Köparens ansvar förändras inte oavsett om huset är besiktigat eller inte vid köp. Eller om man gör en egen besiktning. Om ett fel visar sig vara dolt så spelar det ingen roll om man besiktigade eller ej. Säljaren riskerar alltså ändå att betala oavsett besiktningar.
Dock finns det många anledningar att besiktiga innan man köper.
Det finns många anledningar till att inte anlita antiklimax vid en besiktning. Det är för att det är så blandad kvalité på besiktningsmännen
Vissa är jättebra andra värdelösa.

Homestyling? Den ända som tjänar på det är mäklaren och företaget som gör det.
Det finns bra råd gratis på nätet hur man ska tänka. Att sälja en lgh omöblerad kan påverka slutpriset negativt. Så om man inte har några möbler själv så kan det vara vettigt med home styling.

• Gilla
Noffing
  • Laddar…
Jag är förvånad att det läggs ner så mycket på styling. Jag jobbade på en firma som byter ytbeläggning i alla utrymmen. Vi har rivit ut nyrenoverade hus, lägenheter som inte är ett år gamla, hela kök med Max ett år gamla skåp, vitvaror, badrum med nya vitgods. Det bästa är att spackla väggar som har massa hål eller ojämna och måla med 0502-Y måla upp dörrfoder socklar lite mattor kommer de det de bra ut.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska sälja ett hus i en Stockholmsförort till våren. Köper av bekvämlighetsskäl extra allt via mäklaren: styling för att få spekulanterna att tänka gott om objektet, säljarbesiktning för att få dem att inte vara oroliga.

Mina principer säljer jag också till högstbjudande. ;)

Jag är förstås inte emot att folk städar och putsar på sina hus inför försäljning, men jag är lite skeptisk till att ta in proffs för det och än mer så att det går via mäklaren.

Säljarbesiktningar vill jag knappt ens tänka på vad jag tycker om: lurendrejeri är ett milt ord. Men när man vet att icke-säljarbesiktigade hus numera får potentiella köpare att dra öronen åt sig så står man ju inte och fäktar för sina principer i sådana frågor, utan följer med strömmen. Ironiskt nog har jag inte ens läst villkoren för säljarbesiktningen. Det bekommer mig inte om köparen får ta över partspositionen mot besiktningsmannen eller ej. I mins ögon är det här marknadsföring mer än besiktning.

Så, nu har jag skrivit av mig. Får se om det blir någon uppföljning när försäljningen väl skett. Innan dess tror jag inte att jag vill fördjupa mig i detaljer iaf.

R rolflidvall skrev:
Kostnaden för homestyling får man dra av från köpesumman i alla fall.
Hej Jag är mäklare och har sålt flera tusen lägenheter. Aldrig har jag rått någon till att köpa Home styling!
Däremot har jag ofta tipsat säljare om att måla mörka väggar vita och att om hemmet är övermöblerat, förvara de
möbler man vill behålla på annan plats under visning.

R rolflidvall skrev:
Kostnaden för homestyling får man dra av från köpesumman i alla fall.
Jag är fastighetsmäklare i Stockholm och greppar inte riktigt vad du är missnöjd med. Jag har aldrig rekommenderat styling utan enbart rekommenderat att måla vitt om ytorna är alltför mörka. Samt att om det är "övermöblerat" så bör du på visningen förvara allt det utom synhåll från försäljningsobjektet. Lycka till :)

• Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska sälja ett hus i en Stockholmsförort till våren. Köper av bekvämlighetsskäl extra allt via mäklaren: styling för att få spekulanterna att tänka gott om objektet, säljarbesiktning för att få dem att inte vara oroliga.

Mina principer säljer jag också till högstbjudande. ;)

Jag är förstås inte emot att folk städar och putsar på sina hus inför försäljning, men jag är lite skeptisk till att ta in proffs för det och än mer så att det går via mäklaren.

