maah skrev:
Om du inte har bett om en prisuppgift innan så kan det väl inte vara bedrägeri?
Det kan det väl vara ändå. Om hantverkaren ger prisuppgiften 1500:- för det jag behöver så kan jag ju tycka att det är OK eftersom jag kanske som kund inte har koll på vad just de grejorna kostar. Sen går hantverkaren och hyandlar grejerna och visar mig ett kvitto. Fortfarande OK. Vid jul får hantverkaren 500:- av handlaren som tack för det köpet.

I det läget anser jag att det blir bedrägeri. Då har hantverkare + handlare gemensamt lurat kunden att betala för mycket för varorna.

Edit: Ursäkta mitt svar ovan missade något inte i det jag svarade på.

Fast ifall man inte har bett om prisuppgift så tycker jag likväl det är bedrägeri. För det handlar om att två parter medvetet lurar den tredje så att den förlorar pengar.

Om jag ber dig köpa en liter mjölk så anser jag nog att du begår ett bedrägeri ifall du går till en affär där du får ett kvitto på att 1 liter kostade 100:-. och sen får du 40 kronor av affärsidkaren.

Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag kan till en viss del inte tycka det är fel att hantverkaren får en viss rabbat av brädgården men att den inte sedan överförs på kunden. Kunden har ju sedan en reklamationsrätt på 10 år enligt KTjL så hantverkaren måste ju räkna med detta när de gör ett jobb. Leverantörerna av materialet har sällan en garantitid som täcker upp dessa 10 år.

lbgu skrev:
Det kan det väl vara ändå. Om hantverkaren ger prisuppgiften 1500:- för det jag behöver så kan jag ju tycka att det är OK eftersom jag kanske som kund inte har koll på vad just de grejorna kostar. Sen går hantverkaren och hyandlar grejerna och visar mig ett kvitto. Fortfarande OK. Vid jul får hantverkaren 500:- av handlaren som tack för det köpet.

I det läget anser jag att det blir bedrägeri. Då har hantverkare + handlare gemensamt lurat kunden att betala för mycket för varorna.

Edit: Ursäkta mitt svar ovan missade något inte i det jag svarade på.

Fast ifall man inte har bett om prisuppgift så tycker jag likväl det är bedrägeri. För det handlar om att två parter medvetet lurar den tredje så att den förlorar pengar.

Om jag ber dig köpa en liter mjölk så anser jag nog att du begår ett bedrägeri ifall du går till en affär där du får ett kvitto på att 1 liter kostade 100:-. och sen får du 40 kronor av affärsidkaren.
Om du som kund inte har koll på priserna så är det lätt att känna sig lurad. Det mesta idag är enkelt att kolla upp hos Byggmax eller nån annan bygghandlare som har priserna i sin webshop.

Jag håller med om att det är en form av bedrägeri. Men jag tycker samtidigt att det är väldigt enkelt att undvika att bli lurad genom att kolla upp priserna innan man gör upp något med hantverkaren.

maah skrev:
Jag håller med om att det är en form av bedrägeri. Men jag tycker samtidigt att det är väldigt enkelt att undvika att bli lurad genom att kolla upp priserna innan man gör upp något med hantverkaren.
Fast ska man kolla varje pryl vad den kostar så är det ju ännu bättre att själv åka och köpa grejerna. En enorm fördel med det är ju att man slipper betala timlön + milersättning till hantverkaren för att han ska åka och handla.

Hur ställer sig den genomsnittlige hantverkaren till att kunden fixar alla inköp? För mig som kund vore det kanon om jag fick en lista med de grejer hantverkaren behöver nästa gång han kommer så fixar jag dessa grejer från den bygghandel jag väljer. Jag antar att hantverkare som är vana att mjölka kunderna på enorma mellanskillnader inte är så pigga på det upplägget.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
nikasp
Ganska OT men det är jobbigt att handla småsaker som privatperson ibland. Jag fick ge 58 spänn för den lilla svarta plastproppen till ett diskbänksvattenlås i en (extremt) välsorterad badrumsbutik i Stockholms innerstad nyss. Undrar vad en hantverkare fått ge för samma? Tror man hittar ett helt nytt komplett vattenlås för 300 spänn om man letar. Farsan var ganska bra på att fråga om rabatt även på enstaka småsaker på alla möjliga firmor och lyckades ofta men jag slantade och såg glad ut. prevex.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LäsLus skrev:
Jag kan till en viss del inte tycka det är fel att hantverkaren får en viss rabbat av brädgården men att den inte sedan överförs på kunden. Kunden har ju sedan en reklamationsrätt på 10 år enligt KTjL så hantverkaren måste ju räkna med detta när de gör ett jobb. Leverantörerna av materialet har sällan en garantitid som täcker upp dessa 10 år.
Nej det finns ingen reklamationsrätt i 10 år på material

Svein Eriksson skrev:
Tack för intressant info! Kul formulering "Till jul får han 150.000kr så han och familjen kan bo i fjällen under helgerna". Min byggfirma stängde så fort mitt jobb var klart, och chefen och hans fru åkte bort 3 (TRE) veckor på andra sidan jorden.
Men herregud.....
Låt folk göra vad dom vill i sina liv.

Svenska avundsjukan......

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Men herregud.....

Jag tycker att det handlar om att man inte tycker att det är rätt att 2 stycken lurendrejare skor sig på en tredje ovetande part.

Har inget med avundsjuka att göra, snarare att man ogillar oärliga bedragare.

pappskallen skrev:
Men herregud.....

