Astma
R Rickard Ohlin skrev:
Vad handlar denna tråden om nu?
Astma och vägavgifter.

• Gilla
DakerScania och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är väldigt vanligt att kommunerna i sina 100årsplaner bygger om VA för att separera dagvatten och avlopp. Själv bor jag i en stad i södra Sverige där vår stadsdel varit uppgrävd i 3 år pga nämnda arbeten. Ingen av dem som sålt en bostad i dessa kvarter har kunnat drömma om att det skulle vara uppgrävt, avstängt, gropigt och ej asfalterat under 3 år. Skulle jag själv sålt efter att vi blivit informerade hade jag aldrig trott att jag skulle behöva se detta som en nackdel givet denna kunskap.
Uppe på kärleken i Halmstad eller? Hela stambyten måste hållt på i 5-6 år nu

stefancrs stefancrs skrev:
Jag är inte helt med på problematiken som uppstått, men så är jag nog lite miljöskadad av att haft en livsfarlig tomt i ungefär ett års tid med småbarn som inte kunnat leka ute (givetvis rövens, men nu är det bättre än det var för 1,5 år sedan, innan projektet).

Är det 30 m djupa hål i vägen? Är de inte bakom avspärrningar isf? Hur länge har vägen varit avspärrad?

Finns MatHem/Coop Online/Mat.se där ni bor? Det använde vi när det var som jobbigast att konka maten.
Det måste rimligt vis vara ett 30 m LÅNGT hål utanför huset. Annars hade hela kvarteret rasat ner. :)

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Fantastisk historia, den här.
I vår kommun grävs och byggs det oavbrutet, nya avlopp, vattenledningar och fjärrvärme, kabel för bredband och ibland även rent av vägunderhåll för att förbättra för kommunens innevånare.
Aldrig och jag skriver med bestämdhet aldrig har ett arbete tagit mer än några dagar på samma plats, en grop grävs, i värsta fall tre meter djup av en längd av kanske 10 till 20 meter, möjligen 5 men då är det bråttom att lägga igen den av flera orsaker och säkerheten är rigorös med staket, varningsbelysning och annat.
Ingen omkringboende står i rök och damm, ingen omkringboende lider av arbetet, möjligen får de gå några extra meter att promenera utifall deras infart tillfälligt har blockerats men det handlar om någon dag.
Från november till april ligger ett snötäcke över större delen av vårt land, det är kallt och eländigt men aldrig har det väl dammat i någon större utsträckning annat än snörök.
Jag anser att det är helt otroligt att TS har drabbats av de problem som han påstår, skulle vara intressant att veta exakt var detta ofattbart märkliga arbete har pågått i snart ett år, vilka ansvariga är och hur i hela fridens namn det arbetet är planerat men, jag lovar att äta upp min myggnätshatt om det finns ett uns av sanning i TS påståenden.
Det låter som en bra kommun. Mina föräldrar gick igenom samma projekt som TS och vägen var uppgrävd direlt utanför huset i några veckor och området var uppgrävt i 3 år utan att asfalteras, hela stadsdelen har varit delvis uppgrävd i 5-6 år. Dessutom så blir alla fatighetsägare tvugna att gräva på tomten för att dela på avlopp/dagvatten. Så jag tvivlar inte på TS historia, men det tillhör tyvärr utgifter man har som fastighetsägare.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J
Ramnemark Ramnemark skrev:
Uppe på kärleken i Halmstad eller? Hela stambyten måste hållt på i 5-6 år nu
Haha nej men smålands Jerusalem

harry73
R Rickard Ohlin skrev:
TS problem med vägarbeten som skapar diverse olägenheter, och TS uppmanar oss att komma med alla möjliga råd och synpunkter, så det är ett väldigt bred ämne.
A ASJLS skrev:
Uppskattar alla råd och synpunkter.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Om den miljön som ts utsätts för kan anses vara tillräckligt bekymrande för att kunna få byggaren/kommunen att göra något åt det. Dvs vad ts önskar ha hjälp med.

L
elpaco elpaco skrev:
Om den miljön som ts utsätts för kan anses vara tillräckligt bekymrande för att kunna få byggaren/kommunen att göra något åt det. Dvs vad ts önskar ha hjälp med.
Jag tycker du är inne på rätt spår, tror jag.
Problemet är mot kommunen, om det ställer till sig för er boendemiljö och barnen mår dåligt skall kommunen få veta detta omgående för kunna förändra arbetet i möjligaste mån

Hur sköts sophämtning och postutbärning?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur sköts sophämtning och postutbärning?
Det är en adekvat fråga eftersom hon måste gå 600m. för att komma hem.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Brevbäraren?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
600m? Helt ärligt tror jag inte en sekund på det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Brevbäraren?
Nej. Trådskaparinnan!

A ASJLS skrev:
Finns det någon som kan tänka sig bära ett årigt barn med två kassor och gå 600 meter via en liten farlig grusväg?
Dessutom måste hon bära på ett ett barn av okänd ålder kämpandes med två kassar:thinking:!
Och på vilket vis är grusvägen farlig, när inga bilar kan komma fram?

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Det kan ju vara uppgrävt,,/ rörgrav men ett halvår är för lång tid
Vi har inte sett TS på ett tag kanske trillade ner i diket, i så fall ligger Kommunen jäkligt illa till

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte?
När man köper något så dyrt som ett hus. Jag förstår mig inte på folk som inte kollar upp jättemycket innan de betalar flera miljoner kronor för en begagnad sak.
De flesta verkar göra en ordentligare undersökning innan de köper en ny mobiltelefon än när de köper ett hus.

Innan vi köpte tomten vår så kollade vi på andra tomter och hus, på helt andra ställen.
Jag kollade upp alltifrån kommunens översiktsplaner ner till så små detaljer som jag kunde finna.
Jag har t.o.m koll på hur vattentillgången och kommunens avloppslösningar och planer är för de områden där vi kikat på tomter och hus.

För om t.ex VA-nätet måste byggas om kraftigt så blir det en stor avgiftshöjning sen, vilket kan vara bra att räkna med som fastighetsköpare.

Vägomdragningen som vi hade i närområdet,.. ett tag var jag orolig för att den nya vägen skulle komma i synhåll och framförallt inom hörhåll från vårt hus, de hade planer på tre olika alternativ, varav ett hade drabbat oss svårt. Detta gick dock inte alls att förutse då vi köpte tomten, för då hade inte vägverket ens börjat planera för detta. Det fanns i någon långsiktig plan, som redan hade legat i 10-talet år på vänt innan de plötsligt tyckte detta var tillräckligt viktigt för att starta planering och bygge.
Nu köpte ju du en tomt så självklart kollar man ju upp möjligheterna för vatten och avlopp samt detaljplaner för att se vad man får bygga. Känns ju inte riktigt relevant i detta fall. Jag skulle nog säga att majoriteten av människor som köper en fastighet med byggnad inte kollar upp kommande jobb mm mera om man sjölv inte har planer på att bygga ut/renovera.

Med de sagt menar jag inte att han har rätt till ersättning. Har svårt att förstå storheten i arbetet runt omkring ts tomt. Men självklart har ju kommunen rätten att underhålla sitt bestånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.