36 532 läst ·
79 svar
37k läst
79 svar
Samboende med släkten
Jag skulle vilja ha en tydligare förklaring till varför moster och morbror ska ha 4000 kr av er i "underhåll", hyra eller vad man nu vill kalla det, på en fastighet ni köpt av dem?
Rimligtvis borde deras månadskostnader sjunka drastiskt när de blir av med sina 7 miljoner i lån, plus en massa andra kostnader som försvinner för dem.
Glöm inte att lägga in i beräkningen att det är din kusin som ärver dem sedan. Om du och kusinen köper nu bör detta inte vara något större problem, men man bör alltid väga in risken att kusinen med tiden får kalla fötter när hen inser att hen i praktiken gett dig 7 miljoner (om fastigheten är värd 21 miljoner och ni köper av moster och morbror för vardera 7 miljoner).
Ser att kusinen även har ett syskon, då kommer de miljoner som priset är sänkt med i förhållande till marknadsvärdet sannolikt att räknas som förskott på arv gentemot syskonet, så att hen tvingas lösa ut sitt syskon.
Hur som helst bör ni inte göra något konkret förrän du fått ut ditt arv (och då hinner kanske marknaden och räntorna stabilisera sig och göra kalkylen bättre), men ta gärna ett snack med en jurist tillsammans med båda kusinerna för att reda ut fällorna som finns.
Rimligtvis borde deras månadskostnader sjunka drastiskt när de blir av med sina 7 miljoner i lån, plus en massa andra kostnader som försvinner för dem.
Glöm inte att lägga in i beräkningen att det är din kusin som ärver dem sedan. Om du och kusinen köper nu bör detta inte vara något större problem, men man bör alltid väga in risken att kusinen med tiden får kalla fötter när hen inser att hen i praktiken gett dig 7 miljoner (om fastigheten är värd 21 miljoner och ni köper av moster och morbror för vardera 7 miljoner).
Ser att kusinen även har ett syskon, då kommer de miljoner som priset är sänkt med i förhållande till marknadsvärdet sannolikt att räknas som förskott på arv gentemot syskonet, så att hen tvingas lösa ut sitt syskon.
Hur som helst bör ni inte göra något konkret förrän du fått ut ditt arv (och då hinner kanske marknaden och räntorna stabilisera sig och göra kalkylen bättre), men ta gärna ett snack med en jurist tillsammans med båda kusinerna för att reda ut fällorna som finns.
"Underhållet" skulle betalas för att de anser sig behöva det och säljer fastigheten till oss under marknadspris. Just den biten är en sak som man kan diskutera senare, men för oss är det inte där risken ligger egentligen.Anna_H skrev:
Jag skulle vilja ha en tydligare förklaring till varför moster och morbror ska ha 4000 kr av er i "underhåll", hyra eller vad man nu vill kalla det, på en fastighet ni köpt av dem?
Läst vidare i tråden att de 104.000 var bruttoinkomsten. Tyvärr skulle jag då säga att ekonomin kommer bli så ansträngd att den kommer påverka hela ert liv. Att du sedan skriver att du räknar med att räntan skulle ner mot ”normala” 3-4% gör att jag ännu mer bestämt avråder dig att gå vidare då varken du eller jag kan se in i framtiden. Det var ett gränsfall med 104.000 netto…D David S72 skrev:Som du skriver så tolkar jag det som att mostern och kusinen är mer beroende av dina pengar än du av ett boende. Detta ger dig bra förhandlingsläge och det går kanske lösa det i steg där du under t ex en 5-årsperiod köper in dig - en hyr/köp lösning. Högre hyra i början och mindre mot slutet.
Min första känsla är att du främst ser detta som en bra affär på sikt och inte som ett drömboende. Fast det är kanske underförstått att boendet i Stockholms skärgård är fantastiskt 😊
Mitt första råd är att du ska ställa dig frågan varför du vill bo där.
Hur ska du en gång i framtiden få ut den ekonomiska vinsten? Vem köper en fastighet med två ägare?
Vad händer om din kusin vill sälja och han vill värdera till 25 miljoner…?
Jag förstår precis hur du tänker och kan sätta mig in i din situation. Jag skulle också ha svårt att låta en så bra affär gå mig förbi. Det bästa är att äga till 100% och därför är jag skeptisk till samägande generellt. Finns risk att det kommer bli dina pengar som ska sköta underhåll och renoveringar framöver om du vill ändra men de andra inte har råd. Du gör det ändå för att du har råd och vill och de andra glider med. I början skriver man upp men efter 10 år har man glömt…![]()
Som många skriver så bäddar du för framtida problem. Om någon av ägarna råkar i ekonomisk kris så får du ta kostnaden eller förvänta dig att huset säljs för att driva in vederbörandes skulder.
Ni blir extremt beroende av varandra.
Om ni väljer att samäga så gör det tydligt i form av procentsatser som också fördelar kostnaden för fastigheten. Det är många tusenlappar i fastighetsavgift som ska fördelas procentuellt, liksom övr kostnader.
bäst vore att skapa BRF , det ger mer spelrum och låter en ägare ” hoppa av” utan att de andra måste sälja.
Det känns lite som om du blir den som drar korta strået. Du är inbjuden i ekvationen för a du kan lösa ekonomin för dom . Men glöm inte att du är ” utomstående ”. Dom kommer aldrig att efterskänka livräntan från dig men kanske från sin dotter. Så det kommer att uppstå orättvisor och obehaglig känsla allteftersom. Tycker du ska tänka till ordentligt innan du går in i ett samägarförhållande som faktiskt ingen riktigt har råd med..
Ni blir extremt beroende av varandra.
Om ni väljer att samäga så gör det tydligt i form av procentsatser som också fördelar kostnaden för fastigheten. Det är många tusenlappar i fastighetsavgift som ska fördelas procentuellt, liksom övr kostnader.
bäst vore att skapa BRF , det ger mer spelrum och låter en ägare ” hoppa av” utan att de andra måste sälja.
Det känns lite som om du blir den som drar korta strået. Du är inbjuden i ekvationen för a du kan lösa ekonomin för dom . Men glöm inte att du är ” utomstående ”. Dom kommer aldrig att efterskänka livräntan från dig men kanske från sin dotter. Så det kommer att uppstå orättvisor och obehaglig känsla allteftersom. Tycker du ska tänka till ordentligt innan du går in i ett samägarförhållande som faktiskt ingen riktigt har råd med..
Redigerat:
Min spontana tanke när jag läste var att skapa en BRF. Då får ni en etablerad form för det juridiska och ekonomiska. Skulle någon vilja sälja sin del är även det möjligt. Tycker ni absolut borde kika närmare på för- och nackdelar med ett sådant upplägg.S Sspj skrev:Hej,
Jag har en delikat utmaning som innehåller en hög med juridiska, ekonomiska men också mer filosofiska frågor kring en möjlig boendelösning.
Bakgrund
Min moster (som jag är mycket nära) och hennes man, äger (till 100%) en fantastisk sjöfastighet nära Stockholm, på den så bor också min kusin (som är som ett syskon känslomässigt) och hennes familj. Fastigheten är innan nuvarande sättning i bostadspriserna värderad till 24 miljoner kronor, den är belånad med 11 miljoner kronor. Av dessa 11 miljoner kronor så står min kusin för 4 miljoner kronor.
Jag och min sambo äger ett hus idag som vi har lån på 4,4 miljoner kronor, då vi köpte det i princip på toppen och marknaden gått ned närmare 20% i vårt område så är vår bedömning att vi vid en försäljning antagligen skulle få ut ungefär 0 kronor efter att banken tagit sitt om vi sålde huset idag. Huset köptes för 4,5 miljoner och vi har sedan renoverat för drygt en miljon.
Min moster och morbror är pensionärer i 70-årsåldern och det börjar bli svårt för dem att bära kostnaderna för sitt boende. Vi har därför sedan i somras pratat om ifall det är möjligt att hitta en lösning för alla 3 familjer att leva tillsammans på deras fastighet.
Jag vill redan här understryka att vi är väl medvetna om att oavsett upplägg så finns det stora fallgropar här för samtliga parter på olika sätt och det jag är ute efter är snarare att hitta möjliga lösningar där fallgroparna är belysta än att få svar i stil med "fallgroparna är för stora" det därför att jag tror att det är svårt för mig att beskriva på internet hur vi värderar sånt som svikna löften eller x- förlorade kronor.
