O
Svara bara kort och koncist, vi har mottagit erat brev. vi bestrider eventuella krav enligt jb bla bla.
Eller så skippar man laghänvisning. Det är upptill eran egna bedömning. Jag tror på hänvisningen. Vissa gör det inte. Dock verkar anledningen att inte skriva lite haltande...
Då de tror att bjuder köparen på något argument... Men det har jag väldigt svårt att köpa! Det är oavsett ingen fara att skriva med paragrafen.
 
O
Köparen har ställt ett krav. Att stå för de kostnader som uppstått. Att diskutera hur köparen har skrivit ang krav börjar vara hårklyveri...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man ska inte göra några försök till "juridiska skrivningar" om man verkligen inte vet vad man håller på med, då avslöjar man sin inkompetens direkt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Man ska inte göra några försök till "juridiska skrivningar" om man verkligen inte vet vad man håller på med, då avslöjar man sin inkompetens direkt.
Jag håller helt med! Det måste ju den här diskussionen om vad ordet "bestrida" betyder visa.
Jag tycker att om man inte tänker säga nånting alls är det väl lika bra att inte svara överhuvudtaget. Att brevet har kommit fram vet ju köparen eftersom det skickades rekommenderat. Låt köparen göra nästa drag. Om hon kontaktar en jurist kanske den upplyser henne om att hon inte har nån chans att vinna och så avslutas allt där.
 
harry73
Claes Sörmland skrev:
Jag lutar mer och mer åt det empatiska men tydliga svaret:

"Hej XXX,

Tack för ditt brev och den likalydande kopian som kom som rekommenderat brev. Det verkar som om du har en bekymmersam situation. Jag kan inte se att det du beskriver är ett dolt fel eller att jag har något med detta att göra. Vad gäller fastighetsdokumentationen du efterfrågar så överlämnade jag vad jag hade i samband med ditt köp av fastigheten.

Jag hoppas att det löser sig för dig!

Med vänliga hälsningar,
TS Kompis"
Min favorit än så länge. Trevligt och besvarar hela brevet inkl frågan rörande plattans dokumentation och berättar inte hur man tänker bestrida en stämning
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
En tänkvärd diskussion för oss alla som inte är parter eller deras närstående. Verkar kunna leda till vad som helst och amatöriserad skriftväxling skapar bara en soppa att reda ut när jurister kopplas in liksom deras taxametrar. Hoppas vertyget "PMV" (Prata Med Varandra) använts så långt det förslog - om inte är det ju för sent med tanke på inte helt respektfulla meningsutbyten, krav per SMS osv? Ni som föreslår olika formuleringar här - jag respekterar att Ni är duktiga att skriva men om Ni har juristutbildning och erfarenhet av den typ av process det kan komma att bli frågan om kan Ni väl ange det trots att det är rejält osvenskt att framhålla sin legitimitet. Har själv lärt mig den hårda vägen att låta jurister kolla igenom avtal m.m. om man skriver något på egen hand - även som erfaren ekonom, administratör, chef osv. Hoppas det löser sig för "TS kompis". Beskrivningen är förvisso den ena partens men med en försiktig spekulation så undrr jag om någon "bakom" motparten "driver på" utan att själv delta i fajten. (Släkting eller kompis?) SMS:en är olustiga.
 
Claes Sörmland
Jag skulle vara försiktig med pratandet. Det är inte alla förunnat att inte bli omkullpratade och man kan göra utfästelser man inte har tänkt över. Dessutom var pratandet säkrare förr eftersom det i efterhand var omöjligt att bevisa vad som faktiskt sagts. Numera sitter vi alla i Nixons situation med inspelningsutrustning som när som helst kan dokumentera oss. Förövrigt ett favoritverktyg just bland 90-talister.

Kvalificerad juristhjälp är nog mycket att önska på ett gratis nätforum. Här erbjuds argument, perspektiv och debatt. Kan man inte värdera dem och för egen maskin undersöka de laghänvisningar som ges så är nog nätforumet ganska meningslöst.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
O
Kirre2 skrev:
Jag håller helt med! Det måste ju den här diskussionen om vad ordet "bestrida" betyder visa.
Jag tycker att om man inte tänker säga nånting alls är det väl lika bra att inte svara överhuvudtaget. Att brevet har kommit fram vet ju köparen eftersom det skickades rekommenderat. Låt köparen göra nästa drag. Om hon kontaktar en jurist kanske den upplyser henne om att hon inte har nån chans att vinna och så avslutas allt där.
Det har väl inte varit någon diskussion direkt angående om man ska använda ordet Bestrida eller inte. Det hela spårade ur vid om man ska nämna en lagparagraf eller inte.
 
