Jag delar TS bild. Har tittat på hus i ett år och verkligen läst på om riskkonstruktioner osv vad gäller varenda hus jag varit seriöst intresserad av - men det gör mig tyvärr inte till en byggingenjör. Jag är intresserad och jag försöker lära mig, men jag inser att jag helt enkelt inte har kunskapen för att göra bedömningarna som undersökningsplikten kräver av mig. Det är därför extremt frustrerande att säljare och mäklare (som ju dikterar villkoren eftersom det finns långt mycket större efterfrågan än tillgång på hus) driver fram en kultur där man saknar möjlighet att anlita besiktningsman ("för då väljer säljaren att sälja till den som har näst högsta bud").

Mäklaren Hannaminja, menar du att du föreslår att man besiktigar INNAN budgivning? Herregud, jag vet inte hur många hus jag varit intresserad av att buda på, menar du att jag ska köpa in en besiktning varenda gång? Det låter som helt orimliga pengar för mig att besiktiga hus som jag sedan inte får chansen att köpa?

• Gilla
Heidina och 19 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hallå där, det där var ju mitt nästa inlägg! :cool:

Om du köper en begagnad normal villa för 10 miljoner, så är det läget du köper. Det är där du skall kolla upp, om det finns en motorbana i närheten eller det skall byggas en järnväg genom grannens trädgård. Eller om grannen är psykopat/knarklangare.

Om det sedan är en vattenskada i något badrum är ju en piss i Nilen jämförelsevis.
Great minds think alike!

Bra inlägg. Som exempel var vi nyfikna på ett hus som såg otroligt bra ut på papperet - men vi ställde bilen och promenerade i området och upptäckte att motorvägen hördes väldigt mycket. Det är ju sådant - som du nämner - som inte går att bygga bort eller ändra på ett enkelt sätt...

K kallekarwe skrev:
Jag delar TS bild. Har tittat på hus i ett år och verkligen läst på om riskkonstruktioner osv vad gäller varenda hus jag varit seriöst intresserad av - men det gör mig tyvärr inte till en byggingenjör. Jag är intresserad och jag försöker lära mig, men jag inser att jag helt enkelt inte har kunskapen för att göra bedömningarna som undersökningsplikten kräver av mig. Det är därför extremt frustrerande att säljare och mäklare (som ju dikterar villkoren eftersom det finns långt mycket större efterfrågan än tillgång på hus) driver fram en kultur där man saknar möjlighet att anlita besiktningsman ("för då väljer säljaren att sälja till den som har näst högsta bud").

Mäklaren Hannaminja, menar du att du föreslår att man besiktigar INNAN budgivning? Herregud, jag vet inte hur många hus jag varit intresserad av att buda på, menar du att jag ska köpa in en besiktning varenda gång? Det låter som helt orimliga pengar för mig att besiktiga hus som jag sedan inte får chansen att köpa?
nej det är nog lite magstarkt. Men om du känner att det är huset för dig utifrån bilder, befintligt protokoll och samtal med besiktningsman, googla läget, samt samtal med mäklaren. Be då om en förhandsvisning och gå på den. Känner du då på förhandsvisningen att det var rätt uppfattning, att det var ditt drömhus, men du tror att du måste få mer kött på benen med en besiktning - då kan du be om att få göra detta på ett för säljaren smidigt sätt?

Vi är 15 mäklare på kontoret och det är ingen som undviker en besiktning någonsin. Det bästa är om säljaren genomfört en djuplodad besiktning så vi fått reda på husets exakta skick - då är det lättast att förmedla till köparen precis vad som krävs och vad som
Behöver / inte behöver göras. Oftast får vi högre slutpriser då.

• Gilla
  • Arg
Anonymiserad 238506 och 6 till
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
nej det är nog lite magstarkt. Men om du känner att det är huset för dig utifrån bilder, befintligt protokoll och samtal med besiktningsman, googla läget, samt samtal med mäklaren. Be då om en förhandsvisning och gå på den. Känner du då på förhandsvisningen att det var rätt uppfattning, att det var ditt drömhus, men du tror att du måste få mer kött på benen med en besiktning - då kan du be om att få göra detta på ett för säljaren smidigt sätt?

Vi är 15 mäklare på kontoret och det är ingen som undviker en besiktning någonsin. Det bästa är om säljaren genomfört en djuplodad besiktning så vi fått reda på husets exakta skick - då är det lättast att förmedla till köparen precis vad som krävs och vad som
Behöver / inte behöver göras. Oftast får vi högre slutpriser då.
Ja, alltså jag fattar att det är lite moment 22. Förstår att säljare inte vill sälja på "öppet köp" men att jag som köpare inte vill bekosta besiktning innan jag vet om jag får köpa. Jag är väl lite bränd av att jag har varit med i flera budgivningar under det senaste året som dragit iväg långt mycket mer än vad ens mäklaren trodde var möjligt och om jag då inte bara hade förlorat dem utan dessutom betalat åtskilliga tusen för besiktning av de här husen innan... då hade jag blivit galen tror jag? Så kan liksom inte se att det är nån acceptabel lösning att besiktiga fastigheter innan jag fått klartecken för köp.

