79 799 läst ·
228 svar
80k läst
228 svar
Säljaren vägrar flyttstäda och hotar med att häva köpet.
Normalt sett är säljaren är skyldig att se till att huset är i ungefär samma skick vid tillträdet som vid visning/kontraktsskrivning, med hänsyn till normalt slitage. Vad som har hänt däremellan och exakt hur säljaren tar hand om huset har inte köparen med att göra. Kanske säljaren skulle slagit på värmen tillfälligt om det blivit kallare? Kanske säljaren har kallställt huset på ett tillfredsställande sätt? Ett hus tål faktiskt att kallställas om man bara vidtar vissa försiktighetsåtgärder.Andy78 skrev:
Hur kan köparen veta att påslag av värmen vid detta tillfälle var det optimala? Om det t.ex. är någon form av bränsleledning, så kanske bränsleförrådet skulle räckt för att hålla huset skyddat från frysning, men iom att köparen slog på värmen när det inte behövdes (och kanske på för hög temperatur) så tar bränsleförrådet slut utan att säljaren blir medveten om det, så fryser huset sönder på grund av just det?
Om man får tillfälligt tillträde till huset för att mäta saker, så skall man nog hålla sig till att göra just det och inte börja pilla på värmesystemet.
Redigerat av moderator:
På vilket sätt? Vad är smarthet för dig (nyfiken)?AG A skrev:
Min åsikt är att det inte alltid är smart att köpa sig ur konflikter. I synerhet inte om utsikterna att "vinna" är goda. Jag anser att det ofta leder åt fel håll (på många plan).
Nej, man måste naturligtvis göra en analys av situationen innan man agerar.AG A skrev:
Men varför skulle han inte kunnat ha "vunnit" denna strid? Vissa saker i beskrivningen talar för motsatsen.
Ja, jag skrev väl inget som kunde tolkas annorlunda? Jag vill minnas att jag skrev att det inte fanns några rätt eller fel, bara åsikter?AG A skrev:
Vissa människor skulle säkert kunna betala för att slippa bråka om t.ex. en så pass banal sak som en tvättstugetid, medan andra gladeligen initierar nya sådana bara för nöjet att befinna sig i en konflikt (ja, det finns folk som gärna startar konflikter).
Eftersom alla människor inte anser att en konflikt innebär lika stor oro och ångest har vi alltså en obalans i styrkeförhållandena. Det blir således lätt att de som ofta viker ner sig får betala det största priset (som kan vara av ekonomisk, känslomässig, eller existentiell natur, osv.)
Min åsikt är att man ibland måste ta en konflikt (även om den känns jobbig) för att jämna ut denna obalans. Annars får man naturligtvis betala priset. Men priser tenderar att gå upp med tiden.
Men som jag skrev innan: det finns inga rätt eller fel. Huvudsaken är att man är medveten om priset.
På vilket sätt skulle jag riskera hus och familj genom att polisanmäla en rörmokare som inte klarar av att föra en civiliserad diskussion?AG A skrev:
Men som svar på din fråga: Ja, jag jag skulle ha tagit "risken" i det fall som beskrevs ovan. Jag bedömer även "risken" att förlora hus och familj p.g.a. rörmokaren som minimala.
Redigerat:
Nu är det dels en stor skillnad på hyreslägenheter och fastighetsköp. Småmål i den form som nämndes innan avgörs inte i rätten.AG A skrev:Som exempel gjorde jag och sambon misstaget att flytta in i en lägenhet i dåligt skick. Mycket spikhål, tapeter med rivmärken, slagmärken på lister osv. När vi flyttade därifrån ett år senare stämde hyresvärden oss för skadorna. Vi vägrade givetvis betala skadestånd. Varken vi eller hyresvärden hade bevis, men vi blev dragna inför rätten. Det blev förlikning, vilket innebar att både vi och hyresvärden fick betala 15.000 kr vardera. Om sedan 15.000 är mycket eller lite får man själv avgöra. Men finns inga klara bevis, blir det nästan alltid förlikning i småmål. Vilket innebär att båda förlorar.
Båda fick betala ? Till vemAG A skrev:Som exempel gjorde jag och sambon misstaget att flytta in i en lägenhet i dåligt skick. Mycket spikhål, tapeter med rivmärken, slagmärken på lister osv. När vi flyttade därifrån ett år senare stämde hyresvärden oss för skadorna. Vi vägrade givetvis betala skadestånd. Varken vi eller hyresvärden hade bevis, men vi blev dragna inför rätten. Det blev förlikning, vilket innebar att både vi och hyresvärden fick betala 15.000 kr vardera. Om sedan 15.000 är mycket eller lite får man själv avgöra. Men finns inga klara bevis, blir det nästan alltid förlikning i småmål. Vilket innebär att båda förlorar.
Handpenningen är väl självklart att den ska tillbaka, den bjuder man väl inte gärna på?fgo skrev:
Säljaren ska ju i det fallet, kontraktbrott, stå för köparens merkostnader.