Det är nog inte det faktum ATT de åkte som TS reagerar på. Det är att han känner sig lurad på de pengar de använde för att betala resan.

lbgu skrev:
Fast ska man kolla varje pryl vad den kostar så är det ju ännu bättre att själv åka och köpa grejerna. En enorm fördel med det är ju att man slipper betala timlön + milersättning till hantverkaren för att han ska åka och handla.

Hur ställer sig den genomsnittlige hantverkaren till att kunden fixar alla inköp? För mig som kund vore det kanon om jag fick en lista med de grejer hantverkaren behöver nästa gång han kommer så fixar jag dessa grejer från den bygghandel jag väljer. Jag antar att hantverkare som är vana att mjölka kunderna på enorma mellanskillnader inte är så pigga på det upplägget.
Är du beredd att betala för den tid det tar att göra "inköpslista"?
I så fall är det helt ok för mig.

andersmc skrev:
. Det är att han känner sig lurad på de pengar de använde för att betala resan.
Och det är precis det här jag hänger upp mig på.
Dom kanske har ärvt pengar, sparat i många år, vunnit osv. osv. Men TS kanske har mer vetskap än mig, vad vet jag.

Men visst, låt oss göra ett räkneexempel av det hela.
Som jag uppfattat det hela så har TS betalat det faktiska inköpspriset + 12% -helt ok om ni frågar mig.

Hantisen kan då MÖJLIGTVIS ha en kickback, vilket i min värld är en lojalitetsbonus och inget som kund har med att göra. Lika lite som att hantisen får åka på en bjudresa, får en julklapp eller biljetter till landskampen av byggvaruhuset.
men låt oss säga att denna bonus genererar 3%..... Då snackar vi 4.500:- på ett bygge som gick till 900.000 !!
OCH bonusen är ju säkert villkorad, och beroende på när jobbet utförs så vet ju inte hantisen om det ens blir någon bonus. Dom kanske byter leverantör eller drastiskt minskar sina inköp av en eller annan anledning.

Nej gläd er åt att den ofta hårt arbetande företagsledaren har skrivit ett avtal där han kan kvittera ut en peng och kanske kan få sig lite semester.....

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Och medans hantverkaren slet med ditt hus kunde du vara på semester.. Alternativet är att göra inköpen och renoveringen själv. Det är först då man kommer billigt undan. :-)

Svein Eriksson skrev:
Jag har precis byggt till villan i Lund, kostnad ca 900.000 kr varav material 150.000 kr. Materialet har köpts av byggaren själv på hans närmaste stora byggvaruhus. Han rekommenderade den eftersom de "har bästa priserna". När jag skulle betala byggarens fakturor fick jag kopia på hans materialkostnader. Han la på 12% på alla inköp.

Här är ett prisexempel. Tillbyggnaden byggdes i h+h-block stora, de kostar 72 kr + MOMS styckevis i affären. Jag köpte 600 st. På fakturan har de priset 68 kr + MOMS + byggarens påslag 12%.

Jag tyckte det kändes makalöst dyrt. En stor byggare borde ha låga priser, 20-30% rabatt? Om han dessutom köper 600 st av samma vara med direktleverans borde priset ytterligare 10-20% lägre?

Så på skoj mailade jag ett annat byggvaruhus i samma koncern men i Malmö. På deras offert var priset 54 kr + MOMS + leveranskostnad.

Jag tror att byggfirman och byggvaruhuset har någon slags deal, byggaren får en bonus vid sidan om på varje materialköp utan att jag kunden får reda på detta. Antingen det eller så är han dragen vid näsan av byggvaruhuset, som överfakturerat honom.

Någon som har en synpunkt på mina teorier?
Alla hantverkare är svin...

/Elektrikern

Tycker inte heller att det är något att elda upp sig för. Servicen att slippa köpa grejjerna kostar såklart och att hantverkaren får kickback är helt ok. Lojalitetsprogram är ju klassiskt. Ungefär som SAS bonus som hamnade hos personen och inte firman som betalade. Sen kan jag tycka att modellen visa fullpris + påslag + bonus är lite väl greedy. Hantverkarens pris och redovisad faktura (utan påslag) + lojalitetsbonus + timkostnad för inköp tycker jag är snyggast.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag kan nog säga det är nog inte bara snickarn eller varuhuset som k........ Oss
Jag själv är snickare i grunden. Och vi skulle mura en tegel en vägg och skulle ha hål tegel
När vi skulle ha teglet så tror jag gick jag till mitt byggvaruhus fick ett pris ex 10kr/st
Beställde samma sen ifrån Tyskland (plast pappa är tysk) kostade den 1,67.
Men det roliga i det hela var att den var tillverkad i Sverige på samma tegelbruk Samma som den svensk sålda stenen. Samma med gips vi köpte (beställde) gips från Danskt varuhus den kostade en tredjedel så mycket som i Sverige. Och när den kom var den svensk och tillverkad på samma fabrik som våran "byggvaruhus" hade. Vi beställde jävl.... mycket gips. Men detta var för 20-15 år sedan. Det jag tror är nog att det är nog för hög pris bild hör i Svedala.
Vi är vana att betala mer för varorna och är jävligt dåliga på att få ner priser tar man det
på många många år så blir pris bilden hög.
Se själva på radio och tv affärer påslagen var stora förut och idag så har vi en av dom billigaste tv och radio affärerna i Europa. Titta Ikea samma vara olika priser i olika länder

Jobbar inte som snickare nu pga av olycka.men tror inte att det har ändras speciellt mycket

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.