Reglerna verkar rätt klara. Deklaration krävs och det finns bara några undantag för normala bostäder t ex:
- Används mindre än 4 mån per år.
- Har erhållits genom arv, bodelning eller gåva.

Sen är jag den förste att tillstå att det oftast är onödigt!
Varför betala 5000:- för att få reda på att: "det är bra med tätningslister..."
Men sådana är EU direktiven 🤬

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Varför betala 5000 för något när det räcker att titta på elräkningarna?
Om jag skulle köpa ett hus och säljaren inte hade gjort någon energideklaration utan förväntade sig att jag skulle kolla på elräkningarna så skulle jag i så fall kräva att jag får kopior på samtliga elräkningar från de senaste 12 månaderna så att jag kan sätta mig hemma och lägga in i Excel för att räkna på vilka delar som är vad. (värme, varmvatten, hushållsel)
Jag skulle dessutom kräva en prisnedsättning långt större än vad en energideklaration kostar pga att jag måste göra jobbet själv. Säg 50 000.
Ska jag köpa ett hus där säljaren inte uppfyller samtliga krav som ställs på denne i lagen så skall jag ha något för det.
Om säljaren är så snål att denne inte tycker sig ha råd med en energideklaration så ligger det nära till hands att denne även krånglar om det visar sig att dom sålt ett hus med en påstått fungerande tvättmaskin som senare visar sig inte fungera eller något liknande.

Skulle du känna dig trygg med att lämna ut räkningar till främmande personer på det sättet med tanke på risken för identitetsstöld? Jag skulle inte göra det.

S steffo_b skrev:
Om jag skulle köpa ett hus och säljaren inte hade gjort någon energideklaration utan förväntade sig att jag skulle kolla på elräkningarna så skulle jag i så fall kräva att jag får kopior på samtliga elräkningar från de senaste 12 månaderna så att jag kan sätta mig hemma och lägga in i Excel för att räkna på vilka delar som är vad. (värme, varmvatten, hushållsel)
Jag skulle dessutom kräva en prisnedsättning långt större än vad en energideklaration kostar pga att jag måste göra jobbet själv. Säg 50 000.
Ska jag köpa ett hus där säljaren inte uppfyller samtliga krav som ställs på denne i lagen så skall jag ha något för det.
Om säljaren är så snål att denne inte tycker sig ha råd med en energideklaration så ligger det nära till hands att denne även krånglar om det visar sig att dom sålt ett hus med en påstått fungerande tvättmaskin som senare visar sig inte fungera eller något liknande.

Skulle du känna dig trygg med att lämna ut räkningar till främmande personer på det sättet med tanke på risken för identitetsstöld? Jag skulle inte göra det.
Håller med till hälften.
Det ena är vid försäljning (ev/oftast via mäklare) till okänd person.
Där kan man INTE kolla på andras elräkningar utan precis som du säger så måste säljaren då lämna kopior på elräkningarna.
Anledning jag vet att det till 100% är så är att jag köpte mitt hus från en tant som dog 6-9 månader efter affären så jag kunde inte fråga henne om vissa saker. Kontaktade elnätsbolaget. De tokvägrade med hänvisning till GDPR.
Då blev jag skitsur pga att GDPR inte gäller döda personer.
Blev nästan tingsrätt på det hela innan elnätsbolaget hittade nån annan lagparagraf som inte har med GDPR att göra och igen mha den vägrade.
Kommer inte ihåg vilken det var nu, men då jag kollade på hur den kan användas och hur rätten dömt tidigare var det bara att lägga ned att försöka få tag i tidigare elräkningar.

So är det till okänd ... bäst för alla parter att denna mer eller mindre tvingande energideklaration görs.

MEN del två:
försäljning till någon man känner väl och båda parter är med på att skippa energideklarationen. Tja så länge man skriver ned i kontraktet att det inte finns någon, att den inte behöver göras samt att köparen inte kan kräva att en ska göras på säljarens bekostnad framöver ser jag inga större problem.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Varför skulle den risken öka?

Sen skulle jag väl inte heller vilja titta på en massa meningslösa räkningar, men å andra sidan tittar jag inte mycket på energideklarationen heller, den är rätt meningslös också.