• Gilla
MrsForest och 4 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
Besikta är en självklarhet.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
K kallekarwe skrev:
Ja, alltså jag fattar att det är lite moment 22. Förstår att säljare inte vill sälja på "öppet köp" men att jag som köpare inte vill bekosta besiktning innan jag vet om jag får köpa. Jag är väl lite bränd av att jag har varit med i flera budgivningar under det senaste året som dragit iväg långt mycket mer än vad ens mäklaren trodde var möjligt och om jag då inte bara hade förlorat dem utan dessutom betalat åtskilliga tusen för besiktning av de här husen innan... då hade jag blivit galen tror jag? Så kan liksom inte se att det är nån acceptabel lösning att besiktiga fastigheter innan jag fått klartecken för köp.
Det förstår jag och respekterar fullt ut. Det är en emotionell bergochdalbana att vara spekulant på hus. Jag tror dock att du kommer långt på att försöka bestämma dig för vad du vill ha, vara tydlig i din kommunikation, presentera förhandsbud och försök att göra så tydligt som möjligt vad som är viktigt för dig i ditt köp så tidigt som möjligt.
Oftast vet du vad du kan tänka dig att betala för ett hus redan innan. Vill du verkligen ha det så är det ju bara försöka formulera det till mäklaren. Ofta känner jag att köparna också ska försöka få till en så bra deal som möjligt, helst till underbud. När jag själv köpte mitt första hus satte jag ett maxtax på pris och presenterade det direkt. Jag besiktade visserligen inte men jag såg till att jag var medveten om vad det skulle kosta mig i värsta fall. Det blev mitt plus i kalkylen och än så länge har det hållit.

Ett annat tips är att be din säljmäklare om råd om du har anlitad en sådan. Han/hon vet ofta mycket om protokoll och förväntad prisbild utan att ha sett huset.

P
H Hannaminja skrev:
Det här gör mig så irriterad att läsa att jag väljer att skapa ett konto endast för att bemöta det. Jag arbetar som mäklare och det du precis skriver är en generell sågning av en hel arbetskår som redan innan får oskäligt mycket skit pga av enstaka individers felhantering.

Vi försöker inte styra kunder till att acceptera underbud för att slippa köparbesiktning. Det vore emot både lag och mäklarsed.

Mitt råd till dig som köper. Be om att få besiktningsprotokollet innan visning. Läs på (!) om samtliga punkter i protokollet. Läs på om riskkonstruktioner etc. Ring besiktningsmannen innan visning om möjligt för att skapa dig en uppfattning - oftast hittar du dessa uppgifter i protokollet. Om du fortfarande tror att du är skarpt intresserad och känner att du behöver en egen besiktning - se då till att göra det så smidigt för säljaren som möjligt och efterfråga hellre en förhandsvisning för att kunna sköta detta i tid.

Dyk absolut inte upp på kontraktet med detta önskemål. Det kommer med största sannolikhet skapa irritation hos alla inblandade parter.

Säljaren kommer vara intresserad av att stänga på ett smidigt sätt och speciellt om det har gått så långt som till budgivning. Om det diffar 50.000 och affären står och faller på att budgivare 1 vill ha klausul och budgivare 2 skriver ett bindande kontrakt så kan jag lova att säljaren kommer fråga mäklaren om det inte är lite bättre att ta de andra. Det är inte mäklaren som råder till detta. Och varför …

Jo. En besiktningsklausul är helt lös. Det innebär att köparen kan vakna upp dagen efter och känna för att flytta till Haparanda istället och så dra sig ur. Det finns inget annat än ett ord, och ord betyder noll. Risken säljaren tar är däremot stor. Har det varit budgivning så har objektet legat ute ett tag och blir det återgång så är objektet ofta ”bränt”. Tackar budgivare 1 nej efter en vecka är det liten chans att de andra är kvar. Dels för att de kan ha köpt men framförallt för att många blir riktigt jävla skitförbannade när deras drömmar krossades i budgivningen. Och det är ju oftast mäklarens fel också, för övrigt.

Sluta tramsa om att allt är mäklarens fel och försök bemöt säljaren i det hela. Tänk dig in i hur du själv skulle göra i en säljprocess och vilken typ av köpare du skulle vilja ha. Men framförallt sluta lata och gör det du behöver för att inspektera fastigheten. Kan du inte det - se till att ha bett om besiktning i tid.
Jag har ringt på massor av objekt och bett om besiktningsprotokoll och energidrklararion innan visning men det är sällan de ens finns innan första visningsdag. I den mån de finns är de ofta helt undermåliga. Klåparna som besiktade min släktings hus "missade" att fasaden var helt synligt kaputt mfl andra uppenbara saker. Jag har även bett om förhandsvisning flera gånger utan att få det.

Sist jag kollade på ett hus sa mäklaren att det vara var golvburen värme varpå jag frågade varför det var elradiator på övervåningen. Mäklaren visste inte om det men pratade sedan med andra intressenter och sade att det är el element på övervåningen men att de aldrig använts.

