Kom hem efter en vecka i varmare klimat och märkte fort att det inte gick att spola i toaletten.
Jag tänkte så klart att flottören fastnat eller att något filter/sil var igensatt.
Kortfattat så monterade jag isär allt tills dess att jag var vid anslutningen i väggen och har fortfarande inget vatten till toalettstolen.

Nu är jag rädd att röret är draget på vinden och att det har frusit, vilket är den mest logiska slutsatsen, se bilder nedan:

Jag har ställt upp en byggfläkt på vinden - För att kunna bekräfta att det faktiskt är vattenrör draget och att det är fruset.
Huset är byggt 2015 och det är märkligt om man gjort på det viset, men kanske är vanligt?

Någon som varit med om något liknande?
Vad ska jag göra om det är så som jag tror?

1. Anslutning från toalettstol till vägg (inkommande vatten)
Flexibelt anslutningsrör kopplat till vattenuttag på en vit kaklad vägg, relaterat till problem med vattenförsörjning till toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Troligtvis anslutning till toalettstol från kallvatten rör.
Rörkopplingar och anslutningar i badrum med detalj av vattenanslutningar mot kaklad vägg, beige handduk på golvet nedanför.
Skapa konto

3. Trolig rördragning mellan bild 1 och 2 via vinden.
Isolerat rör på en vind, täckt med fiberisolering och blå tejp, synlig trästruktur i taket och paneler på golvet.
Skapa konto

Fler bilder på elendet:
Isolerat rör med blå tejp på vind, omgiven av träbjälkar och isoleringsmaterial.
Skapa konto

En hand undersöker rördragning bland isoleringsmaterial på en vind, eventuellt i samband med fruset vattenrör till toalett.
Skapa konto

Vattenrör på vinden, isolerade med material och blå remmar, kan ses mellan bjälkar i taket. Eventuell orsak till problem med vattentillförsel.
Skapa konto

• Isolerat rör på en vind sett ovanifrån, med blå tejp håller fast isoleringen. Träbalkar syns i bakgrunden av bilden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
LaT
  • Laddar…
Hej

Är det bara vattnet till toaletten som saknas? Eller är det borta även från duschen/handfatet på andra sidan väggen där vattnet till toaletten antagligen tas ifrån?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är det bara vattnet till toaletten som saknas? Eller är det borta även från duschen/handfatet på andra sidan väggen där vattnet till toaletten antagligen tas ifrån?
Det är endast vatten till toalettstolen som saknas. Allt annat fungerar. Och det fungerade till toaletten innan vi åkte iväg.

• Gilla
Stenben86
  • Laddar…
Ja, då är det rimligt att anta att något har hänt på vinden.
Osäker på vad det är för isolering där, men jag antar att det bara är att bort den blå tejpen del för del för att se var det finns frost på röret. Där borde det vara fruset.

Kan ju vara värt att sätta dit en frostskyddskabel innan isoleringen sätts tillbaka när isproppen har tinats.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C
Är den där korven på vinden ett vattenrör/slang är det heltokigt gjort.
Tillförs ingen värme kan man isolera hur mycket som helst, det fryser ju iallafall förr eller senare om det inte är något flöde i röret.
Röret måste ligga nere i isoleringen av bjälklaget. På "den varma sidan av isoleringen" som man brukar säga.

• Gilla
H-Thomasson och 14 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är den där korven på vinden ett vattenrör/slang är det heltokigt gjort.
Tillförs ingen värme kan man isolera hur mycket som helst, det fryser ju iallafall förr eller senare om det inte är något flöde i röret.
Röret måste ligga nere i isoleringen av bjälklaget. På "den varma sidan av isoleringen" som man brukar säga.
Håller med.. jag vet inte med säkerhet att det är så. Men jag har just nu ingen bättre förklaring.
Det har ju varit på detta viset sedan huset byggdes och förra ägarna sa ingenting om det.
Vore ju märkligt om vi efter första vintern blev drabbade och det är första gången.

Vad jag kan se på vinden, under yttersta isoleringen som är tejpad ligger det ett lager till som har ett nät runt sig, tänk er ett isolerat ventilationsrör.
Se nedan bild (5), taget från internet: Dock smalare än på bild.
Och i slutet när röret går ner mot badrummet så mynnar det ut i ett grått rör med mjuk isolering runt, se bild 6.

