2 911 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Sänka effekten på varmvattenberedaren
Är inte så säker på att du tänker rätt där. När jag kikar på min förbrukning under vinterhalvåret inträffar nästan alltid månadens toppar på kväll/natt. Det är då de stora temperaturdipparna tenderar att uppstå, i kombination med att uppvärmningen är så totalt dominant vad gäller elförbrukningen.R rollo skrev:
Men alla har ju lite olika förutsättningar och det kan ju ändå löna sig att flytta förbrukning dit om det är billigare.
Nu verkar Mälarenergi, som jag har, tack och lov släppt sina planer på att ta ut en nattlig effektavgift.
Redigerat:
Det är rena vilda västern, vissa bolag har bara effekttariff dagtid, vardagar, på vinterhalvåret, andra har det dygnet runt i olika formerR rollo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nu har jag kollat på Jönköping Energis upplägg och de beskriver det väldigt rörigt och otydligt kan jag tycka. Dessutom måste man titta på ett annat ställe för att se vad priset är. Jag tolkar det så här:
Först och främst har du en fast avgift, vilket alla har och priset ser bättre ut än för många andra:
16A - 296 kr (591/365)
20A - 351 kr (780/365)
25A - 420 kr (1006/365)
På det har du en överföringsavgift för varje kWh överför el, oavsett när på dygn/året det sker.
Den är i ditt fall 6,08 öre
Så till effektavgiften. De pratar om bastid och höglasttid
Bastid är det konstant, och där betalar du 27,70 kr * snittet för dina 2 högsta toppar. Lågt jämfört med många andra, men å andra sidan året runt, dygnet runt.
Sen tillkommer det höglasttid som är mellan helgfri vardagar, 07-20, november-mars. Höglasten kommer kosta 65,66 utöver låglastpriset, dvs får du en av dina toppar under den perioden så kommer den kosta cirka 93 kr / kW. Skillnaden är så stor så kan du flytta last till utanför vardagar 7-20 kommer du några spara pengar på det.
Beroende på hur tid det tar att värma varmvattnet så kan det vara värt att gå ner i effekt, men kanske ännu mer flytta det till en annan tid med hjälp av timer.
Onekligen en rätt svårbegriplig metod som man valt, men eftersom höglasten lägger på mer än det dubbla mot en bastid så är det troligen lönsamt att flytta rätt mycket last till tid utanför höglast.
Först och främst har du en fast avgift, vilket alla har och priset ser bättre ut än för många andra:
16A - 296 kr (591/365)
20A - 351 kr (780/365)
25A - 420 kr (1006/365)
På det har du en överföringsavgift för varje kWh överför el, oavsett när på dygn/året det sker.
Den är i ditt fall 6,08 öre
Så till effektavgiften. De pratar om bastid och höglasttid
Bastid är det konstant, och där betalar du 27,70 kr * snittet för dina 2 högsta toppar. Lågt jämfört med många andra, men å andra sidan året runt, dygnet runt.
Sen tillkommer det höglasttid som är mellan helgfri vardagar, 07-20, november-mars. Höglasten kommer kosta 65,66 utöver låglastpriset, dvs får du en av dina toppar under den perioden så kommer den kosta cirka 93 kr / kW. Skillnaden är så stor så kan du flytta last till utanför vardagar 7-20 kommer du några spara pengar på det.
Beroende på hur tid det tar att värma varmvattnet så kan det vara värt att gå ner i effekt, men kanske ännu mer flytta det till en annan tid med hjälp av timer.
Onekligen en rätt svårbegriplig metod som man valt, men eftersom höglasten lägger på mer än det dubbla mot en bastid så är det troligen lönsamt att flytta rätt mycket last till tid utanför höglast.
Jag kollade även dom och vart inte direkt klokare. Men är det så att baslasten ligger i botten och höglasten kommer ovanpå det, eller det bara höglasten som räknas för sig. Kan ha tänkt fel, det med 2 avgifter från varandra. Som det är skrivet så är det lite luddigt med texten.Fairlane skrev:
Nu har jag kollat på Jönköping Energis upplägg och de beskriver det väldigt rörigt och otydligt kan jag tycka. Dessutom måste man titta på ett annat ställe för att se vad priset är. Jag tolkar det så här:
Först och främst har du en fast avgift, vilket alla har och priset ser bättre ut än för många andra:
16A - 296 kr (591/365)
20A - 351 kr (780/365)
25A - 420 kr (1006/365)
På det har du en överföringsavgift för varje kWh överför el, oavsett när på dygn/året det sker.