K Kirre2 skrev:
Vi köpte ett hus 2018, då sa mäklaren att energideklaration inte var nödvändig, vi gick bestämma själva om vi ville ha det eller inte. Huset hade varit permanentbostad till några månader innan.
Men reglarna kanske ändrats sen dess? Vi valde i alla fall att hoppa över den, förstår inte meningen, man kan ju som sagt kolla elräkningen.
Mäklaren ljög. Lagen kom 2006.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle den risken öka?

Sen skulle jag väl inte heller vilja titta på en massa meningslösa räkningar, men å andra sidan tittar jag inte mycket på energideklarationen heller, den är rätt meningslös också.
Du har all rätt att tycka att den är meningslös.
Men det kan faktiskt vara av värde att ha viss koll på energiförbrukningen för huset innan man köper.
Visst. Är det har inte så stor betydelse om det är 3500 eller 4000 i månaden. Men eftersom jag relativt nyligen varit ute på marknaden så vet jag att det finns en del hus som utan synbar anledning har enormt höga energiförbrukningar.
Som exempel så kan det vara hus där någon tagit fram värdena för driftskostnad för flera år sedan när elen var billigare.
Jag tittade på annonsen för ett sådant hus. Rejält stort men ändå låg inte driftskostnaden på mer än 60 000 om året. Det visade sig att det var räknat på när elen låg långt under 1 kr/kWh vilket visade sig när man tittade på energideklarationen och huset då skulle ha en energiförbrukning på 60 000 kWh om året. Det blir med dagens elpriser inte direkt superkul att betala räkningarna för det under vintermånaderna.

Så det har ett värde att kunna titta i energideklarationen och få en uppfattning om huset är någorlunda normaldyrt att driva.
Om du sedan tycker att det inte är något problem med att man under vintermånaderna får elräkningar på över 20 000 i månaden är en annan sak men jag vill helst slippa det.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Du har all rätt att tycka att den är meningslös.
Men det kan faktiskt vara av värde att ha viss koll på energiförbrukningen för huset innan man köper.
Visst. Är det har inte så stor betydelse om det är 3500 eller 4000 i månaden. Men eftersom jag relativt nyligen varit ute på marknaden så vet jag att det finns en del hus som utan synbar anledning har enormt höga energiförbrukningar.
Som exempel så kan det vara hus där någon tagit fram värdena för driftskostnad för flera år sedan när elen var billigare.
Jag tittade på annonsen för ett sådant hus. Rejält stort men ändå låg inte driftskostnaden på mer än 60 000 om året. Det visade sig att det var räknat på när elen låg långt under 1 kr/kWh vilket visade sig när man tittade på energideklarationen och huset då skulle ha en energiförbrukning på 60 000 kWh om året. Det blir med dagens elpriser inte direkt superkul att betala räkningarna för det under vintermånaderna.

Så det har ett värde att kunna titta i energideklarationen och få en uppfattning om huset är någorlunda normaldyrt att driva.
Om du sedan tycker att det inte är något problem med att man under vintermånaderna får elräkningar på över 20 000 i månaden är en annan sak men jag vill helst slippa det.
Du missförstår helt varför jag tycker den är meningslös. Två identiska hus kan ha helt olika värden för att de ena gillar varmt och den andra gillar kallt, en vädrar snabbt, en sover med öppet fönster etc. En duschar någon gång i veckan, den andra har en familj som duschar ofta. Eller så läcker varmvattenberedaren så att det går åt mer varmvatten. Dvs de är så oprecisa så de är snudd på värdelösa.

De jag har läst, och det är några stycken, har typiska standardrekommendationer som att man kan spara energi genom att dra ner temperaturen eller byta till snålspolande munstycken.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du missförstår helt varför jag tycker den är meningslös. Två identiska hus kan ha helt olika värden för att de ena gillar varmt och den andra gillar kallt, en vädrar snabbt, en sover med öppet fönster etc. En duschar någon gång i veckan, den andra har en familj som duschar ofta. Eller så läcker varmvattenberedaren så att det går åt mer varmvatten. Dvs de är så oprecisa så de är snudd på värdelösa.

