J jocke31 skrev:
Om köpeskillingen är 1,5 Mkr och det finns pantbrev på 1 572 tkr så är ju huset rejält överbelånat
Jasså? Hur vet du det?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu börjar du sväva på målet…

“I depositionsavtalet står det vanligtvis att handpenningen skall sitta kvar på mäklarens handpenningskonto om det uppstår en tvist mellan köpare och säljare gällande vem som har rätt till handpenningen. När tvisten är avgjord skall mäklaren betala ut handpenningen till den part som har rätt till den.”

Rätt långt ifrån vad du påstår att mäklare omgående och okritiskt måste skicka handpenning vidare till säljare.

Handpenningen är en form av försäkring för både köpare å säljare om det visar sig att motparten inte uppfyller sina förpliktelser.

Då betalar man ABSOLUT INTE ut den direkt.
Varför sprida en massa desinformation …??
Tvisten uppstod när banken inte gick med på försäljningen. Däremellan fanns ingen tvist. säljaren har inte nekat en försäljning.
Någon tvist finns det inte. felaktigheter av olika grad.
Är det någon som vet vad som gäller handpenningen. Kan mäklare betala ut den tidigare? De är väldigt intressant att veta det avgörande.
Jag har inte svaret.

P
Pantbrevens omfattning säger ingenting om den aktuella låneskulden.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Hur vet du det?
Ett försäljningspris är väl ungefär så nära ett marknadspris man kan komma. Och när banken räknar på belåningsgrad så utgår de från marknadspriser.

Z Zodde skrev:
Nu börjar du sväva på målet…

“I depositionsavtalet står det vanligtvis att handpenningen skall sitta kvar på mäklarens handpenningskonto om det uppstår en tvist mellan köpare och säljare gällande vem som har rätt till handpenningen. När tvisten är avgjord skall mäklaren betala ut handpenningen till den part som har rätt till den.”

Rätt långt ifrån vad du påstår att mäklare omgående och okritiskt måste skicka handpenning vidare till säljare.

Handpenningen är en form av försäkring för både köpare å säljare om det visar sig att motparten inte uppfyller sina förpliktelser.

Då betalar man ABSOLUT INTE ut den direkt.
Varför sprida en massa desinformation …??
Fanns det en tvist vid tidpunkten för utbetalningen av handpenningen?
Hur vet du att handpenningen betalades ut ”direkt” vad är ens ”direkt”

Finns det en besiktningsklausul hålls den väl i allmänhet tills den tiden löper ut.

J jocke31 skrev:
Hmm, har läst denna tråd och blir rätt fundersam.

Om köpeskillingen är 1,5 Mkr och det finns pantbrev på 1 572 tkr så är ju huset rejält överbelånat, vilket knappast kan komma som en överraskning för köparen. Pantbrevens storlek står ju i prospektet eller så informeras om detta absolut senast vid kontraktsskrivning.

Ur bankens synvinkel så saknas det helt enkelt säkerhet för 225 000 kr (0,15% av 1,5 Mkr) + 72 000 kr, dvs 297 000 kr. Så om jag var bank så skulle jag kräva in dessa pengar vid överlåtelsen. Antingen om jag kan tänka mig ett blancolån till säljaren på beloppet, en inbetalning sv skulden (vilket knappast lär vara aktuellt i det här fallet) eller till köparen.
Det fattas helt enkelt pengar ur bankens synvinkel då pantbreven vida överstiger 85% av marknadsvärdet och säkerhet för lånet sålunda saknas.

Handpenning och mäklararvode är tämligen irrelevanta i sammanhanget.

Att som köpare bli inblandad i/utlämnad till säljarens ekonomi och mellanhavanden med banken och/eller kronofogden är förstås en helt absurd situation.
Läs tråden. Handpenningen är INTE irrelevant utan helt central i sammanhanget

I intebyggarebob skrev:
Vi har ifrågasätt mäklaren i denna fråga ang att han betalade ut pengarna till säljaren och han hävdar att det var en säker affär där alla parter var nöjda och såg ingen anledning att hålla på pengarna, vi påpekade vilket missbedömt beslut det var och att han slarvat bort våra pengar.
Vi kan heller inte häva köpet då vi aldrig kommer få igen den del av handpenningen som säljaren fick, mäklaren säger att det bara är att skriva ett skuldebrev till säljaren men har han inga pengar lär han ändå inte ha råd att betala till oss heller.

Hur tycker du vi ska lägga upp allting till mäklaren nästa gång vi pratar med honom?
Vänta lite med att anmäla mäklaren.
Du kanske kan utnyttja mäklaren.
Av rent egoistiska skäl ska du vänta med att anmäla

Jag tycker absolut att du ska göra en anmälan Men senare

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ett försäljningspris är väl ungefär så nära ett marknadspris man kan komma. Och när banken räknar på belåningsgrad så utgår de från marknadspriser.
Men hur vet du lånens storlek?

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt, jag har pantbrev på nån miljon men 0 i lån.

• Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Läs tråden. Handpenningen är INTE irrelevant utan helt central i sammanhanget
På vilket sätt då?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om lånens storlek utan om bankens säkerhet som avgörs av de pantbrev som finns uttagna.

T TVR skrev:
Fanns det en tvist vid tidpunkten för utbetalningen av handpenningen?
Hur vet du att handpenningen betalades ut ”direkt” vad är ens ”direkt”
TS egna ord, vi har inte annat å gå på.
”Tvisten” var att säljarens lån var högre än köpeskillingen, vilket mäklaren skulle misstänkt när han såg storlek på pantbrev. Istf okritiskt ge säljare förfoganderätt till handpenningen skulle han kontaktat banken.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det handlar inte om lånens storlek
Så ”överbelånat” handlar inte om lånens storlek? 🤔

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
På vilket sätt då?
Det märker du när du läser tråden.

Jag blir uppriktigt irriterad när kreti p pleti tycker det ör viktigare att få sina egna tankar på pränt än att sätta sig in i sakfrågan (läsa tråden) å hjälpa TS med råd (vilket ändå ör meningen med forumet)

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.