Jag uppskattar dina inlägg ArneTW men allt är inte så enkelt när det är människor inblandade.
Den här personen som hörs mest valde att inte delta på senaste stämman för dom hade annat för sig, trots att datumet för stämman bestämdes vid den tidigare stämman och att kallelsen skickades enligt stadgarna.

Väljer man att inte delta vid det enda tillfället där man har chans att påverka så gör man det väldigt svårt för sig.

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Så du tror att någon ljuger?
Att en och annan medlem i en samfällighetsförening gnäller på anläggningens utförande eller underhåll är mycket vanligt. Sandar vägföreningen mindre så klagar ena gruppen som vill ha hög servicenivå, ökar man sandningen så klagar den andra gruppen att styrelsen slösar bort samfällighetens medel. Typiskt sett går inte de mest gnälliga på några stämmor och om de gör det så har de inget konstruktivt att bidra med. De vill sällan heller själva göra något för samfälligheten. De upplever sig vara ständiga offer och att deras grannar ska lösa deras upplevda problem.

• Gilla
jernlas och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, jag tog en titt på manualen till filtret Kinetico Overdrive Enhanced. Det är för mig uppenbart att systemet är underdimensionerat:

[bild]

D v s när backspolning sker så fungerar bara halva filtret och då minskar maxflödet genom det naturligtvis till hälften. Tar då grannarna ut vatten ur systemet så sjunker trycket för att filtret är flödesbegränsande. De som drabbas värst är de som bor högst upp, har högst hus eller annars behöver mest tryck för att det ska fungera i deras anläggning.

No-brainerlösningen är att köpa ett till filter och installera parallellt med detta underdimensionerade filter. Då spelar det ingen roll om ett av filtren backspolar på en slumpmässig tidpunkt för vattnet kan då passera genom det andra filtret. Sannolikheten att båda filtren backspolar samtidigt är ju minimal eftersom det är sällanhändelser och även då så finns dubbel kapacitet för vattenflödet. Alternativ nr 2 som är sämre är att helt byta ut filtret till ett annat som klarar ett större flöde och har tidsstyrd backspolning.
Återigen, tack för engagemang och hjälp. Jag tycker att det här är en jävla skitsituation att sitta i. Får lägga ner en massa tid och har inget att vinna på det, bara en risk.

Drar du slutsatsen att det är underdimensionerat enbart av den texten eller finns det siffror som talar för det också?
Med tanke på att det sänker trycket så pass mycket så verkar det rimligt att det är överdimensionerat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Att en och annan medlem i en samfällighetsförening gnäller på anläggningens utförande eller underhåll är mycket vanligt. Sandar vägföreningen mindre så klagar ena gruppen som vill ha hög servicenivå, ökar man sandningen så klagar den andra gruppen att styrelsen slösar bort samfällighetens medel. Typiskt sett går inte de mest gnälliga på några stämmor och om de gör det så har de inget konstruktivt att bidra med. De vill sällan heller själva göra något för samfälligheten. De upplever sig vara ständiga offer och att deras grannar ska lösa deras upplevda problem.
SPOT ON, det är precis så det är i vår samfällighet. Det läggs timmar på att skriva i chatgruppen men inte en minut på städdagen :)

Claes Sörmland
maah maah skrev:
Återigen, tack för engagemang och hjälp. Jag tycker att det här är en jävla skitsituation att sitta i. Får lägga ner en massa tid och har inget att vinna på det, bara en risk.
Så är det tyvärr i sak. Är man mycket känslig för vad andra tycker så ska man nog inte engagera sig i samfälligheters styrelser. Ingen tackar ju dig genuint när något fungerar men man får skit när det inte fungerar. Servicejobb har ju den sidan.

