220 310 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
På själva tillträdesdagen om, säljaren inte dyker upp går det inte att föra över hela beloppet till mäklarens konto? Samma som handpenningen?K Köparen skrev:
Om mäklarna håller i handpenningen borde de kunna hålla ett större belopp? Det visar tydligt din avsikt också.
Om mäklaren inte vill blanda in sig så mycket och vara opartisk så tycker jag detta är ändå ett sätt att hålla kvar den ståndpunkten men ändå hjälpa till att visa syftet med affären.
Helt rätt av dig att gå på tillträdet som tänkt. Du fullföljer då din del, även om du vet att säljaren inte kommer.
Du har rätt att kontraktet fullföljs, om säljaren inte vill detta så är det domstol som kan få avtalet verkställt. Det kommer till slut vara kronofogden som ser till att huset är ditt.
Du ska annars gå skadelös ut detta och om det är ett normalt köpekontrakt via en mäklare så brukar det regleras i §10 Kontraktsbrott. Säljaren kommer få står för de kostnader som uppkommer. Du måste tex ha någonstans att bo medans detta reds ut. Dessutom måste du kanske magasinera möblerna mm.
Mäklaren borde förklara för säljaren om att det kan bli väldigt stora belopp som säljaren tvingas betala och få denne att ändra sig. Som ett första steg. Kommer han inte på tillträdet, ring advokat och sätt igång processen, den kan nämligen ta tid. Spara alla kvitto, hyr någon villa, ta in på hotell eller vad som nu krävs för tak över huvudet.
Du har rätt att kontraktet fullföljs, om säljaren inte vill detta så är det domstol som kan få avtalet verkställt. Det kommer till slut vara kronofogden som ser till att huset är ditt.
Du ska annars gå skadelös ut detta och om det är ett normalt köpekontrakt via en mäklare så brukar det regleras i §10 Kontraktsbrott. Säljaren kommer få står för de kostnader som uppkommer. Du måste tex ha någonstans att bo medans detta reds ut. Dessutom måste du kanske magasinera möblerna mm.
Mäklaren borde förklara för säljaren om att det kan bli väldigt stora belopp som säljaren tvingas betala och få denne att ändra sig. Som ett första steg. Kommer han inte på tillträdet, ring advokat och sätt igång processen, den kan nämligen ta tid. Spara alla kvitto, hyr någon villa, ta in på hotell eller vad som nu krävs för tak över huvudet.
Redigerat:
Mäklaren får inte ta in resterande köpeskilling på sitt klientmedelskonto. Handpenningen regleras av depositionsavtalet och får därför inbetalas dit, men absolut inte slutbetalning. Mäklaren är inte part i affären.T Tinototem skrev:På själva tillträdesdagen om, säljaren inte dyker upp går det inte att föra över hela beloppet till mäklarens konto? Samma som handpenningen?
Om mäklarna håller i handpenningen borde de kunna hålla ett större belopp? Det visar tydligt din avsikt också.
Om mäklaren inte vill blanda in sig så mycket och vara opartisk så tycker jag detta är ändå ett sätt att hålla kvar den ståndpunkten men ändå hjälpa till att visa syftet med affären.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Har redan pudlat, men möjligheten att det kan vara hyrda boenden med ställer ju till det ännu mer för min redan nedskjutna teori.Alfredo skrev:
Å andra sidan är inte säljarens boende TS primära problem.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag tror faktiskt inte att han får det. Generellt sett så tar väldigt många människor giftiga lånT Tinototem skrev:På själva tillträdesdagen om, säljaren inte dyker upp går det inte att föra över hela beloppet till mäklarens konto? Samma som handpenningen?
på bostäder och för en bank innebär det ju att pengarna sitter någonstans utan säkerhet.
Kanske hade en traditionell postväxel kunnat fungera för då kan ju banken avgöra när den får lösas in
Oavsett, jag vill ju uppvisa att jag har följt 100% av avtalet.
Är kontrakt skrivet så kommer vilken tingsrätt som helst ge dig rätt
Och fogden kommer hjälpa dig om det behövs
Att dra in barnen är bara ruttet av säljaren.
Gå vidare juridiskt
Och fogden kommer hjälpa dig om det behövs
Att dra in barnen är bara ruttet av säljaren.
Gå vidare juridiskt
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Tack för info. Ja, jag försöker göra exakt enligt detta och skaffar mig lite kött på benen här.D D_Fastighetsmäklare skrev:Helt rätt av dig att gå på tillträdet som tänkt. Du fullföljer då din del, även om du vet att säljaren inte kommer.
Mäklaren har mer än 5 gånger upplyst säljaren om vilka risker han tar och vad det kan innebära så det är inget som bör komma som en nyhet. Trots detta har han vid upprepade tillfällen sagt att han inte kommer att genomföra försäljningen. Men, jag tror gott och hoppas iaf att han dyker upp. Jag kommer att skriva under min del av pappret i alla fall. Det ville mäklaren att jag skulle göra.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
För att fullfölja affären och din bank ska betala ut pengar så ska likvidavräkningar skrivas på, av er båda. Dessutom ska ett köpebrev skrivas på, av er båda. Om det kommer likvider och köpebrev utan säljarens signatur så kommer din bank aldrig i livet betala ut en krona.K Köparen skrev:Jag tror faktiskt inte att han får det. Generellt sett så tar väldigt många människor giftiga lån
på bostäder och för en bank innebär det ju att pengarna sitter någonstans utan säkerhet.
Kanske hade en traditionell postväxel kunnat fungera för då kan ju banken avgöra när den får lösas in
Oavsett, jag vill ju uppvisa att jag har följt 100% av avtalet.
Däremot går du givetvis dit och sätter din signatur på dessa papper.