51 721 läst ·
107 svar
52k läst
107 svar
Samfällig väg, grannens behov av andras plånböcker
Hej
har igen aning om det är sophämtningen själva eller kommunen som bestämt. Enligt informationen från våra grannar som drabbats av förändringen så är det "säkerhetsskäl".
Men här i vårt område (Sollentuna) så hämtar de helt enklet inte vid de hus där de skulle behöva backa ut igen, utan de boende får snällt rulla ut sina tunnor till "genomfartsleden" där de kan stanna, hämta upp och köra vidare.
Kan tom vara så att det handlar om att det tar för lång tid för dem, för de brukar ha bråttom!
har igen aning om det är sophämtningen själva eller kommunen som bestämt. Enligt informationen från våra grannar som drabbats av förändringen så är det "säkerhetsskäl".
Men här i vårt område (Sollentuna) så hämtar de helt enklet inte vid de hus där de skulle behöva backa ut igen, utan de boende får snällt rulla ut sina tunnor till "genomfartsleden" där de kan stanna, hämta upp och köra vidare.
Kan tom vara så att det handlar om att det tar för lång tid för dem, för de brukar ha bråttom!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det är en säkerhetsregel. I en sopbil som backar, speciellt om chauffören svänger samtidigt, är sikten begränsad. Det har förekommit dödsolyckor innan den här regeln började tillämpas.Hammarskallen skrev:
De flesta kommuner behandlar regler runt sophämtning i sin avfallsplan (eller motsvarande dokument). Går att läsa på kommunens hemsida om du är intresserad!
Jag har också hört de argumenten, men numera finns väl bra backningskameror så det är väl mycket av bekvämlighet också de inför sådana regler.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en säkerhetsregel. I en sopbil som backar, speciellt om chauffören svänger samtidigt, är sikten begränsad. Det har förekommit dödsolyckor innan den här regeln började tillämpas.
De flesta kommuner behandlar regler runt sophämtning i sin avfallsplan (eller motsvarande dokument). Går att läsa på kommunens hemsida om du är intresserad!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jo, de allra flesta tunga fordon har backkamera, men det finns ändå döda vinklar. Det handlar inte om bekvämlighet (även om det är lätt att anta för er som bara kör småfordon), de flesta av oss som tillhör det tunga laget är minst lika bra på att backa som att köra framåt. Det är en säkerhetsrisk eftersom andra trafikanter kan bete sig oberäkneligt i närheten av en backande sopbil, särskilt i bostadsområden. T ex ett lekande barn som springer efter sin boll, eller en hörselnedsatt äldre person som inte hör sopbilens backvarnare.F FGLIN skrev:
Börja med att få reda på vilka som har rätt till vägen och vilken storlek den har. Detta finns inskrivet i varje fastighet (servitut och vad det gäller) att få svaret av Lantmäteriet kostar kanske några tio tusental konor. Sedan betalas kostnaderna med ett snitt på kilometer/ton då får man nya andelar eller så används gamla 1 andel per ägare permanent boende och 1/2 andel/fritidshus. Om något ändras måste det förrättas hos Lantmäteriets (bredd, längd,placering och andelar) kostar hos Lantmäteriet. Bygglov ansöka eventuellt för ändringen. När detta är klart och alla är överens är det enkelt att fördela kostnaderna annars säljs fastigheten för att betala.
Varför allt detta? Det är inte säkert att det du ser är det ni har rätt till. Det kan vara en 40cm bred stig för att hämta vatten ur brunnen, en timmerväg till skogskiften som är 3 mil med 50 skogsägare.
Lycka till.
Varför allt detta? Det är inte säkert att det du ser är det ni har rätt till. Det kan vara en 40cm bred stig för att hämta vatten ur brunnen, en timmerväg till skogskiften som är 3 mil med 50 skogsägare.
Lycka till.
Lustigt hur olika det är. Här backar de 80 m ned till vår soptunna och har så gjort de 16 år som jag har bott här. Väntar bara på den dagen kommunen kommer på att det inte är tillåtet. Men det finns ingen vändplan och heller ingen sådan planerad i detaljplanen så den lösningen kommer aldrig att komma till stånd. Inte ens om vägföreningen skulle vilja bygga en vändplan och lösa in mark via en ny förrättning får vi eftersom att anläggningslagen förbjuder att gemensamhetsanläggningar är planstridiga.kvirre skrev:
Hej
har igen aning om det är sophämtningen själva eller kommunen som bestämt. Enligt informationen från våra grannar som drabbats av förändringen så är det "säkerhetsskäl".
Men här i vårt område (Sollentuna) så hämtar de helt enklet inte vid de hus där de skulle behöva backa ut igen, utan de boende får snällt rulla ut sina tunnor till "genomfartsleden" där de kan stanna, hämta upp och köra vidare.
Kan tom vara så att det handlar om att det tar för lång tid för dem, för de brukar ha bråttom!
Samtidigt i lägenheten i Stockholms innerstad så kommer sopgubbarna och hämtar sopkärlen i soprummet och rullar ut dem till väntade sopbil på gatan. Så vill man så kan man.
