151 120 läst ·
402 svar
151k läst
402 svar
Säljare med för stora skulder efter husköp
Pantbreven säger INGET om hur mycket banken ”äger” av fastigheten.K Kent Henell skrev:Exakt!
Men det har fortfarande inget med pantbreven att göra!
Been there done that!
Huset kan ha varit värt 40 mille i sina prime days men nu måste det säljas för 800k men det har fortfarande inget att göra med hur mycket pantbrev förra ägarna tagit på huset.
Det ENDA pantbreven säger, är hur mycket banken äger fastigheten.
Det är fortfarande inte huset som tar lånen..
Om jag har en skuld på 1 mille till banken så har dom exakt samma krav å rättigheter om pantbrevet är på 1 mille som om det är på 5 millar…
Om säljaren inte längre är i livet, så kan man undersöka om säljaren hade relevanta försäkringar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag Ser det snarare som,Z Zodde skrev:
En lurad köpare, en luspank säljare
En mäklare som har slarvat och klantat sig. (jag skulle absolut anmält honom när allt är klart. Inte innan dess. mäklaren kan behövas) Sist en sur bank.
Jag är inte säker på att mäklaren har gjort så stora fel som du vill tro.
Mäklaren har nog ingen befogenhet att sätt över säljarens handpenningen till banken.I intebyggarebob skrev:
Utmärkt med en jurist som kan reda ut en del frågor.Thomas59 skrev:
1. Som jag förstår det så övergår ägandet av fastigheten till köparen vid kontraktskrivningen givet att formkraven är uppfyllda. (4 kapitlet 1 § Jordabalken).
2. Banken har ingen som helst rätt att hindra tillträdet genom att vägra ta emot betalningen.
Är köpeskillingen under lånebeloppet så konverteras bara den summan till ett blancolån för säljaren.
3. Pratet om kronofogden och försäljning av den fastighet som TS köpt är bara debilt yrande från mäklaren.
Kan du bekräfta eller dementera?
Det blir ju svårt eftersom mäklaren inte får behålla handpenningen på sitt konto när alla villkoren är uppfyllda.Z Zodde skrev:
Har mäklaren rätt att hålla inne pengarna menar du?Z Zodde skrev:
Banken kan inte stoppa affären. Men så länge det finns olösta lån kopplade till pantbrev kan de kräva att fastighetens värde används för att lösa lånen. Jag tror inte att någon köpare hår med på att fullfölja affären under de förutsättningarna. I de fall pantbrev saknas brukar man vänta med att betala den summan tills pantbreven är hittade eller dödade.D daVinci skrev:2. Banken har ingen som helst rätt att hindra tillträdet genom att vägra ta emot betalningen.
Är köpeskillingen under lånebeloppet så konverteras bara den summan till ett blancolån för säljaren.
3. Pratet om kronofogden och försäljning av den fastighet som TS köpt är bara debilt yrande från mäklaren.
Sorry, skall vara ”alla villkoren i köpekontraktet är uppfyllda”Z Zodde skrev:
Exempel på det kan vara att köparen skall få sin egna bostad såld, det kan och vara ett villkor om egen besiktning ytterligare ett villkor kan vara att köparen skall beviljas lån (oftast i bank)
Eftersom mäklaren ser att köpeskillingen UNDERSTIGER uttagna pantbrev så ska han definitivt underrätta banken INNAN han gör nåt som helst med 10% av köpeskillingen.D Daniel 109 skrev:
Tänk dig en verklighet där säljaren alltid är garanterad 10% av köpeskillingen, cash, rakt ner i fickan, hur överbelånad och på obestånd han än är.
Ja, då förstår du själv hur orimligt det är och vilka möjligheter detta öppnat för bedrägerier.
Lyckligtvis är det inte så, mäklaren har (med info vi har idag) schabblat och därför är banken pissed off.
Vad är det för fråga, ja jag är seriös, säljaren har ju inte gjort något fel förrän den dagen han inte följer avtalet och löser sina lån.Z Zodde skrev:
Jag har givetvis utgått från att det finns ett depositionsavtal upprättat mellan säljaren och mäklaren.