233 läst ·
2 svar
233 läst
2 svar
Får drivdonen dela på samma nolla?
Har för 4 av mina LED-slingor som är nära centralen valt att placera deras respektive konstanströmsdrivdon i en mediacentral i anslutning till elcentralen. Jag har till detta utrymmet dragit 4 st slangar (RKUB 2x0,75) till mina 4 olika LED-slingor. Dessa drivdon kommer att hamna på olika grupper i centralen. Varje grupp har idag en egen 5G1,5 dragen till takdosa i respektive rum, dvs, matning till rummet samt tändtrådar för mina LED-slingor är i samma slang i centralen.
Hur löser jag installationen mellan elcentral och drivdonen på bästa sätt?
För den fasta fasen till drivdonen så antar jag att jag kan lägga dubbla FK på respektive säkring och dra ner 1 tråd till drivdonet för respektive grupp. När det gäller tändtrådar så tänkte jag eventuellt sätta Wago-plint eller liknande i centralen och sen dra ner tändtråd från plint till respektive drivdon. Men hur gör jag med nollan?
Får jag dra en nolla från nollplint och sen koppla vidare till alla drivdon, eller måste jag dra ner en separat nolltråd från nollplint till varje drivdon?
Sidofråga: Jag antar att jag behöver isolera min RKUB ytterligare eftersom den ligger i samma kapsling som matningen till drivdonen. Räcker det med vit skyddslang (typ kabelskal) över biten mellan slang och drivdon?
Hur löser jag installationen mellan elcentral och drivdonen på bästa sätt?
För den fasta fasen till drivdonen så antar jag att jag kan lägga dubbla FK på respektive säkring och dra ner 1 tråd till drivdonet för respektive grupp. När det gäller tändtrådar så tänkte jag eventuellt sätta Wago-plint eller liknande i centralen och sen dra ner tändtråd från plint till respektive drivdon. Men hur gör jag med nollan?
Får jag dra en nolla från nollplint och sen koppla vidare till alla drivdon, eller måste jag dra ner en separat nolltråd från nollplint till varje drivdon?
Sidofråga: Jag antar att jag behöver isolera min RKUB ytterligare eftersom den ligger i samma kapsling som matningen till drivdonen. Räcker det med vit skyddslang (typ kabelskal) över biten mellan slang och drivdon?
Varje krets ska ha sin egen neutral. Är det fyra olika grupper ska det finnas fyra olika neutralledare som exempel.
Ja alla ledare ska vara isolerade för den högsta förekommande spänningen om de ligger inom samma kapsling eller kanalisation. Det gäller även eventuella datakablar som kan finnas i ett mediaskåp. Ett extra lager lämplig isolering eller fullgod avskiljning brukar lösa det problemet.
Det räcker nog bra att göra på det sätt du tänkt.
Har du någon bild på hur det ser ut?
Ja alla ledare ska vara isolerade för den högsta förekommande spänningen om de ligger inom samma kapsling eller kanalisation. Det gäller även eventuella datakablar som kan finnas i ett mediaskåp. Ett extra lager lämplig isolering eller fullgod avskiljning brukar lösa det problemet.
Det räcker nog bra att göra på det sätt du tänkt.
Har du någon bild på hur det ser ut?
Tack för snabbt svar! Kanske beskrev lite torftigt i första inlägget, men tanken var att sätt en liten infälld mediacentral under elcentralen enbart för drivdonen. Alternativt bara en liten nisch med en hilalucka framför.A avh67f skrev:Varje krets ska ha sin egen neutral. Är det fyra olika grupper ska det finnas fyra olika neutralledare som exempel.
Ja alla ledare ska vara isolerade för den högsta förekommande spänningen om de ligger inom samma kapsling eller kanalisation. Det gäller även eventuella datakablar som kan finnas i ett mediaskåp. Ett extra lager lämplig isolering eller fullgod avskiljning brukar lösa det problemet.
Det räcker nog bra att göra på det sätt du tänkt.
Har du någon bild på hur det ser ut?
Tack för svar angående nollorna. Hur löser man detta snyggast tycker du? Ska jag sätta en wago 221-hållare för varje grupp på skenan i centralen och "plinta" både fas, nolla och tändtråd för att dra ner till drivdonen. Eller räcker det med att plinta tändtråden och dra nollor och faser från nollplint och säkringar?
Klicka här för att svara