142 404 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Spara undan all kommunikation och annons och anmäla till Mäklarsamfundet?
Ja självklart fär säljaren begära vilket pris som helst och ändra sig precis när som helst. Avsikten är ju att få ut så mycket pengar det går när man säljer. Så höja priset är mycket logiskt.KapadRegel skrev:
Det är egentligen inget konstigt alls. Ungefär som när USA nu hotar med tullsatser som ändras upp och ner när USA vill. Hur man än ser på saken finns det en bakomliggande orsak. Säljaren vill vinna något på detta. Och tror sig kunna göra det också.
Det vet egentligen bara du/ni.KapadRegel skrev:
Till och börja med tycker jag du skall strunta i om det är ett lockpris eller inte. Dessutom inte lägga energi på att anmäla mäklaren. Du har inget att vinna på det alls. Att irritera mäklaren är en riktigt dålig idé om du vill köpa. Och vill du inte köpa spelar det ingen som helst roll. Så skippa de tankarna.
Säljaren och mäklaren är inte det viktigaste. Fokusera på objektet! Fråga er:
- Är det vad du vill ha?
- Har du råd att köpa?
- Har du råd med 400k extra med?
- Är priset rimligt?
- Vad är alternativet?
- Kan/vill ni vänta?
Har man råd och kan betala brukar det gå att hitta en kompromiss.
Då är det väl bara att skriva kontrakt nu med tillträde senare.😁 Nej allvarligt talat tyder det på att säljaren accepterar att ni prutar. Ungefär som USA agerar med tullarna,KapadRegel skrev:
Bottom line: Vill man köpa måste betala vad det kostar.
Se det som en förhandlingssituation. Det sämsta du kan göra är att bli förbannad och hoppa av, då är ju dina ansträngningar definitivt förgäves. Antingen "synar du bluffen" och står kvar vid ditt bud och markerar att du vill göra affär, men inte till det nu begärda priset. Eller så höjer du t.ex. 100 000 och ser hur säljaren reagerar. Att säljaren säger minst 400 000 sk*ter du så klart högaktningsfullt i.KapadRegel skrev:
Här underlättar all kunskap om säljarens position och marknaden. Är säljaren "desperat" eller har han oändligt med tid att hitta rätt köpare? Är det troligt att det kommer att dyka upp andra budgivare som är beredda att lägga ett högre bud? Osv. Räkna med att säljaren försöker läsa dig på motsvarande sätt. Visar man ett väldigt stort intresse kan naturligtvis tanken väckas att det finns möjlighet att pressa dig på lite extra.
Tack för dina inspel, de hjälper när känslorna präglas av besvikelse och frustration.Bönhas skrev:
Ja självklart fär säljaren begära vilket pris som helst och ändra sig precis när som helst. Avsikten är ju att få ut så mycket pengar det går när man säljer. Så höja priset är mycket logiskt.
Det är egentligen inget konstigt alls. Ungefär som när USA nu hotar med tullsatser som ändras upp och ner när USA vill. Hur man än ser på saken finns det en bakomliggande orsak. Säljaren vill vinna något på detta. Och tror sig kunna göra det också.
Det vet egentligen bara du/ni.
Till och börja med tycker jag du skall strunta i om det är ett lockpris eller inte. Dessutom inte lägga energi på att anmäla mäklaren. Du har inget att vinna på det alls. Att irritera mäklaren är en riktigt dålig idé om du vill köpa. Och vill du inte köpa spelar det ingen som helst roll. Så skippa de tankarna.
Säljaren och mäklaren är inte det viktigaste. Fokusera på objektet! Fråga er:
Sedan är det en förhandling. Vill du köpa gården måste du bli överens med säljaren. Så säg att du vill köpa och sätt igång och diskutera alla villkor. Se till att förstå hur säljaren tänker och förklara hur du/ni tänker. Men se till att inte bli ovänner. Det är ok att tycka olika och bli besviken samt ha krav/önskemål. Men man får inte som man vill till 100%. Varje gång säljaren vill ha något av dig se till att försöka få något tillbaka.
