D Dilato skrev:
Högsta domstolen håller inte med dig...
Utformar högsta domstolen köpekontrakt?

• Haha
  • Wow
Hempulare och 4 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Och det säljaren har för avsikt att göra av vad han sagt hittils är ju att helt enkelt eliminera mina möjligheter att betala honom.

Ibland önskade jag att jag kunde stoppa in cashen på mäklarens kundmedelkonto så det framgår att jag verkligen har betalt... Om det hade behövts och hade hjälpt...
På själva tillträdesdagen om, säljaren inte dyker upp går det inte att föra över hela beloppet till mäklarens konto? Samma som handpenningen?

Om mäklarna håller i handpenningen borde de kunna hålla ett större belopp? Det visar tydligt din avsikt också.

Om mäklaren inte vill blanda in sig så mycket och vara opartisk så tycker jag detta är ändå ett sätt att hålla kvar den ståndpunkten men ändå hjälpa till att visa syftet med affären.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gissar att det går att få ut, även om jag tänkte fel med Lantmäteriet.
Gissar motsatsen. Det finns väl inga register med uppgifter om ägda bostadsrätter eller ingångna hyresavtal. Sen kan ju "andra boenden" innebära nästan vad som helst.

• Gilla
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
10 av dem har i alla fall bedömts vara "bästa svar". Hur ser din statistik ut? 😉
Så sjukt många i forumet som gissar, varför kan inte bara de personerna se och lära sig av andra? Låta de som faktiskt vet svara frågeställaren så att den får ett vettigt svar

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R Rikard11 skrev:
Utformar högsta domstolen köpekontrakt?
Dom har bestämt exakt när äganderätten övergår, i flera dommar.men du har ju bättre koll så jag viker mig för din överlägsna kunskap i fastighetsrätt 😇

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Helt rätt av dig att gå på tillträdet som tänkt. Du fullföljer då din del, även om du vet att säljaren inte kommer.

Du har rätt att kontraktet fullföljs, om säljaren inte vill detta så är det domstol som kan få avtalet verkställt. Det kommer till slut vara kronofogden som ser till att huset är ditt.

Du ska annars gå skadelös ut detta och om det är ett normalt köpekontrakt via en mäklare så brukar det regleras i §10 Kontraktsbrott. Säljaren kommer få står för de kostnader som uppkommer. Du måste tex ha någonstans att bo medans detta reds ut. Dessutom måste du kanske magasinera möblerna mm.

Mäklaren borde förklara för säljaren om att det kan bli väldigt stora belopp som säljaren tvingas betala och få denne att ändra sig. Som ett första steg. Kommer han inte på tillträdet, ring advokat och sätt igång processen, den kan nämligen ta tid. Spara alla kvitto, hyr någon villa, ta in på hotell eller vad som nu krävs för tak över huvudet.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
På själva tillträdesdagen om, säljaren inte dyker upp går det inte att föra över hela beloppet till mäklarens konto? Samma som handpenningen?

Om mäklarna håller i handpenningen borde de kunna hålla ett större belopp? Det visar tydligt din avsikt också.

Om mäklaren inte vill blanda in sig så mycket och vara opartisk så tycker jag detta är ändå ett sätt att hålla kvar den ståndpunkten men ändå hjälpa till att visa syftet med affären.
Mäklaren får inte ta in resterande köpeskilling på sitt klientmedelskonto. Handpenningen regleras av depositionsavtalet och får därför inbetalas dit, men absolut inte slutbetalning. Mäklaren är inte part i affären.

• Gilla
Naiv entusiast och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar motsatsen. Det finns väl inga register med uppgifter om ägda bostadsrätter eller ingångna hyresavtal. Sen kan ju "andra boenden" innebära nästan vad som helst.
Har redan pudlat, men möjligheten att det kan vara hyrda boenden med ställer ju till det ännu mer för min redan nedskjutna teori.

Å andra sidan är inte säljarens boende TS primära problem.

