19 624 läst ·
121 svar
20k läst
121 svar
Sålt bil privat, mycket strul, nu vill jag ha hjälp av er
Det här var väl ändå ett jäkligt onödigt inlägg! Tror du TS blir lugnare av att höra detta? Tänk efter nästa gång!pacman42 skrev:
En arbetskamrat hade plötsligt Hells Angels knackande på dörren efter att han sålt en bil. Köparen hade innan försökt få tillbaka pengar flera gånger. Redig som han var så filmade han detta med sin mobiltelefon och gick till polisen, det gick till rättegång och han behövde vittna. Som tur var blev det inga repressalier efter detta.
I detta fallet låter det definitivt som att bilen använts för penningtvätt.
Hade förhandlat ett pris på en bil jag skulle sälja. Köparen dyker upp och börjar pruta. Jag säger att priset vi kom överens om är det som gäller. Efter en del tjafs säger jag att jag inte sänker mitt pris och går upp mot huset. Nästa gång jag ska använda bilen har han lossat hjulbultarna, väldigt obehagligt...
Har sålt många bilar och grejer privat och träffat på en del knepiga individer. Mitt råd är om de börjar krångla så håller man dem kort. Undviker diskussioner om ditten och datt. Förklarar vänligt men bestämt vad som gäller och man viker sig inte för då ser de att de kan fortsätta. Har vid något tillfälle fått blockerat nummret. Rådet är att aldrig svara på sms eller samtal efter en affär. Man säljer inte en vara med support....
De ger sig ganska snabbt. Nu är det få som krånglat men det finns som sagt knepiga människor.
Viktigt är dock att det är samma som köper, betalar och skriver på är samma person.
Mitt råd till TS är sluta svara på köparens samtal eller sms och råkar man svara när de ringer eller om de ringer från nytt nummer lägg på direkt utan att säga något.
De ger sig ganska snabbt. Nu är det få som krånglat men det finns som sagt knepiga människor.
Viktigt är dock att det är samma som köper, betalar och skriver på är samma person.
Mitt råd till TS är sluta svara på köparens samtal eller sms och råkar man svara när de ringer eller om de ringer från nytt nummer lägg på direkt utan att säga något.
Jag har sålt massor med bilar privat på blocket utan problem. Det viktigaste är att aldrig ge ut sitt mobilnummer, all kontakt via blocket-meddelanden. Då kan man sålla bort tomtarna som inte kan skriva, vilket brukar korrelera med problemköpare enligt min erfarenhet.
Jag har själv ute en bil till försäljning nu, två stycken har hört av sig så här långt, två av de vanligaste problemspekulanterna:
- hur lågt ligger ditt absolut lägsta pris? (Detta betyder att de inte är intresserade alls, har aldrig haft en sådan som ens tittat på bilen, även om de säger att de skall komma förbi)
- du får 95000! (Detta på en bil som ligger ute för 135000 kr och som bilfirmor bjudit 115000 kr för).
- hur lågt ligger ditt absolut lägsta pris? (Detta betyder att de inte är intresserade alls, har aldrig haft en sådan som ens tittat på bilen, även om de säger att de skall komma förbi)
- du får 95000! (Detta på en bil som ligger ute för 135000 kr och som bilfirmor bjudit 115000 kr för).
Du kanske har lyxen att bo långt bort från Stockholm eller förort? Det känns som varje bil jag säljer så är det någon idiot som hör av sig, allra mest när man skriver "billig" i annonsen, typ billig i drift. Man måste sudda ut regskylt annars söker de rätt på en, även andra bilar i bakgrunden! Det hände att någon sökte rätt på mitt nummer när han såg min andra bils regnr genom rutan på bilen jag skulle sälja. Han fick zooma in hel del och gissa sig fram till sista siffran på regskylt som syns för att sedan söka på det regnummer! Mordhotad har jag blivit för att jag inte var hemma och kunde sälja bilen, killen från Rinkeby hade åkt hem till mig, stod där och väntade mitt på dagen och hade försökt swisha till blockets tillfälliga nummer som fanns förut.J JoxarJonny skrev:
Nuförtiden så heter alla utländska bilhandlare något typiskt svenskt på blocket för att man skall svara dem. Inte för att jag har något emot invandrare men jag vill inte stå skrik förhandla om priset i 45 min med Ali som heter Jonas på blocket
Beklagar vad du går igenom men du har även öppnat upp dig för dessa individer, bla genom att visa okunnighet om kamrem/kedja och gå med på sänkt pris.D dibb skrev:Sålde min andra bil till en som bara dök upp och undrade om jag ville sälja den? Har alltså inte haft ute någon annons! Bilen , en Opel Astra 2015 skulle besiktas för 11 månader sedan men sjukdom har gjort att jag inte orkat detta. Han undrade om bilens kondition och det enda jag vet är att batteriet är dåligt och att bilen har stått ute utan att köras på 11 månader så bromsarna är väl fastrostade mot skivorna troligen. Tog startkablar och startade bilen, han började prata om att motorn måste ha byt kamrem eller kamkedja senast 8000 mil, mätaren står på på 9xxx. Han kallar det motorfel
Just då stod det still i huvudet och blev osäker om han hade rätt eller bara snackade. Hade egentligen inte tänkt sälja, men han bjöd till slut 40000:- och jag sa då ok. Fick pengarna in på konto direkt via banköverföring, han hade Handelsbanken samma som jag. Vi gjorde ägarbyte, så fick han mitt telefonnummer, och så stack han, skulle titta på mer bilar verkade det som. Detta var på måndag 25-5, kommer och hämtar bilen om 2 dagar! Bilen kan inte köras för risk för motorskador, så hämtas med transportbil. ! Nu kollar jag på nätet, att det är
Sedan trixandet med penningtvättsförsöket. Det ska sitta i ryggmärgen.
Jag föreslår att du svarar med:
"Inga problem när jag hade bilen, du har fått undersöka bilen vid köp. Enligt avtalat ansvarar säljare inte för några framtida fel. Således är affären avslutad." Här är det läge att inte svara, varken på SMS eller telefonsamtal om det inte kommer något som är formellt formulerat.