J J-banan skrev:
Du kanske har lyxen att bo långt bort från Stockholm eller förort?
Så kan det vara, kring 100 mil bort så det kanske sållar bort dom flesta..
Var värre förr då folk ville träffas i mitten för att kolla på bilen, men det var länge sen nu man fick ett sånt förslag 😄

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J JoxarJonny skrev:
Så kan det vara, kring 100 mil bort så det kanske sållar bort dom flesta..
Var värre förr då folk ville träffas i mitten för att kolla på bilen, men det var länge sen nu man fick ett sånt förslag 😄
Om man inte kan möta dem halvvägs så ska man ned i pris för att de har så långt att åka

J J-banan skrev:
Om man inte kan möta dem halvvägs så ska man ned i pris för att de har så långt att åka
Säljaren måste ha en extra bil med sig eller åka tåg hem. köparen måste åka tåg till mötesplatsen eller ha en extra förare med sig.
Så komplicerat för en affär som kanske inte ens blir av.

J J-banan skrev:
Du kanske har lyxen att bo långt bort från Stockholm eller förort? Det känns som varje bil jag säljer så är det någon idiot som hör av sig, allra mest när man skriver "billig" i annonsen, typ billig i drift. Man måste sudda ut regskylt annars söker de rätt på en, även andra bilar i bakgrunden! Det hände att någon sökte rätt på mitt nummer när han såg min andra bils regnr genom rutan på bilen jag skulle sälja. Han fick zooma in hel del och gissa sig fram till sista siffran på regskylt som syns för att sedan söka på det regnummer! Mordhotad har jag blivit för att jag inte var hemma och kunde sälja bilen, killen från Rinkeby hade åkt hem till mig, stod där och väntade mitt på dagen och hade försökt swisha till blockets tillfälliga nummer som fanns förut.
Nuförtiden så heter alla utländska bilhandlare något typiskt svenskt på blocket för att man skall svara dem. Inte för att jag har något emot invandrare men jag vill inte stå skrik förhandla om priset i 45 min med Ali som heter Jonas på blocket
har inte sålt en enda bil privat på grund av det du skriver på säkert 15 år har använt KVD mycket smidigt och ofta fått bätrre betalt men ibland undrar man om det är ett sett att tvätta pengar på att köpa bilar från sidor som KVD

M MagHam skrev:
Säljaren måste ha en extra bil med sig eller åka tåg hem. köparen måste åka tåg till mötesplatsen eller ha en extra förare med sig.
Så komplicerat för en affär som kanske inte ens blir av.
Det borde bara vara köparens problem eller intresse att ta sig till säljaren, om någon börjar krångla med att åka halvvägs eller pruta pga avstånd så säger jag kolla en annan bil närmare dig.
Sen så är det 50% chans att de faktiskt dyker upp, trist att man ska hålla bilen till någon som ska köra 100km när andra intressenter ringer, sen dyker personen aldrig upp. Så det ska man inte heller göra, om man inte tar handpenning.
Sen är det lite lurt med handpenning, de kan betala för bilen eller vad man än säljer sen låta den stå kvar på ens tomt hur länge som helst. Jag sålde en båt, en kille tjatade om handpenning och han betala in den, tiden gick och han hade inte ens sett båten irl men varje gång jag kommenterade så satte han in mera pengar tills båten var full betalt. Det dröjde typ 1,5 år innan båten hämtades, då var det inkl trailer

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
J J-banan skrev:
Varför?

Düsseldorff
"Köper alla bilar, defekt, obesiktigad, motorhaveri, bra betalt, rätt pris på plats" är vår tids biltjuvar.

P pmd skrev:
Varför?
Menade att köpare oftast prutar pga de har långt åka

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Olika erfarenheter, tydligen. Jag har sålt alla mina bilar på Blocket. Den senaste för ett år sedan. Inga problem alls. Men det gäller naturligtvis att man inte får dåndimpen och skriker -"skambud"! Ifall någon ger ett pris denne finner acceptabelt. Varje gång har jag även sagt till köparen att kolla ordentligt före, för sedan tar jag inget ansvar alls.
Men, jag kanske bara haft tur?
Jag är ingen frekvent bilsäljare, men jag gissar att upplevelsen till stor del beror på prisklassen på bil. Sålde för några år sen vår gamla v70 från 2003. Den gick fint men behövde besiktigas, trasig ac, och ny kamrem.. La mig lågt för att bli av med den och jäklar vad folk hörde av sig. Minns speciellt en som kom och kollade på den. Han ville köpa den men ville pruta ännu mer än vad jag planerat för och då sa jag att jag hellre behåller den. Då blev han sur och otrevlig och ville ha bensinpengar av mig för att han åkt ock kollade på den utan att få pruta. Jag vägrade såklart och efter ett tag gav han sig av med en rivstart... En period senare blev jag bestulen på ett antal cyklar som stått i ett förråd. Samband? ja kanske.. Om man säljer nått för 100+ kanske man blir bemött på ett annat sätt, vad vet jag?

S surfarn skrev:
Jag är ingen frekvent bilsäljare, men jag gissar att upplevelsen till stor del beror på prisklassen på bil. Sålde för några år sen vår gamla v70 från 2003. Den gick fint men behövde besiktigas, trasig ac, och ny kamrem.. La mig lågt för att bli av med den och jäklar vad folk hörde av sig. Minns speciellt en som kom och kollade på den. Han ville köpa den men ville pruta ännu mer än vad jag planerat för och då sa jag att jag hellre behåller den. Då blev han sur och otrevlig och ville ha bensinpengar av mig för att han åkt ock kollade på den utan att få pruta. Jag vägrade såklart och efter ett tag gav han sig av med en rivstart... En period senare blev jag bestulen på ett antal cyklar som stått i ett förråd. Samband? ja kanske.. Om man säljer nått för 100+ kanske man blir bemött på ett annat sätt, vad vet jag?
Jag brukar i såna tillfällen svara med att det är en annan som är intresserad och som är påväg

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har inte sålt en enda bil privat på grund av det du skriver på säkert 15 år har använt KVD mycket smidigt och ofta fått bätrre betalt men ibland undrar man om det är ett sett att tvätta pengar på att köpa bilar från sidor som KVD
Hur funkar det som privatperson sälja via kvd, man sätter väl sitt reservations pris vad man minst kan tänka sig men vad tar de för avgift

F
J J-banan skrev:
Varför då? En vara kostar vad marknaden är beredd att betala.

Och mötas halvvägs är helt uteslutet utan en icke återbetalningsbar handpenning som motsvarar vad jag tycker den resan är värd OM det av nån anledning inte blir affär.

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
F fsn skrev:
Varför då? En vara kostar vad marknaden är beredd att betala.

Och mötas halvvägs är helt uteslutet utan en icke återbetalningsbar handpenning som motsvarar vad jag tycker den resan är värd OM det av nån anledning inte blir affär.
Jag skulle aldrig stå för någon annans resekostnad för att kolla på fordon jag säljer

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Hur funkar det som privatperson sälja via kvd, man sätter väl sitt reservations pris vad man minst kan tänka sig men vad tar de för avgift
ja eller vad dom rekomenderar jag har altid fåt mer en vad en handlare eller privat person på blocket vill ha för samma model

och bästa är att man slipper alla prutande invandrare

K
pjgb pjgb skrev:
Sälj inte till nån som bara ”dyker upp” …
Aldrig!
Inte till någon som jagar dig på telefon eller brev heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.