maah maah skrev:
Drar du slutsatsen att det är underdimensionerat enbart av den texten eller finns det siffror som talar för det också?
Med tanke på att det sänker trycket så pass mycket så verkar det rimligt att det är överdimensionerat.
Baserat på vad du skriver om tryckfall i ledningsnätet vid backspolning och den tekniska beskrivningen av hur filtret fungerar så ser jag att filtret är underdimensionerat för flöde vid backspolning som den uppenbara förklaringen. Med hela 19 anslutna fastigheter så bör ni också ha ett system med viss redundans, d v s med parallella filterenheter. Det vore ett annan sak om det gällde enskilda fastigheter. (Och jag har kopplat rör och pumpar sen jag var en liten grabb med hela rummet fullt av akvarier så viss trygghet känner jag i att jag förstår hur rörmokeri, flöde och tryck fungerar.)

Lita på rörmokarens bedömning, de kan sånt här!

Redigerat:
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
maah maah skrev:
SPOT ON, det är precis så det är i vår samfällighet. Det läggs timmar på att skriva i chatgruppen men inte en minut på städdagen :)
Tricket är att avskaffa städdagen och höja uttaxeringen och köpa in tjänsterna. Några skriker först men de vänjer sig vid den högre uttaxeringen. De kommer att försöka angripa styrelsen genom att ifrågasätta arvoden så se strategiskt till att nolla dessa innan ni börjar höja uttaxeringen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag tycker att det här är en jävla skitsituation att sitta i. Får lägga ner en massa tid och har inget att vinna på det, bara en risk.
Du får ju lära dej vattensystemet, praktiskt föreningsarbete, tålamod och kanske något om upphandling. Varför du satt dej i situationen och accepterat ordförandeposten och om du ska fortsätta med det om du inte får driva föreningen rationellt enligt stadgarna bör du fundera på i god tid innan årsstämman.

Tricket är att avskaffa städdagen och höja uttaxeringen och köpa in tjänsterna. Några skriker först men de vänjer sig vid den högre uttaxeringen. De kommer att försöka angripa styrelsen genom att ifrågasätta arvoden så se strategiskt till att nolla dessa innan ni börjar höja avgifterna.
Vi har aldrig haft några arvoden :(

Jag tog över som ordförande för 2 år sen så min period går ut nu.
Efter din och andras hjälp samt läst på lite om samfällighetslagen så inser jag att vi på en del punkter ligger i gråzonen. Så har det säkert alltid varit och det har fungerat. Men när någon börjar trilskas och ifrågasätta saker kanske det är bäst att agera, enklast för mig då blir ju att inte ställa upp för omval.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Eller så känner de sig jagade och utfrysta för att de vågat säga att de har problem med vattnet.

Det finns väl inget krav att man måste vara aktiv på städdagar eller årsmöten för att man ska kunna förvänta sig att vattentrycket ska vara ok. Antingen har man ett problem med trycket eller inte.

Har man problem så får man åtgärda.

Att avfärda nåt som gnäll tycker jag inte är ok.

/ATW

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Eller så känner de sig jagade och utfrysta för att de vågat säga att de har problem med vattnet.

Det finns väl inget krav att man måste vara aktiv på städdagar eller årsmöten för att man ska kunna förvänta sig att vattentrycket ska vara ok. Antingen har man ett problem med trycket eller inte.

Har man problem så får man åtgärda.

Att avfärda nåt som gnäll tycker jag inte är ok.

/ATW
Jag har ingen aning om gnäll gäller dessa individer i tråden eller inte. Men helt klart finns det gott om gnäll i samfälligheter generellt.

I trådens fall ligger det i alla fall i deras intresse att engagera sig i frågan, ta styrelseposter och börja åtgärda problemet som de har definierat. Det är ju enligt uppgift bara 19 anslutna fastigheter och om tre av dessa fastigheters ägare noterar påtagliga problem och en inaktivitet från sittande styrelse så borde de ju snarast engagera sig i föreningen. Att kandidera för styrelsen är det uppenbara valet men även revisorsposterna kan ju vara lämpliga. Valberedningen möjliggör att påverka vem som sitter i styrelsen. Ännu ett alternativ är ju att ställa sig till förfogande för att sitta i en arbetsgrupp som hjälper styrelsen att utreda problemet och hitta en lösning, d v s ta fram en offert på lösningen.