Jag antog, visserligen på lösa grunder, att de sagt upp sin lägenhet till 1 Februari. Bryter säljaren kontraktet har de alltså ingenstans att ta vägen, måste kanske ta in på hotell osv. = merkostnader.
Jag har svårt att se påslaget av värmen som ett problem. Säljaren har en rejäl uppförsbacke om denne ska kräva pengar av köparen för detta. Jag tycker det är mycket viktigare att värmesystemet inte fryser sönder.
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Säljaren kanske kommer på andra tankar och kommer att ha slutstädat vid tillträdesdagen, det vet vi ju inte än...
Tråkig situation som uppstått. Jag hade väntat till tillträdet och hade det inte varit väl rengjort då så hade jag anlitat städfirma, i mitt namn, och sen skickat räkningen till säljaren. I värsta fall får ni ta den ekonomiska smällen. Tråkiga pengar, men i sammanhanget så skulle jag svälja det. Är jag konflikträdd? Kanske....
Men som det är nu verkar ni ju inte komma vidare.
Tråkig situation som uppstått. Jag hade väntat till tillträdet och hade det inte varit väl rengjort då så hade jag anlitat städfirma, i mitt namn, och sen skickat räkningen till säljaren. I värsta fall får ni ta den ekonomiska smällen. Tråkiga pengar, men i sammanhanget så skulle jag svälja det. Är jag konflikträdd? Kanske....
Men som det är nu verkar ni ju inte komma vidare.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Att bryta ett ingånget avtal, eller att ens hota att bryta ett ingånget avtal, är en väldigt grov åtgärd. Och oavsett hur välmotiverad/felaktig köparens klagomål på städningen är, så är ett sådant hot en helt oacceptabel åtgärd.oceanis skrev:Vad vet du om det..? Det kanske bara är en säljare som till slut har tröttnat på en gnällig köpare som kräver en massa saker vi inte känner till. Vi har väl ingen anledning att döma de som inte kan försvara sig, men det är ju tyvärr mer eller mindre kutym på BH .
Du som är moderator och så "gammal i gamet" borde rensa bort sådant och enbart skriva faktabaserat som det övriga i ditt inlägg för det var ok.
Hyresvärden blev skyldig att betala rättegångskostnad på 30.000 kr, då vi ej fått möjlighet att åtgärda felen. Vi blev skyldiga att betala hälften av det hyresvärden yrkade 30.000/2 dvs 15.000 kr, då vi inte kunde bevisa att lägenheten var dålig redan innan.Polos skrev:
Detta kvittades så att vi fick dela på rättegångskostnaden.
Det där var väl inget småmål....AG A skrev:Hyresvärden blev skyldig att betala rättegångskostnad på 30.000 kr, då vi ej fått möjlighet att åtgärda felen. Vi blev skyldiga att betala hälften av det hyresvärden yrkade 30.000/2 dvs 15.000 kr, då vi inte kunde bevisa att lägenheten var dålig redan innan.
Detta kvittades så att vi fick dela på rättegångskostnaden.
TS har väl inte skrivit något om vad det är för värmesystemm i huset? Kan ju vara direktverkande el vad vi vet. Kan vara glykol i ett vattenburet system. Vem vet, säljaren kanske har stenkoll på läget i huset. Kanske loggar temperaturen inomhus och ser direkt om det finns risk att något fryser och ber någon han känner att sätta på värmen i så fall? Själv skulle jag bli vansinnig om någon gick in i mitt hus och drog upp värmen för att de tyckte det skulle vara så... Har stenkoll på temperaturen i huset oc på värmepumpens olika delar, minut för minut... Fast det skulle ju inte någon som gick in i huset veta om.pelpet skrev:
Om du har svårt att se en ökad driftskostnad för säljaren på kanske 5,000:- som ett problem, så har jag lika svårt att se flyttstädning som köparen betalar för 3,000:- som ett problem...
Ett allmänt råd:
Tycker ni att situationen är alltför jobbig så kanske det är värt att kasta pengar på problemet, dvs betala städning ur egen ficka, byta den där pannan och ta dit en container för att tömma förrådet. Det är ändå trots allt ganska lite pengar i en husköpsbudget, och det kan vara värt det bara för att få skiten ur världen.
Tycker ni att situationen är alltför jobbig så kanske det är värt att kasta pengar på problemet, dvs betala städning ur egen ficka, byta den där pannan och ta dit en container för att tömma förrådet. Det är ändå trots allt ganska lite pengar i en husköpsbudget, och det kan vara värt det bara för att få skiten ur världen.
I det här fallet kanske ni ska vara glada över att han inte åker ner igen och städar, för då stänger han väl bara av värmen igen...
(Jag förutsätter att det stämmer att värmen var av helt och inte bara nerställd på frostskydd.)
(Jag förutsätter att det stämmer att värmen var av helt och inte bara nerställd på frostskydd.)