2 445 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Samma säkring löses ut för alla eluttag
Har flyttat in i lägenhet där en säkring går ganska ofta. Det är alltid samma automatsäkring som löses ut oavsett vilket eluttag i lägenheten som använts av det som tycks ha gjort att säkringen gått vid tillfället(vattenkokare eller mikro i köket samtidigt som inget annat än det som brukar vara inkopplat på stand by använts... eller dammsugare i vardagsrummet, eller strykjärn i sovrummet osv).
Det rör sig som en C10-säkring. Nr 1-3 är C16, nr 4-6 är C-10.
Byggnaden är från 20-talet.
Är nästintill helt okunnig och förbryllad...
Vad kan detta bero på? Borde inte olika säkringar gå vid användning av olika uttag i lägenheten?
Tacksam för svar!
Det rör sig som en C10-säkring. Nr 1-3 är C16, nr 4-6 är C-10.
Byggnaden är från 20-talet.
Är nästintill helt okunnig och förbryllad...
Vad kan detta bero på? Borde inte olika säkringar gå vid användning av olika uttag i lägenheten?
Tacksam för svar!
På 20talet hade man inte större laster än lampor. Så det var inte ovanligt att man la väldigt många eluttag på en säkring. Men om elen är från 20talet är det nog dags att byta den.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Menar du att den löser ut om bara vattenkokare ELLER mikro är igång? Och inget annat strömkrävande samtidigt? I så fall låter det som något är fel.
Det låter som en säkring matar alla uttag i lägenheten. Kan du luska ut vad de andra säkringarna går till. Bryt en säkring i taget och undersök vad som blir strömlöst. De tre C16 säkringarna går troligen till spisen.
I en äldre lägenhet är det inte ovanligt att allt annat är kopplat på en enda säkring.
Det låter som en säkring matar alla uttag i lägenheten. Kan du luska ut vad de andra säkringarna går till. Bryt en säkring i taget och undersök vad som blir strömlöst. De tre C16 säkringarna går troligen till spisen.
I en äldre lägenhet är det inte ovanligt att allt annat är kopplat på en enda säkring.
...och har man ingen gruppförteckning så får man prova sig fram. Lampor i alla uttag och slå av säkringarna en och en.
Jag skulle inte bli alls förvånad om det i en så gammal lägenhet bara fanns en grupp till alla uttag. Gissar att den inte är särskilt stor?
Om du känner dig bekväm med att lyfta på locket till centralen så kan du kolla hur det är kopplat. Jag gissar att inget är anslutet på de två sista säkringarna.
Jag skulle inte bli alls förvånad om det i en så gammal lägenhet bara fanns en grupp till alla uttag. Gissar att den inte är särskilt stor?
Om du känner dig bekväm med att lyfta på locket till centralen så kan du kolla hur det är kopplat. Jag gissar att inget är anslutet på de två sista säkringarna.
Tack för svaren! Gruppförteckning fanns inte men har kollat själv:
1. C16. Inget
2. C16. Inget
3. C16. Spis/ugn
4. C10. Uttag spisfläkt, och lampor i 3 rum
5. C10. Inget
6. C10. Uttag kök, halva, vardagsrum, sovrum. Lampa badrum, hall och skafferi.
... vilket innebär det mesta ligger på 6:an.
Verkar inte helt lätt att lyfta undan kåpan på just den här elcentralen. Sitter fast i väggen även när jag skruvat loss de skruvar som finns. Men ska ju gå.
Antar att en elektriker enkelt kan koppla om så att det sprids mer jämnt över säkringarna? Och inget jag bör ge mig på själv?
1. C16. Inget
2. C16. Inget
3. C16. Spis/ugn
4. C10. Uttag spisfläkt, och lampor i 3 rum
5. C10. Inget
6. C10. Uttag kök, halva, vardagsrum, sovrum. Lampa badrum, hall och skafferi.
... vilket innebär det mesta ligger på 6:an.
Verkar inte helt lätt att lyfta undan kåpan på just den här elcentralen. Sitter fast i väggen även när jag skruvat loss de skruvar som finns. Men ska ju gå.
Antar att en elektriker enkelt kan koppla om så att det sprids mer jämnt över säkringarna? Och inget jag bör ge mig på själv?
Klicka här för att svara