27 507 läst ·
18 svar
28k läst
18 svar
Samtal om inspektion av ventilation = Bluff?
Jag har jobbat på Servicepumpen aka Unitell Solutions aka Renavillor aka B3 Solutions aka minst ett tjugotal andra firmor som ägaren Bernard Roodechi dragit igång. En riktigt lurig s.k entreprenör som gillar att dra igång företag inom vilka områden som helst som han inte har någon kunskap om. Allt ifrån ventilation till mögelsanering till medicinska fillers och botox-behandlingar. Han är för övrigt den enda som har sin riktiga bild och förmodligen också namn på https://roodsmedia.teamtailor.com/
Tjänsterna som Servicepumpen sålde är det väl iofs inget fel på. Vill eller kan man inte fixa och rensa sin ventilation själv anlitar man någon som gör skitgörat åt en, det är inte svårare än så.
Det jag reagerade på när jag jobbade där var de extremt aggressiva säljarna och deras fula metoder att sälja in tjänsten. Som andra skrivit i tråden så ringer de och får det att låta som att det är något obligatoriskt som ska göras och nu är de i det området så är ni hemma kl 12 nu på onsdag osv. så särskilt gamla människor säger bara ja och så bokar de in mötet snabbt som ögat. De ljuger ofta och påstår att det är lagkrav, det måste göras vartannat år och får det att låta som att de är anlitade av kommunen. Förut t.o.m 2004 var det ju lagkrav och något som sotaren gjorde och då ringde de ju bara och meddelade att den här dagen och tiden kommer vi, och det spelar säljarna på.
De har som ett eget litet callcenter på kontoret i Stockholm där det sitter ett gäng finniga tonårskillar som kallar sig Börje och pratar med en släpig nasal bonnig dialekt för att låta trovärdiga (lite humoristiskt i sig, kul som fan att lyssna på dem) och man hade startup-möten varje morgon och under dagen då man jämförde hur alla sålt mot varandra och hetsades att sälja mer. Alla jobbar helt på provision vilket gör att säljarna blir desperata och tar till fula metoder för att sälja så de får någon lön, och det accepteras av ägaren.
Ibland kunde en säljare få åka ut och vara ventilationstekniker om det var mycket att göra, inte vet jag vilken utbildning de fick innan men det kan inte ha varit särskilt omfattande så där har ni orsakerna både till fula säljarmetoder och tekniker som kan noll och förstör grejer hos kunden.
Nu jobbar jag faktiskt som säljare för en annan ventilationsfirma och vi jobbar på liknande sätt, dvs vi ringer runt till villaägare och erbjuder samma tjänster som Servicepumpen dvs rengöring och service av ventilationen. Och fast det här är en seriös firma så lider vi ju av det dåliga rykte som tjänsten ventilationsservice har pga. att det skrivits så mycket om de här lurendrejeri samtalen. Men där jag jobbar nu har vi en helt ok grundlön, vi får provision per sälj också och klart vi vill sälja men man är inte desperat. Och vi är strängt tillsagda att vi får absolut inte påstå att det är något obligatoriskt och lagkrav, vi måste vara ärliga och inte sälja på kunden onödiga tjänster. Våra tekniker har 15-45 års erfarenhet av yrket och är väldigt duktiga på sitt jobb, flera har jobbat som sotare och med ventilation hela sitt liv. Man kan få jobbet gjort av sotare som har avtal med kommunen och då blir det billigare, men man måste beställa och betala för det av sotaren också, det är inget som ingår i sotningsarbetet att rengöra imkanaler och ventilation. Eller så anlitar man en annan privat firma som gör det, det är en fri marknad och man väljer själv vilken entreprenör man anlitar. En privat seriös firma är mån om att göra ett bra jobb och ge god service för de ser långsiktigt och vill behålla sina kunder. Om jag bodde i hus skulle jag aldrig i livet vilja införskaffa all utrustning och krypa runt själv och göra det smutsiga arbetet, då betalar jag hellre ett par tusenlappar till någon som gör det. Men jag skulle aldrig låta något företag som har nånting med roodsmedia att göra utföra tjänster åt mig, vare sig det är ventilation eller botoxbehandlingar.
