220 310 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ersättning för mina utlägg är det jag frågar efter.L Ludde2 skrev:
För din info, denna säljaren är inte flintskallig. Han är ganska långhårig om vi använder samma termer
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Bra att veta. Men jag tror i ärlighetens namn att min namnteckning, bokad tid hos banken, pengar på kontot redo är nog för de flesta rättsalar att anse att jag har utfört min del av avtalet.D Dilato skrev:
Det är ju egentligen att dra det till sin spets för att vara 100% korrekt. Om jag är 80% korrekt i allt så är det ändå bra mycket mer än de 0% som säljaren just nu sitter och ruvar på
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
När du kontaktar Mäklarförbundet, fråga efter tidigare fall, kan inte vara så vanligt att säljaren backar, tycker att Mäklaren skall lösa detta och vara mer kunnig i det juridiska. Ring kronofogden och hör om säljaren har skulder, kronofogden kan säkert ge dig mer info om hur du kan gå vidare också. En duktig jurist behöver du säkert också. Lycka till!K Köparen skrev:
Jag är rätt säker på att man till merkostnader också kan räkna in prisskillnaden till likvärdigt hus. Det är givetvis en bedömningsfråga om vad som är likvärdigt, men extrakostnaden för dig är en skada du lider om säljaren inte fullföljer och som du har rätt till ersättning för. Likaså är ju dina juristkostnader, extrakostnader för temporärt boende, kostnader för magasinering av möbler, etc, del av den skada du lider.K Köparen skrev:Mina merkostnader (förråd etc) utöver vad advokaten kan tänkas kosta kanske hamnar på 5000-6000:-/månad.
Dessa kommer jag att efterfråga. Drar det ut på tiden kan jag blir skyldig till kontraktsbrott pga mitt
sålda objekt men då får vi ta det därifrån om vi hamnar där. Irrelevant just nu.
Detta kan handla om bank eller hotell osv.
I övrigt så förstår jag inte vad du menar med det du säger?
Jag ska inte släppa huset, acceptera nån tusenlapp för att täcka mina merkostnader och sen är allt bra för honom?
Jag har ju kontrakt på huset och avser att flytta in där. Det är det caset handlar om. Inte om eventuella merkostnader.
Jag tror att mäklaren måste få säljaren att fatta att denne kommer åka på skadestånd på uppåt 10 gånger av vad denne tror och förhoppningsvis tar säljaren sitt förnuft till fånga.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det är publik information. Jag har gjort min efterforskning för att förstå motiv.L Ludde2 skrev:
Vi behöver inte gå in djupare på det mer än att det är mer än synligt vid minsta sökning.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Mäklaren har försökt upplysa.L Leifur skrev:Jag är rätt säker på att man till merkostnader också kan räkna in prisskillnaden till likvärdigt hus. Det är givetvis en bedömningsfråga om vad som är likvärdigt, men extrakostnaden för dig är en skada du lider om säljaren inte fullföljer och som du har rätt till ersättning för. Likaså är ju dina juristkostnader, extrakostnader för temporärt boende, kostnader för magasinering av möbler, etc, del av den skada du lider.
Jag tror att mäklaren måste få säljaren att fatta att denne kommer åka på skadestånd på uppåt 10 gånger av vad denne tror och förhoppningsvis tar säljaren sitt förnuft till fånga.
Jag vet inte varför men mäklaren verkar inte ge upp hoppet än.
Egentligen inte jag heller.
Det jobbiga är att systemet är så trögt att det kan bli aktuellt med månader på hotell/andrahandshyra.
Det gör ju att det blir betydligt dyrare för säljaren än vad det behöver bli. Å andra sidan...
Som man bäddar får man ligga
Jurister / advokater vet precis vad som är skäligt att ta ut om vi kommer till den punkten.
Jag tänkte inte råna men om jag behöver leva i misär pga honom så ska det såklart inte
vara gratis för honom.
Men snart vet vi och Ni blir väl bland de första att få veta
Det här osar katt. Bra affär för dig eller ej, jag hade inte velat gebonföra ett husköp på de här grunderna. En ovillig säljare med okända ekonomiska medel som inte vill bli av med sitt hus är ingen bra start. Detta kan bli både mycket långdraget, mödosamt och dyrt. Det finns ju skräckhistorier på hur det kan bli. Kanske finns en till person med anspråk på huset? Så som en partner/ex partner, eller att huset är satt i pant för något av hans företag som du säger. Han kanske inte ens har lov att sälja huset egentligen. I bästa fall kanske han bara vägrar flytta och du får ta det i tingsrätten, lägga en massa pengar på detta som du eventuellt inte får tillbaka alls, eller bara delvis. Du får lägga jättemycket obetald fritid, det dyker upp fler saker längs vägen och kanske hämnas säljaren till sist genom att bygga in räkskal i en vägg. Vem vet.
