16 397 läst ·
91 svar
16k läst
91 svar
Sälja hus utan energideklaration (utan mäklare)
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Vi köpte hus 2021 via mäklare. När vi köpte sa de att en energideklaration höll på att göras och vi skulle få den efter vi tillträdde.
Måste vara komplicerat för den har fortfarande inte kommit såhär 4år senare…
Måste vara komplicerat för den har fortfarande inte kommit såhär 4år senare…
Fritidshus finns absolut i PBL och i BBR men inte i just när det gäller energideklarationen!S steffo_b skrev:Jag vet ju förvisso inte om det är mig du svarar till eftersom du inte har någon hänvisning om vems inlägg du reagerar på men.....
Anledningen till att dom tagit bort definitionen på fritidshus ur skattereglerna och regelverken är för att tidigare när dom var juridiskt olika så var man tvungen att registerhålla detta och registrera om fastigheter beroende på om dom användes som fritidshus eller som permanentboende vilket var en administrativ börda som inte medförde något mervärde.
Dessutom var det folk som bodde i fritidshus utan att registrera om dom till permanentboende och folk som hade hus för permanentboende som fritidshus.
Av den anledningen avskaffade man begreppet rent juridiskt eftersom det inte tillförda något och snarast orsakade förvirring.
Så numera är alla bostadsfastigheter juridiskt lika oberoende av om dom är fritidshus eller permanentboende.
Och av den anledningen så har man i reglerna för energidaklaration istället definierat det som folk anser är ett fritidshus i form av hur mycket det används etc.
Detta eftersom det inte finns någon juridisk definition av fritidshus så dom måste skriva definitionen själva istället.
Och troligtvis har den tagits bort för att det inte ska utnyttjas per automatik.
Det byggs och finns mängder med fritidshus som folk bor i permanent, många bygger fritidshus för att slippa många krav som ställs på en- eller tvåbostadshus..
Redigerat av moderator:
Nej precis, jag skiter i vilket. Fick rabatt på bolånet iaf så den har betalt sig på några månader.H henke71 skrev:
Man kan enbart få det på distans om man har energiklass C eller bättre. Då TS nämner ett billigt hus låter det som ett äldre hus som nog inte uppfyller kravet.F Fideliox skrev:
Då kraven inte uppfylls (= energiklass D, E, F eller G) utförs ingen energideklaration, men ni får reda på vilken energiklass byggnaden hade fått vid en energideklaration. Betalningsinstruktioner för kontrollen mailas samtidigt. Anledningen till att vi inte kan utföra deklarationen är att Boverket ställer krav på att ett platsbesök med besiktning måste göras om byggnaden har en annan energiklass än A, B eller C.
Jag vet inte villkoren, men farmors hus såldes utan energideklaration, omständigheterna var ungefär de samma; äldre ensamstående person som tillbringat en del tid på sjukhus. Uppvärmningen var av äldre datum, de som köpte installerade bergvärme mm ganska snart efter köpet så de menade att en gammal energideklaration var ointressant.H henke71 skrev:
Energideklarationen är ett skämt.
Energiexperten: ” Ja då ska vi se. Nu när jag summerar så ser vi att elförbrukningen är väldigt hög på det här gamla huset. Tyvärr blir det nog inte mer än ett E för er. Om ni skulle tilläggsisolera vinden skulle ni få ner förbrukningen, och få ett bättre värde. ”
Säljaren: ”Ok men jag glömde visst berätta att all elförbrukning under året har gått till att ladda våra sexton elbilar dygnet runt. Så nästan ingen el går till uppvärmning av själva huset egentligen. Jomenvisst. ”
Energiexperten: ”Jaha! Ja men då drar jag bort den förbrukningen från beräkningen. Då ser det väldigt bra ut. Ni förbrukar ju inget alls för att värma huset. Otroligt bra! Det blir ett B. Gud vilket energieffektivt hus ni har. ”
Energiexperten: ” Ja då ska vi se. Nu när jag summerar så ser vi att elförbrukningen är väldigt hög på det här gamla huset. Tyvärr blir det nog inte mer än ett E för er. Om ni skulle tilläggsisolera vinden skulle ni få ner förbrukningen, och få ett bättre värde. ”
Säljaren: ”Ok men jag glömde visst berätta att all elförbrukning under året har gått till att ladda våra sexton elbilar dygnet runt. Så nästan ingen el går till uppvärmning av själva huset egentligen. Jomenvisst. ”
Energiexperten: ”Jaha! Ja men då drar jag bort den förbrukningen från beräkningen. Då ser det väldigt bra ut. Ni förbrukar ju inget alls för att värma huset. Otroligt bra! Det blir ett B. Gud vilket energieffektivt hus ni har. ”
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det som är säljarens problem där, är att du kan kräva den där deklarationen nu.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Inte efter flera år väl?H hempularen skrev:
"14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad."
