Hemmakatten
Själva trekammarbrunnen är troligtvis lämplig för ett hushåll (5 personer) som det står på kvittot. Är trekammarbrunnen i plast, betong och vilket märke/modell?

Det är förmodligen den efterföljande infiltrationsbädden som kommunen har anmärkt på vid något tidigare besök. Den behöver då göras om, eventuellt förläggas på annan plats, även kanske uppdateras med en fosforfälla. I värsta fall kanske det endast finns en stenkista.

I värsta fall måste hela avloppsanläggningen förnyas. En kostnad på +100000 kr.

Ta kontakt med kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning snarast.

Möjligtvis kan ni hävda dolt fel och kräva säljaren på en slant, dock endast en del då nuvarande avlopp är gammalt. Säljaren har en skyldighet att informera er om ålägganden från kommun och myndigheter. Nu borde ni dock ha reagerat på uppgiften om att avloppet endast är till för två personer.

Edit: Ser att ni fått många bra svar under den tiden jag skrev mitt inlägg.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Jag kan ha fel och att det är utfärdat på personerna. Tyvärr så kan jag inte kommunspråket så bra.
Jag tror ni kan börja fundera på hur det gamla avloppet ska uppgraderas. Jag delar @Daniel 109 s prognos, ni har ett par år på er efter att kommunen gör nästa inventering av avloppet. Det sker troligen om några år om de just har inventerat området.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återigen, förelägganden är personliga. De förs inte över från säljare till köpare av fastigheter. Processen hos kommunen börjar om från början.
Ja visst, men om det nuvar det villkor som står så får ju ts sannolikt ett föreläggande med två års åtgärdstid efter tillträdet. Det är något man får räkna med på ett så gammalt avlopp.

Men jag håller med om att säljaren borde informerat bättre.

Hemmakatten
Men om kommunen redan tidigare beslutat om ett föreläggande så kommer de naturligtvis att följa upp det beslutet.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Själva trekammarbrunnen är troligtvis lämplig för ett hushåll (5 personer) som det står på kvittot. Är trekammarbrunnen i plast, betong och vilket märke/modell?

Det är förmodligen den efterföljande infiltrationsbädden som kommunen har anmärkt på vid något tidigare besök. Den behöver då göras om, eventuellt förläggas på annan plats, även kanske uppdateras med en fosforfälla. I värsta fall kanske det endast finns en stenkista.

I värsta fall måste hela avloppsanläggningen förnyas. En kostnad på +100000 kr.

Möjligtvis kan ni hävda dolt fel och kräva säljaren på en slant, dock endast en del då nuvarande avlopp är gammalt. Säljaren har en skyldighet att informera er om ålägganden från kommun och myndigheter. Nu borde ni dock ha reagerat på uppgiften om att avloppet endast är till för två personer.

Edit: Ser att ni fått många bra svar under den tiden jag skrev mitt inlägg.
Den är enligt dem uppgifter jag har hittat för fem personer, den är i plast och från upnor.

Och ja det är infiltrationsbädden dem har sagt är för liten samt att det saknas fosforrening.

Och ja vi reagerade på att det var anpassat för två, men som tidigare nämt så berättade besiktningsmannen att det gick och lösa. Sen är det skillnad på anpassning och förbud.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja visst, men om det nuvar det villkor som står så får ju ts sannolikt ett föreläggande med två års åtgärdstid efter tillträdet.
Men om kommunen redan tidigare beslutat om ett föreläggande så kommer de naturligtvis att följa upp det beslutet.
Troligen inte. I de flesta kommuner har miljöenhetens tillsynsavdelning för avlopp mycket begränsade resurser. De lär inte sitta och vakta fastighetsägarbyten och följa upp dylika fall. Istället arbetar de vanligen med strategin att inventera område för område och sen ökar de kraven på 10-20 år sikt när de kommer tillbaka till samma område igen.

• Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Den är enligt dem uppgifter jag har hittat för fem personer, den är i plast och från upnor.

