Enda sättet att få en riktigt rättvis marknadsvärdering vid till exempel bodelning. Kan också vara enda sättet om man inte kommer överens om priset uta försäljning.

Enda nackdelen för säljarna är att det kostar lite mer (eventuell skatt o mäklararvode)

• Gilla
tomasfr och 2 till
  • Laddar…
Jag kan ändå tycka att det är lite fel att tillåta att en säljare deltar i budgivningen. För om denne förlorar kan man aldrig riktigt veta om det var en seriös intressent eller någon som budade för att få ut mer som säljare. Tycker då att det sätt @harry73 nämnde, där ena säljaren köper för slutbudet är renhårigare, även om någon blir snuvad på budvinsten.

Med det sagt förstår jag att det inte är så lätt alltid. För nu blev ju marknadspriset trots allt högre än om säljaren själv inte budat.

• Gilla
Malvis och 17 till
  • Laddar…
Det är ok.

Det kan ju vara ett dödsbo/samägt av många som säljer med många delägare/säljare.

Där en eller flera av delägarna vill köpa skulle de då inte få buda för att de också är säljare?

Självklart lite surt men ok tycker jag.

Frågan är mer hur öppen informationen om detta ska vara... gränsdragning mot fejkade bud mm.

/ATW

• Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Kanske lite lite oetiskt, men hur ska man annars kunna sälja något till marknadspris om man inte kollar med andra spekulanter. I varje budgivning så finns det ju alltid "flera inblandade" som kommer lägga ned energi på att försöka utvärdera "investeringen". Gäller ju inte bara fastigheter. Så allt har ju gått rätt till. Däremot så hade ni såklart ett informationsunderläge. Men så är det ju alltid. Finns ju många som köper objekt utan att ens varit och kikat på objektet. Snacka om informationsunderläge. Men de tycker tydligen det är värt att ta risken.

Trist för dig men det är bara att ta med sig i sitt erfarenhets-bagage. En dag kanske det är du och någon mer som gör på samma sätt för att utvärdera ett marknadspris.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
I lag är det såklart okej, men moralisk tveksamt. Hade jag varit rik hade jag satt en person som förföljt den som gjort detta och utbudat.honom/henne i precis allt. Det är okej bara också omoralisk.

• Haha
TorOdd och 1 till
  • Laddar…
Inte undra på att det blir bråk när människor gör på detta sätt!!!
Fullständigt vansinnigt att ha hembudsrätt utan att uppge detta...
Om säljaren leker med er så vet ni var denne bor och heter!

• Gilla
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
I lag är det såklart okej, men moralisk tveksamt. Hade jag varit rik hade jag satt en person som förföljt den som gjort detta och utbudat.honom/henne i precis allt. Det är okej bara också omoralisk.
Låter också otroligt korkat :crysmile: men har man inget bättre för sig om man är "rik" så :)

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Inte undra på att det blir bråk när människor gör på detta sätt!!!
Fullständigt vansinnigt att ha hembudsrätt utan att uppge detta...
Om säljaren leker med er så vet ni var denne bor och heter!
Dom har ju inte hembudsrätt i detta fall. En av säljarna av det gemensamma huset la det högsta budet och fick köpa det. Varför skulle den andra säljaren skänka bort pengar?

Lägg ett högre bud i stället för att gnälla...

• Gilla
  • Wow
Malvis och 15 till
  • Laddar…
F FixarFru skrev:
Jo, jag förstår att det är skillnad på att vilja köpa och att bara trissa upp. Problemet är ju att vi aldrig hade kunnat vinna budgivningen om vi så budat till månen. För då hade det ju uppdagats att en säljaren trissat upp priset och det är olagligt.
Självklart hade ni kunnat vinna budgivningen, det är ju bara en prisfråga. Eftersom den person som drev upp priset också köpte fastigheten så har det inte varit frågan om någon upptrissning, att sedan köparen var en av ägarna spelar ingen roll.

• Gilla
Flintylaren och 8 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer och funderingar. Ja, det är väl bara att lägga detta till högen av erfarenheter och sluta sura om ett tag. Hoppas säljaren/köparen drabbas av mögel eller nåt, så någon rättvisa skipas

• Gilla
  • Haha
Fartland och 21 till
  • Laddar…
Skämt så klart:rofl:

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Ni som tycker säljaren/köparen gjorde fel, hur tycker ni de borde gjort?

Två säljare där den ena vill ha så mycket pengar som möjligt och den andre vill köpa?

/ATW

• Gilla
Malvis och 3 till
  • Laddar…
Tycker och tycker, jag har ingen bestämd åsikt, men tycker att situationen är svår. En hembudsrätt motsvarande sista budet eller sista budet plus X % kan jag tycka är rimligt. Eller att en säljare-köpare borde lämna ett dolt maxbud som bara mäklaren/ett ombud känner till och budar utefter. Ett problem med det senare är att ingen litar på mäklare nog för att göra det. Vilket är lite besvärande; jämför exempelvis med ett auktionshus, där är det inget problem att lägga ett sådant bud.

Men mitt problem med situationen är egentligen inte när det blivit som nu, att säljaren-köparen vinner. Problemet uppstår när denne inte vinner och det bara är en annan budgivare med på slutet. Hur vet man då att säljaren-(icke-)köparen var en seriös spekulant? Å andra sidan vet man inte det med min dolda bud-idé heller.

• Gilla
abek okak och 2 till
  • Laddar…
Alternativet som finns är offentlig auktion och där är vi nog alla enade om att ingen säljare vill genomföra detta om man inte verkligen är tvungen.

Förstår verkligen inte vad problemet är, om det nu är så att den ena säljaren faktiskt köpte objektet. Högst bud vann, i detta fallet var det inte ni som la det högsta budet. Att låta den ena säljaren köpa ett objekt utan att vara med och lägga bud, det hade däremot inte känts lika ok eftersom man då inte hade haft chansen att faktiskt köpa, vilket ni ju förhoppningsvis hade haft i detta fallet om ni lagt högsta budet.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.