Den är i ditt fall 6,08 öre
Så till effektavgiften. De pratar om bastid och höglasttid
Bastid är det konstant, och där betalar du 27,70 kr * snittet för dina 2 högsta toppar. Lågt jämfört med många andra, men å andra sidan året runt, dygnet runt.
Sen tillkommer det höglasttid som är mellan helgfri vardagar, 07-20, november-mars. Höglasten kommer kosta 65,66 utöver låglastpriset, dvs får du en av dina toppar under den perioden så kommer den kosta cirka 93 kr / kW. Skillnaden är så stor så kan du flytta last till utanför vardagar 7-20 kommer du några spara pengar på det.
Beroende på hur tid det tar att värma varmvattnet så kan det vara värt att gå ner i effekt, men kanske ännu mer flytta det till en annan tid med hjälp av timer.
Onekligen en rätt svårbegriplig metod som man valt, men eftersom höglasten lägger på mer än det dubbla mot en bastid så är det troligen lönsamt att flytta rätt mycket last till tid utanför höglast.
Jag försöker inte komma undan från Effekttopparna, bara minska dem genom att sprida ut den effekt som jag kan - vilket är varmvattenberedaren.Jag kollar självklart min sidor och bedömeer om mina ändringar får ngn effekt.J jonaserik skrev:
Effekttarifferna kan man inte undvika. Möjligen med planering slippa någon kort onödig topp. När jag kom hem till mitt kalla hus efter semetser kunde jag t ex värmt upp ett rum i taget i stället för att slå på värmen med huvudströmbrytarenP Pligg85 skrev:
Men du betalar mer än 3x för om effekttoppen är under höglasttid, så även om den "bara" blir 1kw från VVB plus lite annan last så är det bättre att istället ha VVB igång på natten med 3kW. Alltså är en timer mycket vettig investering.R rollo skrev:
det är möjligt men får hålla koll på det. Och i det läget kanske det är bra att fördela varmvattenberedarens effektbehov över längre tid. iC cpalm skrev:
Men då måste det väl vara ännu bättre att fördela den effekten över fler timmar även på natten? Jag har inte pratat om att köra 1 kW på höglasttid.B bhus2021 skrev:
60 grader så dör den på 10min om inte minnet sviker mig.Magnus E K skrev:
Jag är inte expert på hur legionellabakterier beter sig så jag utgick ifrån rekommendationen om att värma till minst 60 grader i en VVB (stillastående vatten), och räknade på extremfallet att beredaren tömts helt vintertid när inkommande kallvatten lätt kan vara 10 grader. I praktiken blir det förstås inte så sannolikt att detta sker, särskilt inte med en så överdimensionerad beredare som 300 liter. Dumt att chansa med något man kan bli dödligt sjuk av.
Det jag egentligen försöker säga är att när man funderar på såna här upplägg så är det nästan ett måste att simulera det mot verkliga siffror som ofta kan laddas ner på "mina sidor" i t.ex. excel. Har avfärdat ett antal "strålande" idéer som visar sig ge noll eller väldigt blygsam ekonomisk effekt.R rollo skrev:
Visst. Håller med. Jag kommer testa köra tvåfas o trefas nattetid varannan dag under ett par veckor och kollar effekterna o om tvåfas funkar. Återkommer med rapportC cpalm skrev:
Så du har timer redan eller hur hindrar du VVB från att gå på dagen under höglasttid?R rollo skrev:
Sedan är det lätt att komma upp i 2kW i snitt över en timme om man råkar laga mat samtidigt som en diskmaskin går samt vattenpumpen och kyl/frys kör mm. Men flytta VVB till natten, och köra två faser är nog en bra lösning
Jag har histirska data att jämföra med. Mina toppar både för baslast o Höglast var nästan genomgående på morgonen vid 07 hela året, även vintertid och låg kring 6 kW. Detta tolkar jag hänger samman med duschning och frukostmatlagning. Sannolikt är hälften av detta från vattenberedaren.
Men det blir först under november som jag kan riktigt utvärdera vilken effekt min åtgärd får på effekttopparna.
Men det blir först under november som jag kan riktigt utvärdera vilken effekt min åtgärd får på effekttopparna.