Tjänsterna som Servicepumpen sålde är det väl iofs inget fel på. Vill eller kan man inte fixa och rensa sin ventilation själv anlitar man någon som gör skitgörat åt en, det är inte svårare än så.
Det jag reagerade på när jag jobbade där var de extremt aggressiva säljarna och deras fula metoder att sälja in tjänsten. Som andra skrivit i tråden så ringer de och får det att låta som att det är något obligatoriskt som ska göras och nu är de i det området så är ni hemma kl 12 nu på onsdag osv. så särskilt gamla människor säger bara ja och så bokar de in mötet snabbt som ögat. De ljuger ofta och påstår att det är lagkrav, det måste göras vartannat år och får det att låta som att de är anlitade av kommunen. Förut t.o.m 2004 var det ju lagkrav och något som sotaren gjorde och då ringde de ju bara och meddelade att den här dagen och tiden kommer vi, och det spelar säljarna på.
De har som ett eget litet callcenter på kontoret i Stockholm där det sitter ett gäng finniga tonårskillar som kallar sig Börje och pratar med en släpig nasal bonnig dialekt för att låta trovärdiga (lite humoristiskt i sig, kul som fan att lyssna på dem) och man hade startup-möten varje morgon och under dagen då man jämförde hur alla sålt mot varandra och hetsades att sälja mer. Alla jobbar helt på provision vilket gör att säljarna blir desperata och tar till fula metoder för att sälja så de får någon lön, och det accepteras av ägaren.
Ibland kunde en säljare få åka ut och vara ventilationstekniker om det var mycket att göra, inte vet jag vilken utbildning de fick innan men det kan inte ha varit särskilt omfattande så där har ni orsakerna både till fula säljarmetoder och tekniker som kan noll och förstör grejer hos kunden.
Nu jobbar jag faktiskt som säljare för en annan ventilationsfirma och vi jobbar på liknande sätt, dvs vi ringer runt till villaägare och erbjuder samma tjänster som Servicepumpen dvs rengöring och service av ventilationen. Och fast det här är en seriös firma så lider vi ju av det dåliga rykte som tjänsten ventilationsservice har pga. att det skrivits så mycket om de här lurendrejeri samtalen. Men där jag jobbar nu har vi en helt ok grundlön, vi får provision per sälj också och klart vi vill sälja men man är inte desperat. Och vi är strängt tillsagda att vi får absolut inte påstå att det är något obligatoriskt och lagkrav, vi måste vara ärliga och inte sälja på kunden onödiga tjänster. Våra tekniker har 15-45 års erfarenhet av yrket och är väldigt duktiga på sitt jobb, flera har jobbat som sotare och med ventilation hela sitt liv. Man kan få jobbet gjort av sotare som har avtal med kommunen och då blir det billigare, men man måste beställa och betala för det av sotaren också, det är inget som ingår i sotningsarbetet att rengöra imkanaler och ventilation. Eller så anlitar man en annan privat firma som gör det, det är en fri marknad och man väljer själv vilken entreprenör man anlitar. En privat seriös firma är mån om att göra ett bra jobb och ge god service för de ser långsiktigt och vill behålla sina kunder. Om jag bodde i hus skulle jag aldrig i livet vilja införskaffa all utrustning och krypa runt själv och göra det smutsiga arbetet, då betalar jag hellre ett par tusenlappar till någon som gör det. Men jag skulle aldrig låta något företag som har nånting med roodsmedia att göra utföra tjänster åt mig, vare sig det är ventilation eller botoxbehandlingar.
Jag berättar ju inte vilket företag jag jobbar för nu så jag baktalar inte Roodsmedia av den anledningen, jag bara noterar vilken milsvid skillnad det är på de här två företagen som verkar inom samma bransch.harry73 skrev:
Jag har ju också ett samvete och vill inte lura folk, och det känns bra med att jobba där jag är nu.
Jag skrev ju att jag gillade ditt inläggJ JessieNilsson skrev:Jag berättar ju inte vilket företag jag jobbar för nu så jag baktalar inte Roodsmedia av den anledningen, jag bara noterar vilken milsvid skillnad det är på de här två företagen som verkar inom samma bransch.
Jag har ju också ett samvete och vill inte lura folk, och det känns bra med att jobba där jag är nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden