14 856 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Samboavtal/skuldebrev
Är ganska självklart att gå till en jurist för detta. Denne kommer lyfta ett antal scenarier ni inte ser i mallen på nätet och kan dessutom värdera orden rätt- det är en himmelsvid skillnad mellan ”fri förfoganderätt” och ”full förfoganderätt”, bara som exempel.
4000kr är inte så farligt när det skyddar summor på sexsiffrigabelopp 
Inför att jag och min sambo köpte hus så skrev vi testamente och samboavtal , skrev att vi ärver varandra som gifta och att barnen ärver enskild egendom. Kostade några tusen men inga stora summor i sammanhanget.
Då jag gick in med hela insatsen så skrev vi ett skuldbrev på halva kontantinsatsen utan ränta, så nu äger vi halva huset var men går vi isär så är hon skyldig mig halva kontantinsatsen .
Då jag gick in med hela insatsen så skrev vi ett skuldbrev på halva kontantinsatsen utan ränta, så nu äger vi halva huset var men går vi isär så är hon skyldig mig halva kontantinsatsen .
Gå till en jurist och få hjälp , annars kommer pappren nästan garanterat att inte funka som ni tänkt om det väl behöver användas, och man är överens när det skapas men när man går isär är det väldigt vanligt att det snabbt blir problem med 2 som söker nytt boende noll pengar och ser att man kan ju få bra betalt av sitt ex.. ta hjälp för hur mycket ni än läser på så saknar man kunskapen om olika ord i juridiken och har svårt att förutse olika vad som händer om vi skriver x eller y och sen gifter oss eller den ena dör osv man klarar helt enkelt inte av det som privatperson med mallar på nätet.
Det är inte säkert det spelar någon roll att ni skriver det efter ni gjort köpet. Det kan vara så att hon måste ge dig sin del av huset. Den här typ av avtal upprättas alltid innan man köper hus. Gör inget själv. Du kommer sannolikt sluta med ett avtal som är värdelöst.A arena skrev:
Varför skulle man gå back bara för sambons del inte täcker skulden vid en försäljning, det raderar väl inte skulden?C cpalm skrev:Det finns ganska många alternativ på hur man kan lägga upp det, så det kan vara vettigt att bolla med en jurist.
Eftersom du nämner skuldebrev antar jag att tanken inte är att du skall vara ensam ägare till huset?
Nackdelen med ett skuldebrev är att det finns en risk för att sambon går rejält back om det blir en bodelning och sambons andel inte täcker skulden. Det kan så klart vara så man vill ha det, men alternativet är att avtalet beskriver hur värdena skall fördelas vid en bodelning.
Passa också på att fundera på vad som händer med huset om en av er går bort (testamente) eller blir otillräknelig (framtidsfullmakt).
Nä precis, sambon går back skrev jag.A Andy78 skrev:
Dvs. om A lånar pengar av B för sin andel i en gemensam fastighet är det möjligt att A fortfarande är skyldig B pengar efter en försäljning vid en framtida separation.
I och för sig inget konstigt med det, men upplägget tyder på att A och B har väldigt olika finansiell ställning och man bör kanske fundera på om man verkligen skall äga huset 50/50.
C cpalm skrev:Nä precis, sambon går back skrev jag.
Dvs. om A lånar pengar av B för sin andel i en gemensam fastighet är det möjligt att A fortfarande är skyldig B pengar efter en försäljning vid en framtida separation.
I och för sig inget konstigt med det, men upplägget tyder på att A och B har väldigt olika finansiell ställning och man bör kanske fundera på om man verkligen skall äga huset 50/50.
Många jurister rekommenderar att man äger det 50/50 för att det blir enklast vid en separation.
Visst man kan olika finansiell ställning betrf kontantinsatsen, men det säger ju inte så mycket om vad man har för löner det kan ju tom vara så att den som inte har insats har en högre månadslön.
Att allt är lika är nog inte ovanligt.
50/50 är inte rätt eller enklast för alla, även om det kanske är rätt för majoriteten. Något som förhoppningsvis en familjerättsjurist har bra koll på.A Andy78 skrev:
Omständigheten att TS gått in med mer pengar än sambon i affären är skolboksexemplet på varför man anlitar en jurist i dessa sammanhang. Ett skuldebrev är som sagt vare sig det enda eller det självklara alternativet. Ägarfördelningen var bara ett exempel jag kastade ur mig, vilken lösning som är rätt för TS + sambo är meningslöst att spekulera i utan att ha hela bilden, och det var ju heller inte ämnet för tråden.
Om man däremot känner sig trygg med att det är en "standardlösning" man vill ha så är det kanske bortkastade pengar att anlita en jurist.
Vi körde ett avtal via en sida som hade "färdiga mallar".
Det vi hitta på nätet kändes inte riktigt komplett.
Även om jag som gått in med mer pengar kunnat kräva större % vid eventuell försäljning så valde vi att bara skriva en skuld på den summan jag gick in med. Så delar vi rakt av på resten.
Det vi hitta på nätet kändes inte riktigt komplett.
Även om jag som gått in med mer pengar kunnat kräva större % vid eventuell försäljning så valde vi att bara skriva en skuld på den summan jag gick in med. Så delar vi rakt av på resten.
Nej det vet man ju Inte väldigt skarpsynt av dig, grattis, men om man ska bidra men någon väsentlig i TS fråga så saknas input, men generellt, har man köpt ett boende som man gemensamt flyttar in i så är det svårt att avtala bort sambolagen i efterhand, oavsett om man har barn eller inte.A Andy78 skrev:
Redigerat:
Nej det är inte svårt att avtala bort den, det görs på samma sätt som om den skrivits innan man flyttar in.HeineA skrev:
Ingen tvingar dig att skriva ett samboavtal eller att gå med på det.Q jope84 skrev:
Ej heller måste ni dela lika vid en separation om ni inte skrivit samboavtal utan kan fördela hur ni vill förutsatt att ni är överens.
jo det var det jag var ute efter när jag skrev att det är svårt dock inte omöjligt, men TS har redan svaret i sin hand, samboavtal och skuldebrev samt att bägge är överens, men jag rekommenderar en jurist för ett korrekt avtal, även om det kostar några kronor extra.Q jope84 skrev: