K Kasken skrev:
Bekvämt är det absolut, speciellt nu när det för en vanlig hederlig är precis omöjligt att sälja bilen själv utan genomlida ett halvt hel*ete.....
Detta vet ju bilhandlarna, o ser till att sko sig på.
Det var väl ändå att ta i? Halvt helvete!
Det kanske gäller att inte vara för ömhudad och skrika efter luktsalt så fort någon försöker göra en så bra affär som möjligt. Tror säljaren att han ensam bestämmer priset själv. Ja, då är det klart man får problem.

Intet Intet skrev:
Det var väl ändå att ta i? Halvt helvete!
Det kanske gäller att inte vara för ömhudad och skrika efter luktsalt så fort någon försöker göra en så bra affär som möjligt. Tror säljaren att han ensam bestämmer priset själv. Ja, då är det klart man får problem.
Nu handlar ju problemen om långt många fler aspekter än priset.....

Om det vore så att man bara helt enkelt inte fick bilen såld om man satt ett för högt pris och konsekvent totalvägrade köparna att pruta så hade trådar och erfarenheter likt denna helt enkelt inte existerat.

K Kasken skrev:
Nu handlar ju problemen om långt många fler aspekter än priset.....

Om det vore så att man bara helt enkelt inte fick bilen såld om man satt ett för högt pris och konsekvent totalvägrade köparna att pruta så hade trådar och erfarenheter likt denna helt enkelt inte existerat.
Jag är bara förvånad över att vissa har så stora problem att det blir ett halvt helvete. Medans andra inte har några problem alls. Trots samma typ av försäljning.

D dibb skrev:
Sålde min andra bil till en som bara dök upp och undrade om jag ville sälja den? Har alltså inte haft ute någon annons! Bilen , en Opel Astra 2015 skulle besiktas för 11 månader sedan men sjukdom har gjort att jag inte orkat detta. Han undrade om bilens kondition och det enda jag vet är att batteriet är dåligt och att bilen har stått ute utan att köras på 11 månader så bromsarna är väl fastrostade mot skivorna troligen. Tog startkablar och startade bilen, han började prata om att motorn måste ha byt kamrem eller kamkedja senast 8000 mil, mätaren står på på 9xxx. Han kallar det motorfel

Just då stod det still i huvudet och blev osäker om han hade rätt eller bara snackade. Hade egentligen inte tänkt sälja, men han bjöd till slut 40000:- och jag sa då ok. Fick pengarna in på konto direkt via banköverföring, han hade Handelsbanken samma som jag. Vi gjorde ägarbyte, så fick han mitt telefonnummer, och så stack han, skulle titta på mer bilar verkade det som. Detta var på måndag 25-5, kommer och hämtar bilen om 2 dagar! Bilen kan inte köras för risk för motorskador, så hämtas med transportbil. ! Nu kollar jag på nätet, att det är en kamkedja i motorn, och normalt håller den bilens livslängd! Surt!
Kom ingen och hämtade 27-5, eller resten av vardagarna! På lördag ringer han och säger att han har betalat för mycket för bilen, och antingen ska köpet gå tillbaka, eller så måste han pruta ner priset. Han bor 15 mil bort, så till slut går jag med på att sänka priset med 10000:- bara för att bli av med honom! Då säger han att du kan Swisha till han som hämtar bilen på söndag! Nej kan jag inte göra, säger jag måste vara samma som ägaren till bilen nu, vilket är hans fars enskilda firma. Då får du swisha till mitt nummer säger han, för det är firmanummer! Kollar då och det verkar vara ett kontantkort, finns inget namn, har iallafall inget med ett företag att göra! Och på "vem ringde" står det en varning för bedrägeri! Då säger han, ring banken eller polisen så får du veta. Det är lördag, bankerna är stängda! Men jag måste boka hämtning nu, säger han!!!

Så jag säger att jag ringer och hör med polisen, avslutar samtalet. Ringer 11414, efter 5 minuter får jag prata med en kvinna från polisen, som säger att jag absolut inte får swisha till annan person, går under pengatvätt. Betala till bilfirman blir svaret. Polisen sa också att be han skicka foto på sitt körkort och hans pappas till mig. När jag ska ringa honom ser jag att han ringt flera gånger under mitt samtal och även skickat ett sms att han måste boka transport nu!
Jag ringer upp han, får veta att han har bokat transport nu till söndag kl 12 hos mig, mitt svar är att jag inte får swisha utan måste betala till företagets konto! Annars kan jag utredas för pengatvätt! Han ska då återkomma med foto och nummer till företagets konto.
Får sedan med sms med.

Säljare (jag), köpare (Pappan), Pris 40000 - 10000 = 30000 kr.
Köpes i befintligt skick, obesiktad, motorfel! ( han menar då detta med kamrem eller kamkedja).
Säljaren har inget ansvar för framtida fel. "

Plus foto på bägges körkort
Men inget nummer till företagets konto! Ringer upp, han pratar om att det går inte att betala från privatkonto till företagskonto? Och han säger vad är problemet? och är allmänt sur och tvär! Det slutar att jag ringer 11414 igen, och har sådan tur att jag får samma kvinna som förra gången! Får mer råd och hon kollar även mer och pratar med en högre polis. Och att det visst går att betala till företagskonto via BankGiro eller postgiro. Hon letar även reda bankens 0771 nummer som hon tycker att jag ska ringa, är öppet dygnet runt! Gör det och de säger samma som polisen!
Ringer han igen och säger att jag måste ha ett bankgironummer, och då får jag det! Betalar 10000kr dit, ringer upp han. Då säger han att de hämtar bilen söndag runt kl 12. Söndag kl 14 har de inte kommit än, ringer och får svar. kör annan rutt, så kommer runt kl 18. Kl 20 ringer jag och säger var är de, har inte kommit. Bilens startmotor har gått sönder blir svaret.... Och undrar vad är problemet? Du har ju fått pengarna och ägarbytet är ju gjort!
Måndag eftermiddag ringer han och säger att han själv kommer och hämtar bilen kl 21. Kom inte! På onsdag kl 20 kommer en yngre kille och en tjej och hämtar bilen. De har inga startkablar eller verktyg med sig! De får hålla på ett bra tag innan de får loss bromsarna, över en halvtimme innan de kommer ner på gatan. Och sedan åker de iväg med bilen och har 15 mil hem! De kör alltså med en bil som har körförbud! 15 mil...
Sen var det lugnt, tills igår kväll, då har han skickat sms med . " Varför sa du inget om växellådan" och ringt flera gånger, som jag inte hört när jag varit ute i trädgården. Jag skickar sms och undrar " Vad menar du?" Han hör inte av sig och sedan är vi med grannar resten av kvällen, och mobilen ligger hemma. Bilen är elva år gammal och har inga problem med växellådan vad jag vet. Hur bemöter jag honom?

Med [länk]

eller vad säger ni?
Du får nog vara lite mer bestämd och säga att han köpt en begagnad bil med alla fel och att du redan har betalt tillbaka 10000 och att köpet är avslutat för din del .
(han är en riktig bilskojare)

F
J J-banan skrev:
Så mycket köparen klagar så borde det inte vara problem, annars bara stå på sig, skulle ha gjort det redan från början när köparen säger att han betalat för mycket.
Du verkar helt befriad från talang för spelet. Vad är set som får dig att tro att köparen vill lämna tillbaka bilen?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F
J J-banan skrev:
Jag skulle aldrig stå för någon annans resekostnad för att kolla på fordon jag säljer
Men sänka priset för att dom har långt att åka skulle du. Du är verkligen listig.

F fsn skrev:
Du verkar helt befriad från talang för spelet. Vad är set som får dig att tro att köparen vill lämna tillbaka bilen?
Om köparen inte vill lämna tillbaka bilen får han inga pengar tillbaka, tycker du det är bättre att TS ska skicka tillbaka pengar för all fel som upptäcks?

F fsn skrev:
Men sänka priset för att dom har långt att åka skulle du. Du är verkligen listig.
Nej?

P
M maria01 skrev:
visa handlare tar inte ens visa bilar
Det låter lite oklokt …

• Haha
Fenris
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jag är bara förvånad över att vissa har så stora problem att det blir ett halvt helvete. Medans andra inte har några problem alls. Trots samma typ av försäljning.
Det beror nog på kulturkrockar. Åtminstone delvis.

P pmd skrev:
Det låter lite oklokt …
har man lite udda bilar så vill inte alla ta dom därför sidor som kvd är perfekt dom har mycket utlänska handlare som köper up dom

P pmd skrev:
Det beror nog på kulturkrockar. Åtminstone delvis.
Sannolikt, ganska mycket.

Här är en hemvideo jag gjorde nyss som förklarar problemet som vissa upplever.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
J JoxarJonny skrev:
Så kan det vara, kring 100 mil bort så det kanske sållar bort dom flesta..
Var värre förr då folk ville träffas i mitten för att kolla på bilen, men det var länge sen nu man fick ett sånt förslag 😄
Jag hade en som ville att jag skulle köra bilen till Stockholm 😂

En riktig tomte som ville redan i texterna pruta.

Var jävligt kul att skriva tillbaka att bilen är nu såld till en bilaffär för "större peng än du skulle ha gett". Fick aldrig båt svar på det 😅

Så visst vissa 08 tror allt om norrlänningar (eller tror att vi så dumma).

Det roliga var dock (o är så med det mesta) det man tror är lättsålt blir svårsålt och saker som man tror ingen vill köpa får man på en gång sålt!

Men jag förstår inte vissa som verkar så intresserade kan sen bli så ointresserade. Slösar ju även sin egen tid kan man tycka.

Denna fenomen har jag märkt även på försäljare. Man har saker ute på försäljning och sedan svarar man ej på meddelanden!

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jag hade en som ville att jag skulle köra bilen till Stockholm 😂

En riktig tomte som ville redan i texterna pruta.

Var jävligt kul att skriva tillbaka att bilen är nu såld till en bilaffär för "större peng än du skulle ha gett". Fick aldrig båt svar på det 😅

Så visst vissa 08 tror allt om norrlänningar (eller tror att vi så dumma).

Det roliga var dock (o är så med det mesta) det man tror är lättsålt blir svårsålt och saker som man tror ingen vill köpa får man på en gång sålt!

Men jag förstår inte vissa som verkar så intresserade kan sen bli så ointresserade. Slösar ju även sin egen tid kan man tycka.

Denna fenomen har jag märkt även på försäljare. Man har saker ute på försäljning och sedan svarar man ej på meddelanden!
norrlänningar har det inte värst det har gotläningar där kan vi snacka om svårt att sälja bil eller folk ska pruta bara för det kräver en färja till stockholm

P
Intet Intet skrev:
Här är en hemvideo jag gjorde nyss som förklarar problemet som vissa upplever.

[media]
Påminner lite om när jag skulle åka Tuk-Tuk-taxi i Bangkok i forntiden.
Jag sa en adress. Föraren sa en summa.
Jag kontrade med halva summan.
OK, sa föraren, och vi båda gjorde nog en riktigt bra affär.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.