3 905 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Blocket- och Marketplace-säljare som vägrar upphämtning
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag har en liten fundering som växt sig allt starkare det senaste halvåret. När man hittar lämpliga köpobjekt på de olika säljsajterna är det ofta (av praktiska och sparsamhetsskäl) som man erbjuder sig att hämta varan och betala på plats. Då är det flertalet som vägrar detta och vill skicka som paket istället! Trots att jag bor i grannskapet, d.v.s. runt Göteborg.
Varför är det så? Är det stöldgods som jag riskerar upptäcka? Är det en annan säljare på annan ort? Vad är det jag inte förstår? Jag gav med mig en gång mot en person i samma område och ser att paketet har lämnats på samma ombud där jag sedan hämtar ut det. Klimatidiotiskt så i helsicke när den skickas iväg 5 mil och sedan tillbaka igen till ingen nytta.
Varför är det så? Är det stöldgods som jag riskerar upptäcka? Är det en annan säljare på annan ort? Vad är det jag inte förstår? Jag gav med mig en gång mot en person i samma område och ser att paketet har lämnats på samma ombud där jag sedan hämtar ut det. Klimatidiotiskt så i helsicke när den skickas iväg 5 mil och sedan tillbaka igen till ingen nytta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Troligtvis för att säljaren har dålig erfarenhet av just köpare som vill hämta.
De dyker inte upp, ska pruta osv.
De dyker inte upp, ska pruta osv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Också en anledning. Pruta kan man ju i och för sig göra ändå. Kan ju också vara så att jag är för gammal för att hålla på att tjafsa och pruta och därmed tror att mitt vänliga sätt är kutym. 😄
Kan ju också vara så att säljarna är hopplösa millenials som inte förstår att överenskommelser betyder något. 🤨
Kan ju också vara så att säljarna är hopplösa millenials som inte förstår att överenskommelser betyder något. 🤨
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Jag tror dels att @13th Marine har rätt i att det handlar om att man har dåliga erfarenheter av folk som inte dyker upp eller som väl på plats ska börja tjafsa om priset. Personligen har jag blivit mer försiktig med att låta främmande människor dyka upp hemma hos mig. De ska inte kunna se vad jag äger i övrigt och ha chansen att scanna av och reka hus och garage. Mitt förtroende i folk är helt enkelt mycket lägre nu än för tio år sedan.
När jag har sålt grejor till någon på Blocket eller FB så går det åt ytterligare i snitt ca 10 mail/meddelanden innan vi har kommit överens om alla detaljer kring upphämtning, datum och tider osv. På ett sätt kan jag förstå att det är smidigare för säljaren att bara posta iväg paketet när det passar även om det är lite mer extrajobb m paketering och att ta sig till inlämningsstället.Johan Gunverth skrev:
Jag har en liten fundering som växt sig allt starkare det senaste halvåret. När man hittar lämpliga köpobjekt på de olika säljsajterna är det ofta (av praktiska och sparsamhetsskäl) som man erbjuder sig att hämta varan och betala på plats. Då är det flertalet som vägrar detta och vill skicka som paket istället! Trots att jag bor i grannskapet, d.v.s. runt Göteborg.
Sen slipper man ju interagera med ngn random snubbe, värt en hel del! 😉😃
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Har väldigt svårt att förstå att ett muntligt avtal om köp till ett bestämt belopp inte skulle hållas…men det är jag det.Nyfniken skrev:
Jag har ju själv råkat ut för några idioter som säljer varan till någon annan när belopp och upphämtning är bestämd och faktiskt vid ett tillfälle pengar betalda. Förstår inte riktigt hur man tänker som säljare i det läget.
Två skäl tror jag. Enligt mina observationer tycker folk mindre och mindre om IRL interaktion med andra människor. Det går knappt att ringa till ungdomar, de föredrar chatt.
Ett annat skäl tror jag är att om dom är aktiva säljare är de rädda för att någon ska reka var/hur dom bor. Förbereda inbrott typ.
/Höghus
Ett annat skäl tror jag är att om dom är aktiva säljare är de rädda för att någon ska reka var/hur dom bor. Förbereda inbrott typ.
/Höghus
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Precis sådant jag respekterar också, även som köpare. Det blir en parkeringplats i området. Men det ligger nog mycket i att många har svårt att hantera personlig kontakt med okända personer. Jag har själv inga som helst problem med det.Rejäl skrev:
Det som irriterar mig mest är när man ställer ”fel” frågor om varan:
- Vad är det för modelnummer? Det står på undersidan.
- Vet inte. Kan inte kolla.
…och varan försvinner ett par veckor för att sedan dyka upp igen.
Lustigt, håller i skrivande stund på med att bestämma plats och tid för överlämning av en mindre pryl, jag har sålt på Tradera och köparen bor inte långt bort. Får se om det blir överlämning här eller i närmsta centrum, kan ju vara så att köparen kommer med buss och då kan hen slippa få gå en kilometer extra.
Sen den gången jag sålde en torktumlare för 300 kr (runt femton år sen), och jag lät köparen baxa in den i sin bil för att sen stå och gräva i brallornas framfickor enbart för att inte ha mer än 260 kr i knögliga sedlar med sig, så har jag blivit tydlig med hur betalning ska ske.
Sen den gången jag sålde en torktumlare för 300 kr (runt femton år sen), och jag lät köparen baxa in den i sin bil för att sen stå och gräva i brallornas framfickor enbart för att inte ha mer än 260 kr i knögliga sedlar med sig, så har jag blivit tydlig med hur betalning ska ske.
Det finns många skojare och bedragare på köp o säljsajterna..Johan Gunverth skrev:
Precis sådant jag respekterar också, även som köpare. Det blir en parkeringplats i området. Men det ligger nog mycket i att många har svårt att hantera personlig kontakt med okända personer. Jag har själv inga som helst problem med det.
Det som irriterar mig mest är när man ställer ”fel” frågor om varan:
- Vad är det för modelnummer? Det står på undersidan.
- Vet inte. Kan inte kolla.
Jag skickar aldrig något utan förskottsbetalning, köper ihäller ingett jag inte kan titta på begagnat..
Det gäller o tänka till lite i dessa tider..