Aaake37 skrev:
Jo men även om det går så är det otroligt svårt att hinna med detta på max 45 minuter. Man behöver ju också fuktmätare och annan utrustning med sig för att göra en bra bedömning. Finns ju en massa annat man vill kolla på huset, tomten etc.
Ja? Det är ju bara att ta med sig? Sen är det tveksamt att du får göra några annars mätningar än ej förstörande (mäta utan att ta ned/loss lister osv). Du kan ju alltid ta med en vän/partner som kollar, då kan ni gå på olika håll och då vara mer effektiva. Hoppas att det kommer ett objekt som passar in i din ram snart (y) Lycka till :D

• Gilla
Kjell Nordling och 1 till
  • Laddar…
P
Är det någon som har varit med om att driva en process mot säljarens besiktningsman som missat uppenbara fel?

Om man som köpare är det minsta osäker så bör man göra en egen besiktning och avstå köpet om det inte fungerar. Det är också vanligt att det talas om behov av fördjupad undersökning i säljarbesiktningar. Men på heta marknader med stor efterfrågan är det svårt att göra. Tyvärr så använder en del köpare undersökningen för att förhandla om försäljningspriset även för mindre problem. Det tar ett tag att genomföra en undersökning och då riskerar säljaren att andra köpare går vidare med andra objekt. När fastigheten sedan annonseras ut på nytt så ses den av vissa som en problemfastighet. Av dessa skäl så föredrar många säljare en köpare som inte går vidare med ytterligare besiktning, även om det ger ett något lägre pris.

• Gilla
carinpeter och 7 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Är det någon som har varit med om att driva en process mot säljarens besiktningsman som missat uppenbara fel?
Ja, det föll bara tillbaka till min undersökningsplikt och att besiktningsmannen inte gick att hållas ansvarig för missen.. Lönlöst att lägga energi på. Av samma anledning kommer jag ej häller att bekosta en besiktningsman, pengar i havet enligt mig..

• Gilla
Ubbe55 och 4 till
  • Laddar…
P
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja, det föll bara tillbaka till min undersökningsplikt och att besiktningsmannen inte gick att hållas ansvarig för missen.. Lönlöst att lägga energi på. Av samma anledning kommer jag ej häller att bekosta en besiktningsman, pengar i havet enligt mig..
Vart man än söker kring köp av bostäder är det tydligt att det största misstaget man kan göra är att inte ta in egen besiktningsman. Du säger i princip att detta är trams.

https://bostadsjuristerna.se/kopa-hus-de-10-vanligaste-misstagen/

• Gilla
  • Älska
gww och 8 till
  • Laddar…
Ja i och med att jag varit med om att fastigheten var besiktigad, ytan i fråga var utan anmärkning men senare uppdagades ett fel, som besiktningsman och även jag missat men som föll på min undersökningsplikt som köpare. Gick inte att ta som dolt fel eller få någon form av ersättning från besiktningsföretaget då de bara hänvisar till att det borde du sett vid din egen undersökning.. Så varför ska jag anlita en besiktningsman som ska kolla på samma saker som jag själv ändå måste kontrollera, pengar i havet.

• Gilla
Ubbe55 och 3 till
  • Laddar…
P
Min upplevelse.
Äldre mäklare i norra skåne (den vi även gjorde affär med) Inga problem, Det var självklart att få kolla igen och ta med vem man ville för att gå genom huset.
I just mitt hus så skrevs det upp att jag skulle få två tillfällen att ta med lite mer kunnigt folk. Det gjordes med säljaren hemmavid.

Vid yngre mäklare så var jargongen - skynda skynda skynda. - Nej va jobbigt att du vill kolla en gång till. osv.

Och då var där runt 40 samtidigt och titta på huset jag köpte. Varit i ett objekt innan där det var 70 intressenter på plats samtidigt, anordnat av en ung nybliven korkad mäklare som bokade in oss allihop på samma tid.
Men där var själva säljaren själv den som ville att potentiell köpare skulle besikta.

Sthlm är väl totalt sönderkörd i bostadsmarknaden så det handlar om snabba beslut, snabba pengar och sen stämma skiten ur varandra.

• Gilla
Nille91 och 5 till
  • Laddar…
"Det är så här i Stockholm. Man måste bestämma sig på en kvart och skriva samma dag. Man får inte besiktiga. Går man och kissar så är huset sålt."

Visst är det bilden av hur det funkar i Stockholm och om man som köpare väljer att spela med, så cementeras den bilden till en sanning. Alla säljare vill skriva på en kvart, få jättemycket pengar och inte krångla med klausuler och liknande. Oavsett om det är i stan eller på landet. Fast ingen säljare kan få igenom det, utan en kund som accepterar det.

Om man går på en visning och ser ut och beter sig som en förstagångsköpare med mössan i hand och lånelöfte på max utgångspriset är det såklart svårt att vara kaxig mot en mäklare. Senaste två köpen i Stockholm har jag gjort vad jag kunnat för att få mäklaren att direkt fatta att jag har mer pengar än vad som behövs, är verkligt intresserad av just det aktuella objektet och tänker göra en besiktning för att vara säker på vad jag köper och vad som behöver göras och inte för att jag tänker pruta eller gnälla om småsaker. Det finns såklart idioter till både säljare och mäklare, men jag är rätt övertygad om att de flesta mäklare går att hantera.

• Gilla
gww och 12 till
  • Laddar…
Ett besiktningsprotokoll är ju inte att betrakta som ett juridiskt dokument som man kan vifta med i händelse av att ev fel i huset uppdagas i efterhand. I de fallen är det extremt få ärenden som verkligen går vidare till rätten.
Finns besiktningsprotokoll vid visning ska den se istället ses som ett underlag som kan användas i reklamsyfte om huset är hyfsat nybyggt tex: "Titta, besiktningen visade inte på några större fel', eller inför planering av ev renoveringsbehov i äldre hus: "Titta, taket bör nog läggas om inom en femårsperiod, det får vi ta med i vår budget".
Besiktning som görs efter påskrivet kontrakt (med klausul i kontraktet) görs ju i första, andra och tredje hand för att man ska lära känna huset som köpare. Det är sällan folk backar helt från köp efter påskrivet kontrakt även om det såklart händer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Aaake37 skrev:
Det finns flera sådana trådar i forumet och ibland har köparen fått ersättning och ibland inte.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
C
Vi "vann" budgivningen på ett objekt och fick beskedet att säljaren ville sälja till budtvåan eftersom de erbjudit sig att köpa utan besiktningsklausul. Det var ett objekt med extremt kraftiga brister i underhållet och stora frågetecken kring skicket, så det var inte läge att hoppa över besiktningen vilket vi också stämt av från början med mäklaren och fått beskedet "självklart". Så det var bara att tacka nej. Lika bra det då priset dessutom dragit iväg en del. Så är det ibland - rätt objekt, men fel säljare :confused:

• Gilla
Mr.Hammer och 9 till
  • Laddar…
De gånger jag sålt nu i närtid har jag inte gått med på besiktningsklasul. Detta för att det blir osäkert för säljaren, köparen kan dra sig ur 1-2v senare och då har man oftast tappat andra spekulanter/budgivare också. Men om man har ett svårsålt hus och endast 1 budgivare, ja då kan man chansa som säljare.

• Gilla
Petrusmilli och 10 till
  • Laddar…
Om ni redan viste att objektet hade ”extremt kraftiga brister” varför ville ha det på papper också?

C cpalm skrev:
Vi "vann" budgivningen på ett objekt och fick beskedet att säljaren ville sälja till budtvåan eftersom de erbjudit sig att köpa utan besiktningsklausul. Det var ett objekt med extremt kraftiga brister i underhållet och stora frågetecken kring skicket, så det var inte läge att hoppa över besiktningen vilket vi också stämt av från början med mäklaren och fått beskedet "självklart". Så det var bara att tacka nej. Lika bra det då priset dessutom dragit iväg en del. Så är det ibland - rätt objekt, men fel säljare :confused:

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
C
H Haste skrev:
Om ni redan viste att objektet hade ”extremt kraftiga brister” varför ville ha det på papper också?
Det man redan vet från visningen är ju så klart meningslöst att dokumentera.
Det man vill undersöka är ju om det finns mer skador än vad som är uppenbart från visningen. Tak, vind, grund, under mattor osv., sådant som man inte hade möjlighet att undersöka under visningen och sådant där man vill ha en professionell bedömning. Låt oss kalla det "halvdolda" fel...

• Gilla
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
Hur skulle ni agera om det skulle visa sig vara mer skador. Skulle ni bråka om det då?

C cpalm skrev:
Det man redan vet från visningen är ju så klart meningslöst att dokumentera.
Det man vill undersöka är ju om det finns mer skador än vad som är uppenbart från visningen. Tak, vind, grund, under mattor osv., sådant som man inte hade möjlighet att undersöka under visningen och sådant där man vill ha en professionell bedömning. Låt oss kalla det "halvdolda" fel...

• Arg
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.