Jag minns det här fallet, fanns en dokumentär nånstans tror jag, eller om det bara var en lång noggrann artikel. https://www.svd.se/a/lV7y9k/smabarnsfamiljens-huskop-blev-mardrom-lurade-av-bedragare
Om jag var du hade jag tagit säljarens erbjudande om 150 000kr i skadestånd och dragit mig ur. Du vet inte vad mer han döljer. Husköp ska man göra med personer som är vettiga hederliga normala svenssons, det ska inte uppstå några konstigheter och inga röda flaggor ska visa sig. Du har alldeles för många röda flaggor i den här soppan för min smak.
För övrigt samma sak som gäller vid köp av begagnade bilar.
Jag minns det här fallet, fanns en dokumentär nånstans tror jag, eller om det bara var en lång noggrann artikel. https://www.svd.se/a/lV7y9k/smabarnsfamiljens-huskop-blev-mardrom-lurade-av-bedragare
Om jag var du hade jag tagit säljarens erbjudande om 150 000kr i skadestånd och dragit mig ur. Du vet inte vad mer han döljer. Husköp ska man göra med personer som är vettiga hederliga normala svenssons, det ska inte uppstå några konstigheter och inga röda flaggor ska visa sig. Du har alldeles för många röda flaggor i den här soppan för min smak.
För övrigt samma sak som gäller vid köp av begagnade bilar.
Om säljaren inte fullföljer kontraktet och äganderätten till huset på något sätt stannar hos denne så finns det ju ett hus för kronofogden att utmäta för att betala ett utdömt skadestånd.L Ludde2 skrev:
Min gissning är att om säljaren inte fullföljer så agerar köparen på ett sånt sätt så att denne anses fullföljt sin del av avtalet. Sen när saken avgörs i domstol så är domslutet att äganderätten övergår till köparen och att köpesumman minus skadestånd och rättegångskostnader ska överföras till säljaren. Eller ungefär så.
Förutsatt att det finns några pengar att överföra till säljaren. Jag tror att många här har för stor tillit till att domstolar ska kunna räta ut alla ekonomiska trätor.L Leifur skrev:Om säljaren inte fullföljer kontraktet och äganderätten till huset på något sätt stannar hos denne så finns det ju ett hus för kronofogden att utmäta för att betala ett utdömt skadestånd.
Min gissning är att om säljaren inte fullföljer så agerar köparen på ett sånt sätt så att denne anses fullföljt sin del av avtalet. Sen när saken avgörs i domstol så är domslutet att äganderätten övergår till köparen och att köpesumman minus skadestånd och rättegångskostnader ska överföras till säljaren. Eller ungefär så.
När du rådfrågar din jurist så tror jag denne säger att det är olämpligt att erbjuda extra månad. Vi har en liknande situation och valde då att ta med en jurist på tillträdet. Det gjorde susen!K Köparen skrev:Ja, absolut. Jag är för liten för att hantera denna dispyt.
Som tidigare sagt är det dumt att spekulera i vad som kan ha hänt.
Jag spekulerar i att han vill ha mer pengar och att han har skaffat sig en annan
köpare och vill gå den vägen. Men, kan finnas massa skäl till det. Oavsett vilket
så är de tämligen irrelevanta för att genomföra affären. Han har haft väldigt gott om tid
på sig att lösa ett boende. Han har skrivit i ett mail daterat mitten av Januari att han
kommer stå utan boende. Detta trots att han säger att han inte bor i huset mer än när han
besöker länet och som sagt, han har haft tid på sig att ordna detta. Jag har t.om erbjudit honom
en extra månad för att ordna ett boende, något han inte ens har besvarat och med tanke
på vi ska skriva inom ett par dagar så får jag anse att han har tackat nej till detta erbjudande.
Som sagt, det blev aldrig formellt prövat. Förlikning i tingsrätten, inget prövningstillstånd i hovrätten och överklagan tillbakadragen innan besked om prövningstillstånd i HD, kanske efter ytterligare en enskild förlikning, vem vet?V Värmeljus skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det erbjudandet är dessvärre redan förbi. Han har haft sin chans att lösa sina issues så vi kunde vidare men eftersom han inte ens påtalat det eller sagt något utan bara lagt locket på så brinner så att säga en del erbjudanden inneB BoWi skrev: