79 799 läst ·
228 svar
80k läst
228 svar
Säljaren vägrar flyttstäda och hotar med att häva köpet.
Klart man städar själv men det ska inte behöva vara mer än att dammsuga och torka golv och bänkar, ska det vara flyttstädat så ska skåp vara urtorkade, avlopp rensat fönster putsade ugn ren m.m.Vasara skrev:Anlitar alla städfirma för flyttstädning?
Jag vill städa själv så jag vet att det blir rent, man ska ändå bo i det sen.
Sen ska man inte likställa det här att jag tycker att det är onödigt att bråka om städning med att man viker ner sig och låter andra köra över en i alla lägen.
Om man känner att det är en så viktig sak så för all del, träta om det med säljaren och se till att vinna. Man måste ha en bra känsla vid inflyttning, annars blir det ju inte så kul med nya huset.
Man ska inte behöva ta bort tex svart grovskit som brukar synas runt fönster etc där det är lite otätt.
De flesta firmor gör bra jobb och det går på rut så det kan man som säljare utföra, man bör åtminstone budgetera det i sitt försäljningspris.
Personligen skulle jag ha svårt att leva med mig själv om jag inte ställde säljaren ekonomiskt ansvarig. Det handlar inte om pengarna, men jag skulle känna mig som en syltrygg. Men där är alla olika, så du får göra det som känns bäst själv.
Kontakta en jurist på ex. Villaägarna, och sätt dit säljaren så mycket det går. Du behöver inte ha "en god relation" med säljaren, ta allt via advokat. Även i framtiden om det skulle behövas.
Angående städning så tar jag alltid in en firma som har städgaranti, då hanterar dom alltid eventuella klagomål.
Kontakta en jurist på ex. Villaägarna, och sätt dit säljaren så mycket det går. Du behöver inte ha "en god relation" med säljaren, ta allt via advokat. Även i framtiden om det skulle behövas.
Angående städning så tar jag alltid in en firma som har städgaranti, då hanterar dom alltid eventuella klagomål.
Förstår inte varför ni började klaga på städningen innan tillträde. Om det vore mitt hus så skulle jag grovstädat själv och ta dit en städfirma dagarna innan överlåtelse. Detta för att det skall vara rent den dagen. Men skulle någon börja gnälla o bråka om att det inte var städat innan så skulle jag bli sur som fan
Har man möjlighet att granska städningen innan tillträde är väl det bättre att ge säljaren en chans att fixa det innan man börjar flytta in. Reagerar man då som den här säljaren, ja då är man en idiot.
Som nemts tidigare i tråden så hör vi bara ena sidan och inte omöjligt att han tänker som jag. Att flyttstädning gör man dagarna innan överlåtelse och inte tidigare en så. Står huset en månad eller två så kommer det se ostädat ut annars
1. En flyttstädning är enligt min erfarenhet väl definierad i förväg angående vad som ska ingå och vad slutresultatet ska vara. De gånger vi haft flyttstädning har vi fått ett protokoll i förväg av vad som ingår som städarna ska pricka av under arbetets gång.
Vad jag kan se står det inget om hur det ska vara städat här. Endast att det ska vara ordentligt rengjort. Med andra ord en helt subjektiv bedömning från säljarens sida vad som är rent. Trubbigt kontrakt?
2. De gånger vi flyttat har städningen alltid ingått i mäklarens åtagande. Städarna har kommit på flyttdagen och gjort sitt jobb. Efter städningen är klar har köparen haft möjlighet att inspektera resultatet före tillträde.
Vid ett tillfälle var köparen inte nöjd med städningen och meddelade oss det. Vi i vår tur tog upp det direkt med mäklaren och städledaren. De tog diskussionen med säljaren därefter.
Jag skulle be mäklaren definiera vad som är väl rengjort enligt kontraktet. Allt måste vara mätbart annars är det inget värt.
Angående övriga punkter som att takpannor gått sönder med mera skulle jag kräva att säljaren åtminstone tillhandahåller materialet. Med tanke på övrigt skick skulle jag inte vilja att denne försökte laga det själv.
Fokusera på sakfrågor och lämna känslorna utanför. På det viset riskerar man inte att komma in en "jag tycker" diskussion.
Vad jag kan se står det inget om hur det ska vara städat här. Endast att det ska vara ordentligt rengjort. Med andra ord en helt subjektiv bedömning från säljarens sida vad som är rent. Trubbigt kontrakt?
2. De gånger vi flyttat har städningen alltid ingått i mäklarens åtagande. Städarna har kommit på flyttdagen och gjort sitt jobb. Efter städningen är klar har köparen haft möjlighet att inspektera resultatet före tillträde.
Vid ett tillfälle var köparen inte nöjd med städningen och meddelade oss det. Vi i vår tur tog upp det direkt med mäklaren och städledaren. De tog diskussionen med säljaren därefter.
Jag skulle be mäklaren definiera vad som är väl rengjort enligt kontraktet. Allt måste vara mätbart annars är det inget värt.