Kort om fastigheten
Idag så består fastigheten av en huvudbyggnad med två lägenheter, en lägenhet på ca 130 kvm och en på ca 90 kvm, på tomten finns också ett hus på ca 50 kvm. Upplägget som min moster har föreslagit är att jag och min familj flyttar in i den större lägenheten i huvudbyggnaden, där bor idag min moster och morbror. Min kusin med familj fortsätter att bo i lägenheten på 90 kvm och min moster och morbror flyttar till det mindre huset, det behöver dock byggas ut (det får vara 70 kvm). Fastigheten kommer också snart att få Kommunalt VA det kommer kosta uppskattningsvis 800 000 kronor. Driftkostnaden för fastigheten är idag ca 9000 kronor i månaden, inklusive försäkring.
Kort om min familjs ekonomi
Vi har idag gemensamma löner på 104 000 kronor i månaden (varav 6 500 kr är ett extra/hobbyjobb som min sambo har och alltså inte får räknas med när vi går till banken och ber om lån).
Vi betalade 28 000 kronor till banken i oktober (vi har bolån på ca 4 200 000 kr och ett privatlån på knapp 200 000 kronor) och sedan har vi uppskattningsvis 7-8 000 kronor i övriga kostnader kopplat till hus (el, uppvärmning, vatten, osv). Vi har i princip inga kontanter (annat än en alltför liten buffert men den måste vi ju ha även om vi skulle flytta) men min pappa är döende och jag kommer ärva drygt 1 000 000 kronor inom något år.
Så till de förslag som vi idag har diskuterat:
Förslag 1:
Jag och min kusin köper fastigheten för en summa som löser lånen och tillåter en utbyggnad och finansierar kommunalt VA. Den summa som nämnts är 14-15 miljoner kronor. Dessutom så vill min moster och morbror att vi vi tillsammans betalar 4000 kronor i månaden till dem, detta så att de kan behålla den konsumtionsnivå de har idag. Min moster och morbror får med detta besittningsrätt/arrende till det mindre huset, detta för att garantera dem ett boende framåt.
Vi skulle behöva sälja vårt hus med en rejäl förlust här, men det är ju inte hela världen eftersom att vi köper 50% av en fastighet som är värd betydligt mer än vad vi ger. Men det gör att vi i dagsläget har det banken är beredda att låna oss, vilket är ungefär 5 300 000 kronor, sedan får jag ett arv på dryga miljonen och så får vi toppa upp med andra lån för att få ihop 7 miljoner kronor.
Det här skulle ge oss ungefärliga månadskostnader enligt följande:
bolån (dagens 3 månaders ränta ca 5%) = ca 23 000 kr
privatlån = 7 000 kr (ränta och rak avbetalning på ett lån på 600 000 kr)
omkostnader hus = 4 500 kr
avgift till min moster = 2000 kr
totalt: ca 36 500 kr
Det är en kostnad som är i princip samma vi har idag. Men den bygger på ett par antaganden som jag inte är säker på kommer att gälla. Främst handlar det om att banken kommer behöva anse att den värdering som gäller för huset är inte den vi (marknaden) köper det för (14-15 miljoner) utan att det är en värdering som är det dubbla, för annars måste vi även lägga till amortering. Nackdelen rent ekonomiskt mot hur vi har det idag är att detta är en kostnad som inte kommer att gå ned med annat än att räntan går ned, vi har inte möjlighet att amortera i någon större utsträckning med så höga räntekostnader, i vårt nuvarande boende så amorterar vi ca 7000 kr i månaden så att inom 6-7 år så hamnar vi under 70% belåning.
Fördelen är ju att vi äger halva fastigheten.
Förslag 2:
Vi flyttar in i fastigheten men utan att få något ägande, dock så lånar vi mot den så att vatten och avlopp och en utbyggnad är möjlig, ca 3 000 000 kronor. Mot detta så skrivs vi in i min moster och morbrors testamente där vi får en tredjedel av deras kvarlåtenskap (de har en son till som inte är inblandad i detta).
