120 674 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Förstår säljarna, hade jag tänkt sälja huset och någon velat få med besiktningsklausul hade jag inte gillat det även om huset i sig är i bra skick. Av den enkla anledningen att jag vill inte låta dem dra ut på tiden med en besiktning sen få kalla fötter av någon skitorsak eller råka springa på ett annat hus de hellre vill ha under besiktningens gång. Så står man där med alla andra prospekter som sedan länge tappat intresset och ett hus som behöver läggas upp på nytt på marknaden med den dåliga image det har numera.
Kort sagt ska jag sälja vill jag det ska gå snabbt så fort jag hittat en köpare.
Kort sagt ska jag sälja vill jag det ska gå snabbt så fort jag hittat en köpare.
H Hannaminja skrev:
Säger lite sig självt att ett yrke där en osnuten 23 åring kan vara Stockholms stjärna kommer innehålla en hel del klåpare. Inte så att toppkirurugerna på Karolinska är 23 år speciellt ofta om man säger så.H Hannaminja skrev:
För att hålla sig till topic. Det enda seriösa hade varit att staten utsåg vissa certifierade besiktningsmän som var tvungna att besiktiga hus enligt gängse normer. Ungefär som bilbesiktning. Som det är nu är det upplagt för mygel och problem.
H Hannaminja skrev:Det här gör mig så irriterad att läsa att jag väljer att skapa ett konto endast för att bemöta det. Jag arbetar som mäklare och det du precis skriver är en generell sågning av en hel arbetskår som redan innan får oskäligt mycket skit pga av enstaka individers felhantering.
Vi försöker inte styra kunder till att acceptera underbud för att slippa köparbesiktning. Det vore emot både lag och mäklarsed.
Mitt råd till dig som köper. Be om att få besiktningsprotokollet innan visning. Läs på (!) om samtliga punkter i protokollet. Läs på om riskkonstruktioner etc. Ring besiktningsmannen innan visning om möjligt för att skapa dig en uppfattning - oftast hittar du dessa uppgifter i protokollet. Om du fortfarande tror att du är skarpt intresserad och känner att du behöver en egen besiktning - se då till att göra det så smidigt för säljaren som möjligt och efterfråga hellre en förhandsvisning för att kunna sköta detta i tid.
Dyk absolut inte upp på kontraktet med detta önskemål. Det kommer med största sannolikhet skapa irritation hos alla inblandade parter.
Säljaren kommer vara intresserad av att stänga på ett smidigt sätt och speciellt om det har gått så långt som till budgivning. Om det diffar 50.000 och affären står och faller på att budgivare 1 vill ha klausul och budgivare 2 skriver ett bindande kontrakt så kan jag lova att säljaren kommer fråga mäklaren om det inte är lite bättre att ta de andra. Det är inte mäklaren som råder till detta. Och varför …
Jo. En besiktningsklausul är helt lös. Det innebär att köparen kan vakna upp dagen efter och känna för att flytta till Haparanda istället och så dra sig ur. Det finns inget annat än ett ord, och ord betyder noll. Risken säljaren tar är däremot stor. Har det varit budgivning så har objektet legat ute ett tag och blir det återgång så är objektet ofta ”bränt”. Tackar budgivare 1 nej efter en vecka är det liten chans att de andra är kvar. Dels för att de kan ha köpt men framförallt för att många blir riktigt jävla skitförbannade när deras drömmar krossades i budgivningen. Och det är ju oftast mäklarens fel också, för övrigt.
Sluta tramsa om att allt är mäklarens fel och försök bemöt säljaren i det hela. Tänk dig in i hur du själv skulle göra i en säljprocess och vilken typ av köpare du skulle vilja ha. Men framförallt sluta lata och gör det du behöver för att inspektera fastigheten. Kan du inte det - se till att ha bett om besiktning i tid.
