Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
D
Som någon skrev tidigare så kommer jag på tisdag ringa en jurist och eventuellt förflytta tillträdet, kommer nog ringa kommunen också och fråga vad det innebär med detta dokument och även då fråga om en förflyttad tid så vi får tid på oss att åtgärda problemet.
Ni kan inte ensidigt flytta tillträdesdatumet, det skulle vara kontraktsbrott. Ni har redan köpt huset.

Om det skulle finnas ett pågående tillsynsärende på fastigheten så skulle det eventuellt kunna vara ett rådighetsfel. Jag tror som sagt inte att det är det. I så fall kickar motsvarande lagstiftningen för "dolt fel" in. Den säger att du kan få nedsatt pris på fastigheten för att motsvara priset fastigheten skulle ha haft om rådighetshetsfelet inte funnits där. Men med tanke på att avloppsanläggningen är 30 år gammal och därmed torde betinga ett mycket litet värde och att säljarna informerat om att den är underdimensionerad så lär prisnedsättningen ändå vara så liten att det inte spelar någon roll för er.

Edit: Du blir ni

• Gilla
biar och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pappa1986 skrev:
Däremot kan jag tycka att det är oärligt av säljarna att inte nämna detta.
TS känner sig uppenbarligen lurad av situationen. Vi behöver inte elda på det genom att hävda att säljarna har varit oärliga. Förelägganden och brev från kommunen kan vara svåra att förstå för många och säljarna kan mycket väl ha fått sin förståelse från ett samtal med miljöinspektören och inte från detta dokument som de hade i sin pärm. Och innehållet i dokumentet tycks ju vara precis den som säljarna har uppgivit; den gamla avloppsanläggningen är underdimensionerad jämfört med dagens standard om 5 PE.

• Gilla
Linnea86 och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt, inte troligt att de har den dyra rutinen men det är ytterst en kommunalpolitisk prioriteringsfråga. (En kommun med rödgrönt styre kan kanske tänkas lägga budgetresurser på tillsyn av enskilda avlopp vid fastighetsägarbyte?)
Du är väldigt kategorisk i dina svar, bl.a. om politisk färg på kommunens styre utifrån miljömässig hänsyn. För att balansera kan jag meddela att i den kommunen jag avsåg så har det i lång tid varit en annan färg på styret. (Jag avser inte att få en politisk diskussion här i tråden, det avhåller vi oss från här på BH.)

Och vi vet inte exakt hur kommunen formulerat sig angående avloppet och inte heller hur många som kommer att bo på fastigheten. Och oavsett antal är det bra att inte riskera att komma i kontakt med avloppsbakterier i trädgården.

Jag tror inte heller kommunen kommer att omedelbart kräva en ny avloppsanläggning/infiltrationsbädd. TS kommer givetvis att få en tid på sig att åtgärda.

• Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
Säljaren kunde faktiskt glömt att ge er det dokumentet. Så speciellt oärlig är han nog inte.
Även min erfarenhet av kommunala byråkrater, är att de inte ingår i någon kommandostyrka -"send in the avloppsinspektörer". Så mitt tips -smyg under radarn.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt beroende på kommun, finns framtagen programvara för uppföljning där ägarbyten ingår. Min erfarenhet säger att många kommuner har rätt god koll och uppföljning på genomgångna och inventerade områden.
Mitt tips till TS är att ta diskussionen med säljaren och sen börja förbereda sig för ett byte av avlopp. Det är ju också en personlig fråga om inställning till miljöfrågor samt myndighetsutövning.

Edit: arbetar mot kommuner och upplever de som följer upp osv som många, dock inser jag vid närmare eftertanke att jag är färgad av att det är kommuner med driv som jag arbetar mot. Det är fortfarande många men inte i säkert i majoritet. Slutsatsen kvarstår dock att det beror på var du bor.

Redigerat:
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du är väldigt kategorisk i dina svar, bl.a. om politisk färg på kommunens styre utifrån miljömässig hänsyn. För att balansera kan jag meddela att i den kommunen jag avsåg så har det i lång tid varit en annan färg på styret. (Jag avser inte att få en politisk diskussion här i tråden, det avhåller vi oss från här på BH.)
Formuleringar som "kan kanske tänkas [...] ?" är inte mitt kategoriska sätt att uttrycka mig på.

Tillbaka till något som är topic: Jag tror du har missförstått den kommunens strategi som tycks vara den som de flesta kommuner följer. Man inventerar ett område, öppnar ett antal tillsynsärenden och sen avslutar man dem varefter avloppen är åtgärdade. Utifrån vad TS har berättat så här långt så är tillsynsärendet avslutat. Då skulle det krävas en udda rutin av TS kommun att följa upp varje fastighets avlopp bara för att det betyder ägare. Som sagt inte teoretiskt omöjligt men en udda politisk prioritering.

Och vi vet inte exakt hur kommunen formulerat sig angående avloppet och inte heller hur många som kommer att bo på fastigheten. Och oavsett antal är det bra att inte riskera att komma i kontakt med e-coli bakterier i trädgården.
TS har enligt egen uppgift köpt fastigheten med insikten att avloppsanläggningen är dimensionerad för två personer. Då ämnar de rimligen inte börja med att överbelasta den med flera personer boendes på fastigheten.

Jag tror inte heller kommunen kommer att omedelbart kräva en ny avloppsanläggning/infiltrationsbädd. TS kommer givetvis att få en tid på sig att åtgärda.
Jag delar din bedömning.

