Hej, undrar om någon expertis gällande Sambolagen för följande scenarion:

1. Särboförhållande med tysk medborgare, aldrig skrivna på samma adress. Svensk medborgare köper till 100% en BRF, flera år senare skriver man sig på denna adress i Sverige, finns det något att hänvisa till sambolagen vid en ev senare separation?

2. Svensk medborgare träffar amerkansk+italiensk medborgare, eftersom Italien är medlemmar i EU flyttar denne till Sverige och de blir sambo i en hyreslght.
I samband med detta visas att utländska personen lever på besparingar, inkomster av pensionsarv och arv och får därmed upprätthålla sig inom EU.
Nu vill svensk medborgare köpa en BRF, och det är oklart om sambo ska flytta och studera i Italien eller bo kvar i hyreslägenheten.
Svensk ska låna och betala 100%.

När gäller sambolagen i detta fall vid en ev separation? Måste italiensk medborgare först skriva sig på BRFen för att ev kunna kräva ägande, eller räcker det med att de tidigare (idag) är sambos, alltså kan denne person kräva ägande av BRF om ex 6mån, 1år? Utan att de under tiden bott ihop?

Fråga om jag varit oklar med något, tacksam för info! :)
 
"Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen inköpts för gemensam användning"

Dvs ingen av bostäderna är samboegendom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
"Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen inköpts för gemensam användning"

Dvs ingen av bostäderna är samboegendom.
1. Kan tysk medborgare hänvisa att BRF inköpta för gemensam användning, eller krävs att denne först skriver sig på adressen säg 3år senare?

2. Kan italiensk medborgare hänvisa att BRF inköpta för gemensam användning, eller krävs att denne först skriver sig på adressen säg ett halvår/år senare?

Eller vad är det jag inte fattar?
 
Om jag tolkar dig rätt så har varken tysken eller italiernaren bott i lägenheten?

Förtydligande: Det är om vederbörande har bott där som spelar roll, inte var vederbörande varit skriven.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nej det stämmer, i ex 1 har man ej varit sambo på 2,5år och det rör sig om en övernattningslägenhet på 16kvm så knappast inköpt för gemensamt bruk.

I ex 2 så rör det sig om ett ev framtida kök där de är sambo i en hyreslght idag och där ena ska betala 100%, därav viss problematik för köparen, eller?
 
De eg problemen jag ser är att i ex

1. Personer var tillsammans särbos när bostaden införskaffades. Kan det påpekas att bostaden inköptes för gemensamt bruk 2,5år senare? Eller krävs det isf att bägge personer först står på adressen?

2. Personer är redan sambo när bostaden ev införskaffas, kan det påpekas att den införskaffas för gemensamt bruk 6mån senare, eller krävs det då att köparen/ägaren skriver samboavtal för att fortsatt stå som 100% ägare. Isf när?
När/innan bostaden köps eller innan fd sambo flyttar in och skriver sig på adressen senare?
 
BirgitS
1. Som sagt var någon är skriven har inte med saken att göra.
Sambolagen gäller om bostaden har köpts för gemensam användning. Om man inte tillsammans flyttar in i bostaden efter inköpet så är inte bostaden samboegendom.

2. Om en part köper en lägenhet och båda flyttar in tillsammans så gäller sambolagen.

Så fort man känner sig tveksam om vad som gäller och inte vill att sambolagen ska gälla så skriver man ett avtal om det.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Som sagt var någon är skriven har inte med saken att göra.
Sambolagen gäller om bostaden har köpts för gemensam användning. Om man inte tillsammans flyttar in i bostaden efter inköpet så är inte bostaden samboegendom.

2. Om en part köper en lägenhet och båda flyttar in tillsammans så gäller sambolagen.

Så fort man känner sig tveksam om vad som gäller och inte vill att sambolagen ska gälla så skriver man ett avtal om det.
Det bör ju rimligen finnas en tidsgräns för "om man inte tillsammans flyttar in.."?

1. Ena personen är skriven där sedan 2,5år eftersom bostaden använts mer än 50% av denne person vid arbete.
Den andre personen är skriven i Tyskland och har aldrig bott där, mer än sporadiskt, några ggr om året dvs betydligt mindre än 50%.

2. Om svenska personen köper en brf och flyttar in direkt, den andra personen bestämmer sig för att studera i Italien 1år och flyttar dit. Därefter flyttar denne in i brfen i Sverige, de har varit sambo innan och är nu sambo efter 1år igen i brfen. Denne italienare kan då alltså inte påstå att bostaden införskaffats för gemensamt bruk?
Vad händer om personen avbryter studierna efter 2mån och flyttar in då? 1 vecka senare?
Jag antar ni förstår vad jag menar.
 