En annan mäklare som sålde lägenheter i oäkta förening hävdade att man absolut kunde skjuta reavinstskatt från och till denna. Mäklaren som sålde min släktings hus hävdade att det var omöjligt att skjuta någon reavinstskatt till billigare boende. Båda totalt felaktigt.

Mäklaren jag köpte min senaste våning av var så skum att jag fick honom sparkad och affären avslutades av andra mäklare.

Mäklare jag har haft hemma hos mig har värderat min bostad miljoner under marknadspris för att blåsa mig.

Jag kan fortsätta hela dagen. Av alla mäklare jag haft kontakt med skulle jag säga att 1 av 3 är någorlunda kunniga och pålästa samt seriösa i sitt yrke. MAX.

Ditt skrå får skit fullt VÄLFÖRTJÄNT

• Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Får jag fråga vad du arbetar med?

Aaake37 skrev:
Jag har ringt på massor av objekt och bett om besiktningsprotokoll och energidrklararion innan visning men det är sällan de ens finns innan första visningsdag. I den mån de finns är de ofta helt undermåliga. Klåparna som besiktade min släktings hus "missade" att fasaden var helt synligt kaputt mfl andra uppenbara saker. Jag har även bett om förhandsvisning flera gånger utan att få det.

Sist jag kollade på ett hus sa mäklaren att det vara var golvburen värme varpå jag frågade varför det var elradiator på övervåningen. Mäklaren visste inte om det men pratade sedan med andra intressenter och sade att det är el element på övervåningen men att de aldrig använts.

En annan mäklare som sålde lägenheter i oäkta förening hävdade att man absolut kunde skjuta reavinstskatt från och till denna. Mäklaren som sålde min släktings hus hävdade att det var omöjligt att skjuta någon reavinstskatt till billigare boende. Båda totalt felaktigt.

Mäklaren jag köpte min senaste våning av var så skum att jag fick honom sparkad och affären avslutades av andra mäklare.

Mäklare jag har haft hemma hos mig har värderat min bostad miljoner under marknadspris för att blåsa mig.

Jag kan fortsätta hela dagen. Av alla mäklare jag haft kontakt med skulle jag säga att 1 av 3 är någorlunda kunniga och pålästa samt seriösa i sitt yrke. MAX.

• Arg
senap
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
Håll er till tråden nu, mäkklare kan få en egen tråd kanske, a´la Kjelle Bergqvist! ;)

• Haha
  • Gilla
maja.andersson27189 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll er till tråden nu, mäkklare kan få en egen tråd kanske, a´la Kjelle Bergqvist! ;)
Kanske du som skall låta mäklare som har mer erfarenhet berätta?

• Gilla
  • Arg
Polyester och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sant. Min fråga ställdes bara för att slutleda att den sista idioten inte är född oberoende yrke. Och det är ju jäkligt tråkigt såklart.

• Gilla
  • Arg
Quartto och 4 till
  • Laddar…
P
H Hannaminja skrev:
Aaake37 skrev:

Märk väl att det finns fantastiskt bra mäklare! Dock finns det enormt många klåpare, betydligt fler än vettiga mäklare. Tom bekanta som är mäklare är öppna med detta.

Att man som toppmäklare i Stockholm tex kan vara fullständigt ovetandes om hur reavinstskatt fungerar och komma undan med det är totalt chockerande för mig faktiskt. Jag jobbar med kundkontakt och hade jag haft så usel koll hade min karriär varit över för länge sedan

• Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Jag håller helt och fullt med. Men det känns även som att du kanske haft lite oflyt i de du träffat. Sen är jag kanske cyniskt lagd - jag köper inte vad någon säger till mig utan att ha dubbelkollat det själv.

Aaake37 skrev:
Märk väl att det finns fantastiskt bra mäklare! Dock finns det enormt många klåpare, betydligt fler än vettiga mäklare. Tom bekanta som är mäklare är öppna med detta.

Att man som toppmäklare i Stockholm tex kan vara fullständigt ovetandes om hur reavinstskatt fungerar och komma undan med det är totalt chockerande för mig faktiskt. Jag jobbar med kundkontakt och hade jag haft så usel koll hade min karriär varit över för länge sedan

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
Sant. Min fråga ställdes bara för att slutleda att den sista idioten inte är född oberoende yrke. Och det är ju jäkligt tråkigt såklart.
Vet inte var du är mäklare någonstans, men i Stockholm så är mäklare oftast otroligt motvilliga till extra besiktningar.
Dom är i 99% bara ute efter snabba affärer utan ”krångel”.

• Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Säljare väljer bort köpare som kräver besiktning för att de kan. Svaret på varför de kan är att byggnadsvärdet är en bråkdel av markvärdet i Stockholm, och priserna stiger med ca 10 procent per år, något som kan komma att korrigeras i en eventuell prisbubbla. På en sådan marknad är byggnadsrisk försumbar.

• Gilla
magnu och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.