Och ja det är infiltrationsbädden dem har sagt är för liten samt att det saknas fosforrening.

Och ja vi reagerade på att det var anpassat för två, men som tidigare nämt så berättade besiktningsmannen att det gick och lösa. Sen är det skillnad på anpassning och förbud.
Förbudet är inte riktat mot er. Ni kan använda avloppsanläggningen utan att bryta mot lagen.

Däremot ankommer det er som verksamhetsutövare att säkra att ni följer miljöbalken avseende avloppsutsläppen. Ni ska alltså säkra att ni har ett avloppstillstånd som är lämpligt för era utsläpp. Det är ert ansvar som förorenare, inte säljarens.

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Hemmakatten
I den kommun jag bodde i hade man en gedigen plan för att gå igenom och kontrollera alla enskilda avlopp. Det finns flera tusen enskilda avlopp.

Just där vi bodde i ett område med 280 fastigheter kontrollerade man alla fastigheter där avloppet/tillståndet var äldre än 5 år. Och kommunen följde upp att alla avlopp efter två år var åtgärdade. Tror definitivt att kommuner nu är mer miljömedvetna och lägger ned mer resurser.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle vara försiktig med detta om ni inte vill trigga igång en tillsynsprocess som enligt era uppgifter leder till krav på åtgärd av avloppet. Men vill ni inte skjuta på processen att fixa det gamla avloppet så är detta en väg.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle vara försiktig med detta om ni inte vill trigga igång en tillsynsprocess som enligt era uppgifter leder till krav på åtgärd av avloppet. Men vill ni inte skjuta på processen att fixa det gamla avloppet så är detta en väg.
Det är ju frågan om kommunen ser att vi har flyttat in och då lägger förbudet på oss på en gång.

Som någon skrev tidigare så kommer jag på tisdag ringa en jurist och eventuellt förflytta tillträdet, kommer nog ringa kommunen också och fråga vad det innebär med detta dokument och även då fråga om en förflyttad tid så vi får tid på oss att åtgärda problemet.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
En viktig sak.

Kommunen kan enligt miljöbalken registrera ett beslut om föreläggande/förbud i fastighetsregistret. I så fall blir det gällande även för nya ägare. Logiken är att om beslutet är registrerat där så kommer köpare av fastigheten garanterat att få del av det. Man som köpare förväntas titta i fastighetsregistret. I praktiken är det nog mäklaren som i praktiken tar fram alla info från fastighetsregistret.

• Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Å andra sidan skulle jag inte vilja ha mina barn, eller någon annan, leka i en trädgård där toaavfall riskerar att komma upp till ytan. Eller, för den delen, ha avloppet uppströms från eller i närheten av en grävd dricksbrunn.

Claes Sörmland
Å andra sidan skulle jag inte vilja ha mina barn, eller någon annan, leka i en trädgård där toaavfall riskerar att komma upp till ytan. Eller, för den delen, ha avloppet uppströms från eller i närheten av en grävd dricksbrunn.
Det är inte relevant för detta ärende. Kommunen har uppenbarligen gjort bedömningen att avloppet fungerar tillfredsställande för de två som bor där. De önskar bara en standardhöjning av avloppet i framtiden.

• Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Det är ju frågan om kommunen ser att vi har flyttat in och då lägger förbudet på oss på en gång.
Som sagt, inte troligt att de har den dyra rutinen men det är ytterst en kommunalpolitisk prioriteringsfråga. (En kommun med rödgrönt styre kan kanske tänkas lägga budgetresurser på tillsyn av enskilda avlopp vid fastighetsägarbyte?)

När jag är intresserad av ett hus ringer jag både kommunen och länsstyrelsen för att se om det ligger någonting på fastigheten.

Man får ju alltid höra att det är köparens ansvar att ta reda på allt som går att ta reda på.

Däremot kan jag tycka att det är oärligt av säljarna att inte nämna detta.

• Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.