51 721 läst ·
107 svar
52k läst
107 svar
Samfällig väg, grannens behov av andras plånböcker
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Men varför läste du det avsnittet, du har väl ingen backväxel på din EU-moppeF FGLIN skrev:Enligt teoriboken jag läste för körkort ska backande alltid lämna företräde till andra (fast när det gäller två backande måste ju någon av dem backa först!). Det är alltså du som ska lämna företräde men visst kan ett visst mått av hänsyn gentemot den tunga trafikens speciella problem också vara på sin plats.
Ett av den tunga trafikens sätt att visa hänsyn (jag vill minnas att det uttrycket fanns även i körkortsboken för lastbil och buss, Tungboken) är att inte hålla på och backa runt kors och tvärs i bostadsområden där det rör sig barn, oförsiktiga cyklister och pensionärer med rollatorer.
Bodde i utkanten av ett område med små slingriga och backiga grusvägar. Sopåkarna hade jag känt i15 år, de brukade stanna på en fika 1-2 ggr i månaden.
De följde väl inte arbetsmiljöreglerna så noga. Den äldste hade jobbat i nästan 40 år som sopåkare. Han stod alltid bakpå bilen när de körde för att lätt kunna hoppa ner och ta soptunnan. Och backade gjorde man också. Naturligtvis beroende på att betalningen och ackordet var så lågt, tragiskt. Menar att företaget hade ett stort ansvar.
Backade gjorde de också, det var tvunget på dessa smala vägar. Olyckan hände, chauffören backade och körde över han som brukade stå baktill. Han dog. Han hade sett fram emot pensionen om ett år och tillbringa tiden i sommarstugan. Det var en stor tragedi. En mkt liten tröst för änkan att så många kom till begravningen och även skickade blommor och brev.
Efter det hålls nu arbetsmiljöplanen/kraven mycket högre. Naturligtvis inget backande, inte heller inkörning på rejält backiga vägar utan vändplan, ingen hämtning om det inte var snöröjt och sandat.
Det blev ett uppvaknande för alla. Även de som tidigare klagat på/inte ville dra sina tunnor 200 m. Även för företaget som pressat sina sopåkare med dålig betalning och ackord. Tyvärr för sent för dessa, men förhoppningsvis bättre i framtiden.
De följde väl inte arbetsmiljöreglerna så noga. Den äldste hade jobbat i nästan 40 år som sopåkare. Han stod alltid bakpå bilen när de körde för att lätt kunna hoppa ner och ta soptunnan. Och backade gjorde man också. Naturligtvis beroende på att betalningen och ackordet var så lågt, tragiskt. Menar att företaget hade ett stort ansvar.
Backade gjorde de också, det var tvunget på dessa smala vägar. Olyckan hände, chauffören backade och körde över han som brukade stå baktill. Han dog. Han hade sett fram emot pensionen om ett år och tillbringa tiden i sommarstugan. Det var en stor tragedi. En mkt liten tröst för änkan att så många kom till begravningen och även skickade blommor och brev.
Efter det hålls nu arbetsmiljöplanen/kraven mycket högre. Naturligtvis inget backande, inte heller inkörning på rejält backiga vägar utan vändplan, ingen hämtning om det inte var snöröjt och sandat.
Det blev ett uppvaknande för alla. Även de som tidigare klagat på/inte ville dra sina tunnor 200 m. Även för företaget som pressat sina sopåkare med dålig betalning och ackord. Tyvärr för sent för dessa, men förhoppningsvis bättre i framtiden.
Att begära och få svaret från/av Lantmäteriets kostar.P pmd skrev:Det är en mycket bra idé att ta reda på status för vägen hos Lantmäteriet, men några tiotusentals kronor att få reda på vilka servitut som finns hos fastigheterna kostar det inte. Speciellt inte för sin egen fastighet eftersom man då kan använda självservicetjänsten på Lantmäteriets webplats kostnadsfritt.
Att söka svaret hos Lantmäteriet är gratis (det har du rätt i).
Att reda ut förhållanden t.ex. vems, längd, bredd, uppdatera och skriva in/ om kostar.
Det beror nog på vad det är för slags frågor. Jag behövde inte betala något för att få svar på min fråga om vilka av fastigheterna längs den väg jag bor vid som har servitut för att få köra på den. Jag har för mig att jag ringde Lantmäteriets kundtjänst, eller att jag möjligen skickade email.
Det påminner mig också om att TS borde kolla upp vem som äger vägen som bråket gäller.
Det påminner mig också om att TS borde kolla upp vem som äger vägen som bråket gäller.
Om du läser hela trådstarten så ser du att ändringen är en försämring för TS.T tompajo skrev:Det är en märklig inställning du har enligt mig. Du har en granne som kan tänka sig att bekosta en ny väg som ni alla kan dra nytta av och du blir sur?!
Jag hoppas att det blir en gemensamhetsanläggning så att ni alla blir solidariskt ansvariga för underhåll och eventuell upprustning av vägen. Då får även du vara med och bekosta vägen och har inte mycket att säga till om.
Jag har läst hela tråden och ser det inte på samma sätt som TS. Jag brukar fokusera på att saker ska bli bättre, inte hänga upp mig på att det ska bli sämre. Självklart går situationen att lösa så att vatten inte rinner in på TS mark men det kanske kräver att TS engagerar sig i att få till en bra lösning istället för att bara fokusera på att det ska bli sämre. Men det finns människor som kan hitta problem i allt, även sånt som är till gagn för personen i fråga. Som sagt en mycket märklig inställning.K KalleHarEttHus skrev:
Ja fast i det här fallet blir det ju inte ändringen nödvändigtvis till gagn för personen ifråga, eftersom TS verkar egentligen vara nöjd med hur det är idag och har inga problem med vattnet. Utgår man från de förutsättningarna så är inte inställningen så märklig. If it ain't broke, don't fix it.T tompajo skrev:Jag har läst hela tråden och ser det inte på samma sätt som TS. Jag brukar fokusera på att saker ska bli bättre, inte hänga upp mig på att det ska bli sämre. Självklart går situationen att lösa så att vatten inte rinner in på TS mark men det kanske kräver att TS engagerar sig i att få till en bra lösning istället för att bara fokusera på att det ska bli sämre. Men det finns människor som kan hitta problem i allt, även sånt som är till gagn för personen i fråga. Som sagt en mycket märklig inställning.
Med den inställningen gör du inget underhåll av någonting utan väntar alltid tills allt är trasigt innan du åtgärdar. Det brukar sällan vara en ekonomiskt bra strategi eftersom konsekvenserna av någonting som redan har gått sönder brukar vara enormt mycket dyrare att åtgärda än att fixa innan katastrofen är ett faktum.Jetkokos skrev:
Fast just grusvägar brukar inte blir dyrare över tid att åtgärda bara för att man skjuter på underhållet. Det är ingen maskin där man får följdskador av dåligt underhåll. Det är mer en fråga om komfort och om man vill ta en mindre kostnad typ varje år eller om man låter den förfalla och tar kostnaden typ vart 25:e år. Nackdelen med den senare metoden är att vägen är skit i väldigt många år men det sparar också pengar över tid eftersom man accepterar sämre komfort. Så drivs varenda vägförening i landet.T tompajo skrev:Med den inställningen gör du inget underhåll av någonting utan väntar alltid tills allt är trasigt innan du åtgärdar. Det brukar sällan vara en ekonomiskt bra strategi eftersom konsekvenserna av någonting som redan har gått sönder brukar vara enormt mycket dyrare att åtgärda än att fixa innan katastrofen är ett faktum.