… Och detta svar gör mig skapligt irriterad! Det är möjligen så att du sätter ett värde i ditt uppdrag att vara neutral i relation till köpare och säljare. Men att påstå att man drar alla över en kam när man påstår att mäklare söker snabba avslut och är lojal mot säljaren, är absurt. Är du i branschen så känner du givetvis väl till hur det går till i städer med högt tryck. Det skulle hedra dig om du kunde beklaga hur det fallit ut inom ditt skrå istället för att gå i försvar för en yrkesgrupp som genomgående gynnar säljarna vilka är vinnarna i denna hysteri och vars skenande slutpriser förstås främjar mäklarna själva.
Ditt förslag om att vid starkt intresse av ett hus ordna med besiktning innan budgivning är ju verklighetsfrånvänt. Vem har råd att lägga ut ett tiotal tusingbusingar på en besiktning av ett hus vars slutpris man inte har en aning om (och som sannolikt slutar på avsevärt mer än den 10 %-iga ökningen som påstås motsvara mäklarens så professionella värdering). Kan ju bara tala för mig själv men jag har varit ”skarpt intresserad” och deltagit i ett dussintals budgivningar under det halvår jag varit på husjakt.
Själv köpte jag precis ett hus där ansvarig mäklare talade varmt om hur han önskade att sättet att sälja hus i Umeå kunde vara precis som det är i södra Sverige. Såklart var det en förbesiktning gjord som mäklaren höll för sig själv i en vecka och lämnade ifrån sig först timmarna innan budgivning. Mäklaren tyckte att vi som köpare antingen skulle ”köpa in oss i besiktningen” eller helt sonika nöja oss med att läsa vad som stod i protokollet. För det var ”vad lagen sa” att vi som köpare behövde göra för att uppfylla vår undersökningsplikt. Han påstod att platta på mark med flytande golvkonstruktionen från 70-talet var ”ett jättebra sätt att bygga!”. Syftet med en överlåtelsebesiktning för min del skulle framför allt vara att ”pedagogiskt förklara” allt för det här lilla kjoltyget. Han drog sig inte för något i syfte att göra en snabb affär & jag håller det för helt osannolikt att hans sätt är särskilt sällsynt.
TS! Mitt råd är att förstås att inte nämna ett knyst om ditt intresse för en egen besiktning. Var med och buda och be en stilla bön för att du & bara en till är kvar till slutet. Då kommer säljaren förstå att den inte har så mycket ut av att vända sig till budgivare 2 och försöka få den att pröjsa sitt sista bud. Under tiden du budar bokar du upp en besiktningsman under nästa vecka, men var öppen med att det kan komma att bli en avbokning. Vinner du så försök få till kontraktsskrivningen i vart fall någon dag därefter, men förstås inte så längre tid än så. Tillräckligt länge för att det ska bli uppenbart för budgivare 2 att ni gått till kontraktsskrivning. Väl på plats visar du tydligt hur glad och förväntansfull du är över huset. Så gör du din livs roll när du är helt oförstående över att besiktningsklausul inte nämns i köpeavtalet. Antingen för att ingen besiktning är gjord eller för att det i förbesiktningen ju framgår flera risk-punkter som förstås åligger dig att undersöka vidare. Var iskall och stå på dig. Om säljaren inte ger med sig så ha som sista bud en besiktningsklausul med vite om säg 10 lax ifall du hoppar av affären.
Jag är verksam i Uppsala. Kan förstå att det är snäppet knepigare, pga vassare marknad. Men vi har rätt bra fart hos oss också. Kan man skapa incitament för sin förhandsvisning så borde man ju kunna få igenom den även där. Sen är det klart att det blir svår om bara den bäst förhandlande kunden kommer igenom det bruset.
T twoody skrev:
Det var nog det mest kloka som formulerats ikväll. Jag hade röstat för det alla gånger och det hade förenklat mitt arbete ordentligt.