Det ekonomiska upplägget blir då att jag och min kusin delar på kostnaden för lånen (idag är majoriteten av lånen bundna på lite drygt 1% och det gäller i snitt 3 år till.
nya lån 3 000 000 * 0,05 = 150 000 kr per år
gamla lån 11 000 000 * (ca) 0,02 = 220 000 kr per år
lånekostnader blir då totalt ca 31 000 kr för hela fastigheten, detta delas på två (mig och min kusin)
Så månadskostnaden för boendet blir som följer:
Lånekostnader = 16 000 kr
omkostnader hus = 4500 kr
avgift till moster = 2000 kr
totalt = 22 500 kr.
dessa kan och kommer sannolikt stiga i takt med att deras bundna lån går ut, för det vore nog dumt att räkna med att man kan binda om lånen på runt 1%.
Det här förslaget behöver broderas ut lite, framförallt med hur vi säkrar den investering vi gör genom att låna pengar på någon annans fastighet, jag tar också gärna emot tankar och förslag på hur man kan mejsla ut överenskommelser och avtal som behandlar t.ex. en skilsmässa eller att någon blir sjuk och därför inte kan bära sina kostnader längre.
Så till frågorna
Är alternativ 1 rimligt och möjligt?
är alternativ 2 rimligt och möjligt?
Hur skulle ni gjort?
Svara gärna på en av frågorna eller fler, lyft andra funderingar som jag kanske inte belyst här, kanske finns det någon som löst en liknande utmaning på något annat sätt. Kom ihåg att vi alla vill lösa detta om det går och att vi går in för att ingen ska känna att den blivit lurad.
BRF har nämnts lite i tråden ser jag. Finns en hel del föreningar med 3 lägenheter i tex Djursholm där det finns stora villor på 300 kvm plus som då fungerar bra att dela upp. På så sätt kan ägarna på kvar i sin del samtidigt som kostnad för underhåll och skötsel kan delas upp på lite flera. Se tex: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3,5rum-djursholm-danderyds-kommun-danavagen-5b-20002701
OM ni ger er in på det trots RISKERNA att inte ha råd lösa eventuella förändringar i framtiden…
Är ju faktiskt att göra klart allt nu redan. Dvs att ni köper av din moster direkt en del redan nu som ni äger helt. Och att din kusin och moster själva få lösa arvsfrågan senare på den del som kvarstår. Annars hade jag helt klart avstått även om det är lockande med mark/hus vid havet…
Och Ta in jurist annars om ni inte nu kan få igenom ett köp som frigör er från ev framtida bekymmer (bråk/ekonomisk) som spaltar upp vad som händer vid skador (egendom/mark), osämja, bortgångar, krav om arv m m… I all välmenin!
Är ju faktiskt att göra klart allt nu redan. Dvs att ni köper av din moster direkt en del redan nu som ni äger helt. Och att din kusin och moster själva få lösa arvsfrågan senare på den del som kvarstår. Annars hade jag helt klart avstått även om det är lockande med mark/hus vid havet…
Och Ta in jurist annars om ni inte nu kan få igenom ett köp som frigör er från ev framtida bekymmer (bråk/ekonomisk) som spaltar upp vad som händer vid skador (egendom/mark), osämja, bortgångar, krav om arv m m… I all välmenin!
Det var min tanke också.jakobsbygge skrev:
Numera krävs det väl bara tre bostäder för att bilda en BRF?
Även om det är krångligt så låter det betydligt mindre krångligt än de andra alternativen.
Den kusin som inte är inblandad ärver då det lilla huset och kanske andra tillgångar eller får kompenseras av sitt syskon, men med betydligt mindre
Det var min tanke också. Då borde det också vara lättare att kompensera den andra kusinen. Han kan ju ärva det mindre huset och kompensationen till honom för övrigt blir betydligt mindre.H hanhonhenrik skrev:Min spontana tanke när jag läste var att skapa en BRF. Då får ni en etablerad form för det juridiska och ekonomiska. Skulle någon vilja sälja sin del är även det möjligt. Tycker ni absolut borde kika närmare på för- och nackdelar med ett sådant upplägg.
BRF har nämnts lite i tråden ser jag. Finns en hel del föreningar med 3 lägenheter i tex Djursholm där det finns stora villor på 300 kvm plus som då fungerar bra att dela upp. På så sätt kan ägarna på kvar i sin del samtidigt som kostnad för underhåll och skötsel kan delas upp på lite flera. Se tex: [länk]
Risken finns att banken/bankerna inte ens vill låna ut pengar till ägarna även om det bildas en BRF med 3 separata lägenheter/bostäder.A aries skrev:Det var min tanke också.