Säljarbesiktningar vill jag knappt ens tänka på vad jag tycker om: lurendrejeri är ett milt ord. Men när man vet att icke-säljarbesiktigade hus numera får potentiella köpare att dra öronen åt sig så står man ju inte och fäktar för sina principer i sådana frågor, utan följer med strömmen. Ironiskt nog har jag inte ens läst villkoren för säljarbesiktningen. Det bekommer mig inte om köparen får ta över partspositionen mot besiktningsmannen eller ej. I mins ögon är det här marknadsföring mer än besiktning.

Så, nu har jag skrivit av mig. Får se om det blir någon uppföljning när försäljningen väl skett. Innan dess tror jag inte att jag vill fördjupa mig i detaljer iaf.
Hehe. Ibland gör man vad man måste..
Jag känner nästan tvärt om med säljarbesiktningar. Drar snarare öronen åt mig och letar extra noga efter fel då. Ofta göra de av Anticimex, och jag har läst så många inlägg om att de missat grejer och frånskriver sig allt ansvar. Jag tolkar snarare en säljarbesiktning som att det det finns en hund begraven. Många tror att man slipper besiktiga själv när det är gjort. Så är inte fallet.

Vår familj är hantverkare av olika slag hela högen, så vi besiktigar alltid själva om det ska köpas nåt. Det är säkrare.

Med det sagt, önskar jag dig stort lycka till med försäljningen! Ibland måste man frångå sina principer för att locka folk till visning. Rent krasst: De som fattar fattar. De som inte fattar har inte gjort sin läxa. Köparens eget ansvar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det huvudsakliga motivet för säljare att köpa tjänsten säljarbesiktning är att alla grannar som säljer också har köpt tjänsten kombinerat med en rädsla för framtida krav om dolda fel.

Och en säljarbesiktning är ju toppen för att ta bort risken för framtida krav på dolda fel eftersom att nästan allt beskrivs som en riskkonstruktion eller indikation och därmed gör att köparen förväntas genomföra en fördjupad undersökning.
Säljarbesikningar tar inte och kommer aldrig ta bort dolda fel. Dolt fel är ju något som är dolt, där av namnet.

Noffing Noffing skrev:
Jag är fastighetsmäklare i Stockholm och greppar inte riktigt vad du är missnöjd med. Jag har aldrig rekommenderat styling utan enbart rekommenderat att måla vitt om ytorna är alltför mörka. Samt att om det är "övermöblerat" så bör du på visningen förvara allt det utom synhåll från försäljningsobjektet. Lycka till :)
Nu vet jag inte om du är ny i detta yrke, men det du förklarar i inlägget tex måla vit plocka bort möbler är ju just styling.
Och alla mäklare gör ju fel om dom inte rekommenderar sin säljare att visa sitt objekt i sitt bästa ljus.

• Gilla
  • Haha
Noffing och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
emmschen skrev:
Hehe. Ibland gör man vad man måste..
Jag känner nästan tvärt om med säljarbesiktningar. Drar snarare öronen åt mig och letar extra noga efter fel då. Ofta göra de av Anticimex, och jag har läst så många inlägg om att de missat grejer och frånskriver sig allt ansvar. Jag tolkar snarare en säljarbesiktning som att det det finns en hund begraven. Många tror att man slipper besiktiga själv när det är gjort. Så är inte fallet.

Vår familj är hantverkare av olika slag hela högen, så vi besiktigar alltid själva om det ska köpas nåt. Det är säkrare.

Med det sagt, önskar jag dig stort lycka till med försäljningen! Ibland måste man frångå sina principer för att locka folk till visning. Rent krasst: De som fattar fattar. De som inte fattar har inte gjort sin läxa. Köparens eget ansvar.
Så här kan det gå till i Stockholmstrakten
Objektet ligger på hemnet ca 1v
Förhandsbud inkommet.
Söndag visning.
Bud +1m till
Måndag visning
Bud +1,5m till
Kontraktskrivning tisdag f.m.

Ett annat objekt
Visning söndag mitt på dagen
Intensiv budgivning +4M och kontraktskrivningredan söndag senkväll.
Måndagsvisning inställd.

Det är inte givet att det finns tid eller ges möjlighet att besikta...