Aaake37 skrev:Säger lite sig självt att ett yrke där en osnuten 23 åring kan vara Stockholms stjärna kommer innehålla en hel del klåpare. Inte så att toppkirurugerna på Karolinska är 23 år speciellt ofta om man säger så.
För att hålla sig till topic. Det enda seriösa hade varit att staten utsåg vissa certifierade besiktningsmän som var tvungna att besiktiga hus enligt gängse normer. Ungefär som bilbesiktning. Som det är nu är det upplagt för mygel och problem.
Obligatorisk besiktning? Varför det?Aaake37 skrev:Säger lite sig självt att ett yrke där en osnuten 23 åring kan vara Stockholms stjärna kommer innehålla en hel del klåpare. Inte så att toppkirurugerna på Karolinska är 23 år speciellt ofta om man säger så.
Wow
S Stenben86 skrev:… Och detta svar gör mig skapligt irriterad! Det är möjligen så att du sätter ett värde i ditt uppdrag att vara neutral i relation till köpare och säljare. Men att påstå att man drar alla över en kam när man påstår att mäklare söker snabba avslut och är lojal mot säljaren, är absurt. Är du i branschen så känner du givetvis väl till hur det går till i städer med högt tryck. Det skulle hedra dig om du kunde beklaga hur det fallit ut inom ditt skrå istället för att gå i försvar för en yrkesgrupp som genomgående gynnar säljarna vilka är vinnarna i denna hysteri och vars skenande slutpriser förstås främjar mäklarna själva.
Ditt förslag om att vid starkt intresse av ett hus ordna med besiktning innan budgivning är ju verklighetsfrånvänt. Vem har råd att lägga ut ett tiotal tusingbusingar på en besiktning av ett hus vars slutpris man inte har en aning om (och som sannolikt slutar på avsevärt mer än den 10 %-iga ökningen som påstås motsvara mäklarens så professionella värdering). Kan ju bara tala för mig själv men jag har varit ”skarpt intresserad” och deltagit i ett dussintals budgivningar under det halvår jag varit på husjakt.
Själv köpte jag precis ett hus där ansvarig mäklare talade varmt om hur han önskade att sättet att sälja hus i Umeå kunde vara precis som det är i södra Sverige. Såklart var det en förbesiktning gjord som mäklaren höll för sig själv i en vecka och lämnade ifrån sig först timmarna innan budgivning. Mäklaren tyckte att vi som köpare antingen skulle ”köpa in oss i besiktningen” eller helt sonika nöja oss med att läsa vad som stod i protokollet. För det var ”vad lagen sa” att vi som köpare behövde göra för att uppfylla vår undersökningsplikt. Han påstod att platta på mark med flytande golvkonstruktionen från 70-talet var ”ett jättebra sätt att bygga!”. Syftet med en överlåtelsebesiktning för min del skulle framför allt vara att ”pedagogiskt förklara” allt för det här lilla kjoltyget. Han drog sig inte för något i syfte att göra en snabb affär & jag håller det för helt osannolikt att hans sätt är särskilt sällsynt.
TS! Mitt råd är att förstås att inte nämna ett knyst om ditt intresse för en egen besiktning. Var med och buda och be en stilla bön för att du & bara en till är kvar till slutet. Då kommer säljaren förstå att den inte har så mycket ut av att vända sig till budgivare 2 och försöka få den att pröjsa sitt sista bud. Under tiden du budar bokar du upp en besiktningsman under nästa vecka, men var öppen med att det kan komma att bli en avbokning. Vinner du så försök få till kontraktsskrivningen i vart fall någon dag därefter, men förstås inte så längre tid än så. Tillräckligt länge för att det ska bli uppenbart för budgivare 2 att ni gått till kontraktsskrivning. Väl på plats visar du tydligt hur glad och förväntansfull du är över huset. Så gör du din livs roll när du är helt oförstående över att besiktningsklausul inte nämns i köpeavtalet. Antingen för att ingen besiktning är gjord eller för att det i förbesiktningen ju framgår flera risk-punkter som förstås åligger dig att undersöka vidare. Var iskall och stå på dig. Om säljaren inte ger med sig så ha som sista bud en besiktningsklausul med vite om säg 10 lax ifall du hoppar av affären.