Det är en mycket bra idé att ta reda på status för vägen hos Lantmäteriet, men några tiotusentals kronor att få reda på vilka servitut som finns hos fastigheterna kostar det inte. Speciellt inte för sin egen fastighet eftersom man då kan använda självservicetjänsten på Lantmäteriets webplats kostnadsfritt.K Kriss Marc skrev:Börja med att få reda på vilka som har rätt till vägen och vilken storlek den har. Detta finns inskrivet i varje fastighet (servitut och vad det gäller) att få svaret av Lantmäteriet kostar kanske några tio tusental konor. Sedan betalas kostnaderna med ett snitt på kilometer/ton då får man nya andelar eller så används gamla 1 andel per ägare permanent boende och 1/2 andel/fritidshus. Om något ändras måste det förrättas hos Lantmäteriets (bredd, längd,placering och andelar) kostar hos Lantmäteriet. Bygglov ansöka eventuellt för ändringen. När detta är klart och alla är överens är det enkelt att fördela kostnaderna annars säljs fastigheten för att betala.
Varför allt detta? Det är inte säkert att det du ser är det ni har rätt till. Det kan vara en 40cm bred stig för att hämta vatten ur brunnen, en timmerväg till skogskiften som är 3 mil med 50 skogsägare.
Lycka till.
Lantmäteriet svarar att det är en delägarförvaltad väg då det inte finns en förening eller gemensamhetsanläggning. Inget får göras på vägen utan allas samtycke och kostnadsfördelas enligt det andelstal man innehar. Allt utom allas samtycke är fel.
Om grannen utför sina hot är det ett brott, det är redan ett brott att hota att fylla vår källare med vatten. Tydligen har även detta hotet påtalats föregående ägare till vårt hus.
Grannen kommer meddelas all info jag tagit reda på till dem. Detta under ljudupptagning där eventuellt nya hot och samtalet kommer registreras. Jag har en viss känsla av att det kommer att ske åtgärder som inte är tillåtna från grannens håll. Denne har ju trots all redan hotat med att göra det endå och att leda bort problemvattnet till vår häck.
Om grannen utför sina hot är det ett brott, det är redan ett brott att hota att fylla vår källare med vatten. Tydligen har även detta hotet påtalats föregående ägare till vårt hus.
Grannen kommer meddelas all info jag tagit reda på till dem. Detta under ljudupptagning där eventuellt nya hot och samtalet kommer registreras. Jag har en viss känsla av att det kommer att ske åtgärder som inte är tillåtna från grannens håll. Denne har ju trots all redan hotat med att göra det endå och att leda bort problemvattnet till vår häck.
Det tråkiga är att hela samhället bygger på att alla med god vilja följer lagstiftningen. När någon struntar i det gör som de själva vill så blir det ofta svårt att få det rättat.J JFTENG skrev:Lantmäteriet svarar att det är en delägarförvaltad väg då det inte finns en förening eller gemensamhetsanläggning. Inget får göras på vägen utan allas samtycke och kostnadsfördelas enligt det andelstal man innehar. Allt utom allas samtycke är fel.
Om grannen utför sina hot är det ett brott, det är redan ett brott att hota att fylla vår källare med vatten. Tydligen har även detta hotet påtalats föregående ägare till vårt hus.
Grannen kommer meddelas all info jag tagit reda på till dem. Detta under ljudupptagning där eventuellt nya hot och samtalet kommer registreras. Jag har en viss känsla av att det kommer att ske åtgärder som inte är tillåtna från grannens håll. Denne har ju trots all redan hotat med att göra det endå och att leda bort problemvattnet till vår häck.
Använd två eller flera backkameror då!SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, de allra flesta tunga fordon har backkamera, men det finns ändå döda vinklar. Det handlar inte om bekvämlighet (även om det är lätt att anta för er som bara kör småfordon), de flesta av oss som tillhör det tunga laget är minst lika bra på att backa som att köra framåt. Det är en säkerhetsrisk eftersom andra trafikanter kan bete sig oberäkneligt i närheten av en backande sopbil, särskilt i bostadsområden. T ex ett lekande barn som springer efter sin boll, eller en hörselnedsatt äldre person som inte hör sopbilens backvarnare.
Om det är som i Göteborg personbilar struntar fullständigt i om man backar jag ska fram först. Många farligt situationer varje gång man backar.SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, de allra flesta tunga fordon har backkamera, men det finns ändå döda vinklar. Det handlar inte om bekvämlighet (även om det är lätt att anta för er som bara kör småfordon), de flesta av oss som tillhör det tunga laget är minst lika bra på att backa som att köra framåt. Det är en säkerhetsrisk eftersom andra trafikanter kan bete sig oberäkneligt i närheten av en backande sopbil, särskilt i bostadsområden. T ex ett lekande barn som springer efter sin boll, eller en hörselnedsatt äldre person som inte hör sopbilens backvarnare.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
På 'mitt' tunga fordon har jag faktiskt 2 backkameror och ett antal backspeglar, men det finns ändå döda vinklar. Rätt många års erfarenhet har lärt mig att det går aldrig att vara nog försiktig i närheten av småfordon, cyklister eller fotgängare. 'Mitt' tunga fordon väger ungefär 17 ton, vilket är lite mer än en sopbil, men det skulle kunna orsaka en hemsk olycka om en oskyddad trafikant kom i vägen.F FGLIN skrev:
Att gå en bit extra med sin soppåse är en minimal uppoffring. Jag vill inte ha en backande sopbil i närheten av mina barn.
Enligt teoriboken jag läste för körkort ska backande alltid lämna företräde till andra (fast när det gäller två backande måste ju någon av dem backa först!). Det är alltså du som ska lämna företräde men visst kan ett visst mått av hänsyn gentemot den tunga trafikens speciella problem också vara på sin plats.U Urban R skrev:

