79 799 läst ·
228 svar
80k läst
228 svar
Säljaren vägrar flyttstäda och hotar med att häva köpet.
Ja så är det ju men det blir även en fråga om vad man vill lägga sin energi på. Att välja sina strider.scim skrev:
Dålig flyttstädning är ett av de vanligaste klagomålen vid husköp, kanske dags att förtydliga detta i kontrakten?
Med tanke på avståndet är det väl högst troligt att mäklaren som var med har en fullmakt. Om det är avtalat om städning borde det väl vara en enkel sak för mäklaren att hålla ett belopp på klientkontot, bråken om detta är ju vanliga. Beträffande TS strid hade jag valt bort den, som någon skrev tidigare så väljer man sina strider.Lolle skrev:Tja principiellt så har ni högst sannolikt rätt till ersättning likväl som säljare har en möjlighet att neka er tillträde ifall den anser det värt ev merkostnader.
I erat fall så skall det dock tilläggas att det spelar föga roll vad motiveringen är för att slå på värmen i huset - ni har i praktiken ej rätt såvida ni inte övertagit besittning. Det korrekta hade varit att påtala för säljaren och meddela risken med avstängd värme varpå han får besluta att tillåta er att slå på värmen med vittne om detta godkännande (mäklaren) alternativt helt enkelt låta säljare bedöma själv och sedan hålla denne ansvarig vid tillträdet.
Sant, men oavsett så är det inga stora saker att bråka om, som sagt välja sina strider! Det är som med allt annat i livet, politik / affärer / förhållanden.mm att motparten inte alltid har rätt eller beter sig dåligt men för friden/freden eller affärernas skull så får man ibland sucka till, blunda och gå vidare...scim skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Säljaren har ingen rimlig möjlighet till att häva köpet. Däremot har ni möjligheten till att häva köpet pga säljarens kontraktsbrott. Om ni tycker det är värt besväret så framför ni det till mäklaren. Om det inte är säljstädat enligt gällande standard så häver ni köpet och kräver extra kostnader från säljaren. Det är faktiskt ömsesidigt.
Ytterst sällan mäklarens fullmakt från säljaren och än mindre mäklaravtalet ger en sådan rätt utan mäklarens rätt är relativt begränsad - att göra åtgärder på fastigheten, stänga av eller på saker eller liknande ingår ej i mäklaruppdraget och mäklaren kommer inte kunna hävda att detta är utfört i enlighet med god sed.Robert63 skrev:Med tanke på avståndet är det väl högst troligt att mäklaren som var med har en fullmakt. Om det är avtalat om städning borde det väl vara en enkel sak för mäklaren att hålla ett belopp på klientkontot, bråken om detta är ju vanliga. Beträffande TS strid hade jag valt bort den, som någon skrev tidigare så väljer man sina strider.
Gällande klientmedelskonto så kan det absolut vara en rekommenderad väg att gå.
En hävning att köpet är föga osannolikt varken för säljare eller köpare. Att slutstädning ej uppfyller ett rimligt krav kommer inte uppfylla rekvisiten i Jordabalken om väsentlig betydelse vilket gör att hävning ej är aktuell.Thomas_Blekinge skrev:Säljaren har ingen rimlig möjlighet till att häva köpet. Däremot har ni möjligheten till att häva köpet pga säljarens kontraktsbrott. Om ni tycker det är värt besväret så framför ni det till mäklaren. Om det inte är säljstädat enligt gällande standard så häver ni köpet och kräver extra kostnader från säljaren. Det är faktiskt ömsesidigt.
Istället så bör en sådan slutstädning tas upp under tillträdesgenomgång som skall ske före slutgiltig tradering av besittning.
Så jag bedömer som sagt inte att någon part kommer ha rätt till hävning. Säljaren däremot har besittning av fastigheten och kan välja att bryta kontraktet genom att väga frånträda fastigheten. Så just på det sättet så kan en säljare, agerande förvisso väldigt orimligt men fortfarande ställa till besvär.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Finns det verkligen några bestämmelser över att huset måste vara städat när man lämnar över det vid en försäljning? Att det står att det ska vara "välstädat" i kontraktet har ju inget juridiskt värde överhuvudtaget. Vad som är välstädat är ju en tolkningsfråga och kan betyda vad som helst. Ts verkar göra en onödigt stor grej av en sån här skitsak.
Glöm försäljaren och städa huset när ni flyttar in. Ska ni ändå börja renovera så lär det bli skitigt igen så att börja släpa dit nån städfirma verkar bortkastat. Lägg energin på nått vettigt istället, som att renovera t.ex.
Glöm försäljaren och städa huset när ni flyttar in. Ska ni ändå börja renovera så lär det bli skitigt igen så att börja släpa dit nån städfirma verkar bortkastat. Lägg energin på nått vettigt istället, som att renovera t.ex.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Om flyttstädning ingår i kontraktet men ej blev genomfört så kan det vara kontrkatsbrott och anledning till hävning. Jag håller dock med om att bristande städning är av ringa art i jämförelse till kontraket så att det knappast håller i en stämning. Och även om en rättslig stämning skulle ge utslag till köparens förmån är det osäkert att säljaren kan betala.Lolle skrev:En hävning att köpet är föga osannolikt varken för säljare eller köpare. Att slutstädning ej uppfyller ett rimligt krav kommer inte uppfylla rekvisiten i Jordabalken om väsentlig betydelse vilket gör att hävning ej är aktuell.
Istället så bör en sådan slutstädning tas upp under tillträdesgenomgång som skall ske före slutgiltig tradering av besittning.
Så jag bedömer som sagt inte att någon part kommer ha rätt till hävning. Säljaren däremot har besittning av fastigheten och kan välja att bryta kontraktet genom att väga frånträda fastigheten. Så just på det sättet så kan en säljare, agerande förvisso väldigt orimligt men fortfarande ställa till besvär.
Som sagt rent juridiskt så kommer ett sådant kontraktsbrott hamna under Jordabalken 4:19 alltså samma paragraf som ofta förklaras som dolda fel. Detta under klausulenThomas_Blekinge skrev:Om flyttstädning ingår i kontraktet men ej blev genomfört så kan det vara kontrkatsbrott och anledning till hävning. Jag håller dock med om att bristande städning är av ringa art i jämförelse till kontraket så att det knappast håller i en stämning. Och även om en rättslig stämning skulle ge utslag till köparens förmån är det osäkert att säljaren kan betala.
"Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet"
JB 4:19 hänvisar då tillbaka till 4:12 där detta stycke blir aktuellt
"får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet"
En bedömning av rekvisitet "väsentlig betydelse" görs för varje enskilt fall, lite mer info finns i förarbetet till Jordabalken och än mer förstås i praxis. En tveksamt utförd städning är inte nära ens att uppfylla rekvisitet om väsentlig betydelse - då är faktiskt takpannan närmare att uppfylla detta rekvisit men inte ens den skulle jag kunna se häranleder till en hävning.
Detta är teorin, i praktiken kan självklart båda parter vägra stå för sin del av avtalet tills varan och ersättning traderats, köpare genom att vägra betala och säljare genom att vägra överlämna besittning av fastigheten.
Caathrine_: Om ni principiellt ser denna fråga som viktig så ligg på mäklaren och få denna att förstå att ni inte kommer ge er. Om ni istället verkligen vill ha huset så fundera på om det är värt det. Om 2 år så har ni garanterat glömt detta och troligen hittat värre saker i fastigheten som med alla äldre hus.
Den här tråden förvånar mig lite. Jag levde i världen att flyttstädning är/var en relativt väldefinierad företeelse, dvs allt ska vara rent. Vitvaror, skåp, väggar, golv, tak, badrum/toaletter. Även golvbrunnar ska normalt vara städade. Det är väldigt vanligt att städfirmor erbjuder just flyttstädning och erbjudandet är väsentligen samma från alla firmor. Således kan man troligen anse att det finns en etablerad standard för vad som är normal och godkänd flyttstädning.
Jag kan på ett plan förstå detta med att slänga pengar på problemet och bara gå vidare i livet, men jag kan också se poängen med att "sätta hårt mot hårt". Att alltid vika sig för personer som gärna driver konflikter kommer bara öka deras motivation till framtida konflikter. Det kan vara fruktansvärt att bli utsatt för en äkta rättshaverist men man får göra bedömningen om man tror att motparten är en sådan.
Rent praktiskt till TS: Tillträd huset, dokumentera skicket noga. Ta in städfirma, betala (det är du som har beställt städningen) och stäm säljaren i tinget.
Jag kan på ett plan förstå detta med att slänga pengar på problemet och bara gå vidare i livet, men jag kan också se poängen med att "sätta hårt mot hårt". Att alltid vika sig för personer som gärna driver konflikter kommer bara öka deras motivation till framtida konflikter. Det kan vara fruktansvärt att bli utsatt för en äkta rättshaverist men man får göra bedömningen om man tror att motparten är en sådan.
Rent praktiskt till TS: Tillträd huset, dokumentera skicket noga. Ta in städfirma, betala (det är du som har beställt städningen) och stäm säljaren i tinget.
Jo, men om det inträffar kan man ofta ta in en annan firma på den första firmans bekostnad (om man orkar strida). De senaste två gångerna vi har flyttat har avtalet med städfirman innehållit en garanti som innebär att vår firma gör om och gör rätt om köparen inte accepterar städningen.
Ja det brukar inte vara problem med och få omstädning eller rabatterat pris .tommib skrev:
Men dom flesta är rätt stressade i en flytt och tyvärr brukar det ej finnas tid till omstädning 😀
Anlitar alla städfirma för flyttstädning?
Jag vill städa själv så jag vet att det blir rent, man ska ändå bo i det sen.
Sen ska man inte likställa det här att jag tycker att det är onödigt att bråka om städning med att man viker ner sig och låter andra köra över en i alla lägen.
Om man känner att det är en så viktig sak så för all del, träta om det med säljaren och se till att vinna. Man måste ha en bra känsla vid inflyttning, annars blir det ju inte så kul med nya huset.
Jag vill städa själv så jag vet att det blir rent, man ska ändå bo i det sen.
Sen ska man inte likställa det här att jag tycker att det är onödigt att bråka om städning med att man viker ner sig och låter andra köra över en i alla lägen.
Om man känner att det är en så viktig sak så för all del, träta om det med säljaren och se till att vinna. Man måste ha en bra känsla vid inflyttning, annars blir det ju inte så kul med nya huset.