- Är det vad du vill ha?
- Har du råd att köpa?
- Har du råd med 400k extra med?
- Är priset rimligt?
- Vad är alternativet?
- Kan/vill ni vänta?
Har man råd och kan betala brukar det gå att hitta en kompromiss.
Då är det väl bara att skriva kontrakt nu med tillträde senare.😁 Nej allvarligt talat tyder det på att säljaren accepterar att ni prutar. Ungefär som USA agerar med tullarna,
Bottom line: Vill man köpa måste betala vad det kostar.
Jag har precis haft säljarperspektivet och vet att man såklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det annonserade priset ligger inom budget för att också kunna genomföra nödvändiga reparationer och renoveringar.
Jag hade mycket väl kunnat buda mot andra spekulanter eller mot säljaren om vi varit under begärt pris. Men nu är jag ensam spekulant och erbjuder det pris som begärs.
Det skaver att känna sig lurad till visning och att ha investerat tid och engagemang i något som inte var verkligt.
Det planeras ytterligare en visning om några dagar med samma förutsättningar och även om andra spekulanter är mina konkurrenter så tycker jag faktiskt synd om de som ska gå i samma fälla. Jag har uppmanat mäklaren att justera priset i annonsen till det riktiga priset utan framgång.
Konsekvensen på det psykologiska planet blir att jag tappar intresset för fastigheten till följd av denna girighet och omoraliska agerande.
Så om säljarens strategi är rätt blir spännande att se oavsett vem köparen blir.
Tack för ditt svar!C cpalm skrev:Se det som en förhandlingssituation. Det sämsta du kan göra är att bli förbannad och hoppa av, då är ju dina ansträngningar definitivt förgäves. Antingen "synar du bluffen" och står kvar vid ditt bud och markerar att du vill göra affär, men inte till det nu begärda priset. Eller så höjer du t.ex. 100 000 och ser hur säljaren reagerar. Att säljaren säger minst 400 000 sk*ter du så klart högaktningsfullt i.
Här underlättar all kunskap om säljarens position och marknaden. Är säljaren "desperat" eller har han oändligt med tid att hitta rätt köpare? Är det troligt att det kommer att dyka upp andra budgivare som är beredda att lägga ett högre bud? Osv. Räkna med att säljaren försöker läsa dig på motsvarande sätt. Visar man ett väldigt stort intresse kan naturligtvis tanken väckas att det finns möjlighet att pressa dig på lite extra.
Det är lätt att låta känslorna ta över och agera i affekt här.
Jag varken kan eller vill lägga ett högre bud. Delvis av principskäl då jag anser att agerandet är omoraliskt.
Jag har tänkt på många motsvarande situationer och om det skulle vara ok någon annanstans. Tex om jag skulle resa långt för att köpa en bil för 500 000:-. När jag har gått igenom hela bilen, provkört och bestämt mig för att köpa den så säger säljaren att nu kostar den 600 000:-.
Hur som helst, du har en bra poäng i att inte låta sig bli förbannad och hoppa av. Då skulle allt vara förgäves men samtidigt sjunker intresset för fastigheten när säljaren agerar på ett sätt som går emot mina egna värderingar.
Även om säljaren så klart är ytterst ansvarig kan det mycket väl vara mäklaren som ligger bakom strategin och säljaren mer eller mindre bara har accepterat den utan att tänka efter. Det är ju delvis därför man använder sig av en mäklare, för att få hjälp av en expert. Säljaren kanske inte har gjort en enda bostadsaffär i hela sitt liv.
Det jag vill ha sagt är att du åtminstone ska skippa bitterheten gentemot säljaren ifall det hindrar dig från att köpa en gård som du faktiskt egentligen skulle kunna tänka dig att köpa för det nu begärda priset. Om utgångspriset hade varit det nu begärda priset, hade du då varit intresserad? Som andra sagt, se det i så fall som en förhandlingsfråga.