Redigerat:
  • Gilla
Noffing och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T twoody skrev:
Säljarbesikningar tar inte och kommer aldrig ta bort dolda fel. Dolt fel är ju något som är dolt, där av namnet.
Nä men de kan minska risken för krav från köpare genom ren psykologi. De kan dokumentera att ett utökat besiktningskrav fanns på köparna så att det i efterhand kan visas inte vara ett dolt fel utan att det istället fanns en indikation vid köpet att köparna kunde förvänta sig felet/saktillståndet.

D v s säljarbesiktningar har potential att rensa bort okynnesförsök att hävda dolt fel från köpare. Något som tycks bli vanligare för varje år.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag är förvånad att det läggs ner så mycket på styling. Jag jobbade på en firma som byter ytbeläggning i alla utrymmen. Vi har rivit ut nyrenoverade hus, lägenheter som inte är ett år gamla, hela kök med Max ett år gamla skåp, vitvaror, badrum med nya vitgods. Det bästa är att spackla väggar som har massa hål eller ojämna och måla med 0502-Y måla upp dörrfoder socklar lite mattor kommer de det de bra ut.
När objekt kostar som tex i Stockholm 10tals miljoner så är styling en liten liten kostnad.
Folk har fastnat i själva ordet men alla har väl städat och plockat bort saker i alla tider vid försäljningar.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så här kan det gå till i Stockholmstrakten
Objektet lugger på hemnet ca 1v
Förhandsbud inkommet.
Söndag visning.
Bud +1m till
Måndag visning
Bud +1,5m till
Kontraktskrivning tisdag f.m.

Ett annat objekt
Visning söndag mitt på dagen
Intensiv budgivning +4M och kontraktskrivningredan söndag senkväll.
Måndagsvisning inställd.

Det är inte givet att det finns tid eller ges möjlighet att besikta...
Ja, och problemet är kanske inte budnivåerna i sig (även om de är extrema i exemplen), utan att osäkerheten om vad en ny budgivning skulle ge är stor. Då är värdet av ett slutligt avslut extra stort, varför en säljare inte gärna går med på några klausuler. Då låser man hellre in affären till 99,5 % av toppbudet än riskerar att halka ner till 90 % eller lägre.

• Gilla
Anonymiserad 486519
  • Laddar…
Det är alltid intressant att titta på hur det fungerar i andra länder. I Norge tror jag det är praxis med dold budgivning t.ex?

R
Noffing Noffing skrev:
Jag är varken nöjd eller missnöjd, konstaterade bara att kostnaden går att dra av.

mnils skrev:
Något i mig skaver väldigt när man kallar den som betalar mer än någon annan är villig att ge för vinnare...

Lösningen är att ha en fungerande marknad med balans mellan tillgång och efterfrågan, som det är nu utbudet för litet i förhållande till efterfrågan. Ett första steg i rätt riktning vore att sätta ett rimligt pris på pengar.
Priset på pengar kommer att justeras över tid och den första indikationen, om än långsam, är ju långräntornas trend (10-års swapen har gått från knappt 60 bps i somras till igår 139 bps). För den stora massan blir det säkert samma uppvaknande med räntan som med elpriset.....så effekterna i huspriserna dröjer och under tiden så går nyproduktionen av hus ner, så att gapet mellan utbud och efterfrågan kvarstår och då motverkar det en generell och kraftigare prisnedgång. När är det bostadsbrist egentligen, är det när det efterfrågas ytterligare 1 bostad, 100, 1000, 10000, 100000?

mnils skrev:
Det är ju så det funkar is US men det hjälpte ju inte att förhindra sub prime lånen som skapade finanskrisen, slutade ju som vanligt med att staten fick låna ny-tryckta nya pengar och dela ut.
Så var det (se filmen The Big Short, lysande beskrivning av hela förloppet). Men de enskilda husägarna kunde iaf lämna nyckeln på verandan och vandra vidare i livet. Det blev väl skattekollektivet som fick räkningen i slutändan.

• Gilla
Ant.U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.