O
Har inte tråden spårat ut helt nu? Nu ska man inte ens svara på brevet...

Vad är det som är så otroligt farligt om man försöker skriva några få rader och försöker formulera sig så att det låter hyffsat juridiskt korrekt? Hur mycket skada kan man göra på det? Ingen som har funderat på att köparen måste ha gjort bort sig totalt eftersom hon skrev en väldigt massa saker? Där skulle man kunna göra misstag som kanske skulle få taxametern att ticka lite extra.

Men för min del så har den här tråden verkligen spårat ur totalt... Nu ska man nästan ta in en dyr jurist för att skriva några få rader? De som kan minst om juridik är de som skriker högst just nu....
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
stenolof skrev:
En tänkvärd diskussion för oss alla som inte är parter eller deras närstående. Verkar kunna leda till vad som helst och amatöriserad skriftväxling skapar bara en soppa att reda ut när jurister kopplas in liksom deras taxametrar. Hoppas vertyget "PMV" (Prata Med Varandra) använts så långt det förslog - om inte är det ju för sent med tanke på inte helt respektfulla meningsutbyten, krav per SMS osv? Ni som föreslår olika formuleringar här - jag respekterar att Ni är duktiga att skriva men om Ni har juristutbildning och erfarenhet av den typ av process det kan komma att bli frågan om kan Ni väl ange det trots att det är rejält osvenskt att framhålla sin legitimitet. Har själv lärt mig den hårda vägen att låta jurister kolla igenom avtal m.m. om man skriver något på egen hand - även som erfaren ekonom, administratör, chef osv. Hoppas det löser sig för "TS kompis". Beskrivningen är förvisso den ena partens men med en försiktig spekulation så undrr jag om någon "bakom" motparten "driver på" utan att själv delta i fajten. (Släkting eller kompis?) SMS:en är olustiga.
Vi pratar inte om att driva en hel process.... Vi pratar om att skriva ett kort brev. Kan det bli så mycket fel om man använder de första i den här trådens formuleringar? Det är väl en sak att man kanske tar in en jurist i ett senare skede, men inte för att formulera ett kort brev.
 
Odjuret skrev:
Vi pratar inte om att driva en hel process.... Vi pratar om att skriva ett kort brev. Kan det bli så mycket fel om man använder de första i den här trådens formuleringar? Det är väl en sak att man kanske tar in en jurist i ett senare skede, men inte för att formulera ett kort brev.
Ähh, du feltolkar för att du tror så hårt på din tes om att TS ska skicka med juridik paragraf, medans det finns andra i tråden som menar att det är dumt och utan nytta att skicka med paragrafen, att det juridiska sköter juridiskt bildade. Om det kommer så långt.

Odjuret skrev:
Har inte tråden spårat ut helt nu? QUOTE]Jo, så in i bänken. Vi skiter i det här nu:D
 
Håller med. Vi bryter diskussionen eftersom "nivån" på detta stadium inte tillför TS varken råd eller erfarenhet vilket är forumets syfte. Skulle gärna läsa om upplösningen. Inom en handfull år kommer vi att sälja vår villa - all erfarenhet är av värde.
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
O
stenolof skrev:
Håller med. Vi bryter diskussionen eftersom "nivån" på detta stadium inte tillför TS varken råd eller erfarenhet vilket är forumets syfte. Skulle gärna läsa om upplösningen. Inom en handfull år kommer vi att sälja vår villa - all erfarenhet är av värde.
Väldigt OT, men tänkte på det du funderade på om dolda fel när du ska sälja, kolla den här tråden https://www.byggahus.se/forum/juridik/245479-avgjorda-fall-avseende-dolt-fel-fel-i-fastighet.html
Här finns det tips på domar om dolt fel... Där har du upplösningen serverad och klar... :)

Tack för mig!
 
Oj man blir ju sugen på att stämma vår säljare.
 
Han tackar för allas svar
Han ska knåpa ihop ett par rader endast få rader och tänka på allt ni har tipsat om får vi se va de leder.
Om han nu svarar henne överhuvudtaget.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.