De jag har läst, och det är några stycken, har typiska standardrekommendationer som att man kan spara energi genom att dra ner temperaturen eller byta till snålspolande munstycken.
Jepp som sådan är egentligen energideklarationen värdelös.
Enda anledningen till att man som säljare vill göra en är att inte att ev köpare kommer efter köpet och kräver att man som säljare ska betala en då de själva vill ha en (för att ev kunna sälja själva) eller nån annan dum anledning.
Dessutom en sak som gör den ännu mer värdelös är att den går inte jämföra byggnader i Sverige med andra länder då våra Svenska f* byråkrater hittat på eget system som inte stämmer överens med resten av EU

S
Fairlane Fairlane skrev:

Att man kan få ganska stora variationer i energideklarationen beroende på hur varmt man har och hur mycket varmvatten man använder håller jag med om.
Men även om det kan variera en del så är det inget som för det mesta har någon jättestor inverkan så länge som man vet hur många personer som bor i hushållet.
Visst. En tonåring gör slut på mer varmvatten för dusch än än 5 åring men det ska rätt mycket till innan ett hyfsat energisnålt hus får riktigt dåliga värden i deklarationen.
En normalpersons förbrukning av varmvatten kostar ungefär 1 kWh per dygn om man har en modern värmepump. Om man då använder dubbelt mot snittet så blir det istället 2 kWh per dygn. Det innebär att om det skulle vara en familj på 4 personer som alla slösar rejält så blir differensen inte mer än 120 kWh i månaden i elräkning i snitt.
Det är inte dom differenserna jag är ute efter med energideklarationen.

Jag är ute efter att se om huset är billigt, ungefär normaldyrt eller väldigt dyrt i drift. Dvs jag använder den för att kunna identifiera ungefär vart i skalan huset ligger ifråga om energikostnad.
Exakt på 100 lappen är inte intressant i sammanhanget.

Visst. Teoretiskt sett kan man ha en familj som är både extremt slösaktig med vatten samt har rejält varmt inne samtidigt som man konstant vädrar under vintern vilket ger skyhöga värden men jag är ganska övertygad om att sådana extremfall är ganska ovanliga bland de som själva betalar för värme och varmvatten.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Att man kan få ganska stora variationer i energideklarationen beroende på hur varmt man har och hur mycket varmvatten man använder håller jag med om.
Men även om det kan variera en del så är det inget som för det mesta har någon jättestor inverkan så länge som man vet hur många personer som bor i hushållet.
Visst. En tonåring gör slut på mer varmvatten för dusch än än 5 åring men det ska rätt mycket till innan ett hyfsat energisnålt hus får riktigt dåliga värden i deklarationen.
En normalpersons förbrukning av varmvatten kostar ungefär 1 kWh per dygn om man har en modern värmepump. Om man då använder dubbelt mot snittet så blir det istället 2 kWh per dygn. Det innebär att om det skulle vara en familj på 4 personer som alla slösar rejält så blir differensen inte mer än 120 kWh i månaden i elräkning i snitt.
Det är inte dom differenserna jag är ute efter med energideklarationen.

Jag är ute efter att se om huset är billigt, ungefär normaldyrt eller väldigt dyrt i drift. Dvs jag använder den för att kunna identifiera ungefär vart i skalan huset ligger ifråga om energikostnad.
Exakt på 100 lappen är inte intressant i sammanhanget.

Visst. Teoretiskt sett kan man ha en familj som är både extremt slösaktig med vatten samt har rejält varmt inne samtidigt som man konstant vädrar under vintern vilket ger skyhöga värden men jag är ganska övertygad om att sådana extremfall är ganska ovanliga bland de som själva betalar för värme och varmvatten.
Visst stämmer det, men man kan dra vissa slutsatser utan den deklarationen. Man kan titta på när huset är byggt, hur det är byggt, uppvärmningssystem etc, egentligen det som deklarationen bygger på. Du värderar nog deklarationen mer än jag och många med mig.

