandelsavgiften som handlar om förbrukning av energi i form av kWh. Att värma vatten nattetid borde löna sig om jag har timpris på Elhandelsavgiften. Att minska effekten nattetid kanske spelar mindre roll för avgifterna men är ju i linje med syftet med effektavgifterna.
Mycket osannolikt att man tömmer VVB såpass att man når 10°C, man slutar nog att duscha när vattnet når ca 25°C eller tidigare.Magnus E K skrev:
Samma gäller antagligen om man använder varmvatten till disk eller badkar.
Fast med skiktningen i VVB växlar det rätt snabbt från varmt till kallt när varmvattnet är slut.Mikael_L skrev:
Det är inte så att det gradvis blir kallare och kallare ju mer varmvatten man tappar.
Runt 40grader brukar duschvattnet vara hemma hos mig.Magnus E K skrev:
Men om man justerar dina siffror till 40-90grader så stämmer det bättre.
Det är ingen risk att stoppa uppvärmningen av vattnet i "fesljummet" såvidare man inte stoppar det under 40 grader och sen låter det står där medans man är på semester...
Men redan vid 45grader så dör legionella om den får lite tid på sig.
Så även om man skulle sänka temperaturen till 30grader i tanken så skulle 1kw värmning under natten 22-06 innebära att tempen stigit till ca 50grader
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag är inte expert på hur legionellabakterier beter sig så jag utgick ifrån rekommendationen om att värma till minst 60 grader i en VVB (stillastående vatten), och räknade på extremfallet att beredaren tömts helt vintertid när inkommande kallvatten lätt kan vara 10 grader. I praktiken blir det förstås inte så sannolikt att detta sker, särskilt inte med en så överdimensionerad beredare som 300 liter. Dumt att chansa med något man kan bli dödligt sjuk av.A Alexn72 skrev:Runt 40grader brukar duschvattnet vara hemma hos mig.
Men om man justerar dina siffror till 40-90grader så stämmer det bättre.
Det är ingen risk att stoppa uppvärmningen av vattnet i "fesljummet" såvidare man inte stoppar det under 40 grader och sen låter det står där medans man är på semester...
Men redan vid 45grader så dör legionella om den får lite tid på sig.
Så även om man skulle sänka temperaturen till 30grader i tanken så skulle 1kw värmning under natten 22-06 innebära att tempen stigit till ca 50grader
Först vilken nätägare är det och vilka tider är det för dag repektive natt.R rollo skrev:Inser nu att jag blandar samman Effektavgift, som styrs av den högsta effekten som jag använder under en timma, och Elhandelsavgiften som handlar om förbrukning av energi i form av kWh. Att värma vatten nattetid borde löna sig om jag har timpris på Elhandelsavgiften. Att minska effekten nattetid kanske spelar mindre roll för avgifterna men är ju i linje med syftet med effektavgifterna.
Att lägga en förbrukning på olika av dygnets timmar, kan vara kontraproduktivt.
Exempel. Ni har spis och annat igång på dagen och får då en effekt på tex. 3 kW/h och sen på natten
är det bara 2 kW/h. Detta innebär då att dagtid räknas som högst och där beräknas effekttaxan efter.
Har du tvärtom, så räknas natten som högst och har du då som Ellevio med att det är bara hälvften som ger taxan, så det är bättre att ha högre på natten än dagen. Det är dom 3 högsta värden som räkna och det kan då bli een eller på natten och en på dagen. Den på dagn är dyrare, men räknas samman totalt med allt. Och den delen med fördelnng dag/natt är något som du själv får räkna ut, hur ni vill ha det med olika varianter på att använda elen.
Men som har sagts i olika trådar om effekttaxan. Att behöva laga mat/tvätta eller annat på natten är bara skit, för att ev klara sig undan en hög effektavgift. Normalt är att folk är vakna på dagen och sover på natten.
Hos Jönköpings Energi tillämpas två effekttariffer - höglasttid är månadens två högsta effekt dagtid vardagar och baslasttid månadens två högsta oavsett tid på dygnet. Genom att flytta vatten värmning till natten är den effekten ur vägen för dessa toppar, särskilt om jag halverar effekten. Och temperaturen på vattnet ska förstås behållas som tidigare. Osäker vad termostaten är ställd på men sannolikt 70 grader.
Klart det kan undvikas.R rollo skrev:
Igår hade jag inhyrda tjänster som krävde hög effekt under kort tid.
Med facit i hand skulle jag haft krav på att bara börja arbete på en halvtimme. Kostar mig 150kr i bara slapphet.
Alternativt ta två etableringskostnader på ett par tusen och skona elräkningen.
Du kommer aldrig att komma ifrån effektavgiften, oavsett hur du gör, bara kanske mindre kostnad nattetid.R rollo skrev:
Lite lurigt med bara 2 toppar under en månad, kikade på deras förklaring om toppar, dom var röda. Vad räknas då som topp, bara det röda som är en liten bit ovanför den blå och varifrån för värde är det. Hela stapeln bara en bit av den.
Du får gå in på dina sidor och se hur nivån räknas på topparna per klockslag.