I säljaren ögon förstår jag självklart att man tar en mindre krångligare kund, tyvärr är mäklare där också och det är det som är problemet.H Hannaminja skrev:Jag är verksam i Uppsala. Kan förstå att det är snäppet knepigare, pga vassare marknad. Men vi har rätt bra fart hos oss också. Kan man skapa incitament för sin förhandsvisning så borde man ju kunna få igenom den även där. Sen är det klart att det blir svår om bara den bäst förhandlande kunden kommer igenom det bruset.
En mäklare ska göra allt för att både säljare och köpare gör en så bra affär som möjligt.
Nyfiken på vad det sista steget är i haverist-spelet? Er besiktningsman hittar lite parkslide vid altanen, någon brunn utan manschett och en spricka bakom vävtapeten i källaren. Ni återkommer med ett bud som är 250k lägre? Men då går säljaren till näst högsta budgivare och ni är tillbaka på ruta 1?S Stenben86 skrev:… Och detta svar gör mig skapligt irriterad! Det är möjligen så att du sätter ett värde i ditt uppdrag att vara neutral i relation till köpare och säljare. Men att påstå att man drar alla över en kam när man påstår att mäklare söker snabba avslut och är lojal mot säljaren, är absurt. Är du i branschen så känner du givetvis väl till hur det går till i städer med högt tryck. Det skulle hedra dig om du kunde beklaga hur det fallit ut inom ditt skrå istället för att gå i försvar för en yrkesgrupp som genomgående gynnar säljarna vilka är vinnarna i denna hysteri och vars skenande slutpriser förstås främjar mäklarna själva.
Det rimliga vore isf att själv kontakta budgivare 2 och informera om blåsningen de är på väg att åka påN nikoman skrev:
Jag som säljare hade inte velat ha denna besiktning pågrund av att jag ser er som ”petiga”
Har haft bekanta inom släkten som sålde för ett tag sen till dessa ”petiga” köpare och det enda som detta gav var slöseri av jädra massa tid!
under 2 år har advokater och jurister haft hand om detta ärende som i slutändan visa att detta inte varit något fel! Runt 200 timmar av privat tid och jädra massa ilska
Hade jag sålt så hade jag tagit 2a bud!
Har haft bekanta inom släkten som sålde för ett tag sen till dessa ”petiga” köpare och det enda som detta gav var slöseri av jädra massa tid!
under 2 år har advokater och jurister haft hand om detta ärende som i slutändan visa att detta inte varit något fel! Runt 200 timmar av privat tid och jädra massa ilska
Hade jag sålt så hade jag tagit 2a bud!
”Hej, det är budgivare 1, jag tror jag har hittat fel i huset som givet ålder och läge var ganska förväntade och som motsvarar 2.5% av husets värde. Hoppas du sänker ditt bud. Annars ringer jag budgivare 3. Hejdå från en som under flera års tid misslyckats med att köpa ett hus”Aaake37 skrev:
Jag har tyvärr inte läst hela tråden. Men ett förslag är att kanske informera om att om ni inte får till en besiktnings klausul, så drar nu tillbaka alla era bud. Vilket gör att slut priset troligen sjunker om nr 2 inser att hen då har budat mot sig själv, när era bud försvinner.
N nikoman skrev:
Parkslide löser man lätt genom att snabbt kika igenom valfri tråd i ämnet på detta forum. Nä, har man turen att ha en besiktningsman som nosar rätt på den gudsförgätna växten bör man nog långsamt backa ur affären. Man lär nog inte kunna pruta motsvarande vad det kostar att åtgärda, men om du & 2:a budgivare har budat upp huset 500 000 så finns det ju ändå en del spelrum.