19 624 läst ·
121 svar
20k läst
121 svar
Sålt bil privat, mycket strul, nu vill jag ha hjälp av er
När jag har sålt har dom givit ett rekommenderat reservationspris efter att dom gått igenom fordonet.J J-banan skrev:
Har för mig att det är en fast provision upp till ett visst säljbelopp och sedan % över det.
Lyckas dom inte komma upp till reservation priset blir det medling mellan säljare och köpare eller en ny auktion.
Dom tar även hand om och löser eventuella restskulder om bilen är belånad.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag gillar att sälja bilar privat. Man möter hela skalan av människor, inte bara bakåtslickade sliskiga bilhandlare som ljuger så fort dom öppnar mun.
Jag säljer alltid bara på plats, och prutning sker också bara på plats. Hårdprutande idioter kombara en gång och förvisades från platsen. Inga handpenningar från Uppsala eller övriga Lappland. Inga kompispriser.
Det kom dom som gjorde bilköp till yngste sonen till ett utflykt, eller den stillsamma man som inte behövde provköra: "nej, det är ju bara till frugan." och en bilentusiast som kunde nästan varje skruv och annat roligt folk.
Jag säljer alltid bara på plats, och prutning sker också bara på plats. Hårdprutande idioter kombara en gång och förvisades från platsen. Inga handpenningar från Uppsala eller övriga Lappland. Inga kompispriser.
Det kom dom som gjorde bilköp till yngste sonen till ett utflykt, eller den stillsamma man som inte behövde provköra: "nej, det är ju bara till frugan." och en bilentusiast som kunde nästan varje skruv och annat roligt folk.
Bilen kommer stå hos kvd sen tills den blir såld? Eller går det nyttja den under den tid den är till salusvesse84 skrev:
När jag har sålt har dom givit ett rekommenderat reservationspris efter att dom gått igenom fordonet.
Har för mig att det är en fast provision upp till ett visst säljbelopp och sedan % över det.
Lyckas dom inte komma upp till reservation priset blir det medling mellan säljare och köpare eller en ny auktion.
Dom tar även hand om och löser eventuella restskulder om bilen är belånad.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Tyvärr inte. Det är bilhandlare som är det stora problemet, i princip samtliga skräckhistorier är garanterat bilhandlare av "wallah brorsan"-typ och dom hotar och är otrevliga oavsett prisklass. Jobbiga privatkunder brukar åtminstone inte hotas i.a.f.S surfarn skrev:
Nej. Jag har sålt bilar från fyra tusen, upptill femtio tusen.S surfarn skrev:
Aldrig haft några problem. Men det kan bero på att jag inte blir det minsta upprörd över att eventuella köpare har en annan uppfattning om varans värde. Skambud är för mig ett okänt begrepp och sådeles inget som stör mig det minsta.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Självklart att pruta i telefon ifall man har långt att åka. För när man väl är på plats är köparen i ett underläge.J J-banan skrev:
Jag har köpt bilar långt hemifrån och prutat direkt med just den motiveringen.
Ingen av de två blev det minsta irriterade.