91 952 läst ·
181 svar
92k läst
181 svar
Säljaren budade och ”vann” budgivningen - är det ok?
Antingen kommer parterna överens om ett pris eller så blir det offentlig auktion. Parterna kan komma överens om att priset ska vara marknadsvärdet eller något annat värde. Ge fan i att fucka med folks husdrömmar!
Det finns vedertagna metoder för att bestämma marknadsvärdet utan att för den delen lura drömmande husspekulanter.
Det finns vedertagna metoder för att bestämma marknadsvärdet utan att för den delen lura drömmande husspekulanter.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag råkade ut för en liknande situation när jag budade på lägenhet i min ungdom. Det var den första budgivningen där jag verkligen gick in för att köpa. Och jag vann. Då meddelade mäklaren att säljaren hade kommit överens med sin granne att han skulle få köpa för samma pris som vinnande bud. Grannen ville slå ihop lägenheterna. Jag blev rätt sur.
I efterhand var jag rätt glad för att jag missade den lägenheten. Den var ett renoveringsobjekt, in i minsta detalj. men med kanonläge.
I efterhand var jag rätt glad för att jag missade den lägenheten. Den var ett renoveringsobjekt, in i minsta detalj. men med kanonläge.
Jag förstår faktiskt inte problemet. Antagligen ville en sälja sin andel så dyrt som möjligt, och den andre vill bo kvar? Varför krångla till det med offenltig auktion, när man kan bjuda ut det på öppna marknaden och den högst betalande får det?
De hade väl nått nån gräns, och deras interna förhandling trädde i kraft efter det.F FixarFru skrev:Vi hade kunnat gå högre, men ville stämma av budgeten igen och de timmarna ville de inte ge oss. Så mäklaren avslutade budgivningen ganska tvärt 15 min efter det att jag för första gången visade att det fanns viss tvekan från vårt håll. Kan nämna att det var stora belopp vi pratar om då det är närförort till Stockholm, varje steg innebar 100 000 kr och då kan man behöva tänka!
"du får bilen, sommarstugan och så köper jag huset med utgångsläge köppriset 4.5 miljoner"
"Nej, värdet på huset är minst 5. Resten går jag med på"
"inte en chans... vi lägger ut på det på hemnet så ska du få se.
"..."
"haha, jag sa ju det - det finns folk som köpa vårt hus för minst 5"
"jaha.. ok"
Ja det må så vara, dock är oftast intresset av allmänheten lägre varav den ena säljaren inte får lika många motbud och då blir det inte samma pris.M -MH- skrev:
Dessutom är försäljningsarvodet ganska mycket dyrare då en god man ska avlönas utöver mäklarkostnaderna.
Medlem
· Västra Götaland
· 82 inlägg
Säljarna är ju fria att sälja till vem de vill.
När vi köpte vårt hus 1987, där säljarna låg i skilsmässa, ville frun i huset att vi skulle få köpa huset trots att vi inte hade högsta budet. Min fru tog med en släkting som var byggnadsingenjör på visningen, och det visade sig att frun i huset hade gått i samma skola som honom och hon hade varit lite förtjust i honom. Jag var bortrest. Kommer inte ihåg om vi hade kunnat gå högre.
När vi köpte vårt hus 1987, där säljarna låg i skilsmässa, ville frun i huset att vi skulle få köpa huset trots att vi inte hade högsta budet. Min fru tog med en släkting som var byggnadsingenjör på visningen, och det visade sig att frun i huset hade gått i samma skola som honom och hon hade varit lite förtjust i honom. Jag var bortrest. Kommer inte ihåg om vi hade kunnat gå högre.