S
V Vector skrev:
Nu blir jag nyfiken... När är det lönt att tillägsisolera fasaden?
Tilläggsisolera fasaden är i stort sett bara lönsamt om du har tunn isolering i väggarna och ändå skall byta fasadpanelen och därför ändå kommer att riva bort den gamla panelen och sätta ny panel.

Exvis mitt hus. Det är väldigt tunt isolerat i väggarna (mig veterligen bara 50+70 mm) och tidigare ägare har slarvat med underhållet av fasaden så att delar av den absolut måste bytas ut pga att brädorna är i för dåligt skick för att det ska vara värt att skrapa och måla (kommer troligen ändå att behövas göras om oftare pga dåligt underlag).
Dvs vi kommer ändå att byta panelen och då är merkostnaden för att slänga på lite mer isolering rätt liten vilket gör att det KAN vara värt det.

Hade vi inte ändå planerat att riva bort fasadpanelen på huset så hade det nog inte ens med vår tunna isolering varit värt det att tilläggsisolera pga att det tar så lång tid att tjäna igen ny fasadpanel med sänkt energiförbrukning.

J Johan_90 skrev:
Ja, vedeldning är ett problem eftersom det ofta inte finns några uppgifter förutom vad ägaren uppger.
Å andra sidan är det en speciell sorts köpare som accepterar vedeldning som uppvärmningssystem. Det är billigt men för jobbigt för många.
Tyvärr är det väl i sådana lägen som en korrekt energideklaration skulle göra mest nytta. Många väljer ju att byta uppvärmningssystem från just ved till t.ex. värmepump, och i det läget är det väl högst intressant att ha en god bild av husets energiprestanda.

useless useless skrev:
Elförbrukningen t ex kan ju vara väldigt olika om man köper av en 95-årig asket som kallställt halva huset eller en familj med fyra tonåringar som duschar en timme var om dan.

Därför borde ju energideklarationen visa husets energiprestanda. Inte som idag då den visar hur mycket energi tidigare boende har gjort av med.

Så redan där är nuvarande deklarationer i princip oanvändbara.
Det är precis det man gör sedan ett antal år tillbaka. Normalisering kallas det. Finns beskrivet i Boverkets föreskrifter. BBR, BED och BEN.

S slugger75 skrev:
Dina frågor borde väl du själv kunna svara på om du jobbar med energi? Jag har inte utgett mig för att kunna något om det.

Men jag kan förklara vad jag tycker är ett skämt med energideklarationen. Här är några exempel:
1. Två likadana hus, placerade bredvid varandra, med samma förutsättningar, uppvärmningssystem osv, kan få helt olika värden energieffektivitet vid en energideklaration. Dvs en potentiell köpare av fastigheten kan inte på energideklarationsvärdet avgöra om huset är energieffektivt eller inte.
2. Husägaren/säljaren kan själv påverka vilken energiklass huset får, bara genom att lämna muntliga uppgifter (t.ex. som jag beskrev att säga att man har elbil som står för väldigt mycket av förbrukningen, eller t.ex. säga att man värmer växthuset med värmefläkt hela vintrarna). Det blir oseriöst och åter igen: den potentielle köparen av huset kan bli vilseledd.

Att få tips om hur man energieffektiviserar ett hus kan ju vara bra, om man nu vill betala flera tusen för det. Det jag vänder mig emot är i första hand att man inte kan "lita" på värdet som man läser i energideklarationen.
Om förutsättningarna är lika bör de få ungefär samma energiprestanda. Oftast är de inte exakt lika.
Man normaliserar olika värden för att deklarationen ska bli rättvis. Visst kan de ljuga om vissa saker men man kan ofta se om uppgifterna de lämnar är rimliga. Erfarenhet gör också att man kan veta ungefär hur huset rimligen bör prestera jämfört med andra liknande hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.