Bild 5.
Vindsutrymme med isolerade ventilationsrör omgivna av nät, trästomme synlig ovanför.
Skapa konto

Bild 6.
Isolerade ventilationsrör i grått material visas i produktbilder med olika priser och detaljer.
Skapa konto

C
Nilsanni Nilsanni skrev:
Vore ju märkligt om vi efter första vintern blev drabbade och det är första gången.
Förra ägaren kanske inte reste bort på vintrarna? Grejen med det där är ju att det funkar så länge man spolar på dass lite då och då. Tar nog ett par dagar innan det fryser även om det är rejält kallt.

• Gilla
Purre och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förra ägaren kanske inte reste bort på vintrarna? Grejen med det där är ju att det funkar så länge man spolar på dass lite då och då. Tar nog ett par dagar innan det fryser även om det är rejält kallt.
Så kan det så klart vara!

Nilsanni Nilsanni skrev:
Så kan det så klart vara!
Spola varmvatten kontinuerligt så kanske vattnet i slangarna bredvid värmer upp hela ”korven”. Alltså varmvatten på toan/duschen

Men finns det inget handfat vid toaletten där det inte finns vatten? Finns det kallt/varmt vatten där? Hur ser den rördragningen ut isåfall?

N Nickesågen skrev:
Spola varmvatten kontinuerligt så kanske vattnet i slangarna bredvid värmer upp hela ”korven”. Alltså varmvatten på toan/duschen
mexitegel mexitegel skrev:
Men finns det inget handfat vid toaletten där det inte finns vatten? Finns det kallt/varmt vatten där? Hur ser den rördragningen ut isåfall?
Min analys; rör till handfat och dusch finns på ena sidan av badrummet.
För att få vatten till toalettstolen har man tagit vatten från kallvattenröret vid handfatet. Detta rör är förlagt upp från badrummet, i innerväggen, och ut i vindsutrymmet för att gå ner till andra sidan badrummet där toastolen står.
Inpackad i "korven" som vi nu kallar den!

Det innebär att det endast är kallvatten och det går endast till toastolen. Därför har vi vatten överallt annars i huset.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Detta rör är förlagt upp från badrummet, i innerväggen, och ut i vindsutrymmet för att gå ner till andra sidan badrummet där toastolen står.
Hade ju varit mycket bättre och enklare att dra det längs väggen i badrummet. Vilken stolle som drog det i en ouppvärmd vind.

• Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
C
Nilsanni Nilsanni skrev:
Vid närmare eftertanke gissar jag att det varit problem med det där tidigare som någon försökt lösa med mer isolering. Känns lite absurt med tre lager med olika typer av isolering, och det yttersta lagret ser onekligen lite amatörmässigt ut.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vid närmare eftertanke gissar jag att det varit problem med det där tidigare som någon försökt lösa med mer isolering. Känns lite absurt med tre lager med olika typer av isolering, och det yttersta lagret ser onekligen lite amatörmässigt ut.
L lbgu skrev:
Hade ju varit mycket bättre och enklare att dra det längs väggen i badrummet. Vilken stolle som drog det i en ouppvärmd vind.
Jo, detta måste ha skett bär huset byggdes för 11-12 år sedan då det inte gjorts några ombyggnationer eller renoveringar.
Innebär ju också att en besiktningsman godkänt det hela?

Hur som, vad gör jag om så är fallet och det löser sig vid mildare väder? Har en byggfläkt på vinden just nu för att få upp temperaturen.

Vad drar man för slangar/rör. Är det PVC som man använder inuti väggar?

Kan jag lösa det genom att ta bort all isolering. Installera ett vägguttag och en värmekabel/frostvakt och sedan packa in i isolering igen?
kan man lägga värmekabeln invändigt I röret och ta el från badrummet? Eller är det för liten diameter på dessa rör?

Och är det stor risk att röret är sönder om det visar sig att det har fryst?

Om det finns vatten till ett handfat är det väl enklast att dra kallvatten till toaletten därifrån. Och ta bort alla rör som går uppe på loftet.
Eller låta rören vara kvar fast utan vatten om det är för krångligt att få bort dem från väggarna.

• Gilla
Zevv och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.