Din tolkning att vi som tycker den är meningslös inte bryr oss om en elräkningen 20000 kr en månad är märklig tycker jag, liksom den obesvarade frågan om hur elräkningarna ökar risken för identitetsstöld.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Visst stämmer det, men man kan dra vissa slutsatser utan den deklarationen. Man kan titta på när huset är byggt, hur det är byggt, uppvärmningssystem etc, egentligen det som deklarationen bygger på. Du värderar nog deklarationen mer än jag och många med mig.

Din tolkning att vi som tycker den är meningslös inte bryr oss om en elräkningen 20000 kr en månad är märklig tycker jag, liksom den obesvarade frågan om hur elräkningarna ökar risken för identitetsstöld.
Det har genom åren varit vanligt att man råkat ut för identitetsstöld pga att någon mindre nogräknad individ fiskat fram personuppgifter genom att sno räkningar ur brevlådorna för folk.
Av den anledningen så utsätter man sig för en något ökad risk för att råka ut för det om man frivilligt skulle lämna ut räkningar till någon okänd person.

Visst kan man titta på uppvärmningssystem mm och oftast få en bra bild men exemplet jag nämnde tidigare med en årsförbrukning på 60 000 kWh var ett hus med bergvärme med 174 kvm byggyta. Förvisso i 3 våningar vilket gör boytan väldigt stor (drygt 400 kvm har jag för mig) men baserat på det som gick att läsa om huset så skulle jag kanske ha kunnat räkna med att uppvärmningen skulle kosta max 15 000 kWh om året och då är jag snäll. Det baserar jag på att jag nu bor i ett hus som är byggt 67 och rejält dåligt isolerat eftersom det är isolerat enligt den tidens standard och jag räknar med att bergvärmepumpen på ett år kommer att dra max 6 000 till 7 000 kWh för både varmvatten och värme för att värma ett hus på 225 kvm. Vi pratar då om ett hus med 50+70 mm isolering i väggarna och max 195 i taket samt kopplade tvåglas från 60 talet i de flesta rummen.

Inget säger mig att ett hus som har ungefär likvärdig byggyta men är i 3 plan ska dra närmare 10 ggr så mycket energi för värme och varmvatten på ett år.
Förutom då energideklarationen såklart.

S steffo_b skrev:
Det har genom åren varit vanligt att man råkat ut för identitetsstöld pga att någon mindre nogräknad individ fiskat fram personuppgifter genom att sno räkningar ur brevlådorna för folk.
Vilka personuppgifter får man fram då som inte en enkel sökning på adressen ger?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S steffo_b skrev:
Ok, då har du nog missförstått. Personuppgifter är allmän handling, inget som helst problem att få fram. Det som man gjort med brevlådor är snarare fiskat upp exempelvis kreditkort etc.

S steffo_b skrev:
Visst kan man titta på uppvärmningssystem mm och oftast få en bra bild men exemplet jag nämnde tidigare med en årsförbrukning på 60 000 kWh var ett hus med bergvärme med 174 kvm byggyta.
Känns snarare som att det var något fel där.
Men som sagt vi har bara olika åsikt om energideklarationer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det absolut vanligaste på de bostadsannonser jag sett är att årsförbrukning för el och annan energi står i informationen, ofta tillsammans med info som "2 personer i hushållet" eller "används som fritidshus". Då känner jag mig fullt kompetent att bedöma och värdera dessa uppgifter. Utan att den stackars säljaren ska behöva ödsla pengar på en energideklaration.
Syftet, att hushållen ska spara energi, har åstadkommits redan med hjälp av den kära marknaden som höjt energipriserna. Oerhört effektivt!

S steffo_b skrev:
Om jag skulle köpa ett hus och säljaren inte hade gjort någon energideklaration utan förväntade sig att jag skulle kolla på elräkningarna så skulle jag i så fall kräva att jag får kopior på samtliga elräkningar från de senaste 12 månaderna så att jag kan sätta mig hemma och lägga in i Excel för att räkna på vilka delar som är vad.
I så fall ställer du större krav än vad som krävs för en energideklaration. När en sån upprättas frågar experten vilken årsförbrukning man har, men siffran verifieras aldrig via några räkningar eller liknande så det kan vara helt påhittade siffror.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.