J J-banan skrev:
Hur funkar det som privatperson sälja via kvd, man sätter väl sitt reservations pris vad man minst kan tänka sig men vad tar de för avgift
När jag har sålt har dom givit ett rekommenderat reservationspris efter att dom gått igenom fordonet.
Har för mig att det är en fast provision upp till ett visst säljbelopp och sedan % över det.
Lyckas dom inte komma upp till reservation priset blir det medling mellan säljare och köpare eller en ny auktion.

Dom tar även hand om och löser eventuella restskulder om bilen är belånad.

Jag gillar att sälja bilar privat. Man möter hela skalan av människor, inte bara bakåtslickade sliskiga bilhandlare som ljuger så fort dom öppnar mun.
Jag säljer alltid bara på plats, och prutning sker också bara på plats. Hårdprutande idioter kombara en gång och förvisades från platsen. Inga handpenningar från Uppsala eller övriga Lappland. Inga kompispriser.
Det kom dom som gjorde bilköp till yngste sonen till ett utflykt, eller den stillsamma man som inte behövde provköra: "nej, det är ju bara till frugan." och en bilentusiast som kunde nästan varje skruv och annat roligt folk.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
När jag har sålt har dom givit ett rekommenderat reservationspris efter att dom gått igenom fordonet.
Har för mig att det är en fast provision upp till ett visst säljbelopp och sedan % över det.
Lyckas dom inte komma upp till reservation priset blir det medling mellan säljare och köpare eller en ny auktion.

Dom tar även hand om och löser eventuella restskulder om bilen är belånad.
Bilen kommer stå hos kvd sen tills den blir såld? Eller går det nyttja den under den tid den är till salu

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
"Köper alla bilar, defekt, obesiktigad, motorhaveri, bra betalt, rätt pris på plats" är vår tids biltjuvar.
Hur då. Får man betalt är det ingen stöld.

Intet Intet skrev:
Knappt att man får betalt, men om man som säljare är nöjd så

S surfarn skrev:
Om man säljer nått för 100+ kanske man blir bemött på ett annat sätt, vad vet jag?
Tyvärr inte. Det är bilhandlare som är det stora problemet, i princip samtliga skräckhistorier är garanterat bilhandlare av "wallah brorsan"-typ och dom hotar och är otrevliga oavsett prisklass. Jobbiga privatkunder brukar åtminstone inte hotas i.a.f.

Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Man får nånting betalt, men oftast mindre än hälften av bilens egentliga värde. Det är bedrägeri, dvs vår tids biltjuveri.

Man får nånting betalt, men oftast mindre än hälften av bilens egentliga värde. Det är bedrägeri, dvs vår tids biltjuveri.
Inte alls. Man får det pris som är överenskommet. Annars blir det ingen affär.
Vad gör du för konstiga affärer som överlåter prissättningen till köparen?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Om man säljer nått för 100+ kanske man blir bemött på ett annat sätt, vad vet jag?
Nej. Jag har sålt bilar från fyra tusen, upptill femtio tusen.
Aldrig haft några problem. Men det kan bero på att jag inte blir det minsta upprörd över att eventuella köpare har en annan uppfattning om varans värde. Skambud är för mig ett okänt begrepp och sådeles inget som stör mig det minsta.

• Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Inte alls. Man får det pris som är överenskommet. Annars blir det ingen affär.
Vad gör du för konstiga affärer som överlåter prissättningen till köparen?
Jag har aldrig sålt en bil i hela mitt liv. Däremot har jag haft anledning att granska bilaffärer. Min slutsats står fast.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Menade att köpare oftast prutar pga de har långt åka
Självklart att pruta i telefon ifall man har långt att åka. För när man väl är på plats är köparen i ett underläge.
Jag har köpt bilar långt hemifrån och prutat direkt med just den motiveringen.
Ingen av de två blev det minsta irriterade.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har aldrig sålt en bil i hela mitt liv. Däremot har jag haft anledning att granska bilaffärer. Min slutsats står fast.
Det var en väldigt märklig slutsats. Hur har de "granskade" affärerna gått till. Hot, våld eller stöld?

Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Det var en väldigt märklig slutsats. Hur har de "granskade" affärerna gått till. Hot, våld eller stöld?
Primärt en kombination av falska uppgifter och hot.

Primärt en kombination av falska uppgifter och hot.
Jaha. Men då är det inga affärer utan kriminalitet. Det är ju en helt annan sak.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Jaha. Men då är det inga affärer utan kriminalitet. Det är ju en helt annan sak.
Ja, ok, det har du förstås rätt i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.