P patriklarsson skrev:
De eg problemen jag ser är att i ex

1. Personer var tillsammans särbos när bostaden införskaffades. Kan det påpekas att bostaden inköptes för gemensamt bruk 2,5år senare? Eller krävs det isf att bägge personer först står på adressen?

2. Personer är redan sambo när bostaden ev införskaffas, kan det påpekas att den införskaffas för gemensamt bruk 6mån senare, eller krävs det då att köparen/ägaren skriver samboavtal för att fortsatt stå som 100% ägare. Isf när?
När/innan bostaden köps eller innan fd sambo flyttar in och skriver sig på adressen senare?
1. Du "kan" få issues om något händer även om en lägenhet inköps av en part och både inte bor där permanent. Bäst är ju att skriva ett tydligt papper på det. Men just i det fallet låter det osannolikt: Om den ene parten står på kontraktet och har betala och inte båda direkt flyttar in tillsammans så är det nog en rejäl uppförbacke för sambon att hävda att den inköptes för gemensamt bruk. Köptes den innan förhållandet påbörjades så blir det nog i stort omöjligt. Är man tillsammans med särbos så är det lite mer gråzon (man kan ju köpa in något för gemensamt bruk iom att man flyttar ihop).'
2. Känns mer riskfyllt. Man kan iom en separation påpeka att den har inköpts för gemensamt bruk. Normalt sett är det dock en uppförsbacke om den ene parten inte står på ngt kontrakt, även om det inte juridiskt kanske står och faller med det så är det ju en indikator om det inköpts för "gemensamt bruk" eller enskilt..

Bäst i båda fallen är att skriva papper om att det är sär-egendom.


https://lexly.se/fakta-och-rad/bode...s för gemensamt,vem som faktiskt betalat mest.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Eller krävs det isf att bägge personer först står på adressen?
Redan påpekat men sluta fokusera kring "står på adressen" och var någon är skriven. Det är det faktiska agerandet som är relevant!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Tack för länken tidigare och har nu läst lite där, bla att om paret separerar innan de har hunnit flytta in, vilket skulle kunna vara en möjlighet i bägge fall, krävs att de bodde ihop någon annan stans innan de flyttar, annars är man aldrig sambo.
Dvs fall 1, aldrig sambos.
Fall 2, tidigare sambos.
Jag hittar dock inget om vad som gäller för bostäder som ägs av den ena partnern innan personer träffas eller flyttar ihop?
Om en person äger 100% och träffar den andre som då flyttar in, har jag hört tidigare, att bostaden tillhör ägaren?
Nu är ju inte det aktuellt i dessa fall.

I fall 2 är det ju svårt att säga, de är sambos nu, om den ena flyttar till Italien och den andra köper brf i Sverige, sedan flyttar de ihop igen? Vad gäller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Redan påpekat men sluta fokusera kring "står på adressen" och var någon är skriven. Det är det faktiska agerandet som är relevant!
Det har jag läst, men det finns ju en väldig gråzon, säg att partner A har ett hus Tyskland, partner B har ett hus i Sverige, bägge spenderar 50% var i bägge hus. Hus A ägdes sedan tidigare av partner A medan hus B köptes efter att de träffats av partner B.

Skatteverket har som regel att man ska vara skriven där man spenderar flest nätter på ett år.
Du kan ex ha flera bostäder och tidigare har spendera flest nätter i bostad X och mindre i bostad Y, men iom mindre arbetsdagar plötsligt spendera fler nätter i bostad Y än X, då ska man folkbokföra om sig, om jag tolkat den biten rätt.
Så klart påverkar det då också var ens partner bor. I hus X eller Y? :)
 
P patriklarsson skrev:
Jag hittar dock inget om vad som gäller för bostäder som ägs av den ena partnern innan personer träffas eller flyttar ihop?
Inlägg #2 😉 Men vi kan klippa in lagtexten också:

Textutdrag från lag med rubriken "Sambors egendom" som beskriver vad som utgör samboegendom enligt svensk lag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Skatteverket har som regel att man ska vara skriven där man spenderar flest nätter på ett år.
Men Skatteverkets regler om var man ska vara folkbokförd är inte (direkt) relevanta här. Det som är relevant är var man faktiskt bor även om man är folkbokförd på en helt annan plats.

Sen kan det säkert finnas gränsfall där det är svårbedömt var någon faktiskt bor och det faktum att man är folkbokförd på en plats får det att tippa över mot att det är där man ska "anses ha bott".

Om du och jag tillsammans köper en BRF och flyttar ihop där, är den lägenheten samboegendom även om jag struntar i att folkbokföra mig där och har kvar min gamla folkbokföringsadress i många år. Jag begår då folkbokföringsbrott men det påverkar inte min rätt i vår gemensamma samboegendom.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.