Du får nog ta och läsa lite mer i t ex Boverkets byggregler. Begreppet "fritidshus" används flitigt i en massa undantag, men just när det gäller energideklarationer är det bara nyttjandegraden som styr.S steffo_b skrev:Jag vet ju förvisso inte om det är mig du svarar till eftersom du inte har någon hänvisning om vems inlägg du reagerar på men.....
Anledningen till att dom tagit bort definitionen på fritidshus ur skattereglerna och regelverken är för att tidigare när dom var juridiskt olika så var man tvungen att registerhålla detta och registrera om fastigheter beroende på om dom användes som fritidshus eller som permanentboende vilket var en administrativ börda som inte medförde något mervärde.
Dessutom var det folk som bodde i fritidshus utan att registrera om dom till permanentboende och folk som hade hus för permanentboende som fritidshus.
Av den anledningen avskaffade man begreppet rent juridiskt eftersom det inte tillförda något och snarast orsakade förvirring.
Så numera är alla bostadsfastigheter juridiskt lika oberoende av om dom är fritidshus eller permanentboende.
Och av den anledningen så har man i reglerna för energidaklaration istället definierat det som folk anser är ett fritidshus i form av hur mycket det används etc.
Detta eftersom det inte finns någon juridisk definition av fritidshus så dom måste skriva definitionen själva istället.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Fast då är det ju inte ett fritidshus utan ditt permanentboende ?Rejäl skrev:
Det finns ju inte något särskilt som göra själva huset till fritidshus eller "villa" egentligen, utan det är användningen som bestämmer.
Min poäng var just den att jag frågade dig om det var så att du hängde upp dig på att rent juridiskt så finns inte termen fritidshus och du opponerar dig mot det.Rejäl skrev:
Men du känner till att det finns något som heter fritidshus i folkmun va. samt i mäklarannonser och annat.
Och det vi kallar fritidshus typiskt sett är ett hus som används enligt definitionerna i undantaget för kravet på energideklaration.
Du vänder dig alltså mot att han använder en benämning på ett hus som alla vet vad det är för att den inte finns rent juridiskt.
Hur föreslår du att man benämner ett hus som används så lite att det blir undantag för kravet på energideklaration om du vägrar tillåta användningen av ordet fritidshus???
Och då på ett enkelt sätt med ett enstaka ord och inte en utläggning om hur mycket man använder det och hur stor förbrukningen är i relation till en helårsförbrukning???
Typ ett hus som man använder under kanske 2-3 månader på sommaren.
Hur benämner du det???
Du kan bygga ett fritidshus och bosätta dig permanent i det. Huset är fortfarande ett fritidshus och du behöver upprätta en energideklaration vid försäljning.klaskarlsson skrev:
Lika väl som du kan bo i din stora fina villa med permanentboendestandard tre månader om året och därmed slipper energideklarationen.
Det räcker med att skriva sig på annan adress, så att ingen är skriven på den adress vars fastighet säljs. Då kan man under försäljningsperioden hävda att det inte är ett permanentboende och således krävs ingen energideklaration.
Det kan man förvisso göra. Men om man då inte faktiskt bor på annan adress utan bor i huset så begår man istället folkbokföringsbrott.S StamNosslin skrev:
Och jag är rätt säker på att risken att åka dit för det är betydligt större än att boverket ska notera att energideklaration saknas.
Lite som att sätta en blå saftblandare på taket för att låtsas vara polis om man ska köra fort. Kan funka ibland men man gör egentligen situationen värre.