Numera krävs det väl bara tre bostäder för att bilda en BRF?
Även om det är krångligt så låter det betydligt mindre krångligt än de andra alternativen.
Den kusin som inte är inblandad ärver då det lilla huset och kanske andra tillgångar eller får kompenseras av sitt syskon, men med betydligt mindre
Det var min tanke också. Då borde det också vara lättare att kompensera den andra kusinen. Han kan ju ärva det mindre huset och kompensationen till honom för övrigt blir betydligt mindre.
Isåfall måste ni skriva papper på detta så att det blir något vettigt, tex att det är ränta eller amortering på ett lån eller något i den stilen. Annars blir det bara "pengar under bordet". Och som sagt, kusinen kommer att åka dit på förskott på arv på mellanskillnaden gentemot sitt syskon om ni inte gör så. Du är inte bröstarvinge så för dig är mellanskillnaden en vanlig gåva.S Sspj skrev:
Boka tid hos en jurist allihopa tillsammans och red ut det!
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Som sagt ta inte lättvindigt på "underhållet". Nu har man ändrat lite i lagen tror jag. Men som det fungerade tidigare så kan en extra oredovisad betalning (som detta kan bli) resultera i att lagfarten blev ogiltig, och ägaren (ex. ett framtida dödsbo) kunde kräva att fp tillbaka sitt hus. Om det sker efter 30 års värdeökning så kan det bli rätt surt.
Nu har man som sagt lättat upp lite på det däår, men jag vet inte hur mycket. Så som lagen var skriven tidigare så fanns ingen preksription. Rent hypotetiskt kunde någon komma och hävda att hans släkting på 1600 talet inte fick korrekt betalning (lika illa med för mycket som för lite) när han sålde Kungshomen, och kräva tillbaka hela markområdet. OM det hade gått att bevisa.
Men det är väldigt viktigt att den köpesumma som rapporteras till Lantmäteriet för lagfart stämmer. Har man konstiga sidoavtal så bör man se till att en bra advokat skrivit de avtalen.
Det fanns ett "roligt" rättsfall ngn gång 80 tal, kanske tidigt 90 tal. En person krävde ca 300 000 för ett dolt fel. Säljaren ilskande till och "drog sig till minnes" att han hade begärt ca 500 000 utöver vad som stod i köpeavtalet som svarta pengar. Säljaren kunde bevisa detta, och det hade gått mer än 5 år, så skattebrottet var preskriberat. Eftersom man därmed inte hade rapporterat korrekt köpesumma som underlag för lagfarten så ogiltigförklarades lagfarten. Säljaren fick tillbaka sin fastighet som nu hade ökat med ca 100% i värde. Köparen fick "köpa" tillbaka den för samma extra summa som han hade begärt för det dolda felet.
Som sagt, just detta skall tydligen inte kunna hända med dagens lagar, men´... se till att köpesumman stämmer.
Nu har man som sagt lättat upp lite på det däår, men jag vet inte hur mycket. Så som lagen var skriven tidigare så fanns ingen preksription. Rent hypotetiskt kunde någon komma och hävda att hans släkting på 1600 talet inte fick korrekt betalning (lika illa med för mycket som för lite) när han sålde Kungshomen, och kräva tillbaka hela markområdet. OM det hade gått att bevisa.
Men det är väldigt viktigt att den köpesumma som rapporteras till Lantmäteriet för lagfart stämmer. Har man konstiga sidoavtal så bör man se till att en bra advokat skrivit de avtalen.
Det fanns ett "roligt" rättsfall ngn gång 80 tal, kanske tidigt 90 tal. En person krävde ca 300 000 för ett dolt fel. Säljaren ilskande till och "drog sig till minnes" att han hade begärt ca 500 000 utöver vad som stod i köpeavtalet som svarta pengar. Säljaren kunde bevisa detta, och det hade gått mer än 5 år, så skattebrottet var preskriberat. Eftersom man därmed inte hade rapporterat korrekt köpesumma som underlag för lagfarten så ogiltigförklarades lagfarten. Säljaren fick tillbaka sin fastighet som nu hade ökat med ca 100% i värde. Köparen fick "köpa" tillbaka den för samma extra summa som han hade begärt för det dolda felet.
Som sagt, just detta skall tydligen inte kunna hända med dagens lagar, men´... se till att köpesumman stämmer.