Det jag vill ha sagt är att du åtminstone ska skippa bitterheten gentemot säljaren ifall det hindrar dig från att köpa en gård som du faktiskt egentligen skulle kunna tänka dig att köpa för det nu begärda priset. Om utgångspriset hade varit det nu begärda priset, hade du då varit intresserad? Som andra sagt, se det i så fall som en förhandlingsfråga.
Hur mycket är 400k i sammanhanget? Är utgångspriset 2 Mkr eller 20?
Ett utgångspris är ett utgångspris och jag tror inte du har något att komma med genom att anmäla mäklaren, annat än att irritera. Se det som en tänkt budstart, inte ett fast pris. Säljaren väljer själv, vill han eller hon ha en miljon mer eller mindre är det deras beslut.
Ett utgångspris är ett utgångspris och jag tror inte du har något att komma med genom att anmäla mäklaren, annat än att irritera. Se det som en tänkt budstart, inte ett fast pris. Säljaren väljer själv, vill han eller hon ha en miljon mer eller mindre är det deras beslut.
400 000 är ca 5-10 % av begärt pris.zarkov skrev:
Hur mycket är 400k i sammanhanget? Är utgångspriset 2 Mkr eller 20?
Jag är en fyrkantig person, men ingenstans står det ”utgångspris” utan det står ”pris”.
Jag kan mycket väl se det som en budstart men då mot andra spekulanter, inte när jag är ensam och ska buda mot säljaren över vad den begär.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Ändå rätt stor skillnad på 4 eller 8 miljoner... 😉
Min upplevelse är att säljaren ligger bakom strategin och att mäklaren tar avstånd från den. Mäklaren utrycker i alla fall stor frustration över att jag har avvisats.W Weimik skrev:Även om säljaren så klart är ytterst ansvarig kan det mycket väl vara mäklaren som ligger bakom strategin och säljaren mer eller mindre bara har accepterat den utan att tänka efter. Det är ju delvis därför man använder sig av en mäklare, för att få hjälp av en expert. Säljaren kanske inte har gjort en enda bostadsaffär i hela sitt liv.
Tack för påminnelsen om att skippa bitterheten, den behövs! 😅
Nej, jag hade inte köpt för det pris som nu begärs. Det annonserade priset är rimligt men inte mer.
Medlem
· Blekinge
· 11 695 inlägg
Du har ju sökt en passande fastighet under en längre tid. Hade du varit intresserad om utgångspriset redan hade legat 400 k över?
Det finns ingen moral inom fastighetsmarknaden. Detta forum är fullt av trådar där spekulanter känner sig överkörda, kränkta, orättvist behandlade i budgivningen. Det finns inga regler förutom att inget gäller förrän kontraktet är skrivet.
Finns dom som har lagt högsta bud men ändå inte fått köpa. Jag skulle heller inte sälja till vissa personer även om dom lägger högsta bud.
Svårt att uppskatta din säljarens karaktär så det är lika svårt att bestämma nästa drag.
Det finns ingen moral inom fastighetsmarknaden. Detta forum är fullt av trådar där spekulanter känner sig överkörda, kränkta, orättvist behandlade i budgivningen. Det finns inga regler förutom att inget gäller förrän kontraktet är skrivet.
Finns dom som har lagt högsta bud men ändå inte fått köpa. Jag skulle heller inte sälja till vissa personer även om dom lägger högsta bud.
Svårt att uppskatta din säljarens karaktär så det är lika svårt att bestämma nästa drag.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Man kan göra på lite olika sätt för att markera att man fortfarande är intresserad, men inte tänker buda mot sig själv. Du kan meddela mäklaren att budet står kvar fram till ett visst datum, typ dagen innan nästa visning, men att det sedan dras tillbaka. Då ligger det press på säljaren, inte på dig. Du kan ha is i magen och invänta visningen och se om det blir budgivning. Om det inte blir det hade jag gått in med ett bud på 300 000 under utgångspris.