Angående övriga punkter som att takpannor gått sönder med mera skulle jag kräva att säljaren åtminstone tillhandahåller materialet. Med tanke på övrigt skick skulle jag inte vilja att denne försökte laga det själv.
Fokusera på sakfrågor och lämna känslorna utanför. På det viset riskerar man inte att komma in en "jag tycker" diskussion.
Har inte läst hela tråden men här är mina 5öre
Säg till mäklaren att fixa det eller så får han häva köpet, tror inte mäklaren är intresserad av att bli av med sin provision
sedan har köparen ingenting att komma med, han är bunden av avtalet.
Säg till mäklaren att fixa det eller så får han häva köpet, tror inte mäklaren är intresserad av att bli av med sin provision
sedan har köparen ingenting att komma med, han är bunden av avtalet.
Säljaren har ju sagt att han inte kommer att göra något mer åt städningen, men annars håller jag med dig.teed skrev:
Nu hoppar du i jättegalen tunna, mäklaren har ingen alls möjlighet att häva något köp. Han är inte avtalspart.noone70 skrev:
Och både säljare och köpare är bundna av avtalet.
Men säljaren kan på tillträdesdagen vägra lämna över nycklarna och vägra att förflytta sig ur kåken, och köparen kan plötsligt vägra fortsätta köpet. Båda sakerna är ett avtalsbrott, som kan bli kostsamt för den som bryter.
Mitt tips är att hålla inne sina 5-öringar tills man läst tråden. Allt du skrev finns redan avhandlat i tråden.
Säljaren kan inte häva köp pga av detta utan att få betala skadestånd. Angående städningen skulle jag prata med den firma ni anlitar till det sålda huset och få en offert på båda husen. Använd rut-avdrag på båda ställen och sen skickar ni en räkning på städningen i det nya huset till säljaren. Den skickar ni givetvis till honom utan avdrag för rut, då blir ev kostnad för er lägre även om säljaren avstår betalning. Men det är bara att skicka till kfm isf. Om säljaren har den inställningen redan före överlåtelse kan ni inte räkna med ev hjälp i framtiden vad avser dolda fel eller andra "händiga installationer" Lycka till..
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Det finns inget stöd för att du fakturerar säljaren för en städning du beställt. Så er beställda städning lär han inte betala.
Låt säljaren häva köpet. Ni får betalt för den skada ni lidit vilket är handpengen (och lite till kanske om ni kan visa faktiska kostnader).
Säljaren får ut med fastigheten på marknaden igen. Eftersom ni bjöd högst och fastighetspriserna i Sverige legat stilla i bästa fall de senaste månaderna så kommer säljaren att få sälja till ett lägre pris. Var med och bjud igen om ni känner för det, eller leta efter ett städat hus. OM nu städningen är så viktig princip för er.
Låt säljaren häva köpet. Ni får betalt för den skada ni lidit vilket är handpengen (och lite till kanske om ni kan visa faktiska kostnader).
Säljaren får ut med fastigheten på marknaden igen. Eftersom ni bjöd högst och fastighetspriserna i Sverige legat stilla i bästa fall de senaste månaderna så kommer säljaren att få sälja till ett lägre pris. Var med och bjud igen om ni känner för det, eller leta efter ett städat hus. OM nu städningen är så viktig princip för er.
Fel. Det kan visst bli säljaren som måste betala detta. Men vägen dit kan bli lång och jobbig om säljaren vägrar.Fagerfjäll skrev:
Fel, delvis.
Den skada man lidit är inte handpenningen, utan det är den skada man lidit, punkt.
Vill inte säljaren frivilligt ersätta måste man stämma och processa om sitt skadestånd.
Bara spekulationer, om vad priset skulle kunna bli nästa gång. Det är ju t.o.m att spekulera i om säljaren ens bryr sig om att sälja igen. Kanske behåller huset nu.Säljaren får ut med fastigheten på marknaden igen. Eftersom ni bjöd högst och fastighetspriserna i Sverige legat stilla i bästa fall de senaste månaderna så kommer säljaren att få sälja till ett lägre pris. Var med och bjud igen om ni känner för det, eller leta efter ett städat hus. OM nu städningen är så viktig princip för er.
Nu läst igenom denna tråd. Eftersom jag precis sålt mitt hus men ej flyttat ut ännu är jag på andra sidan! Ni har ju inte tillträtt ännu varför då klaga? Det är ju möjligt att det kommer att städas innan ni flyttar in 1/2. Känns som ni tycker att ni äger huset allaredan och kan bestämma, ni har bara betalt handpenning på 10% ännu. Allt är reglerat i köpekontraktet man skall se till att sköta huset som säljare fram till tillträdesdagen. Jag kan tänka att min köpare blir besviken när han tar över mitt hus. Har haft det mkt fint med snygga möbler, tavlor osv. Nu när jag börjat packa ihop ser det helt annorlunda ut. Lugna er och välj era strider, att flytta är jobbigt för bägge parter. Min köpare trodde ju att mkt av min inredning hörde till huset dvs var hans , kan bli hur tokigt som helst om man låter Fanasin skena iväg. Lycka till.