Bor i en br och har just upptäkt att det läcker in från grannen via mitt tak. Vid närmare granskning droppar det även ner vatten när hon duschar i utrymmet bakom inspektionsluckan. Vad innebär det tror ni? Vi har bokat besiktning av skadorna i BRF, men är lite novis och undrar om det innebär stora skador som tar tid att fixa. Eller torkar man bara ut sånt?

• Vattenläcka vid inspektionslucka med synliga rör och fuktiga områden, potentiellt från grannens dusch i bostadsrättsförening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage på mörk yta under inspektionslucka, med några vattendroppar och fuktiga fläckar synliga. En skruvmejsel ligger ovanför.
    Skapa konto
BirgitS
Det beror ju på vad som har blivit blött. Det är stor skillnad på hus gjorda i betong och hus gjorda i trä.

Det tar tid att torka betong, kan ta månader om det är mycket vatten som har sugits upp.

Är både föreningens försäkringsbolag och ditt eget meddelade?

Är övre bilden ditt tak? I så fall ser avloppsröret ut att vara av plast vilket kan göra att brandavskiljningen mellan lägenheterna inte är ok.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på vad som har blivit blött. Det är stor skillnad på hus gjorda i betong och hus gjorda i trä.

Det tar tid att torka betong, kan ta månader om det är mycket vatten som har sugits upp.

Är både föreningens försäkringsbolag och ditt eget meddelade?
Ja, båda två. Hus från 1890. 4 våningar varav jag bor på tredje.

Ulltand Ulltand skrev:
Är övre bilden ditt tak? I så fall ser avloppsröret ut att vara av plast vilket kan göra att brandavskiljningen mellan lägenheterna inte är ok.
Det är el i de rören.

J josefine7373 skrev:
Ja, båda två. Hus från 1890. 4 våningar varav jag bor på tredje.

• Sprucken vägg med fuktfläckar och flera vita rör som går genom ett hål i hörnet.
    Skapa konto
Jag tror det är betong men är osäker.

J josefine7373 skrev:
Vid närmare granskning droppar det även ner vatten när hon duschar i utrymmet bakom inspektionsluckan.
Be henne sluta duscha i det utrymmet.

useless useless skrev:
Be henne sluta duscha i det utrymmet.
Det har jag gjort.

J josefine7373 skrev:
Det har jag gjort.
Sa hon varför hon duschade bakom inspektionsluckan?

• Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.