Redigerat:
Vill tacka för alla svar!

Just nu är det tyvärr helg, så kan inte göra mer just nu, men kan ge en uppdatering på tisdag.

Åter tack !

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag skulle vilja sälla mig till dem som inte tycker att det här låter som ett jätteproblem. Frågan var på det stora hela känd redan vid kontraktsskrivningen (att avloppet inte uppfyllde standard alltså). Det kan hända att ni inte kände till att det behöver åtgärdas förr eller senare, men det är inte bara säljarens fel (med underlåtelsen att visa pappret).

Sen är det inte en jättedyr sak att fixa heller. Högt räknat 25 tkr för en ny infiltrationsbädd och 10 tkr för arbetet.

Här kommer första bästa länk om du inte redan börjat läsa in dig i frågan.

När vi köpte hus var det en situation som liknde denna. Vid visningen var informationen att avloppet var helt okej. Sedan visade det sig att det inte fanns något tillstånd alls och att avloppet var klart äldre än beräknad livslängd.

Det här upptäcktes under besiktningsperioden.
Min bedömning var att trekammarbrunnen var okej men att infiltrationen behövde göras om. Vi hade ju inte räknat med att infiltrationen var ny. Så vi prutade priset med halva kostnaden för en infiltration 25000kr. Det gick säljaren med på. Men det var ju som sagt innan besiktningsklausulen gått ut.

Här verkar ju kommunen även vilja ha fosforfällning.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Här verkar ju kommunen även vilja ha fosforfällning.
Om slamavskiljaren har tillräcklig volym för fosforsfällning så är själva installationen av fosforutfällningsutrustning i dag inte alls blodig. En doseringspump att ställa t ex under diskbänken kostar lite över 5000 kr (Green Rock IISI).

T_rsten T_rsten skrev:
Det är ju frågan om kommunen ser att vi har flyttat in och då lägger förbudet på oss på en gång.

Som någon skrev tidigare så kommer jag på tisdag ringa en jurist och eventuellt förflytta tillträdet, kommer nog ringa kommunen också och fråga vad det innebär med detta dokument och även då fråga om en förflyttad tid så vi får tid på oss att åtgärda problemet.
Ni har redan fått en varning att ni inte ensidigt kan bryta kontraktet och flytta tillträdet, jag instämmer i detta. De andra åtgärderna är lämpliga, att presentera era underlag för jurist för rådgivning respektive kommunen för klarläggande. Min egen bedömning efter att ha läst hela tråden är att ni troligen inte kan få ut något av säljaren. Avloppet är 29 år gammalt, vilket innebär att det är avskrivet till stor del, och ni borde förstått att åtgärder kan bli aktuella. Om åtgärdskostnaden är 100.000 kan ni kanske begära en ersättning kring 10.000. Detta kommer en domstol anse är för lågt belopp för att det skulle ha påverkat försäljningspriset.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Processen hos kommunen kommer sluta på samma sätt för nya ägaren som för gamla, även om föreläggandet formellt inte är giltigt.

Jag skulle introducera lite (ganska mycket) oro i diskussionen när det är dags att skriva kontrakt, och se till att få ut så mycket pengar det går via reducerad köpeskilling, och inte fundera så mycket på vem som har rätt tillvad och hur.

Alla parter sitter i en besvärlig sits men du har väldigt lite att förlora (mer än att säljaren vägrar sälja till dig men det verkar långsökt).

"jag har hittat detta föreläggande. Hur föreslår ni att detta hanteras?" Snacka inte mer, lämna kanske rummet efter en stund. för att ge säljaren tid att fundera lite.

• Gilla
Drenalin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Processen hos kommunen kommer sluta på samma sätt för nya ägaren som för gamla, även om föreläggandet formellt inte är giltigt.
TS har berättat att kommunen inte ställer högre krav än nuvarande utformning på avloppet på säljarna. Kommunen tycks långsiktigt efter att säljarna avyttrar fastigheten önska en standardhöjning av avloppet.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle introducera lite (ganska mycket) oro i diskussionen när det är dags att skriva kontrakt, och se till att få ut så mycket pengar det går via reducerad köpeskilling, och inte fundera så mycket på vem som har rätt tillvad och hur.

Alla parter sitter i en besvärlig sits men du har väldigt lite att förlora (mer än att säljaren vägrar sälja till dig men det verkar långsökt).

"jag har hittat detta föreläggande. Hur föreslår ni att detta hanteras?" Snacka inte mer, lämna kanske rummet efter en stund. för att ge säljaren tid att fundera lite.
Kontrakt är redan skrivet och affären är avslutad förutom tillträdet som sker om några dagar. Säljare och köpare kan inte dra sig ur. Så ingen sitter egentligen i en dålig sits.

Om man vill diskutera taktik för hur man kan få pengar av säljarna så tror jag detta är detta en vettig strategi. Skuldkänslor och risk att såra andra får folk att fatta ekonomiskt dåliga beslut.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Ok, jag hade inte uppfattat att affären var helt avslutad, men min rekommendation kvarstår. Eftersom det sannolikt inte finns saklig grund för att få pengar får man dribbla med känslor istället....

Ha en ide om vad du vill. Tex nedsatt köpeskilling med 10kkr, eller vad som kan vara rimligt. Går säljaren med på det är saken ur världen. Sannolikt är det inget ni kan kräva den juridiska vägen.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.