Vi får verkligen hoppas att de inte har jagats eller blivit utfrysta p g a de problem med vattnet som de beskriver. Det låter också som lite ovanligt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En liten uppföljning på detta då vi hade stämman i lördags.

Lägligt nog så gick automatiken för backspolning av filterna sönder för nån månad sen. Då stängde jag helt enkelt av filterna så ingen backspolning har skett.
Sedan dess så upplever 2 av fastigheterna inga problem med trycket, medans dom som klagat säger sig ha "vissa tryckfall ibland"
Vi drog då gemensamt slutsatsen att en första åtgärd blir att byta filter och automatik till en sort med tidsstyrd backspolning.
Kostnad för detta har vi offert på för ca 100 000kr vilket kommer att uttaxeras direkt. Utöver det så höjde vi årsavgiften med 500kr som läggs i en underhålls och reparationsfond.

Det va bra diskussioner på stämman och jag tror att alla har betydligt bättre kunskap nu om hur en samfällighet är tänkt att fungera.
Konstigt kan tyckas, men alla hade inte förstått att investeringar som behöver göras utöver det som täcks av årsavgiften måste betalas direkt av varje fastighet (oavsett om man själv har problem eller inte)

Jag valde att inte ställa upp för omval som ordförande. Det fanns en person som kunde tänka sig att ställa upp så hen blev såklart vald. Hen bor i fastigheten som upplever problemen. Tror det blir bra, då får hen inse att det är oavlönat jobb som gäller för att se till att alla fastigheter är nöjda.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
maah maah skrev:

Lägligt nog så gick automatiken för backspolning av filterna sönder för nån månad sen. Då stängde jag helt enkelt av filterna så ingen backspolning har skett.
Sedan dess så upplever 2 av fastigheterna inga problem med trycket, medans dom som klagat säger sig ha "vissa tryckfall ibland"
Vi drog då gemensamt slutsatsen att en första åtgärd blir att byta filter och automatik till en sort med tidsstyrd backspolning.
Kostnad för detta har vi offert på för ca 100 000kr vilket kommer att uttaxeras direkt. Utöver det så höjde vi årsavgiften med 500kr som läggs i en underhålls och reparationsfond.

Det va bra diskussioner på stämman och jag tror att alla har betydligt bättre kunskap nu om hur en samfällighet är tänkt att fungera.
Konstigt kan tyckas, men alla hade inte förstått att investeringar som behöver göras utöver det som täcks av årsavgiften måste betalas direkt av varje fastighet (oavsett om man själv har problem eller inte)

Jag valde att inte ställa upp för omval som ordförande. Det fanns en person som kunde tänka sig att ställa upp så hen blev såklart vald. Hen bor i fastigheten som upplever problemen. Tror det blir bra, då får hen inse att det är oavlönat jobb som gäller för att se till att alla fastigheter är nöjda.
Bra att du återkopplar. Det finns så många trådar här där ett problem beskrivs, men sedan vet man inte vad som händer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
maah maah skrev:

Låter ju som att det löstes till det bästa på många sätt. Tryckproblemet empiriskt verifierat, nytt filter krävs i alla fall, rätt person på rätt plats och ökad kunskap om lagstiftningen vad gäller uttaxering/underhållsfond bland delägarna. Och du slipper Svarte petter. Bara att gratulera!

• Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Låter ju som att det löstes till det bästa på många sätt. Tryckproblemet empiriskt verifierat, nytt filter krävs i alla fall, rätt person på rätt plats och ökad kunskap om lagstiftningen vad gäller uttaxering/underhållsfond bland delägarna. Och du slipper Svarte petter. Bara att gratulera!
Mycket tack vare all kunskap du delar med dig av i den här och i andra trådar, tack!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.