51 721 läst ·
107 svar
52k läst
107 svar
Samfällig väg, grannens behov av andras plånböcker
Viken latmask! Vi har cirka 15 meter att dra våra soptunnor från deras placering vid huset till vägen där sopbilen tömmer den.J JFTENG skrev:
TS vill nog inte ha ökat vatteninflöde in i sin källare.T tompajo skrev:Det är en märklig inställning du har enligt mig. Du har en granne som kan tänka sig att bekosta en ny väg som ni alla kan dra nytta av och du blir sur?!
Jag hoppas att det blir en gemensamhetsanläggning så att ni alla blir solidariskt ansvariga för underhåll och eventuell upprustning av vägen. Då får även du vara med och bekosta vägen och har inte mycket att säga till om.
Grannen verkar inte förstå att vid en ombyggnad/upprustning av vägen måste man ta hänsyn till hur det påverkar alla som bor längs vägen.
(Kanske snarare "sade" än "skrev").Grannen skrev:
Ja, speciellt om grannen hade satt sitt dränkhot i verket.L Leifur skrev:
Problemet med vatteninträngningen hos grannen borde gå att lösa utan at TS får sin källare vattenfylld. Det blir kanske dyrare än var grannen hade tänkt sig, men TS och den andra grannen kanske kan tänka sig att bidra lite för att upprätthålla den goda stämningen bland grannarna?
Tidigare rann en del av mitt vatten ut på vägen så som det gjort sedan mitt förråd byggdes för 100-200 år sedan, det har jag lagt tiotusen på att ta hand om själv. För att möta grannen och hans bekymmer. Men detta till trots hotad med en vattenfyllda källare.H Hallerudsbo skrev:
Redigerat:
Nej, ingen aning vilka dem är. Men vägen kunde förr användas av fler då en del av grannens tomt som vägen leder till inte var i dennes ägo förrän på 80 eller 90 talet. Vägen har funnits säkert sedan slutet på 1800- talet. En del åtgärder har gjort sedan dess såklart.P pmd skrev:
Han vill vi tre som bor vid vägen ska betala det, eller han vill att granne nr 2 som har maskiner för ändamålet ska utför arbetet och få betalt för det och då blir det jag och grannen med behovet som ska dela kostnaden. Med dennes motivering: du tror väl inte de andra delägarna vill betala detta. De andra samfälligägarna som inte nyttjar eller bör vid vägen då menat.V videopac skrev:Jag uppfattar TS som att grannen längst in vill fixa vägen och att alla skall dela på kostnaderna, gör man inte det kommer han att fixa det i alla fall, på sin bekostnad, men då lösa det så det kommer att ge problem för grannarna istället.
Men det kanske var övertolkat av mig; TS: är det bara "landhöjningen" som är problemet eller vill grannen att ni skall dela på kostnaderna?
Nyttan/behovet kontra kostnaden för detta vägfix går liksom inte ihop.R Rampage2216 skrev:Okej, ja det ändrar lite bilden man får upp. Inte lätt att uppskatta längd alltid.
Då låter det mer som att vägen behöver jämnas till snarare än att asfalteras. Ska han asfaltera lär han behöva betala minst 30000 och uppemot 60-70000 om det ska göras ordentligt.
Personligen hade jag släpat tunnorna och åkt på utlandssemester med familjen 3-4 år för de pengarna istället.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
det är bra.J JFTENG skrev:
Då kan han inte gnälla över att ditt vatten leds ned mot han.
Skulle han nu asfaltera ändå utan ert godkännande kan du gräva bort 1m på din sida och göra dike. Vägen blir antagligen för smal för sopbilen då, men du slipper vatten.
Nä det har du helt rätt i.harry73 skrev:
Men ifall grannen asfalterar så kan ts begära återställning. Men den processen kan ta lång tid tyvärr. Och då hinner vattenproblemen hopa sig. Och för att skydda sin egendom skulle han kunna göra dike. Förhoppningsvis blir grannen instruerad att återställa vägen före ts blir instruerad att ta bort diket.
Jag tror vi behöver mycket mer info.
- Varifrån kommer allt vatten som hotar TS och asfaltgrannens fastighet? vägen är ju bara 50-100kvm stor, det genererar inte jättestora mängder med vatten. Kommer vattnet från granntomter eller från stora vägen?
- Handlar det om en gemensamhetsanläggning, eller är det ett samfälld väg med många gamla fastigheter som ägare, som inte längre använder vägen, och var TS och grannarna servitut på vägen? Finns det andelstal?
- Hur vill grannen ändra höjdsättningen och varför påverkar det TS negativt (gärna ritning, bild, ed)
- Varifrån kommer allt vatten som hotar TS och asfaltgrannens fastighet? vägen är ju bara 50-100kvm stor, det genererar inte jättestora mängder med vatten. Kommer vattnet från granntomter eller från stora vägen?
- Handlar det om en gemensamhetsanläggning, eller är det ett samfälld väg med många gamla fastigheter som ägare, som inte längre använder vägen, och var TS och grannarna servitut på vägen? Finns det andelstal?
- Hur vill grannen ändra höjdsättningen och varför påverkar det TS negativt (gärna ritning, bild, ed)
Hej
möjligen en detaljfråga men kommer sophämtningen förändras om det asfalteras?
Jag bor i ett område med småhus, där några av oss delar ett sophus medan andra har egna sopkärl. Där töms det gemensamt då det ligger "längs gatan". Men de hus som ligger så till att sopbilen inte kan "köra förbi" och hämta måste ha egna sopkärl som de måste rulla fram till tillfartsvägen. För sopbilen får INTE backa, på grund av säkerhetsskäl.
Jag bor i ett område med småhus, där några av oss delar ett sophus medan andra har egna sopkärl. Där töms det gemensamt då det ligger "längs gatan". Men de hus som ligger så till att sopbilen inte kan "köra förbi" och hämta måste ha egna sopkärl som de måste rulla fram till tillfartsvägen. För sopbilen får INTE backa, på grund av säkerhetsskäl.
Inget när det gäller soptömningen är beskedet jag fick idag av renhållningen. De tror inte de kommer köra ner i vilket fall då de inte är säkra på att de kan vända på platsen som önskas.kvirre skrev:
Hej