Låter som en ny "dement gammal gubbe vs Ebba Bush". Och alla vet ju att Ebba vann det. Tog sin tid men hon fick rätt.

• Gilla
MsTake och 3 till
  • Laddar…
Man kan i värsta fall deponera restköpeskillingen hos länsstyrelsen.
"Vägrar ta emot".
Då fullföljer man kontraktet.

• Skärmbild av en text från Länsstyrelsens webbplats om att deponera pengar och inlösen av aktier vid tvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
K
T Tinototem skrev:

Jag tror faktiskt inte att han får det. Generellt sett så tar väldigt många människor giftiga lån
på bostäder och för en bank innebär det ju att pengarna sitter någonstans utan säkerhet.

Kanske hade en traditionell postväxel kunnat fungera för då kan ju banken avgöra när den får lösas in :)

Oavsett, jag vill ju uppvisa att jag har följt 100% av avtalet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är kontrakt skrivet så kommer vilken tingsrätt som helst ge dig rätt
Och fogden kommer hjälpa dig om det behövs

Att dra in barnen är bara ruttet av säljaren.

Gå vidare juridiskt

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Helt rätt av dig att gå på tillträdet som tänkt. Du fullföljer då din del, även om du vet att säljaren inte kommer.

Du har rätt att kontraktet fullföljs, om säljaren inte vill detta så är det domstol som kan få avtalet verkställt. Det kommer till slut vara kronofogden som ser till att huset är ditt.

Du ska annars gå skadelös ut detta och om det är ett normalt köpekontrakt via en mäklare så brukar det regleras i §10 Kontraktsbrott. Säljaren kommer få står för de kostnader som uppkommer. Du måste tex ha någonstans att bo medans detta reds ut. Dessutom måste du kanske magasinera möblerna mm.

Mäklaren borde förklara för säljaren om att det kan bli väldigt stora belopp som säljaren tvingas betala och få denne att ändra sig. Som ett första steg. Kommer han inte på tillträdet, ring advokat och sätt igång processen, den kan nämligen ta tid. Spara alla kvitto, hyr någon villa, ta in på hotell eller vad som nu krävs för tak över huvudet.
Tack för info. Ja, jag försöker göra exakt enligt detta och skaffar mig lite kött på benen här.
Mäklaren har mer än 5 gånger upplyst säljaren om vilka risker han tar och vad det kan innebära så det är inget som bör komma som en nyhet. Trots detta har han vid upprepade tillfällen sagt att han inte kommer att genomföra försäljningen. Men, jag tror gott och hoppas iaf att han dyker upp. Jag kommer att skriva under min del av pappret i alla fall. Det ville mäklaren att jag skulle göra.

• Gilla
Pyssebatman och 1 till
  • Laddar…
K
J javlaandersson skrev:
Är kontrakt skrivet så kommer vilken tingsrätt som helst ge dig rätt
Och fogden kommer hjälpa dig om det behövs

Att dra in barnen är bara ruttet av säljaren.

Gå vidare juridiskt
Japp, jag hoppas på detta också. Juridiskt blir det så snart kontraktsbrottet är ett faktum.

K Köparen skrev:
Jag tror faktiskt inte att han får det. Generellt sett så tar väldigt många människor giftiga lån
på bostäder och för en bank innebär det ju att pengarna sitter någonstans utan säkerhet.

Kanske hade en traditionell postväxel kunnat fungera för då kan ju banken avgöra när den får lösas in :)

Oavsett, jag vill ju uppvisa att jag har följt 100% av avtalet.
För att fullfölja affären och din bank ska betala ut pengar så ska likvidavräkningar skrivas på, av er båda. Dessutom ska ett köpebrev skrivas på, av er båda. Om det kommer likvider och köpebrev utan säljarens signatur så kommer din bank aldrig i livet betala ut en krona.

Däremot går du givetvis dit och sätter din signatur på dessa papper.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.